Skip to main content

2011 | OriginalPaper | Buchkapitel

Tags as Bridges between Domains: Improving Recommendation with Tag-Induced Cross-Domain Collaborative Filtering

verfasst von : Yue Shi, Martha Larson, Alan Hanjalic

Erschienen in: User Modeling, Adaption and Personalization

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Recommender systems generally face the challenge of making predictions using only the relatively few user ratings available for a given domain. Cross-domain collaborative filtering (CF) aims to alleviate the effects of this data sparseness by transferring knowledge from other domains. We propose a novel algorithm, Tag-induced Cross-Domain Collaborative Filtering (TagCDCF), which exploits user-contributed tags that are common to multiple domains in order to establish the cross-domain links necessary for successful cross-domain CF. TagCDCF extends the state-of-the-art matrix factorization by introducing a constraint involving tag-based similarities between pairs of users and pairs of items across domains. The method requires no common users or items across domains. Using two publicly available CF data sets as different domains, we experimentally demonstrate that TagCDCF substantially outperforms other state-of-the-art single domain CF and cross-domain CF approaches. Additional experiments show that TagCDCF addresses data sparseness and illustrate the influence of the number of tags used by users in both domains.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Tags as Bridges between Domains: Improving Recommendation with Tag-Induced Cross-Domain Collaborative Filtering
verfasst von
Yue Shi
Martha Larson
Alan Hanjalic
Copyright-Jahr
2011
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-22362-4_26