Skip to main content

Praxisintegration im Hochschulstudium

Das Modell der Fachhochschule

  • Chapter
  • First Online:
Jahrbuch Angewandte Hochschulbildung 2018

Zusammenfassung

Fachhochschulen sehen ihre Kernaufgabe im Transfer wissenschaftlicher Erkenntnisse in die Anwendung – vor allem durch eine anwendungsnahe Ausbildung im Hochschulstudium. Die Integration praxisrelevanter Elemente in das Hochschulstudium und die Einbindung der Berufspraxis sind wesentliche Elemente des Ausbildungsmodells der Fachhochschule. Um diese Ausbildungsziele zu erreichen, sind vor allem im Bachelor- und Masterstudium geeignete curriculare und didaktische Konzepte für Studiengänge, Module und Lehrformate notwendig. Anhand von Beispielen und Erfahrungen aus der Fachhochschule Dortmund werden Mittel und Wege der Praxisintegration im Hochschulstudium beleuchtet, die das besondere Ausbildungsmodell der Fachhochschule verdeutlichen. Dabei wird insbesondere auf Fallstudien, das Projektstudium und die Einbindung von Hochschul-Unternehmens-Kooperationen eingegangen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 79.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Altvater, Peter. 2012. Zur strategischen Ausrichtung von Fachhochschulen – Neue Wege in Lehre und Forschung. Tagungsband AALE 2012, 261–270. München: Oldenbourg.

    Google Scholar 

  • Benneworth, Paul, und A. Zomer. 2011. The rise of the university`s Third Mission. Hrsg. J. Enders, H. de Boer, und D. Wersterheijden, 81–101. Rotterdam: Sense Publishers.

    Google Scholar 

  • BMBF. 2015. Bericht der Bundesregierung über die Umsetzung des Bologna-Prozesses 2012 – 2015 in Deutschland. Im Internet abrufbar unter www.bmbf.de/de/der-bolognaprozess-die-europaeische-studienreform-1038.html. Zugegriffen: 11. Juni 2019.

  • Casem. Center for Applied Studies & Education in Management. Im Internet abrufbar unter www.casem.eu/. Zugegriffen: 11. Juni 2019.

  • Dittrich, Fabian. 2017. BWL – Was ich im Studium hätte lernen sollen. Elsendorf: EWK.

    Google Scholar 

  • EQF European Qualification Framework. 2017. Im Internet abrufbar unter https://ec.europa.eu/ploteus/content/descriptors-page. Zugegriffen: 11. Juni 2019.

  • Etzkowitz, Henry, und L. Leydesdorff. 2000. The dynamics of innovation: from national systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university-government-industry relations. Research Policy 29: 109–123.

    Google Scholar 

  • EURASHE. 1999. The Bologna Declaration of 19 June 1999: Joint declaration of the European Ministers of Education. Im Internet abrufbar unter www.eurashe.eu/library/bologna_1999_bologna-declaration-pdf/. Zugegriffen: 11. Juni 2019.

  • Handke, Jürgen, und A. Sperl, A. (Hrsg.). 2012. Das Inverted Classroom Model. München: Oldenbourg.

    Google Scholar 

  • Roessler, Isabel, S. Duong, und C.-D. Hachmeister. 2015. Welche Missionen haben Hochschulen? Third Mission als Leistung der Fachhochschulen für die und mit der Gesellschaft. CHE-Arbeitspapier Nr. 182.

    Google Scholar 

  • Wissenschaftsrat. 2010. Empfehlungen zur Rolle der Fachhochschulen im Hochschulsystem. Im Internet abrufbar unter www.wissenschaftsrat.de/download/archiv/10031–10.pdf. Zugegriffen: 11. Juni 2019.

  • Wolff, Carsten. 2016. RuhrValley and Ruhr Master School: Two Pillars of a New Cooperative University of Applied Sciences in Engineering. International Symposium on Embedded Systems and Trends in Teaching Engineering, Nitra.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Fabian Dittrich .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2020 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Dittrich, F., Wolff, C. (2020). Praxisintegration im Hochschulstudium. In: Cai, J., Lackner, H., Wang, Q. (eds) Jahrbuch Angewandte Hochschulbildung 2018. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27273-9_14

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-27273-9_14

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-27272-2

  • Online ISBN: 978-3-658-27273-9

  • eBook Packages: Education and Social Work (German Language)

Publish with us

Policies and ethics