Skip to main content

Mentalisierung im Coaching

  • Living reference work entry
  • First Online:
Handbuch Schlüsselkonzepte im Coaching

Part of the book series: Springer Reference Psychologie ((SRP))

Zusammenfassung

In der letzten Zeit wurde das Mentalisierungskonzept, das sich in der klinischen Psychologie und Psychotherapie etabliert hat, auf verschiedene arbeitsweltliche Felder übertragen. Der vorliegende Beitrag erläutert die Grundzüge der Mentalisierung und prüft auf konzeptueller Ebene, inwiefern sich Mentalisierung als Theorie und Technik für eine Anwendung im Coaching eignet. Er soll zudem für die temporäre Nicht-Verfügbarkeit von Mentalisierung sensibilisieren und verdeutlichen, wie Mentalisierung in der Beratungssituation aufrecht erhalten oder wieder hergestellt werden kann, gerade in affektiv schwierigen Situationen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Literatur

  • Allen, J. G. (2006). Mentalizing in practice. In J. G. Allen & P. Fonagy (Hrsg.), Handbook of mentalization-based treatment (S. 3–30). Chichester/Hoboken: Wiley.

    Chapter  Google Scholar 

  • Allen, J. G., Fonagy, P., & Bateman, A. (2011). Mentalisieren in der psychotherapeutischen Praxis. Stuttgart: Klett-Cotta.

    Google Scholar 

  • Bateman, A. W., & Fonagy, P. (2006). Mentalization-based treatment for borderline personality disorder: A practical guide. Oxford/New York: Oxford University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Bateman, A. W., & Fonagy, P. (2008). Psychotherapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung. Ein mentalisierungsgestütztes Behandlungskonzept (Dt. Erstveröffentlichung). Gießen: Psychosozial-Verlag.

    Google Scholar 

  • Choi-Kain, L. W., & Gunderson, J. G. (2008). Mentalization. Ontogeny, assessment, and application in the treatment of borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry, 165(9), 1127–1135.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • De Haan, E. (2012). Back to basics II: How the research on attachment and reflective-self function is relevant for coaches and consultants today. International Coaching Psychology Review, 7(2), 194–209.

    Google Scholar 

  • Decety, J., & Jackson, P. L. (2006). A social-neuroscience perspective on empathy. Current Directions in Psychological Science, 2, 54–58.

    Article  Google Scholar 

  • Döring, P. (2013). Mentalisierungsbasiertes Management. In U. Schultz-Venrath & P. Döring (Hrsg.), Lehrbuch Mentalisieren. Psychotherapien wirksam gestalten (S. 351–382). Stuttgart: Klett-Cotta.

    Google Scholar 

  • Engel, A. M., Schumacher, S., & Straatmann, T. (2015). Organizational attachment scale: A relational approach to organizational retention management. Poster at the 17th European Congress of Work and Organizational Psychology, Oslo.

    Google Scholar 

  • Fonagy, P., & Luyten, P. (2009). A developmental, mentalization-based approach to the understanding and treatment of borderline personality disorder. Developmental Psychopatholy, 21(4), 1355–1381.

    Article  Google Scholar 

  • Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L., & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization and the development of the self. London: Karnac.

    Google Scholar 

  • Fonagy, P., Luyten, P., & Strathearn, L. (2011). Borderline personality disorder, mentalization, and the neurobiology of attachment. Infant Mental Health Journal, 32(1), 47–69.

    Article  Google Scholar 

  • Game, A., & Crawshaw, J. (2015). Attachment theory perspectives on affect and emotions at work: New evidence and future directions. Presentation at the 17th European Congress of Work and Organizational Psychology, Oslo.

    Google Scholar 

  • Greif, S. (2008). Coaching und ergebnisorientierte Selbstreflexion. Theorie, Forschung und Praxis des Einzel- und Gruppencoachings. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Kafetsios, K. (2015, May). Leaders’ attachment orientations and followers’ job attitudes and emotions: The role of followers’ emotion regulation and psychological distance perceptions. Presentation at the 17th European Congress of Work and Organizational Psychology, Oslo.

    Google Scholar 

  • Kirsch, H. (2014). Das Mentalisierungskonzept in der sozialen Arbeit. Göttingen: V & R.

    Book  Google Scholar 

  • Mayes, L. C. (2006). Arousal regulation, emotional flexibility, medial amygdala function, and the impact of early experience: Comments on the paper of Lewis et al. Annals of the New York Academy of Sciences, 1094, 178–192.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Nolte, T., Bolling, D. Z., Hudac, C., Fonagy, P., Mayes, L. C., & Pelphrey, K. (2013). Brain mechanisms underlying the impact of attachment-related stress on social cognition. Frontiers in Human Neuroscience, 7, 816. doi:10.3389/fnhum.2013.00816.

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Pheiffer, G. (2015). The influence of adult attachment in effective team functioning. Presentation at the 17th European Congress of Work and Organizational Psychology, Oslo.

    Google Scholar 

  • Taubner, S. (2015). Konzept Mentalisieren: Eine Einführung in Forschung und Praxis. Gießen: Psychosozial-Verlag.

    Google Scholar 

  • Taubner, S., & Sevecke, K. (2015). Das Kernmodell der Mentalisierungs-Basierten Therapie (MBT). Psychotherapeut, 60(2), 169–184.

    Article  Google Scholar 

  • Taubner, S., Nolte, T., Luyten, P., & Fonagy, P. (2010). Mentalisierung und das Selbst. Persönlichkeitsstörungen: Theorie und Therapie, 14(4), 243–258.

    Google Scholar 

  • Taubner, S., Curth, C., Unger, A., & Kotte, S. (2014). Die Mentalisierende Berufsausbildung – Praxisbericht aus einer Pilotstudie an einem Berufsbildungswerk für lernbehinderte Adoleszente. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 63, 738–760.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Thompson, P. M., Glaso, L., & Matthiesen, S. B. (2015). Do opposites attract or does like attract like in leader-follower-relationships? Attachment style congruence, basic psychological needs, authentic leadership, and LMX. Presentation at the 17th European Congress of Work and Organizational Psychology, Oslo.

    Google Scholar 

  • Twemlow, S. W., Fonagy, P., & Sacco, F. (2005). A developmental approach to mentalizing communities: I. A model for social change. Bulletin of the Menninger Clinic, 69, 265–281.

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Svenja Taubner .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2015 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this entry

Cite this entry

Taubner, S., Kotte, S. (2015). Mentalisierung im Coaching. In: Greif, S., Möller, H., Scholl, W. (eds) Handbuch Schlüsselkonzepte im Coaching. Springer Reference Psychologie . Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-45119-9_41-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-45119-9_41-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Online ISBN: 978-3-662-45119-9

  • eBook Packages: Springer Referenz Psychologie

Publish with us

Policies and ethics