Skip to main content

Strategisches Kompetenzmanagement als Führungsphilosophie und Gestaltungsoption für Managementberatungen

  • Chapter

Auszug

Einhergehend mit dem Trend zur Delegation so genannter Corporate Services an externe Dienstleister und einer gestiegenen Wettbewerbskomplexität etablierte sich in den letzten dreißig Jahren ein florierender Markt für Beratungsleistungen unterschiedlicher Provenienz. Während anfänglich unter den „hausbackenen“ Terminus der Wirtschaftsberatung jede Art von Beratungsleistung subsumiert wurde (z. B. Steuerberatung, Personalberatung), die für Institutionen in ökonomischen Kontexten erbracht wird, impliziert das Management Consulting die Produktion Struktur, System und Strategie verändernder Beratungsleistungen für die Leitungs- und Kontrollorgane von Profit- und Non-Profit-Organisationen. Über Jahre hinweg reklamierten meritokratische Managementberatungen das Deutungs- und Definitionsmonopol für genuine Strategie- und Führungsthemen, um das eigene GeschäftsmO’Dell zum Gegenstand des Elitedenkens werden zu lassen. Durch die gezielte Anbahnung und Verdichtung exponierter Kontakte zu relevanten Entscheidungsträgern aus „Wirtschaft, Politik und Gesellschaft“ avancierten einst diskrete Managementberatungen zu medial präsenten Meinungsführern für die institutionelle Professionalisierung. Allgemein formuliert besteht das Kernanliegen einer jeden Beratungsleistung in der Identifikation, Diagnose und Beseitigung institutioneller Dysbalancen zur Steigerung der Wettbewerbsfähigkeit und des Organisationserfolgs durch radikale und/oder evolutionäre Veränderungen des Status quo (Kieser 1996; Rasche 2007a; von Oetinger 2001).

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   99.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   74.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Abell, D.F. (1980): Defining the Business — The Starting Point of Strategic Planning, Englewood Cliffs.

    Google Scholar 

  • Abrahamson, E./ Fairchild, G. (1999): Management Fashion: Lifecycles, Triggers, and Collective Learning Processes. In: Administrative Science Quarterly, 44: 707–740.

    Article  Google Scholar 

  • Akerlof, G.A. (1970): Quality, Uncertainty and the Market Mechanism. In: Quarterly Journal of Economics, 84, 1970: 488–500.

    Article  Google Scholar 

  • Andrews, K.R. (1971): The Concept of Corporate Strategy, Homewood.

    Google Scholar 

  • Baldwin, C.Y./ Clark, K.B. (2000): Design Rules — The Power of Modularity, Cambridge (Mass.)/London.

    Google Scholar 

  • Barney, J. (2002): Gaining and Sustaining Competitive Advantage, 2nd Edition, Upper Saddle River.

    Google Scholar 

  • Brandenburger, A.M./ Nalebuff, B.J. (1998): Coopetition, (Paperback Edition), New York et. al.

    Google Scholar 

  • Chambers, E.G./ Foulon, M./ Handfield-Jones, H./ Hankin, S.M./ Michaels, E.G. (1998): The War for Talent. In: The McKinsey Quarterly, 3: 44–56.

    Google Scholar 

  • Collins, J.C./ Porras, J.I. (1997): Built to Last — Successful Habits of Visionary Companies, New York.

    Google Scholar 

  • D’Aveni, R.A. (1994): Hypercompetition — Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering, New York et. al.

    Google Scholar 

  • D’Aveni, R.A. (1999): Strategic Supremacy Through Disruption and Dominance. In: Sloan Management Review, 40: 127–135.

    Google Scholar 

  • Freiling, J./ Gersch, M./ Goeke, C. (2006): Eine „Competence-based Theory of the Firm“ als marktprozesstheoretischer Ansatz. In: Schreyögg, G./ Conrad, P. (2006): Managementforschung, 16: 38–82.

    Google Scholar 

  • Friedrich, S. A./ Hinterhuber (2001): Ist die diversifizierte Unternehmung ein AuslaufmO’Dell? Vom „Conglomerate Discount“ zum Conglomerate Surplus. In: Breidenstein, F./ Lukas, A./ Hafemann, M. (Hrsg.): Consulting in Deutschland 2001 — Jahrbuch für Unternehmensberatung und Management, Frankfurt: 43–46.

    Google Scholar 

  • Friedrich, S. A./ Rasche C. (2002): Consulting 2000 plus: What really matters!. In: Breidenstein, F./ Lukas, A. (Hrsg.): Consulting in Deutschland 2002 — Jahrbuch für Unternehmensberatung und Management, Frankfurt: 29–37.

    Google Scholar 

  • Friedrich, S. A./ Rasche, C./ Stahl, H.K. (2001): Zehn Wege zur Hochleistungsorganisation — Ein Phantombild des Neuen. In: Breidenstein, F./ Lukas, A./ Hafemann, M. (Hrsg.): Consulting in Deutschland 2001 — Jahrbuch für Unternehmensberatung und Management, Frankfurt: 47–57.

    Google Scholar 

  • Hamel, G. (1990): Competitive Collaboration: Learning, Power and Dependence in International Strategic Alliances. Unveröffentlichte Dissertation der University of Michigan, East Lansing.

    Google Scholar 

  • Hamel, G. (1991): Competition for Competence and Interpartner Learning Within International Strategic Alliances. In: Strategic Management Journal, 12, Special Issue Summer: 83–103.

    Article  Google Scholar 

  • Hamel, G. (2000): Leading the Revolution. Boston.

    Google Scholar 

  • Hamel, G./ Prahalad, C.K. (1989): Strategic Intent. In: Harvard Business Review, 67, May/June 1989: 63–76.

    Google Scholar 

  • Hammer, M./ Champy, J. (1993): Re-engineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. London.

    Google Scholar 

  • Hillman, A.J./ Hitt, M.A. (1999): Corporate Political Strategy Formulation: A Model Approach, Participation, and Strategy Decisions. In: The Academy of Management Review, 24: 825–842.

    Article  Google Scholar 

  • Hillman, A.J./ Keim, G.D. (2001): Shareholder Value, Stakeholder Management, and Social Issues: What’s the Bottom Line?. In: Strategic Management Journal, 22: 125–139.

    Article  Google Scholar 

  • Hillman, A.J./ Zardkoohi, A./ Bierman, L. (1999): Corporate Political Strategies and Firm Performance: Indications of Firm-Specific Benefits from Personal Service in the U.S. Government. In: Strategic Management Journal, 20: 67–81.

    Article  Google Scholar 

  • Kaplan, R.S./ Norton, D.P. (2001): The Strategy Focused Organization — How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment, Boston.

    Google Scholar 

  • Kieser, A. (1996): Moden & Mythen des Organisierens. In: Die Betriebswirtschaftslehre, 56: 21–37.

    Google Scholar 

  • Kim, W.C./ Mauborgne, R. (2005): Blue Ocean Strategy — How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant, Boston.

    Google Scholar 

  • Kres, M. (2007): Integriertes Employability-Management — Arbeitsmarktfähigkeit als Führungsaufgabe. Bern/Stuttgart/Wien.

    Google Scholar 

  • Kuhn, T.S. (1996): The Structure of Scientific Revolution, 3rd Edition, Chicago.

    Google Scholar 

  • Leonard-Barton, D. (1992): Core Capabilities and Core Rigidities. In: Strategic Management Journal, 13: 111–125

    Article  Google Scholar 

  • Lukas, A. (2001): Leitbilder für ein neues Führungsverständnis: Kultur und Führungsstil als Wettbewerbsvorteil. In: Breidenstein, F./ Lukas, A./ Hafemann, M. (Hrsg.): Consulting in Deutschland 2001 — Jahrbuch für Unternehmensberatung und Management, Frankfurt S. 64–68.

    Google Scholar 

  • Milgrom, P./ Roberts, J. (1992): Economics, Organization and Management. Englewood Cliffs.

    Google Scholar 

  • Nahapiet, J./ Ghoshal, S. (1998): Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage. In: The Academy of Management Review, 23: 242–266.

    Article  Google Scholar 

  • Nee, V. (1998): Norms and Networks in Economic and Organizational Performance. In: The American Economic Review, 88: 85–89.

    Google Scholar 

  • North, D.C. (1990): Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge et. al.

    Google Scholar 

  • North, D.C. (1991): Institutions. In: Journal of Economic Perspectives, 5: 97–112.

    Google Scholar 

  • North, D.C. (1994): Economic Performance Through Time. In: The American Economic Review, 84: 359–368.

    Google Scholar 

  • Pine,.J./ Gilmore, J. H. (1997): The Four Faces of Mass Customization. In: Harvard Business Review, 75: 91–101.

    Google Scholar 

  • Porter, M.E. (1980): Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, New York/London.

    Google Scholar 

  • Porter, M.E. (1990): The Competitive Advantage of Nations, London/Basingstoke.

    Google Scholar 

  • Porter, M.E. (1996): What is Strategy?. In: Harvard Business Review, 74: 61–78.

    Google Scholar 

  • Powell, T. C. (2001): Competitive Advantage: Logical and Philosophical Considerations. In: Strategic Management Journal, 22: 875–888.

    Article  Google Scholar 

  • Powell, T. C. (2002): The Philosophy of Strategy. In: Strategic Management Journal, 23:873–880.

    Article  Google Scholar 

  • Powell, T. C. (2003): Varieties of Competitive Parity. In: Strategic Management Journal, 24: 61–86.

    Article  Google Scholar 

  • Prahalad, C.K./ Hamel, G. (1990): The Core Competence of the Corporation. In: Harvard Business Review, 68: 79–91.

    Google Scholar 

  • Prahalad, C.K./ Ramaswamy, V. (2005): The Future of Competition — Co-Creating Unique Value with Customers. Boston.

    Google Scholar 

  • Prendergast, C. (1999): The Provision of Incentives in Firms. In: Journal of Economic Literature, 37: 7–63.

    Google Scholar 

  • Rasche, C. (1994): Wettbewerbsvorteile durch Kernkompetenzen-Ein ressourcenorientierter Ansatz. Wiesbaden.

    Google Scholar 

  • Rasche, C. (2004): Der Wettbewerbsvorteil im Fadenkreuz der Resource Based View: Optionen der Rentengenerierung,-protektion und-appropriation. In: Friedrich von den Eichen,Hinterhuber, H.H./ Matzler, K./ St. A./ Stahl, K.-H. (Hrsg.): Entwicklungslinien des Kompetenzmanagements. Wiesbaden, 197–230.

    Google Scholar 

  • Rasche, C. (2005): Multifokales Sanierungsmanagement: Von der engpaßorientierten zur mehrdimensionalen Krisenbewältigung. In: Burmann, C./ Freiling, J./ Hülsmann, M. (Hrsg.): Management von Ad-hoc-Krisen Grundlagen-Strategien-Erfolgsfaktoren, Wiesbaden: 73–90.

    Google Scholar 

  • Rasche, C. (2007a): Wettbewerbsstrategien. In: Köhler, R./ Küpper, H.-U./ Pfingsten, A. (Hrsg.): Handwörterbuch der Betriebswirtschaft, 6. Auflage Stuttgart: 1990–1999.

    Google Scholar 

  • Rasche, C. (2007b): Pitfalls of Corporate Restructuring-Theorien, Trends und Thesen gescheiterter Veränderungsprozesse-, in Rausch, K. (Hrsg.): Organisation gestalten — Struktur mit Kultur versöhnen (Tagungsband der 13. wissenschaftlichen Fachtagung für Angewandte Wirtschaftspsychologie): 280–298.

    Google Scholar 

  • Rasche, C./ Schmidt-Gothan, H./ Roth: (2006): Reporting und Controllingsysteme in der Restrukturierung, in Hommel, U./ Knecht, T.C./ Wohlenberg, H. (Hrsg): Handbuch Unternehmensrestrukturierung/-sanierung: Grundlagen — Instrumente — Strategien, Wiesbaden: 1373–1397.

    Google Scholar 

  • Reve, T. (1990): The Firm as a Nexus of Internal and External Contracts. In: Aoki, M./ Gustafsson, B./ Williamson, O.E. (Hrsg.), The Firm as a Nexus of Treaties, London/Newbury Park/New Delhi 1990: 133–161.

    Google Scholar 

  • Schmidt-Gothan, H. (2008): Holistisches Sanierungs-und Wertmanagement-Entstehung, Entwicklung und Überwindung von Unternehmenskrisen, Wiesbaden.

    Google Scholar 

  • Seisreiner, A. (2006): Rationalität wertorientierter Managementkonzepte — Einordnung und kritische Wirkungsanalyse. (Habilitationsschrift an der Universität Potsdam) Potsdam.

    Google Scholar 

  • Student, D./ Werres, T. (2004): Sanierung in eigener Sache. In: Manager Magazin, 34:38–53.

    Google Scholar 

  • Teece, D.J. (1998): Capturing Value from Knowledge Assets. In: California Management Review, 40, Spring: 55–89.

    Google Scholar 

  • Teece, D.J. (2000a): Strategies for Managing Knowledge Assets: The Role of Firm Structure and Industrial Context. In: Long Range Planning, 33: 35–54.

    Article  Google Scholar 

  • Teece, D.J. (2000b): Managing Intellectual Capital — Organizational, Strategic, and Policy Dimensions, Oxford.

    Google Scholar 

  • Thurow, L. (1999): Creating Wealth — The New Rules for Individuals, Companies and Countries in a Knowledge-Based Economy, London.

    Google Scholar 

  • Von der Oelsnitz, D./ Stein, V./ Hahmann, M. (2007): Der Talente-Krieg-Personalstrategie und Bildung im globalen Kampf um Hochqualifizierte, Bern/Stuttgart/Wien.

    Google Scholar 

  • Von Oetinger, B. (2001): Begeisterung für die Zukunft. In: Breidenstein, F./ Lukas, A. (Hrsg.): Consulting in Deutschland 2001 — Jahrbuch für Unternehmensberatung und Management, Frankfurt: 76–79.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Alexander Eisenkopf Christian Opitz Heike Proff

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2008 Betriebswirtschaftlicher Verlag Dr. Th. Gabler | GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden

About this chapter

Cite this chapter

Rasche, C. (2008). Strategisches Kompetenzmanagement als Führungsphilosophie und Gestaltungsoption für Managementberatungen. In: Eisenkopf, A., Opitz, C., Proff, H. (eds) Strategisches Kompetenz-Management in der Betriebswirtschaftslehre. Gabler. https://doi.org/10.1007/978-3-8350-5570-4_16

Download citation

Publish with us

Policies and ethics