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Consumer protection in countries of emerging markets: The example of Russia

Verbraucherschutz in Ländern mit sich entwickelnder Marktwirtschaft: Das Beispiel Rußland

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Abstract

The paper aims at a preliminary analysis of the RCPA (Russian Consumer Protection Act of 1992) and the ZoR (Act on Advertising of 1995). Russian consumer legislation develops dynamically. It is hybrid in so far as one certainly cannot neglect its transitory character in an economy of change. It is part of the change and instrument for change of the Russian society and economy in the interest of the consumer. Some solutions appear extremely specific and can only be understood as an attempt to deal with the problems of the day. Others are rather innovative, e.g., a positive approach to consumer protection by giving the consumer certain rights which can be enforced by an agency, consumer associations, or individual consumers; the recognition of the specificity of consumer law; a general information obligation of manufacturers, sellers, and suppliers; a detailed set of remedies in sales law which go beyond the legal traditions of most EC Member States as far as the extent and the persons responsible are concerned; strict liability for defective products and services; compensating the consumer for “moral harm”; the responsibility for consumer protection and advertising by a state authority with regional offices, namely the SCAP; a group action system tailored to the specific needs of consumer associations. On the other hand, there are certainly some deficits. Suggestions for reform include: The improvement of legislation to better protect the consumer in the pre-contractual phase; reshaping of the legal technique of the acts; creation of a specific liability of importers both in sales and in product liability legislation; elimination or modification of provisions which owe their origin to still existing seller's markets once the Russian economy becomes more competitive; development of specific rules to eliminate abuses in the financial services sector, e.g., rules on disclosure and deception.

Zusammenfassung

Die Arbeit versucht eine erste Analyse des russischen Verbraucherschutzgesetzes von 1992 (RCPA) sowie des Werbegesetzes von 1995 (ZoR). Das russische Verbraucherrecht entwickelt sich dynamisch. Es ist hybrid angelegt, weil man seine Übergangscharakter in einer sich veränderenden ökonomischen Struktur beachten muß. Es ist Teil und Instrument der Veränderung der russischen Gesellschaft und Wirtschaft im Interesse des Verbrauchers.

Einige Lösungen des russischen Verbraucherrechts erscheinen sehr speziell und können nur als Reaktion auf Tagesprobleme angesehen werden. Andere sind durchaus innovativ, etwa ein positiver Beitrag zum Verbraucherschutz durch Schaffung von Verbraucherrechten, die durch eine zentrale Behörde (das Anti-Monopolkommitee — SCAP) mit ihren Regionalverwaltungen, durch lokale Beratungs- und Beschwerdestellen, durch Verbraucherorganisationen und individuelle Verbraucher durchgesetzt werden können. Weiterhin erscheint bemerkenswert: die Anerkennung der Besonderheiten des Verbraucherrechts; eine allgemeine vertragliche Informations-verpflichtung der Anbieter; eine Reihe detaillierte Rechtsbehelfe bei Verletzung von Verbraucherrechten; die verschuldensunabhängige Haftung für fehlerhafte Produkte und Dienstleistungen ohne den Entlastungsbeweis für Entwicklungsfehler; Entschädigung auch für “moralische (d.h. nichtwirtschaftliche) Schäden”; die Einführung eine Art Verbandsklage bei Kollektivschäden.

Auf der anderen Seite gibt es sicherlich eine Reihe von Defiziten in der Gesetzgebung. Reformvorschläge betreffen u.a.: die Verbesserung des Verbraucherschutzes bei der Vertragsanbahnung, da das Werbegesetz im Bereich irreführender Werbung insoweit noch unvollständig ist; die Einführung einer besonderen Haftung von Importeuren sowohl im Kauf- wie im Produkthaftungsrecht; Streichung von Vorschriften aus der Zeit der Existenz der Planwirtschaft mit “Verkäufermärkten”; Schaffung besonderer Regeln zum Schutz bei Finanzdienstleistungen, insbesondere über Angabepflichten und Täuschungsverbote.

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Authors

Additional information

Norbert Reich is Professor of Civil, Commercial, and EC Law at the University of Bremen, Universitätsallee, D-28359 Bremen 33, Germany.

The paper results from the author's contributions during 1994/95 to the TACIS project of the EU on technical assistance to the Russian State Committee for Antimonopoly Policy and Support of New Economic Structures (SCAP). The author owes thanks to the EC Commission for financing the research, to Professor Thierry Bourgoignie who heads the project for his support and permission to publish the results, to the collaborators in SCAP who willingly provided any information that was needed, and to Professor Ol'ga Zimenkova who helped the author to understand some intricacies of Russian law.

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Reich, N. Consumer protection in countries of emerging markets: The example of Russia. J Consum Policy 19, 1–43 (1996). https://doi.org/10.1007/BF00411469

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00411469

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