Skip to main content
Log in

Mathematische Bedeutung als eine soziale Konstruktion — Grundzüge der epistemologisch orientierten mathematischen Interaktionsforschung

  • Published:
Journal für Mathematik-Didaktik Aims and scope Submit manuscript

    We’re sorry, something doesn't seem to be working properly.

    Please try refreshing the page. If that doesn't work, please contact support so we can address the problem.

Zusammenfassung

Interaktive Konstruktionen neuen mathematischen Wissens mit den einhergehenden Verallgemeinerungen können in der Grundschule nicht mit den „klassischen“ Mitteln der elementaren Algebra durchgeführt werden. Das neue Wissen ist an die situativen Lern- und Erfahrungskontexte der Kinder gebunden und sie müssen lernen, im Besonderen das Allgemeine zu erkennen. Ein besseres Verstehen dieser Problematik ist ein zentrales Ziel eines von der DFG finanzierten Projektes. In diesem Beitrag wird die Konzeption der epistemologisch orientierten Analyse mathematischer Interaktionen des Forschungsprojektes dargestellt. An zwei typischen Unterrichtsepisoden wird dieser Forschungsansatz verdeutlicht; im Zentrum der Analyse steht die Wechselwirkung zwischen der (allgemeinen) kommunikativen Dimension in der unterrichtlichen Interaktion und der epistemologischen Dimension des neu zu entwickelnden Wissens.

Abstract

Interactive constructions of new mathematical knowledge together with accompanying generalisations cannot be performed in primary teaching with „classical“ means of elementary algebra. The new knowledge is dependent on the children’s’ situative contexts of learning and experience. The young students have to learn to see the general in the particular. A better understanding of this problematique is a central aim of a research project funded by the German Research Community (DFG). In this contribution the concept of an epistemologically oriented analysis of mathematical interaction as it is used in this research project is presented in an exemplary manner. The research approach is demonstrated with the help of two typical teaching episodes; the main focus is on the interplay between the (general) communicative dimension of the teaching interaction and the epistemological dimension of the new knowledge to be developed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Baraldi, C., Corsi, G., & Esposito, E. ( 1997 ). GLU. Glossar zu Niklas Luhmanns Theorie sozialer Systeme. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Cobb, P. (1986). Concrete can be abstract: A case study. Educational Studies in Mathematics. 17. 37–48.

    Article  Google Scholar 

  • Hefendehl-Hebeker, L. (1999). Erleben, wie arithmetisches Wissen entsteht. In: Seiter, C. & Walther, G. (Eds.). Mathematikdidaktik als design science. Festschrift für Erich Christian Wittmann. (S. 105–111). Leipzig: Ernst Klett Grundschulverlag.

    Google Scholar 

  • Jahnke, H. N. (1978). Zum Verhältnis von Entwicklung und Wissensbegründung in der Mathematik — Beweisen als didaktisches Problem. Materialien und Studien des IDM, Bielefeld, Band 10, Bielefeld: Universität Bielefeld.

    Google Scholar 

  • Jahnke, H. N. (1984). Anschauung und Begründung in der Schulmathematik. Beiträge zum Mathematikunterricht. 32–41.

    Google Scholar 

  • Krummheuer, G. (1998). Formats of Argumentation in the Mathematics Classroom. In H. Steinbring, M. G. Bartolini Bussi, & A. Sierpinska (Eds.), Language and Communication in the Mathematics Classroom. (S. 223–234). Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.

    Google Scholar 

  • Luhmann, N. (1996). Takt und Zensur im Erziehungssystem. In N. Luhmann & K.-E. Schorr (Eds.), Zwischen System und Umwelt. Fragen an die Pädagogik., (S. 279–294). Frankfurt am Main: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Luhmann, N. (1997). Die Gesellschaft der Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Maier, H., & Steinbring, H. (1998). Begriffsbildung im alltäglichen Mathematikunterricht — Darstellung und Vergleich zweier Theorieansätze zur Analyse von Verstehensprozessen. Journal für Mathematik-Didaktik. 19(4), 292–329.

    Google Scholar 

  • Mason, J., & Pimm, D. (1984). Generic examples: Seeing the general in the particular. Educational Studies in Mathematics. 15. 277–289.

    Article  Google Scholar 

  • Steinbring, H. (1989). Routine and Meaning in the Mathematics Classroom. For the Learning of Mathematics, 9(1), 24–33.

    Google Scholar 

  • Steinbring, H. (1991). Mathematics in teaching processes — The disparity between teacher and student knowledge. Recherches en Didactique des Mathématiques. 11(1). 65–107.

    Google Scholar 

  • Steinbring, H. (1993). Die Konstruktion mathematischen Wissens im Unterricht — Eine epi-stemologische Methode der Interaktionsanalyse. Journal für Mathematik-Didaktik. 14(2). 113–145.

    Article  Google Scholar 

  • Steinbring, H. (1998). Elements of Epistemological Knowledge for Mathematics Teachers. Journal of Mathematics Teacher Education. 1(2). 157–189.

    Article  Google Scholar 

  • Steinbring, H. (1999). Reconstructing the Mathematical in Social Discourse — Aspects of an Epistemology-based Interaction Research, in: Zaslavsky, Orit (Ed.). Proceedings of the 23rd International Conference for the Psychology of Mathematics Education, vol. I, (S. 40–55). Haifa: Technion — Israel Institute of Technology.

    Google Scholar 

  • Steinbring, H. (unter Mitarbeit von Kratzin, C. & Scherer, R) (1998). Epistemologische und sozialinteraktive Bedingungen der Konstruktion mathematischer Wissensstrukturen (im Unterricht der Grundschule). (Zwischenbericht zu einem DFG-Projekt). Dortmund: Universität Dortmund.

    Google Scholar 

  • Voigt, J. (1994). Entwicklung mathematischer Themen und Normen im Unterricht. In H. Maier & J. Voigt (Eds.), Verstehen und Verständigung im Mathematikunterricht — Arbeiten zur interpretativen Unterrichtsforschung. (S. 77–111). Köln: Aulis.

    Google Scholar 

  • Wittmann, E. C. (1995). Legen und Überlegen. Wendeplättchen im aktiv-entdeckenden Rechenunterricht. Grundschulzeitschrift (72), 44–46.

    Google Scholar 

  • Wittmann, E. C, & Müller, G. (1988). Wann ist ein Beweis ein Beweis? In P. Bender (Ed.), Mathematikdidaktik: Theorie und Praxis. Festschrift für Heinrich Winter. (S. 237–257). Berlin: Cornelsen.

    Google Scholar 

  • Wittmann, E.Ch. & Müller, G.N. (1990/92). Handbuch produktiver Rechenübungen. Bd. 1: Vom Einspluseins zum Einmaleins. Bd.2: Vom halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen. Stuttgart: Klett.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Heinz Steinbring.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Steinbring, H. Mathematische Bedeutung als eine soziale Konstruktion — Grundzüge der epistemologisch orientierten mathematischen Interaktionsforschung. JMD 21, 28–49 (2000). https://doi.org/10.1007/BF03338905

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03338905

Navigation