Skip to main content
Log in

Potenziale der Raumvisualisierung in Virtual Reality (VR) für die sozialkonstruktivistische Landschaftsforschung

The Potentials of Spatial Visualization in Virtual Reality (VR) for the Social Constructivist Landscape Research

  • Peer-reviewed Articles
  • Published:
KN - Journal of Cartography and Geographic Information Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In sozialkonstruktivistischen Ansätzen der Landschaftsforschung wird „Landschaft“ nicht als „objektiv“ gegeben gefasst: Das Wissen darüber, was „Landschaft“ sei und welchen Deutungen und (Be)Wertungen sie unterliegt, ist a us dieser Perspektive das Ergebnis „sedimentierter Erfahrungen“, die sich weniger in unmittelbarer Konfrontation mit den physischen Elementen ergeben, sondern vielmehr durch soziale Interaktion mit anderen vermittelt werden. Entsprechend zielen Ansätze sozialkonstruktivistischer Landschaftsforschung auf die empirische Erhebung und Ableitung von individuellen, teilgesellschaftlichen und gesamtgesellschaftlichen landschaftsbezogenen Deutungs -und Bewertungsmustern. Methodische Restriktionen erfährt die sozialkonstruktivistische Forschungsarbeit beim Einsatz von Medien, wenn etwa bei Befragungen zum Thema „Landschaft“ die verschiedenen physischen Arrangements — etwa in Form von Abbildungen — zumeist lediglich statisch und zweidimensional dargestellt werden können, obwohl aus den Ergebnissen sozialkonstruktivistischer Landschaftsforschung die Bedeutung verschiedenartigster Einflüsse wie Tages-/Nachzeiten, Wetter, Jahreszeiten etc. bei der Bewertung und Interpretation von Landschaften als maßgebliche Größen abgeleitet werden können. Hier klaffte bislang eine methodische Lücke, die es ermöglichen könnte, sich diesem bislang unerschlossenen Bereich forschungsbezogen zu nähern, da bisherige methodische Verfahren kaum zuließen, diese sinnhaft zu erfassen und zu erforschen. Aktuelle Entwicklungen aus der Computer- und Videospielindustrie und Kartographie zur Schaffung immersiv steuerbarer Räume in Virtual Reality (VR) ermöglichen eine Erweiterung des Medienkanons für die Landschaftsforschung. Die Visualisierung und Nutzung von VR-Landschaften profitieren von modernen Hardware-Entwicklungen (bspw. VR-Brillen) sowie von modernen Visualisierungsoptionen, die mit aktuellen und mittlerweile frei verfügbaren Spiele-Engines kompatibel sind. Der vorliegende Beitrag diskutiert die Restriktionen und Potenziale von aktuellen Möglichkeiten der VR-Visualisierung für die sozialkonstruktivistische Landschaftsforschung.

Abstract

In approaches of social constructivist landscape research, “landscape” is not addressed in an objective way. From this perspective, the knowledge of landscape itself, its meaning, evaluation and assessment are the result of “sedimented experiences”. These experiences are hardly based on the direct confrontation with physical elements, they are rather built upon the social interaction with others. Accordingly, social constructivist landscape research aims at empirically investigating as well as deriving interpretative and valuation patterns that belong to individuals, specific groups of society or whole societies. Research in the field currently faces methodical challenges when media representing parts of rea/landscapes are used. These media are often restricted to static 2-D images. Based on such stimuli, however, the impacts of wide-ranging, landscape features, such as day and night, weather, annual seasons, on the meaning and evaluation and assessment of landscapes are investigated. This gap may be filled by modern techniques of spatial visualization and its use. Thanks to modern developments in the computer and video game industries and cartography, modern landscape visualizations can be in Virtual Reality (VR]. They are in 3-D, interactive and accessible in real-time and with real body movements (supporting a feeling of immersion). This leads to a new quality of media and media use for landscape research. The visualization and use of VR landscapes benefit from modern hardware developments, such as VR headsets. Moreover, visualization software (game engines, some famous examples are freely available] offers several visualization tools for landscape creation in VR. The present article discusses the potentials, but also restrictions of current possibilities of visualizing VR landscapes for social constructivist landscape research.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Adams, E. (2014): Fundamentals of Game Design. 3. Aufl., Thousand Oaks.

  • Aschenbrand, E. (2017): Die Landschaft des Tourismus: Wie Landschaft von Reiseveranstaltern inszeniert und von Touristen konsumiert wird. Wiesbaden.

    Book  Google Scholar 

  • Berger, P. L.; Luckmann, T. (1966): The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York

    Google Scholar 

  • Berger, P. L.; Luckmann, T. (2016 [engl. Original 1966]): Die gesellschaftliche Konstruktion der Wirklichkeit: Eine Theorie der Wissenssoziologie. Frankfurt (Main).

    Google Scholar 

  • Bowman, D. A.; McMahan, R. P. (2007): Virtual Reality: How Much Immersion Is Enough? In: IEEE Computer, 40 (7), S. 36–43

    Article  Google Scholar 

  • Brooks, J. O.; Goodenough, R. R.; Crisler, M. C.; Klein, N. D.; Alley, R. L.; Koon, B. L.; Logan, W. C.; Ogle, J. H.; Tyrell, R. A.; Wills, R. F. (2010): Simulator Sickness during Driving Simulation Studies. In.: Accident Analysis and Prevention, 42, S. 788–796

    Article  Google Scholar 

  • Bruns, D. (2016): Kulturell diverse Raumaneignung. In: Weber, F.; Kühne, O. (Hrsg.): Fraktale Metropolen. Stadtentwicklung zwischen Devianz, Polarisierung und Hybridisierung. Wiesbaden, S. 231–240

    Google Scholar 

  • Bruns, D.; Kühne, O. (2015): Gesellschaftliche Transformation und die Entwicklung von Landschaft - eine Betrachtung a us der Perspektive der sozialkonstruktivistischen Landschaftstheorie. In: Kühne, O.; Gawroński, K.; Hemik, J. (Hrsg.): Transformation und Landschaft. Die Folgen sozialer Wandlungsprozesse auf Landschaft. Wiesbaden, S. 9–13

    Google Scholar 

  • Bruns, D.; Münderlein, D. (2017): Kulturell diverse Landschäftswertschatzung und Visuelle Kommunikation. In: Kühne, O.; Megerle, H.; Weber, F. (Hrsg.): Landschaftsasthetik und Landschaftswandel. Wiesbaden, S. 303–318

    Google Scholar 

  • Burckhardt, L. (2006): Landschaftsentwicklung und Gesellschaftsstruktur (1977). In: Ritter, M.; Schmitz, M. (Hrsg.): Warum ist Landschaft schon? Die Spaziergangswissenschaft. Kassel, S. 19–32

    Google Scholar 

  • Burr, V. (2005): Social Constructivism. London

    Google Scholar 

  • Çöltekin, A.; Lokka, I. E.; Zahner, M. (2016): On the Usability and Usefulness of 3-D (Geo)visualizations - A Focus on Virtual Reality Environments. In: ISPRS - International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, XLIB2, S. 387–392

    Google Scholar 

  • Cosgrove, D. E. (1984): Social Formation and Symbolic Landscape. London

    Google Scholar 

  • Cosgrove, D. E. (1993): The Palladian Landscape: Geographical Change and Its Cultural Representations in Sixteenth-Century Italy. University Park, Pennsylvania

    Google Scholar 

  • Cummings, J. J.; Bailenson, J. N. (2016): How lmmersive is Enough? A Metaanalysis of the Effect of lmmersive Technology on User Presence. In: Media Psychology, 19 (2), S. 272–309

    Article  Google Scholar 

  • Dickmann, F.; Schmitz, K. C. (2009): Deutschlandkonstruktionen in der Weltsimulation ‘Second Life’. In: Berichte zur deutschen Landeskunde, 83 (4), s. 389–403

    Google Scholar 

  • Dodt, J.; Bestgen, A.-K.; Edler, D. (2017): Ansätze der Erfassung und kartographischen Präsentation der olfaktorischen Dimension. In: Kartographische Nachrichten, 67 (5), S. 245–256

    Google Scholar 

  • Donovan, J. (2017): Mastering Oculus Rift Development. Explore the New Frontier of Virtual Reality with Oculus Rift and Bring the VR Revolution to Your Own Projects. Birmingham

    Google Scholar 

  • Dörner, R.; Broil, W.; Grimm, P.; Jung, B. (2013) (Hrsg.): Virtual und Augmented Reality. Berlin und Heidelberg

    Google Scholar 

  • Edler, D.; Dickmann, F. (2017): The Impact of 1980s and 1990s Video Games on Multimedia Cartography. In: Cartographica, 52 (2), S. 168–177

    Article  Google Scholar 

  • Edler, D.; Husar, A.; Keil, J.; Vetter, M.; Dickmann, F. (2018): Virtual Reality (VR) and Open Source Software: A Workflow for Constructing an Interactive Cartographic VR Environment to Explore Urban Landscapes. In: Kartographische Nachrichten, 68 (1), s. 3–11

    Google Scholar 

  • Edler, D.; Jebbink, K.; Dickmann, F. (2015): Einsatz audio-visueller Karten in der Schute - Eine Unterrichtsidee zum Strukturwandel im Ruhrgebiet. In: Kartographische Nachrichten, 65 (5), S. 259–265

    Google Scholar 

  • Edler, D.; Lammert-Siepmann, N.; Dodt, J. (2012): Die akustische Dimension in der Kartographie - eine Obersicht. In: Kartographische Nachrichten, 62 (4), s. 185–195

    Google Scholar 

  • Edsall, R. M.; Larson, K. L. (2013): Effecitvenes of a Semi-Immersive Virtual Environment in Understanding Human-Environment Interactions. In: Cartography and Geographic Information Science, 36 (4), S.367–384

    Article  Google Scholar 

  • Faßler, M. (1997): Was ist Kommunikation? München

    Google Scholar 

  • Flick, U. (2007): Konstruktivismus. In: Flick, U.; Kardorff, E. V.; Steinke, I. (Hrsg.): Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Reinbek bei Hamburg, s. 150–164

    Google Scholar 

  • Fontaine, D. (2017): Simulierte Landschaften in der Postmoderne: Reflexionen und Befunde zu Disneyland, Wolfersheim und GTA V. Wiesbaden

    Book  Google Scholar 

  • Gailing, L. (2015): Landschaft und produktive Macht. In: Kost, S.; Schönwald, A. (Hrsg.): Landschaftswandel - Wandel von Machtstrukturen. Wiesbaden, s. 37–51

    Google Scholar 

  • Gergen, K. J.; Gergen, M. (2009): Einführung in den sozialen Konstruktionismus. Heidelberg

    Google Scholar 

  • Grabowski, A.; Jankowski, J. (2015): Virtual Reality-based Pilot Training for Underground Coal Miners. In: Safety Science, 72, S. 310–314

    Article  Google Scholar 

  • Greider, T.; Garkovich, L. (1994): Landscapes: The Social Construction of Nature and the Environment. In: Rural Sociology, 59 (1), S. 1–24

    Article  Google Scholar 

  • Hard, G. (1995): Spuren und Spurenleser: Zur Theorie und Ästhetik des Spurenlesens in der Vegetation und anderswo. Osnabrück

    Google Scholar 

  • Hoskins, W. G. (2005 [1955]): The Making of the English Landscape. London

    Google Scholar 

  • Hruby, F.; Ressl, R.; de la Borbolla del Valle, G. (2018): Geovisualization with Immersive Virtual Environments in Theory and Practice. In: International Journal of Digital Earth (online first, ahead of print).

    Google Scholar 

  • Ipsen, D. (2006): Ort und Landschaft. Wiesbaden

    Google Scholar 

  • Jenal, C. (2018): Ikonologie des Protests - Der Stromnetzausbau im Darstellungsmodus seiner Kritiker(innen). In: Kühne, O.; Weber, F. (Hrsg.): Bausteine der Energiewende. Wiesbaden, S. 469–487.

    Chapter  Google Scholar 

  • Jerald, J. (2016): The VR Book. Human-Centered Design for Virtual Reality. San Rafael

    Google Scholar 

  • Jung, B.; Vitzthum, A. (2013): Virtuelle Welten. In: Dörner, R.; Broil, W.; Grimm, P.; Jung, B. (Hrsg.): Virtual und Augmented Reality. Berlin und Heidelberg, S. 65–95

    Google Scholar 

  • Kersten, T.; Tschirschwitz, F.; Deggim, S.; Lindstaedt, M. (2018a): Step into Virtual Reality-Visiting Past Monuments in Video Sequences and as Immersive Experiences. In: Remondino, F.; Georgopoulos, A.; Gonzalez-Aguilera, D.; Agrafiotis, P. (Hrsg.): Latest Developments in Reality-Based 3-D Surveying and Modelling. Basel, S. 192–219

    Google Scholar 

  • Kersten, T.; Deggim, S.; Tschirschwitz, F.; Lindstaedt, M.; Hinrichsen, N. (2018b): Segeberg 1600 - Eine Stadtrekonstruktion in Virtual Reality. In: Kartographische Nachrichten, 68 (4) S. 183–191

    Google Scholar 

  • Kloock, D.; Spahr, A. (2007 [1986]): Medientheorien: Eine Einfuhrung. München

    Google Scholar 

  • Kneer, G. (2009): Jenseits von Realismus und Antirealismus: Eine Verteidigung des Sozialkonstruktivismus gegenüber seinen postkonstruktivistischen Kritikem. In: Zeitschrift fur Soziologie 38 (1), S. 5–25

    Google Scholar 

  • Knoblauch, H. (2009): Phänomenologische Soziologie. In: Kneer, G.; Schroer, M. (Hrsg.): Handbuch Soziologische Theorien. Wiesbaden, S. 299–322

    Chapter  Google Scholar 

  • Korgel, D. (2018): Virtual-Reality-Spiele entwickeln mit Unity®. Grundlagen, Beispielprojekte, Tipps & Tricks. München

    Google Scholar 

  • Kost, S.; Schönwald, A. (Hrsg.) (2015): Landschaftswandel - Wandel von Machtstrukturen. Wiesbaden

    Google Scholar 

  • Kropp, C. (2015): Regionale Stadtlandschaften - Muster der lebensweltlichen Erfahrung postindustrieller Raumproduktion zwischen Homogenisierung und Fragmentierung. In: Raumforschung und Raumordnung, 73 (2), S. 91–106

    Article  Google Scholar 

  • Krygier, J. B. (1994): Sound and Geographic Visualization. In: MacEachren, A. M.; Taylor, D. R. F. (Hrsg.): Visualization in Modem Cartography. Oxford und New York, S. 149–166

    Chapter  Google Scholar 

  • Kühne, O. (2006): Landschaft in der Postmodeme: Das Beispiel des Saarlandes. Wiesbaden

    Google Scholar 

  • Kühne, O. (2007): Soziale Akzeptanz und Perspektiven der Altindustrielandschaft. Ergebnisse einer empirischen Studie im Saarland. In: RaumPlanung (132/133), s. 156–160

    Google Scholar 

  • Kühne, O. (2008): Distinktion - Macht - Landschaft: Zur sozialen Definition von Landschaft. Wiesbaden

    Google Scholar 

  • Kühne, O. (2012): Stadt - Landschaft - Hybriditat: Asthetische Bezüge im postmodemen Los Angeles mit seinen modernen Persistenzen. Wiesbaden

    Book  Google Scholar 

  • Kühne, O. (2018a): Landscape and Power in Geographical Space as a Social-Aesthetic Construct. Dordrecht

    Book  Google Scholar 

  • Kühne, O. (2018b): Landschaft und Wandel: Zur Veränderlichkeit von Wahrnehmungen. Wiesbaden

    Book  Google Scholar 

  • Kühne, O. (2018c): Landschaftstheorie und Landschaftspraxis: Eine Einführung aus sozialkonstruktivistischer Perspektive. Wiesbaden

    Book  Google Scholar 

  • Kühne, O.; Jenal, C.; Currin, A. (2014): Längsschnittstudie zur Wahrnehmung von Alt- und Totholz sowie zur symbolischen Konnotation von Wald: Zwischenbericht Phase I. Online verfügbar unter http://wertvoller-wald.de/uploads/media/Zwischenbericht_Sozialwissenschaftliche_Evaluation.pdf, zuletzt geprüft am 3.5.2017

    Google Scholar 

  • Kühne, O.; Schönwald, A. (2015): San Diego: Eigenlogiken, Widersprüche und Hybriditaten in und von „America’s finest city“. Wiesbaden

    Google Scholar 

  • Kühne, O.; Weber, F. (2015): Der Energienetzausbau in Internetvideos - eine quantitativ ausgerichtete diskurstheoretisch orientierte Analyse. In: Kost, S.; Schönwald, A. (Hrsg.): Landschaftswandel - Wandel von Machtstrukturen. Wiesbaden, S. 113–126

    Google Scholar 

  • Kühne, O.; Weber, F.; Weber, F. (2013): Wiesen, Berge, blauer Himmel: Aktuelle landschaftskonstruktionen am Beispiel des Tourismusmarketings des Salzburger Landes aus diskurstheoretischer Perspektive. In: Geographische Zeitschrift 101 (1), S. 36–54

    Google Scholar 

  • Kunz, L.; Schröder, T. N.; Lee, H.; Montag, C.; Lachmann, B.; Sariyska, R.; Reuter, M.; Stirnberg, R.; Stöcker, T.; Messing-Floeter, P. C.; Fell, J.; Doeller, C. F.; Axmacher, N. (2015): Reduced Grid-cell-like Representations in Adults at Genetic Risk for Alzeheimer's Disease. In: Science, 350 (6259), S.430–433

    Article  Google Scholar 

  • Laakso, M.; Sarjakoski, L. T. (2010): Sonic Maps for Hiking - Use of Sound in Enhancing the Map Use Experience. In: The Cartographic Journal, 47 (4), s. 300–307

    Article  Google Scholar 

  • Leibenath, M. (2013): Energiewende und Landschafts-Governance: Empirische Befunde und theoretische Perspektiven. In: Gailing, L.; Leibenath, M. (Hrsg.): Neue Energielandschaften - Neue Perspektiven der Landschaftsforschung. Wiesbaden, S. 45–63

    Chapter  Google Scholar 

  • Leibenath, M. (2014): Landschaftsbewertung im Spannungsfeld von Expertenwissen, Politik und Macht. In: UVP-report, 28 (2), S. 44–49

    Google Scholar 

  • Lokka, I.-E.; Çöltekin, A.; Wiener, J.; Fabrikant, S. I.; Roecke, C. (2018): Virtual environments as memory training devices in navigational tasks for older adults. In: (Nature) Scientific Reports. (https://www.nature.com/articles/s41598-018-29029-x)

    Google Scholar 

  • Maverick (2015): Speed level Design-The Railroad - Unreal Engine 4. https://www.youtube.com/watch?v; Qa2wEURJFTE (letzter Zugriff: 31.7.2018]

    Google Scholar 

  • Muehlenhaus, I. (2018): Internet Mapping. In: Kent, A. J.; Vujakovic, P. (Hrsg): The Routledge Handbook of Mapping and Cartography. London und New York, S.375–387

    Google Scholar 

  • Müller, J.-C.; Laurini, R. (1997): La cartographic de l'an 2000. In: Revue Internationale de Geomatique, 7 (1), s. 87–106

    Google Scholar 

  • Nicolaisen, B. (1994): Die Konstruktion der sozialen Welt: Piagets lnteraktionsrnodell und die Entwicklung kognitiver und sozialer Strukturen. Opladen

    Book  Google Scholar 

  • Olwig, K. R. (2002): Landscape, Nature, and the Body Politic: From Britain's Renaissance to America's New World. Madison

    Google Scholar 

  • Preglau, M. (1997): Kapitel 4: Phänomenologische Soziologie: Alfred Schütz. In: Morel, J.; Bauer, E.; Meleghy, T.; Niedenzu, H.-J.; Preglau, M.; Staubmann, H. (Hrsg.): Soziologische Theorie. Abriß der Ansätze ihrer Hauptvertreter. München, S. 67–89

    Google Scholar 

  • PurePolygons (2017): Procedural Nature Seasons Pack - UE4. https://www.youtube.com/watch?v;pwtD_fCq30c [letzter Zugriff: 30.7.2018]

  • Reich, K. (2001): Konstruktivistische Ansätze in den Sozial- und Kulturwissenschaften. In: Hug, T. (Hrsg.): Einführung in die Wissenschaftstheorie und Wissenschaftsforschung. Baltmannsweiler, S. 356–376

    Google Scholar 

  • Richartz, J. (2018): Spiele entwic:keln mit Unreal Engine 4. Programmierung mit Blueprints. Grundlagen & fortgeschrittene Techniken. 2. Aufl., München

  • Roth, M. (2012): Landschaftsbildbewertung in der Landschaftsplanung: Entwicklung und Anwendung einer Methode zur Validierung von Verfahren zur Bewertung des Landschaftsbildes durch intemetgestützte Nutzerbefragungen. Berlin: Rhombos-Verlag

    Google Scholar 

  • Roth, M.; Gruehn, D. (2010): Modellierung von Vielfalt, Eigenart und Schünheit von Natur und Landschaft - Kriterien zur Bestimmung von Landschaftsqualitäten für große Räume. In: Naturschutz und landschaftsplanung, 42 (4), S. 115–120

    Google Scholar 

  • Schafer, R. M. (1977): The Soundscape. Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Rochester

    Google Scholar 

  • Scharlach, H. (2002): Lärmkarten. Kartographische Grundlagen und audiovisuelle Realisierung. Bochum (Dissertation, Ruhr-Universität Bochum)

    Google Scholar 

  • Schein, R. H. (1997): The Place of Landscape: A Conceptual Framework for Interpreting an American Scene. In: Annals of the Association of American Geographers 87 (4), S. 660–680

    Article  Google Scholar 

  • Schiewe, J. (2017): Jochen Schiewe INTERGEO TV Opinion Leader from August 2017. https://www.youtube.corn/watch?vmETOL_yYidV, zuletzt geprüftam 18.7.2018

    Google Scholar 

  • Schönwald, A. (2015): Die Transformation von Altindustrielandschaften. In: Kühne, O.; Gawroński, K.; Hernik, J. (Hrsg.): Transformation und landschaft. Die Folgen sozialer Wandlungsprozesse auf Landschaft. Wiesbaden, S. 63–73

    Google Scholar 

  • Schuber, F. (2004): Neue Rolle der Virtuellen Realität in der Architektur und Stadtplanung, In: Schrenk, M. (Hrsg.): CORP 2004 & Geomultimedia04, Wien, Proceedings, S. 721–728 https://programm.corp.at/cdrom2004/archiv/tagungsband/CORP2004_PROCEEDINGS_COMPLETE.pdf, zuletzt geprüft am 26.7.2018

    Google Scholar 

  • Schütz, A. (1960 [1932]): Der sinnhafte Aufbau der sozialen Welt: Eine Einleitung in die Verstehende Soziologie. Wien

    Book  Google Scholar 

  • Schütz, A. (1971 [1962]): Gesammelte Aufsätze 1: Das Problem der Wirklichkeit. Den Haag

    Google Scholar 

  • Schütz, A. (1971): Gesammelte Aufsätze 3: Studien zur phanomenologischen Philosophic. Den Haag

    Google Scholar 

  • Schütz, A.; Luckmann, T. (2003 [1975]): Strukturen der Lebenswelt. Konstanz

    Google Scholar 

  • Schwarzer, M. (2014): Von Mondlandschaften zur Vision eines neuen Seen Iandes: Der Diskurs über die Gestaltung von Tagebaubrachen in Ostdeutschland. Wiesbaden

    Book  Google Scholar 

  • Scott, M. J.; Canter, D. V. (1997): Picture or Place?: A Multiple Sorting Study of Landscape. In: Journal of Environmental Psychology, 17 (4), S. 263–281

    Article  Google Scholar 

  • Sekula, P. (2015): Urban Construction Pack for the Unreal Engine. https://www.youtube.com/watch?v~iutfmdm4Sj8 [letzter Zugriff: 30.7.2018]

    Google Scholar 

  • Stakelbeck, F.; Weber, F. (2013): Almen als alpine Sehnsuchtslandschaften: Aktuelle Landschaftskonstruktionen im Tourismusmarketing am Beispiel des Salzburger Landes. In: Bruns, D.; Kühne, O. (Hrsg.): Landschaften: Theorie, Praxis und intemationale Bezüge. Schwerin, S. 235–252

  • Stanney, K. M.; Kennedy, R. S.; Hale, K. S. (2014): Virtual Einvironments Usage Protocols. In: Hale, K. S.; Stanney, K. M. (Hrsg.): Handbook of Virtual Environments, 2. Aufl., Boca Raton, FL. S. 797–809

    Article  Google Scholar 

  • Stemmer, B. (2016): Kooperative Landschaftsbewertung in der räumlichen Planung: Sozialkonstruktivistische Analyse der Landschaftswahrnehmung der Öffentlichkeit. Wiesbaden

    Book  Google Scholar 

  • Stotten, R. (2015): Das Konstrukt der bäuerlichen Kulturlandschaft: Perspektiven von landwirten im Schweizerischen Alpenraum. Innsbruck

    Google Scholar 

  • Susi, T. (2014): Embodied Interaction, Coordination and Reasoning in Computer Gameplay. In: Shapiro, L. (Hrsg.): The Routledge Handbook of Embodied Cognition, Abingdon und New York, NY, S. 184–193

    Google Scholar 

  • Torrens, P. M. (2018): Artificial Intelligence and Behavioral Geography. In: Montello, D. R. (Hrsg.): Handbook of Behavioral and Cognitive Geography. Cheltenham und Northampton, MA, S. 357–371

    Chapter  Google Scholar 

  • Vetter, M. (2017): GIS - Das richtige Programm für die Energiewende. In: Kühne, O.; Weber, F. (Hrsg.): In: Bausteine der Energiewende. Heidelberg. S. 557–589

    Google Scholar 

  • Waterworth, J.; Riva, R. (2014): Feeling Present in the Physical World and in Computer-Mediated Environments. Basingstoke

    Book  Google Scholar 

  • Weber, F. (2015): Diskurs - Macht - Landschaft: Potenziale der Diskurs- und Hegemonietheorie von Ernesto Laclau und Chantal Mouffe für die Landschaftsforschung. In: Kost, S.; Schönwald, A. (Hrsg.): Landschaftswandel - Wandel von Machtstrukturen. Wiesbaden, S. 97–112

    Google Scholar 

  • Weber, F.; Kühne, O.; Jenal, C.; Aschenbrand, E.; Artuković, A. (2018): Sand im Getriebe: Aushandlungsprozesse urn die Gewinnung mineralischer Rohstoffe aus konflikttheoretischer Perspektive nach Ralf Dahrendorf. Wiesbaden

    Book  Google Scholar 

  • Winkler, J. (2006). Klanglandschaften. Untersuchungen zur Konstitution der klanglichen Umwelt in der Wahrnehmungskultur ländlicher One in der Schweiz. Basel

    Google Scholar 

  • Zube, E. H.; Pitt, D. G. (1981): Cross-cultural perceptions of Scenic and Heritage landscapes. In: Landscape Planning, 8 (1), S. 69–87

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Dennis Edler.

Additional information

Anmerkungen

Die als Abbildungen veröffentlichten Screenshots dienen ausschließlich dem besonderen Zweck, in diesem wissenschaftlichen Fachaufsatz den Inhalt zu erläutem.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Edler, D., Kühne, O., Jenal, C. et al. Potenziale der Raumvisualisierung in Virtual Reality (VR) für die sozialkonstruktivistische Landschaftsforschung. j. Cartogr. Geogr. inf. 68, 245–254 (2018). https://doi.org/10.1007/BF03545421

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03545421

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation