- Published:
Measuring the competence-quality of vocational teachers: An advocatory approach
Empirical Research in Vocational Education and Training volume 1, pages 65–83 (2009)
Abstract
Using a sample of 110 persons, this study examined the “advocatory approach” for predicting the quality of (VET) teacher’s competency profiles. The participants (teachers, experts, non-teachers) observed a concrete teaching behaviour using a film vignette, and judged it by means of different quality criteria. The hypothesis that differences in the groups, who evaluate, elicit differing sensitivity about the quality of specified teaching competencies (and not teaching performance) was mostly confirmed. We suggest that teachers can individually compare their values with expert values and non-teacher values, and thus use the discrepancies in quality sensitivity for the purposes of self-guided in-service training.
References
Baumert, J. & Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9 (4), 469–520.
Beck, K. (2006). Standards — ein Mittel zur Qualitätsentwicklung in der Lehrerbildung?. Wirtschaft und Erziehung, 56, 44–54.
Beck, K. & Dubs, R. (1998). Kompetenzentwicklung in der Berufserziehung: Kognitive, motivationale und moralische Dimensionen kaufmännischer Qualifizierungsprozesse. In K. Beck & R. Dubs (Eds.) Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (ZBW), 14. Stuttgart: Steiner.
Berliner, D.C. (1992). The nature of expertise in teaching. In F. Oser, A. Dick & J.-L. Patry, (Eds.) Effective and Responsible Teaching: The New Synthesis. San Francisco: Jossey-Bass.
Borich, G.D. (1977). The appraisal of teaching: concepts and process. Reading, MA: Addison-Wesley.
Bromme, R. (1992). Der Lehrer als Experte. Zur Psychologie des professionellen Wissens. Bern: Hans Huber.
Darling-Hammond, L.; Hammerness, K.; Grossmann, P.; Rust, R. & Shulman L. (2005). The design of teacher education programs. In L. Darling-Hammond & J. Bransford (Eds.) Preparing Teachers for a Changing World. San Francisco: Jossey-Bass.
Ditton, H. (2000). Qualitätskontrolle und -sicherung in Schule und Unterricht. Ein Überblick über den Stand der empirischen Forschung. Zeitschrift für Pädagogik. (41. Beiheft), 73–92.
Dreyfus, H.L. & Dreyfus S.E. (1986). Mind over machine. The power of human intuition and expertise in the era of the computer. New York: The Free Press.
Einsiedler, W. (1997). Unterrichtsqualität und Leistungsentwicklung. Literaturüberblick. In Weinert, F. E. & Helmke, A. (Eds.) Entwicklung im Grundschulalter. Weinheim: Psychologie Verlags Union.
Fahrenberg, J., Myrtek, M., Pawlik, K. & Perrez, M. (2007). Ambulantes Assessment — Verhalten im Alltagskontext erfassen. Eine verhaltenswissenschaftliche Herausforderung an die Psychologie. Psychologische Rundschau, 58 (1), 12–23.
Frey, A. (2006). Methoden und Instrumente zur Diagnose beruflicher Kompetenzen von Lehrkräften — eine erste Standortbestimmung zu bereits publizierten Instrumenten. Zeitschrift für Pädagogik, (51. Beiheft), 30–46.
Frey, A. & Balzer, L. (2005). Der Beurteilungsbogen smk. In A. Frey, R.S. Jäger & U. Renold (Eds.) Kompetenzdiagnostik. Theorien und Methoden zur Erfassung und Beurteilung von beruflichen Kompetenzen. Landau: VEP.
Haenisch, H. (2000). Merkmale erfolgreichen Unterrichts. Forschungsbefunde als Grundlage für die Weiterentwicklung von Unterrichtsqualität. In Landesinstitut für Schule und Weiterbildung (Eds.) Was ist guter Unterricht?. Bönen: Druckverlag Kettler.
Hammerness, K., Darling-Hammond, L., Grossmann, P., Rust, F. & Shulman L. (2005). The design of teacher education programs. In L. Darling-Hammond & J. Bransford (Eds.) Preparing Teachers for a Changing World. San Francisco: Jossey-Bass.
Heckhausen, H. & Rheinberg, F. (1980). Lernmotivation im Unterricht, erneut betrachtet. Unterrichtswissenschaft, 1, 7–47.
Helmke, A. (2003). Unterrichtsqualität — erfassen, bewerten, verbessern. Seelze: Kallmeyersche Verlagsbuchhandlung.
Helmke, A. & Schrader, F.-W. (1993). Was macht erfolgreichen Unterricht aus? Ergebnisse der Münchner Studie. Praxis Schule, 5–10 (1), 11–13.
Ilgen, D. R.; Fisher, C. D. & Taylor, S. M. (1979). Consequences of individual feedback on behavior in organizations. Journal of Applied Psychology, 64 (4), 349–371.
Kounin, J. (1976). Techniken der Klassenführung. Bern: Huber Klett.
London, M. (2003). Job feedback. Giving, seeking, and using feedback for performance improvement. (2nd ed.). Mahwah, N.J.: L. Erlbaum.
Max, Ch. (1999). Entwicklung von Kompetenz — ein neues Paradigma für das Lernen in Schule und Arbeitswelt. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.
Neuenschwander, M. (2004). Lehrerkompetenzen und ihre Beurteilung. Journal für lehrerinnen- und lehrerbildung, 1, 23–29.
Nickolaus, R. (2007). Qualität in der beruflichen Bildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschafts-pädagogik (ZBW), 103 (2), 161–166.
Oser, F. (2001). Standards. Kompetenzen von Lehrpersonen. In F. Oser & J. Oelkers (Eds.) Die Wirksamkeit der Lehrerbildungssysteme. Von der Allrounderbildung zur Ausbildung professioneller Standards. Chur; Zürich: Rüegger Verlag.
Oser, F. (2007). Willkür als Feind der Spontaneität. Aspekte der Standardisierung des Lehrerhandelns. In D. Benner (Eds.) Bildungsstandards. Instrumente zur Qualitätssicherung im Bildungswesen. Chancen und Grenzen — Beispiele und Perspektiven. Paderborn; München; Wien; Zürich: Ferdinand Schöningh.
Oser, F.; Curcio, G.-P. & Düggeli, A. (2007). Kompetenzmessung in der Lehrerbildung als Notwendigkeit — Fragen und Zugänge. Beiträge zur Lehrerbildung, 25 (1), 14–26.
Oser, F., Curcio G.-P., Düggeli, A. & Kern M. (2006). Schlussbericht 1. Phase. Professional Minds -Handlungssituationen und Standards für die Berufsausbildenden (6376.1BFS). University of Fribourg unpublished working paper.
Oser, F. & Heinzer, S. (2008). Die Entwicklung eines Qualitätskonstrukts zur advokatorischen Erfassung der Professionalität. mimeo.
Oser, F. & Spychiger, M. (2005). Lernen ist schmerzhaft. Zur Theorie des Negativen Wissens und zur Praxis der Fehlerkultur. Weinheim; Basel: Beltz.
Seidel, T. & Shavelson, R. J. (2007). Teaching effectiveness research in the past decade: the role of theory and research design in disentangling meta-analysis results. Review of Educational Research, 77(4), 454–499.
Semmer, N. & Pfäfflin, M. (1978). Interaktionstraining: Ein handlungstheoretischer Ansatz zum Training sozialer Fertigkeiten. Weinheim; Basel: Beltz.
Shulman, L.S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Leadership, 15, 4–14.
Shulman, L.S. (2007). Signature Pedagogies in the Professions. In D. Lemmermöhle, M. Rothgangel, S. Bögeholz, M. Hasselhorn & R. Watermann (Eds.) Professionell lehren, erfolgreich lernen. Münster: Waxmann.
Volpert, W. (1973). Sensumotorisches Lernen. Frankfurt am Main: Limpert.
Weiner, B. (1972). Theories of motivation. Chicago: Markham.
Weinert, F.E. (2001). Concept of Competence: A Conceptual Clarification. In D. Rychen & L. H. Selganik (Eds.) Defining and selecting key competencies. Seattle, Toronto, Bern Göttingen.
Weinert, F. E. & Helmke, A. (1996). Der gute Lehrer: Person, Funktion oder Fiktion?. In A. Leschinsky (Eds.) Die Institutionalisierung von Lehren und Lernen, Zeitschrift für Pädagogik, (34. Beiheft). Weinheim: Beltz.
Zeichner, K. (2006). Konzepte von Lehrerexpertise und Lehrerausbildung in den Vereinigten Staaten. Zeitschrift für Pädagogik, 2, 97–113.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
The authors gratefully acknowledge the financial support given by the Swiss Federal Office for Professional Education and Technology.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Oser, F., Salzmann, P. & Heinzer, S. Measuring the competence-quality of vocational teachers: An advocatory approach. Empirical Res Voc Ed Train 1, 65–83 (2009). https://doi.org/10.1007/BF03546480
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03546480