Skip to main content
  • Published:

Measuring the competence-quality of vocational teachers: An advocatory approach

Abstract

Using a sample of 110 persons, this study examined the “advocatory approach” for predicting the quality of (VET) teacher’s competency profiles. The participants (teachers, experts, non-teachers) observed a concrete teaching behaviour using a film vignette, and judged it by means of different quality criteria. The hypothesis that differences in the groups, who evaluate, elicit differing sensitivity about the quality of specified teaching competencies (and not teaching performance) was mostly confirmed. We suggest that teachers can individually compare their values with expert values and non-teacher values, and thus use the discrepancies in quality sensitivity for the purposes of self-guided in-service training.

References

  • Baumert, J. & Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9 (4), 469–520.

    Article  Google Scholar 

  • Beck, K. (2006). Standards — ein Mittel zur Qualitätsentwicklung in der Lehrerbildung?. Wirtschaft und Erziehung, 56, 44–54.

    Google Scholar 

  • Beck, K. & Dubs, R. (1998). Kompetenzentwicklung in der Berufserziehung: Kognitive, motivationale und moralische Dimensionen kaufmännischer Qualifizierungsprozesse. In K. Beck & R. Dubs (Eds.) Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (ZBW), 14. Stuttgart: Steiner.

    Google Scholar 

  • Berliner, D.C. (1992). The nature of expertise in teaching. In F. Oser, A. Dick & J.-L. Patry, (Eds.) Effective and Responsible Teaching: The New Synthesis. San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Borich, G.D. (1977). The appraisal of teaching: concepts and process. Reading, MA: Addison-Wesley.

    Google Scholar 

  • Bromme, R. (1992). Der Lehrer als Experte. Zur Psychologie des professionellen Wissens. Bern: Hans Huber.

    Google Scholar 

  • Darling-Hammond, L.; Hammerness, K.; Grossmann, P.; Rust, R. & Shulman L. (2005). The design of teacher education programs. In L. Darling-Hammond & J. Bransford (Eds.) Preparing Teachers for a Changing World. San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Ditton, H. (2000). Qualitätskontrolle und -sicherung in Schule und Unterricht. Ein Überblick über den Stand der empirischen Forschung. Zeitschrift für Pädagogik. (41. Beiheft), 73–92.

    Google Scholar 

  • Dreyfus, H.L. & Dreyfus S.E. (1986). Mind over machine. The power of human intuition and expertise in the era of the computer. New York: The Free Press.

    Google Scholar 

  • Einsiedler, W. (1997). Unterrichtsqualität und Leistungsentwicklung. Literaturüberblick. In Weinert, F. E. & Helmke, A. (Eds.) Entwicklung im Grundschulalter. Weinheim: Psychologie Verlags Union.

    Google Scholar 

  • Fahrenberg, J., Myrtek, M., Pawlik, K. & Perrez, M. (2007). Ambulantes Assessment — Verhalten im Alltagskontext erfassen. Eine verhaltenswissenschaftliche Herausforderung an die Psychologie. Psychologische Rundschau, 58 (1), 12–23.

    Article  Google Scholar 

  • Frey, A. (2006). Methoden und Instrumente zur Diagnose beruflicher Kompetenzen von Lehrkräften — eine erste Standortbestimmung zu bereits publizierten Instrumenten. Zeitschrift für Pädagogik, (51. Beiheft), 30–46.

    Google Scholar 

  • Frey, A. & Balzer, L. (2005). Der Beurteilungsbogen smk. In A. Frey, R.S. Jäger & U. Renold (Eds.) Kompetenzdiagnostik. Theorien und Methoden zur Erfassung und Beurteilung von beruflichen Kompetenzen. Landau: VEP.

    Google Scholar 

  • Haenisch, H. (2000). Merkmale erfolgreichen Unterrichts. Forschungsbefunde als Grundlage für die Weiterentwicklung von Unterrichtsqualität. In Landesinstitut für Schule und Weiterbildung (Eds.) Was ist guter Unterricht?. Bönen: Druckverlag Kettler.

    Google Scholar 

  • Hammerness, K., Darling-Hammond, L., Grossmann, P., Rust, F. & Shulman L. (2005). The design of teacher education programs. In L. Darling-Hammond & J. Bransford (Eds.) Preparing Teachers for a Changing World. San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Heckhausen, H. & Rheinberg, F. (1980). Lernmotivation im Unterricht, erneut betrachtet. Unterrichtswissenschaft, 1, 7–47.

    Google Scholar 

  • Helmke, A. (2003). Unterrichtsqualität — erfassen, bewerten, verbessern. Seelze: Kallmeyersche Verlagsbuchhandlung.

    Google Scholar 

  • Helmke, A. & Schrader, F.-W. (1993). Was macht erfolgreichen Unterricht aus? Ergebnisse der Münchner Studie. Praxis Schule, 5–10 (1), 11–13.

    Google Scholar 

  • Ilgen, D. R.; Fisher, C. D. & Taylor, S. M. (1979). Consequences of individual feedback on behavior in organizations. Journal of Applied Psychology, 64 (4), 349–371.

    Article  Google Scholar 

  • Kounin, J. (1976). Techniken der Klassenführung. Bern: Huber Klett.

    Google Scholar 

  • London, M. (2003). Job feedback. Giving, seeking, and using feedback for performance improvement. (2nd ed.). Mahwah, N.J.: L. Erlbaum.

    Book  Google Scholar 

  • Max, Ch. (1999). Entwicklung von Kompetenz — ein neues Paradigma für das Lernen in Schule und Arbeitswelt. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.

    Google Scholar 

  • Neuenschwander, M. (2004). Lehrerkompetenzen und ihre Beurteilung. Journal für lehrerinnen- und lehrerbildung, 1, 23–29.

    Google Scholar 

  • Nickolaus, R. (2007). Qualität in der beruflichen Bildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschafts-pädagogik (ZBW), 103 (2), 161–166.

    Google Scholar 

  • Oser, F. (2001). Standards. Kompetenzen von Lehrpersonen. In F. Oser & J. Oelkers (Eds.) Die Wirksamkeit der Lehrerbildungssysteme. Von der Allrounderbildung zur Ausbildung professioneller Standards. Chur; Zürich: Rüegger Verlag.

    Google Scholar 

  • Oser, F. (2007). Willkür als Feind der Spontaneität. Aspekte der Standardisierung des Lehrerhandelns. In D. Benner (Eds.) Bildungsstandards. Instrumente zur Qualitätssicherung im Bildungswesen. Chancen und Grenzen — Beispiele und Perspektiven. Paderborn; München; Wien; Zürich: Ferdinand Schöningh.

    Google Scholar 

  • Oser, F.; Curcio, G.-P. & Düggeli, A. (2007). Kompetenzmessung in der Lehrerbildung als Notwendigkeit — Fragen und Zugänge. Beiträge zur Lehrerbildung, 25 (1), 14–26.

    Google Scholar 

  • Oser, F., Curcio G.-P., Düggeli, A. & Kern M. (2006). Schlussbericht 1. Phase. Professional Minds -Handlungssituationen und Standards für die Berufsausbildenden (6376.1BFS). University of Fribourg unpublished working paper.

  • Oser, F. & Heinzer, S. (2008). Die Entwicklung eines Qualitätskonstrukts zur advokatorischen Erfassung der Professionalität. mimeo.

  • Oser, F. & Spychiger, M. (2005). Lernen ist schmerzhaft. Zur Theorie des Negativen Wissens und zur Praxis der Fehlerkultur. Weinheim; Basel: Beltz.

    Google Scholar 

  • Seidel, T. & Shavelson, R. J. (2007). Teaching effectiveness research in the past decade: the role of theory and research design in disentangling meta-analysis results. Review of Educational Research, 77(4), 454–499.

    Article  Google Scholar 

  • Semmer, N. & Pfäfflin, M. (1978). Interaktionstraining: Ein handlungstheoretischer Ansatz zum Training sozialer Fertigkeiten. Weinheim; Basel: Beltz.

    Google Scholar 

  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Leadership, 15, 4–14.

    Google Scholar 

  • Shulman, L.S. (2007). Signature Pedagogies in the Professions. In D. Lemmermöhle, M. Rothgangel, S. Bögeholz, M. Hasselhorn & R. Watermann (Eds.) Professionell lehren, erfolgreich lernen. Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Volpert, W. (1973). Sensumotorisches Lernen. Frankfurt am Main: Limpert.

    Google Scholar 

  • Weiner, B. (1972). Theories of motivation. Chicago: Markham.

    Google Scholar 

  • Weinert, F.E. (2001). Concept of Competence: A Conceptual Clarification. In D. Rychen & L. H. Selganik (Eds.) Defining and selecting key competencies. Seattle, Toronto, Bern Göttingen.

  • Weinert, F. E. & Helmke, A. (1996). Der gute Lehrer: Person, Funktion oder Fiktion?. In A. Leschinsky (Eds.) Die Institutionalisierung von Lehren und Lernen, Zeitschrift für Pädagogik, (34. Beiheft). Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Zeichner, K. (2006). Konzepte von Lehrerexpertise und Lehrerausbildung in den Vereinigten Staaten. Zeitschrift für Pädagogik, 2, 97–113.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sarah Heinzer.

Additional information

The authors gratefully acknowledge the financial support given by the Swiss Federal Office for Professional Education and Technology.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Oser, F., Salzmann, P. & Heinzer, S. Measuring the competence-quality of vocational teachers: An advocatory approach. Empirical Res Voc Ed Train 1, 65–83 (2009). https://doi.org/10.1007/BF03546480

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03546480

Keywords