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Psychosocial Stress in Cancer Patients during and after Radiotherapy

Psychosoziale Belastung von Tumorpatienten während und nach einer Strahlentherapie

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Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Background and Purpose:

The aim of this study was to investigate stress in tumor patients by means of a cancer-specific questionnaire in the course of radiotherapy.

Material and Methods: Disease-specific aspects of psychosocial stress (Herschbach's Questionnaire on Stress in Cancer Patients, QSC) were self-assessed by patients with different tumor types before radiotherapy (ti1), after radiotherapy (ti2), and 6 weeks after the end of radiotherapy (ti3). We investigated 265 of 446 patients (157 male, 108 female; median age 58.6 years) with complete data of ti1–ti3.

Results: In the course of investigation, the most prominent stress scale of the patients proved to be physical efficiency, without significant changes during treatment and after therapy. Significant increases in stress were observed for anxiety, pain, and information at ti3 (p < 0.001, p = 0.001, p = 0.035). Women showed significantly higher stress from ti1 to ti3, younger patients displayed a decrease in anxiety, whereas elderly patients demonstrated an increase (p = 0.016). Breast cancer patients had the highest stress levels. The probability of correctly predicting increase in stress (sensitivity) was 78% and the specificity 67%. The relevant predictor variables were tumor stage, addiction to alcohol or nicotine, metabolic disorder, marital status, and age.

Conclusion: Patients who experienced stress at the beginning of radiotherapy also had the same or increased levels of stress during and shortly after treatment and needed permanent psychosocial support to improve quality of life. The identification of patients with high stress levels at the beginning of therapy could be helpful.

Hintergrund und Fragestellung:

Ziel dieser Studie war es, die psychosoziale Belastung von Tumorpatienten mit Hilfe eines krebsspezifischen Fragebogens zu untersuchen und die Veränderungen im Verlauf festzuhalten.

Material und Methodik: Krankheitsspezifische Aspekte psychosozialer Belastung (Herschbachs Fragebogen zur Belastung von krebskranken Patienten, FBK) wurden zu Beginn (ti1), nach Abschluss der Strahlentherapie (ti2) und 6 Wochen später (ti3) von Patienten mit unterschiedlichen Tumorerkrankungen selbst eingeschätzt. Von 446 Patienten, die die Einschlusskriterien erfüllten, untersuchten wir 265 (157 Männer, 108 Frauen; medianes Alter 58,6 Jahre) mit kompletten Daten von ti1 bis ti3.

Ergebnisse: Im Verlauf gleich bleibend am höchsten war die Belastung durch Einschränkung der physischen Leistungsfähigkeit. Es wurden signifikante Anstiege von Angst, Schmerzen und Informationsdefiziten zwischen ti1 und ti3 beobachtet (p < 0,001, p = 0,001, p = 0,035). Frauen zeigten signifikant höhere Stresswerte als Männer von ti1 bis ti3. Jüngere Patienten wiesen eine Reduktion von Angst, ältere eine Steigerung (p = 0,016) auf. Brustkrebspatientinnen hatten die höchsten Belastungswerte. Die Wahrscheinlichkeit der korrekten Vorhersage eines Belastungsanstiegs (Sensitivität) betrug 78%, die Spezifität 67%. Die relevanten Prädiktorvariablen waren Alkohol- oder Nikotinabusus, Stoffwechselerkrankung, Familienstand und Alter.

Schlussfolgerung: Eine lang anhaltende psychosoziale Unterstützung erscheint durch gleich bleibend hohe oder ansteigende Belastungswerte während und nach einer radioonkologischen Behandlung dringend erforderlich, um die Lebensqualität zu erhöhen. Dabei kann eine frühzeitige Identifizierung von belasteten Patienten hilfreich sein.

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Received: February 21, 2002; accepted: October 25, 2002

Correspondence Address Dr. Susanne Sehlen, Klinik und Poliklinik für Strahlentherapie, Klinikum Großhadern, der Ludwig-Maximilians-Universität, Marchioninistraße 15, 81377 München, Germany, Phone (+49/89) 7095-6767, Fax -4523, e-mail: susanne.sehlen@helios.med.uni-muenchen.de

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Sehlen, S., Hollenhorst, H., Schymura, B. et al. Psychosocial Stress in Cancer Patients during and after Radiotherapy. Strahlenther Onkol 179, 175–180 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1018-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1018-z

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