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Einsatz des Brainlab-Kolibri®-Navigationssystems bei der endoskopischen Nasennebenhöhlenchirurgie in Lokalanästhesie

Erfahrung an 35 Patienten

The use of the BrainLAB Kolibri navigation system in endoscopic paranasal sinus surgery under local anaesthesia

An analysis of 35 cases

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Zusammenfassung

Hintergrund

Bei 3D-Navigationssystemen in der Chirurgie der Nasennebenhöhlen und Frontobasis geht der Trend zur Miniaturisierung und Vereinfachung der Bedienung.

Patienten/Methoden

Das Brainlab-Kolibri®-Navigationssystem der Fa. Brainlab (Heimstetten) wurde zur intraoperativen Navigation bei 35 Patienten mit Operation (Op) wegen chronischer Sinusitis oder Polyposis nasi in örtlicher Betäubung eingesetzt – im Vergleich zu 35 Patienten mit Op ohne Navigationssystem. Die intraoperative Navigationsgenauigkeit wurde anhand einer klinischen Plausibilitätsprüfung an definierten anatomischen Messpunkten überprüft. Mit einem standardisierten Fragebogen bzw. Bewertungsskalen wurden Rüstzeit, Registrierungszeit und Referenzierungszeit sowie der Zugewinn an Sicherheit für den Operateur erhoben.

Ergebnisse

Die Rüstzeit lag bei ca. 5,8 min, Aufbau und Lagerung des Patienten mit Anbringen des Stirnbandes als Patienten-Tracker benötigte im Mittel 4,2 min, die Referenzierung mit dem Z-Touch®-System 4,2 min, die Referenzierung mit dem Soft-Touch®-System dagegen ca. 8,1 min. Durch die Verwendung des Navigationssystems verlängerte sich bei subjektivem Zugewinn an Sicherheit für den Operateur die gesamte Op- und Vorbereitungszeit um ca. 50% im Vergleich zur konventionellen Op-Technik. Die intraoperative Genauigkeit betrug in allen 3 Raumebenen durchschnittlich 1,5–2,3 mm.

Fazit

Das Brainlab-Kolibri®-Navigationssystem bietet zufriedenstellende Genauigkeit, kurze Rüstzeit, einfache Referenz- und Registrierungsmodi sowie intuitive Bedienerführung. Die kompakten Abmessungen erlauben seinen Einsatz auch in kleinen Eingriffsräumen (z. B. Op-Container).

Abstract

Background

As a result of technological advances, 3D-navigation systems are playing an increasingly important role in paranasal sinus and anterior skull base surgery.

Patients and methods

The BrainLAB Kolibri navigation system (BrainLAB, Heimstetten, Germany) was used in the surgical management of chronic sinusitis and nasal polyposis in 35 patients. Surgery was performed under local anaesthesia. In order to compare this technique with traditional methods, 35 additional patients underwent conventional surgery. A clinical plausibility test using specific anatomical landmarks was performed to evaluate intraoperative navigation accuracy. In addition, a standardised questionnaire was used to document setup and registration times. Standardised rating scales helped assess whether the system can make surgery safer.

Results

It took approximately 5.8 min to set up the navigation system. The time required for system and patient positioning, including the attachment of the headband, was 4.2 min on average. Patient registration with the z-touch system was completed after an average of 4.2 min. It took an average of approximately 8.1 min to register a patient using the soft-touch system. The use of the navigation system increased the total time for preparation and surgery by approximately 50% in comparison to the conventional technique. An average accuracy of 1.5–2.3 mm in all three planes was measured. Participating surgeons felt that the system made surgery considerably safer.

Conclusions

The BrainLAB Kolibri navigation system offers good accuracy, a short setup time and an easy registration technique. The combination of these qualities and intuitive operation make this system a suitable option for routine use in paranasal sinus surgery. As a result of its compactness, the BrainLAB Kolibri navigation system can be moved easily between different operating rooms and can also be used in small facilities (e.g. container operating theatres in field hospitals).

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Lorenz, K.J., Frühwald, S. & Maier, H. Einsatz des Brainlab-Kolibri®-Navigationssystems bei der endoskopischen Nasennebenhöhlenchirurgie in Lokalanästhesie. HNO 54, 851–860 (2006). https://doi.org/10.1007/s00106-006-1386-7

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