Skip to main content
Log in

Supervisions- und Coaching Kompetenz-Forschung

Research on Supervision and Coaching Competence - Past - Present - Future

  • originalarbeit
  • Published:
Psychotherapie Forum Aims and scope

Zusammenfassung

Der Artikel zeigt den aktuellen Stand der Supervisions- und Coachingforschung. Neben einer kritischen Analyse werden Herausforderungen für die zukünftige Forschung skizziert. Sowohl Outcome- als auch Prozessforschung werden in diesem Feld gebraucht. Das Verhältnis von Praktikern zur Wissenschaft wird beschrieben und erste Ideen zur Verbesserung der Kooperation entwickelt. Es wird postuliert, dass Coachingforschung sowohl Anleihen aus der Psychotherapieforschung als auch aus der Trainings- und Weiterbildungsevaluation machen muss, um dem prozesshaften Charakter von Coaching und seiner Verankerung im organisationalen Kontext gerecht zu werden. Abschließend werden erfolgversprechende Forschungsszenarien wie die Kooperation von universitären Forschungsgruppen mit Berufsverbänden und exemplarische Forschungszugänge beschrieben.

Abstract

The article shows the current state of research in the coaching and supervision field. Next to a critically analysis, challenges for future research are outlined. Both effectiveness (outcome) as well as factors contributing to the outcome (process) of coaching and supervision are needed. The relationship between practitioners and scientists is pointed out and first ideas for a better cooperation are suggested. Coaching and supervision research needs to draw on both psychotherapy research as well as training evaluation in order to do justice to the process nature of coaching and supervision and its embeddedness in the organizational context. Promising research scenarios, namely the collaboration between academic research groups and professional associations, and selected research approaches are described.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Arthur, W. Jr., Bennett, W. Jr., Edens, P. S., & Bell, S. T. (2003). Effectiveness of training in organizations: A meta-analysis of design and evaluation features. Journal of Applied Psychology, 88(2), 234–245.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Benecke, C., & Krause, R. (2005). Initiales mimisch-affektives Verhalten und Behandlungszufriedenheit in der Psychotherapie von Patientinnen mit Panikstörungen. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, 51(4), 346–359.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Böning, U., & Fritschle, B. (2005). Coaching furs Business. Bonn: ManagerSeminare.

    Google Scholar 

  • Bozer, G., & Sarros, J. C. (2012). Examining the effectiveness of executive coaching on coachees’ performance in the Israeli context. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 10(1), 14–32.

    Google Scholar 

  • Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822–848.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Carey, W., Philippon, D., & Cummings, C. (2011). Coaching models for leadership development: An integrative review. Journal of Leadership Studie, 5(1), 51–69.

    Article  Google Scholar 

  • Cerni, T., Curtis, G., & Colmer, S. (2010). Executive coaching can enhance transformational leadership. International Coaching Psychology Review, 5(1), 81–85.

    Google Scholar 

  • Cox, E., & Patrick, C. (2012). Managing emotions at work: How coaching affects retail support workers’ performance and motivation. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 10(2), 34–51.

    Google Scholar 

  • Curtis, D. F., & Kelly, L. L. (2013). Effect of a quality of life coaching intervention on psychological courage and self-determination. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 11(1), 20–38.

    Google Scholar 

  • De Meuse, K. P., Dai, G., & Lee, R. J. (2009). Evaluating the effectiveness of executive coaching: Beyond ROI? Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 2(2), 117–134.

    Google Scholar 

  • De Haan, E., Duckworth, A., Birch, D., & Jones, C. (2013). Executive coaching outcome research: The contribution of common factors such as relationship, personality match, and self-efficacy. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 65(1), 40–57.

    Article  Google Scholar 

  • Drexler, A., & Möller, H. (2007). Berufliche Kompetenzentwicklung von Supervisorinnen in Ausbildung. Supervision, 3, 51–57.

    Google Scholar 

  • Drexler, A., & Möller, H. (2009). Erfolgsmessungen von Weiterbildung – Das Innsbrucker Modell. In H. Pühl (Hrsg.), Handbuch der Supervision 3 (S. 381–398). Berlin: Leutner.

    Google Scholar 

  • Drexler, A., & Möller, H. (2010). Coachinglehrgänge auf dem Prüfstand: Ein Evaluationsmodell. Wirtschaftspsychologie aktuell, 3, 9–13.

    Google Scholar 

  • Drexler, A., Uffelmann, P., Stippler, M., & Möller, H. (2009). Schulleitercoaching – Konzeption und Ausbildungsevaluation. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 1, 35–53.

    Article  Google Scholar 

  • Ellam-Dyson, V., & Palmer, S. (2011). Leadership coaching? No thanks, I’m not worthy. The Coaching Psychologist, 7(2), 108–117.

    Google Scholar 

  • Ely, K., & Zaccaro, S. J. (2011). Evaluating the effectiveness of coaching – a focus on stakeholders, criteria, and data collection methods. In G. Hernez-Broome & L. A. Boyce (Hrsg.), Advancing executive coaching – setting the course for successful leadership coaching. San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Ely, K., Boyce, L. A., Nelson, J. K., Zaccaro, S. J., Hernez-Broome, G., & Whyman, W. (2010). Evaluating leadership coaching: A review and intergrated framework. The Leadership Quarterly, 21, 585–599.

    Article  Google Scholar 

  • Froming, K.B.; Levy, M.; Schaffer, S.G. & Ekman, P. (2006). Comprehensive Affect Testing System ( C A T S).

  • Grafe, K. & Kronig, R. (2011) Internes Coaching bei SAP. Coaching Magazin, 12 (1), 8–24

  • Grant, A. M., Green, L. S., & Rynsaardt, J. (2010). Developmental coaching for high school teachers: Executive coaching goes to school. Consulting Psychology Journal: Practice & Research September, 62(3), 151–168.

    Article  Google Scholar 

  • Greif, S. (2008). Coaching und ergebnisorientierte Selbstreflexion. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Greif, S. (2012). Conducting Organizazional-Based Evaluations and Mentoring Programs. In: Passmore, J., Peterson, D.B. & Freire, T. (Hrsg.), The Wiley-Blackwell-Handbook of the Psychology of Coaching and Mentoring, (S. 445-470). Hoboken: Wiley-Blackwell

  • Haubl, R. (2009). Unter welchen Bedingungen nützt die Supervisionsforschung der Professionalisierung supervisorischen Handelns? In R. Haubl & B. Hausinger. (Hrsg.), Supervisionsforschung. Einblicke und Ausblicke (S. 179–207). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

    Google Scholar 

  • Hayes, S. C., Follette, V. M., & Linehan, M. (Hrsg.). (2004). Mindfulness and acceptance: Expanding the cognitive behavioural tradition. New York: Guilford Press.

    Google Scholar 

  • Hossiep, R., & Paschen, M. (2003). Bochumer Inventar zur berufsbezogenen Persönlichkeitsbeschreibung – BIP. 2., vollständig überarbeitete Auflage. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Ianiro, P., & Kauffeld, S. (2011). Black-Box Coaching-Prozess: Beziehungsaufbau und –gestaltung auf Grundlage interpersonaler Basisdimensionen. Vortrag beim 2. LOCCS-Symposium, 27.–29. Mai, München.

  • Kaufel, S., Scherer, S., Scherm, M., & Sauer, M. (2006). Führungsbegleitung in der Bundeswehr – Coaching für militärische Führungskräfte. In W. Backhausen & J.-P. Thommsen (Hrsg.), Coaching, durch systemisches Denken zur innovativen Personalentwicklung (S. 419–438). Wiesbaden: Gabler.

    Google Scholar 

  • Kauffeld, S. (2010). Nachhaltige Weiterbildung. Betriebliche Seminare und Trainings entwickeln, Erfolge messen, Transfer sichern. Berlin: Springer.

    Google Scholar 

  • Kessler, H., Bayerl, P., Deighton, R. M., & Traue, H. C. (2002). Facially Expressed Emotion Labeling (FEEL). Verhaltenstherapie und Verhaltensmedizin, 23(3), 297–306.

    Google Scholar 

  • Kieser, A. (2005). Wissenschaft und Beratung. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

    Google Scholar 

  • Kines, P., Anderson, L. P., Spangenberg, S., Mikkelsen, K. L., Dyreborg, J., & Zohar, D. (2010). Improving construction site safety through leader-based verbal safety communication. Journal of Safety Research, 41(5), 399–406.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Kirkpatrick, D. L. (1994). Evaluating training programs: The four levels. San Francisco: Berrett-Koehler.

    Google Scholar 

  • Kochanowski, S., Seifert, C. F., & Yukl, G. (2010). Using coaching to enhance the effects of behavioral feedback to managers. Journal of Leadership and Organizational Studies, 17(4), 363–369.

    Article  Google Scholar 

  • Kotte, S., & Möller, H. (2013). Coaching im Kontext von Führungsentwicklungsprogrammen. In R. Wegener, A. Fritze & M. Loebbert. (Hrsg.), Coaching-Praxisfelder. Forschung und Praxis im Dialog (Online-Teil, S. 31–49). Wiesbaden: Springer.

    Google Scholar 

  • Kotte, S., Oellerich, K., Schubert, D., & Möller, H. (2015). Das ambivalente Verhältnis von Coachingforschung und -praxis: Dezentes Ignorieren, kritisches Beäugen oder kooperatives Miteinander? In A. Schreyögg & Ch Schmidt-Lellek (Hrsg.), Die Professionalisierung von Coaching. Ein Lesebuch für den professionellen Coach (S. 23–46). Wiesbaden: Springer.

    Chapter  Google Scholar 

  • Kotte, S., Schubert, D., & Möller, H. (in Vorber). Why do coaches (not) participate in coaching research?

  • Kühl, W. (2014). Wirkungen von Führungskräfte-Coaching in der Sozialen Arbeit. Organisationsberatung Supervision Coaching. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

    Google Scholar 

  • Ladyshewsky, R. K. (2007). A strategic approach for integrating theory to practice in leadership development. Leadership & Organization Development Journal, 28(5), 426–443.

    Article  Google Scholar 

  • Leonard-Cross, E. (2010). Developmental coaching: Business benefit – fact or fad? An evaluative study to explore the impact of coaching in the workplace. International Coaching Psychology Review, 5(1), 36–47.

    Google Scholar 

  • Linley, P., Nielsen, K. M., Gillett, R., & Biswas-Diener, R. (2010). Using signature strengths in pursuit of goals: Effects on goal progress, need satisfaction, and well-being, and implications for coaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 5(1), 6–15.

    Google Scholar 

  • Looss, W. (2006). Unter vier Augen: Coaching für Manager. Bergisch Gladbach: EHP.

    Google Scholar 

  • Mitmansgruber, H. (2005). Meta-Emotion-Scale. Unveröffentlichtes Manuskript.

  • Möller, H. (2012). Was ist gute Supervision? Kassel: Kassel university press.

    Google Scholar 

  • Möller, H., & Drexler, A. (2011). Bildungscontrolling in der Coachingausbildung. In M. Stephan & P. Gross (Hrsg.), Organisation und Marketing von Coaching (S. 115–136). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaft.

    Google Scholar 

  • Möller, H., & Drexler, A. (2012). Bildungscontrolling: das Innsbrucker Modell zur Evaluation von Coachingausbildungen. In G. Niedermair (Hrsg.), Kompetenzen entwickeln, messen und bewerten (S. 555–562). Linz: Tauner.

    Google Scholar 

  • Möller, H., & Kotte, S. (2011). Die Zukunft der Coachingforschung. Organisationsberatung Supervision Coaching, 18(4), 445–456.

    Article  Google Scholar 

  • Möller, H., & Kotte, S. (2014). Diagnostik im Coaching. Heidelberg: Springer.

    Book  Google Scholar 

  • Möller, H., Kotte, S., & Oellerich, K. (2013). Coaching-Praxis und Wissenschaft – ein unüberwindlicher Gap? Coaching Magazin, 1, 35–39.

    Google Scholar 

  • Möller, H., Oellerich, K., Schubert, D., & Kotte, S. (2014). Beratungsforschung mit, für oder ohne die Praxis? Organisationsberatung, Supervision, Coaching, Jubiläumsband, 2, 313–327.

    Article  Google Scholar 

  • Scherf, M. (2010). Strukturen der Organisationssberatungsinteraktion. Interdisziplinäre Beratungsforschung. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

    Google Scholar 

  • Scherm, M., & Scherer, S. (2011). Feedbacksysteme im Coachingprozess: Forschungsergebnisse und Praxis. In R. Wegener, A. Fritze & M. Loebbert (Hrsg.), Coaching entwickeln. Forschung und Praxis im Dialog (S. 135–147). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

    Google Scholar 

  • Schermuly, C. C., Schermuly-Haupt, M.-L., Schölmerich, F., & Rauterberg, H. (2014). Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie … Negative Effekte von Coaching. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 58(1), 17–33.

    Article  Google Scholar 

  • Schmidt, S., Strauß, B., Höger, D., & Brähler, E. (2004). Die Adult Attachment Scale (AAS). Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie, 9/10, 375–382.

    Article  Google Scholar 

  • Schumacher, J., Eisemann, M., & Brähler, E. (2000). FEE Fragebogen zum erinnerten elterlichen Erziehungsverhalten. Bern: Verlag Hans Huber.

    Google Scholar 

  • Seiger, C., & Künzli, H. (2011). Der Schweizerische Coachingmarkt 2010 aus der Sicht von Coachs. Züricher Hochschule für angewandte Wissenschaften. http://pd.zhaw.ch/hop/544183222.pdf. Zugegriffen: 21. Feb. 2014.

  • Sherlock-Storey, M., Moss, M., & Timson, S. (2013). Brief coaching for resilience during organisational change – an exploratory study. The Coaching Psychologist, 9(1), 19–26.

    Google Scholar 

  • Spencer, L. (2011). Coaching and training transfer: A phenomenological inquiry into combined training-coaching programmes. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, Special Issue, 5, 1–18.

    Google Scholar 

  • Theeboom, T., Beersma, B., & van Vianen, A. E. M. (2014). Does coaching work? A meta-analysis on the effects of coaching on individual level outcomes in an organizational context. The Journal of Positive Psychology, 9(1), 1–18.

    Article  Google Scholar 

  • Wallis, G. (2010). Does a „blended“ programme of development and coaching produce sustainable change? International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, Special Issue, 4, 105–113.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Heidi Möller.

Additional information

Diese Arbeit ist Teil des Leitthemas „Supervision, Coaching und Psychotherapie“.

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Möller, H. Supervisions- und Coaching Kompetenz-Forschung. Psychotherapie Forum 21, 74–81 (2016). https://doi.org/10.1007/s00729-015-0057-0

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00729-015-0057-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation