Skip to main content
Erschienen in: Journal of Science Education and Technology 4/2019

31.01.2019

Investigating Students’ Conceptions of Technology-Assisted Science Learning: a Drawing Analysis

verfasst von: Heng-Yi Yeh, Yu-Hsiang Tsai, Chin-Chung Tsai, Hsin-Yi Chang

Erschienen in: Journal of Science Education and Technology | Ausgabe 4/2019

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This study investigated high school students’ conceptions of technology-assisted science learning via drawing analysis, and explored how students with different degrees of computer experience and science learning self-efficacy may show different conceptions via their drawings. The participants included 335 senior high school students in Taiwan (179 male and 156 female). All of them were asked by guiding questions to make two drawings to represent their conceptions of technology-assisted science learning in actual and ideal contexts, respectively. Their background information including computer experience and science learning self-efficacy were obtained using self-reported questionnaires. Through drawing analysis, seven categories of conceptions of technology-assisted science learning were identified, including types of technology, location of learning, types of learning activities, content of learning, participants of learning activities, affordance of learning technology, and effects of learning technology. The results further revealed that the students’ conceptions of actual and ideal technology-assisted science learning significantly differed in some sub-categories of all categories except the category of participants of learning activities. Moreover, students’ computer experience and science learning self-efficacy may link to different conceptions of technology-assisted science learning. Future research and directions are also discussed.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
Zurück zum Zitat Säljö, R. (1979). Learning in the learner’s perspective 1. Some commonsense conceptions. No. 76. Stockholm, Sweden: Swedish Council for Research in the Humanities and Social Sciences. Säljö, R. (1979). Learning in the learner’s perspective 1. Some commonsense conceptions. No. 76. Stockholm, Sweden: Swedish Council for Research in the Humanities and Social Sciences.
Zurück zum Zitat Wang, H.-Y., & Tsai, C.-C. (2012). An exploration of elementary school students' conceptions of learning: a drawing analysis. Asia Pac Educ Res (De La Salle University Manila), 21, 610–617. Wang, H.-Y., & Tsai, C.-C. (2012). An exploration of elementary school students' conceptions of learning: a drawing analysis. Asia Pac Educ Res (De La Salle University Manila), 21, 610–617.
Metadaten
Titel
Investigating Students’ Conceptions of Technology-Assisted Science Learning: a Drawing Analysis
verfasst von
Heng-Yi Yeh
Yu-Hsiang Tsai
Chin-Chung Tsai
Hsin-Yi Chang
Publikationsdatum
31.01.2019
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
Journal of Science Education and Technology / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 1059-0145
Elektronische ISSN: 1573-1839
DOI
https://doi.org/10.1007/s10956-019-9769-1

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2019

Journal of Science Education and Technology 4/2019 Zur Ausgabe

    Marktübersichten

    Die im Laufe eines Jahres in der „adhäsion“ veröffentlichten Marktübersichten helfen Anwendern verschiedenster Branchen, sich einen gezielten Überblick über Lieferantenangebote zu verschaffen.