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Gender Subgroup Self-Categorization and Gender Role Self-Concept

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Abstract

The study examined the self-relevance of gender subgroups and differences concerning the gender role self-concept of self-categorized subgroup members. Subjects (198 women and 182 men) self-categorized themselves to gender subgroups and filled out self-concept questionnaires at locations in Austria that are stereotypical for the specific gender subgroups (e.g., playgrounds for housewives). People at a given location preferred a subgroup for self-categorization that corresponded with the stereotypicality of the location. Career women described themselves as less feminine than housewives and chicks. Machos and yuppies described themselves as more masculine than hippies and professors. Professors used more negative feminine gender traits for self-descriptions than the other male subgroups. Machos used more negative masculine gender traits for self-description than yuppies and hippies.

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Acknowledgements

I thank Gerold Mikula and Sharon Bailey for their help with the manuscript preparation.

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Authors and Affiliations

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Correspondence to Ursula Athenstaedt.

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“Hausfrau”/“Housewife”

An erster Stelle im Leben dieser Frauen steht die Familie. Es kommt oft vor, dass sie ihre eigenen Ansprüche zugunsten anderer Menschen zurückstellen. Da sie sich aber gerne um das Wohl ihrer Mitmenschen kümmern, stellt dies kein Problem für sie dar. Diese Frauen achten nicht immer auf die neueste Mode und sie legen wenig Wert darauf, immer perfekt gestylt zu sein. Sie finden es auch nicht tragisch, sich morgens einmal unfrisiert unter die Leute zu mischen. Eine gewisse finanzielle Absicherung finden sie notwendig, jedoch spielen Geld und Besitz keine zentrale Rolle in ihrem Leben. Sie schätzen traditionelle Werte.

In the lives of women of this group the family comes first. Frequently, it happens that they repress their own needs for the benefit of other people. However, this is no problem for them, as they like to promote the well-being of those in their communities. These women do not always pay attention to the latest fashions and do not attach great importance to being always perfectly styled. They do not mind if they occasionally leave the house unkempt in the morning. Women of this group find it important to be financially covered to a certain amount, although money and possessions do not play a central role in their lives. They think highly of traditional values.

“Karrierefrau“/“Career woman”

Für diese Gruppe von Frauen ist Bildung etwas sehr Wichtiges. Sie möchten in der Gesellschaft hoch angesehen sein und sind es oft auch. Sie wissen, was Mode ist und sind auch immer modisch gekleidet. Sie achten generell sehr stark auf eine gepflegte äußere Erscheinung, sowohl bei sich selbst als auch bei anderen Personen. Für diese Gruppe von Frauen ist ein gehobener Lebensstandard wichtig. Sie finden es toll, bestimmte Dinge einfach kaufen zu können, ohne lange über den Preis nachdenken zu müssen. Sie versuchen eine höhere berufliche Position zu erreichen, auch um über die für den gehobenen Lebensstandard nötigen finanziellen Mittel zu verfügen.

For women of this group, education is very important. They want to be highly respected within the society and very often they are. They know what is in fashion and are always stylishly dressed. They pay much attention to the appearance of themselves and of others. For this group of women it is important to have an elevated living standard and they love to buy things without having to think about the price. They try to reach a high professional position also because they want to have the required financial means for their elevated living standard.

“Emanze”/“Women’s libber”

Diese Gruppe von Frauen bezeichnet sich selbst als politisch sehr interessiert und gesellschaftskritisch. Sie diskutieren gerne über die verschiedensten Themen. Für sie ist es sehr wichtig, sich gegen bestimmte festgelegte und veraltete Strukturen in unserer Gesellschaft aufzulehnen. Frauen dieser Gruppe kümmern sich nicht immer um die neueste Mode und legen wenig Wert darauf immer perfekt gestylt zu sein. Eine gewisse finanzielle Absicherung finden sie notwendig, jedoch spielen Geld und Besitz keine zentrale Rolle in ihrem Leben. Dieser Gruppe von Frauen ist es wichtig ihre persönlichen Ziele zu verfolgen.

Women of this group describe themselves as being very interested in politics and cultural issues. They like to discuss diverse political topics. It is very important for them to oppose certain institutions and antiquated structures within society. They are entirely ready to stand up for their ideals. Women of this group do not always follow the latest fashion and they do not attach great importance to being always perfectly styled. They find it important to be financially covered to a certain amount, although money and possessions do not play a central role in their lives. For these women it is important to follow their personal goals.

“Tussie”/“Chick”

Für diese Gruppe von Frauen ist ihr Aussehen von besonderer Bedeutung. Sie achten generell sehr stark auf eine gepflegte äußere Erscheinung, sowohl bei sich selbst als auch bei anderen Personen. Einen gehobenen Lebensstandard zu haben ist für diese Gruppe von Frauen wichtig. Sie genießen, was das Leben ihnen bietet, gehen gerne einkaufen und am Abend in schicke Lokale. Es macht ihnen Spaß mit Freundinnen über die verschiedensten Dinge zu plaudern. Sie können es nicht leiden, wenn ständig nur über tiefsinnige, gesellschaftskritische Themen diskutiert wird. Die Gruppe von Frauen schätzt traditionelle Werte.

For women of this group, appearance is very important. They pay much attention to their own looks as well as the appearance of others. For women of this group it is important to have an elevated living standard. They enjoy whatever live offers them. They like to go shopping and to spend the evening in a chic bar. It is especially great fun for them to chat with their friends about all kinds of things, but they don’t like to discuss profound socio-critical topics all the time. This group of women thinks highly of traditional values.

“Yuppie”/“Yuppie”

Männer, die dieser Gruppe angehören, sind sehr zielstrebig. Wenn sie etwas erreichen wollen, wenden sie viel Zeit und Mühe dafür auf. Dafür erwarten sie aber auch, dass ihre Leistungen entsprechend gewürdigt und entlohnt werden. Ein gehobenes Einkommen ist sehr wichtig für sie, da sie sich gerne einen gewissen Luxus leisten. Dazu gehört zum Beispiel auch ein entsprechendes Auto. Auch wissen sie was Mode ist. Sie legen besonderen Wert darauf gut und gepflegt auszusehen.

Men of this group are very determined. They spend a lot of time and effort in order to achieve their goals. In return they expect that their performances will be properly appreciated and paid for. It is very important for them to have a high salary because they like to indulge in certain luxuries. For instance, they need to have a nice car. They also know what is fashionable. They attach a special importance to looking good and well-groomed.

“Alternativer”/“Hippie”

Männer, die dieser Gruppe angehören, haben im Allgemeinen eine gesellschaftskritische Einstellung. Sie diskutieren gerne über Probleme. Dabei stellen sie oft gesellschaftliche Normen in Frage. Auch treten sie für ihre Ideale ein. Sie können durchaus Gefühle zeigen. Modische Kleidung ist eigentlich kein Thema für sie. Sie vertreten eher die Meinung, dass Kleidung bequem sein und ihren Zweck erfüllen muss. Es kann schon einmal vorkommen, dass sie in der Früh unfrisiert und unrasiert aus dem Haus gehen.

Generally, men of this group have a socio-critical attitude. They like to discuss problems, and in doing so, they often question societal norms. In addition, they stand up for their ideals. They are entirely able to show their feelings. Fashionable clothes are not important for them, rather, they have the opinion that clothes should be comfortable and serve their purpose. They may leave the house in the morning unkempt and unshaved.

“Macho”/“Macho”

Männer, die dieser Gruppe angehören, legen besonderen Wert auf ihr Äußeres. Sie wissen was Mode ist und es ist wichtig für sie, dass sie gut und gepflegt aussehen. Ihre Freizeit verbringen sie oft auf großen Partys oder in bekannten Lokalen. Sie mögen es, wenn sie von vielen Leuten umgeben sind. Dabei flirten sie auch gern mit schönen Frauen. Wenn sie unterwegs sind, möchten sie in erster Linie Spaß haben und nicht über tiefgründige Themen diskutieren. Sie leisten sich gerne einen gewissen Luxus. Dazu gehört zum Beispiel auch ein entsprechendes Auto.

The men who belong to this group attach a special importance to appearance. They know what is fashionable and it is important for them to look good and well-groomed. They often spend their leisure time at big parties or in known restaurants. They like to be surrounded by people and to flirt with beautiful women. When they go out they want to have fun and do not like to discuss profound topics. They like to indulge in certain luxuries. As an example, that is a nice car.

“Professor“/“Professor”

Männer, die dieser Gruppe angehören, kann man als rational und intelligent bezeichnen. Sie wenden viel Zeit auf, um Lösungen für ein Problem zu finden. Da sie so viel nachdenken, wirken sie oft zerstreut. Auch treten sie für ihre Ideale ein. Auf großen Partys trifft man sie so gut wie nie an. Sie verbringen ihre Zeit lieber mit sich alleine oder im Kreise ihrer engsten Bekannten. Modische Kleidung ist eigentlich kein Thema für sie. Sie vertreten eher die Meinung, dass Kleidung bequem sein und ihren Zweck erfüllen muss. Es kann schon einmal vorkommen, dass sie in der Früh unfrisiert und unrasiert aus dem Haus gehen.

Men who belong to this group can be described as very rational and intelligent. They spend a lot of time finding solutions for problems. As they have so much to think about, they may seem to be absentminded. They also stand up for their ideals. You almost never meet them at big parties, as they prefer to spend their time being alone or together with their closest friends. Fashionable clothes are not important for them. They want clothes to be comfortable and practical. They may leave the house in the morning unkempt and unshaved.

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Athenstaedt, U., Heinzle, C. & Lerchbaumer, G. Gender Subgroup Self-Categorization and Gender Role Self-Concept. Sex Roles 58, 266–278 (2008). https://doi.org/10.1007/s11199-007-9288-z

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