Skip to main content

Advertisement

Log in

„Occupational eMental Health“ in der Lehrergesundheit

Ein metaanalytisches Review zur Wirksamkeit von Online-Gesundheitstrainings bei Lehrkräften

Occupational eMental Health and teachers’ health

A meta-analytic review on the efficacy of internet-based intervention for promoting mental health in teachers

  • Originalarbeit
  • Published:
Prävention und Gesundheitsförderung Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

„Occupational eMental Health“ umfasst eine Vielzahl von Interventionen, die die Möglichkeiten der Informations- und Kommunikationstechnologie zur Förderung der psychischen Gesundheit von Berufstätigen nutzen. Ausgehend von zahlreichen Studien im Bereich der Psychotherapie werden Internetinterventionen zunehmend für chronisch gestresste Berufstätige entwickelt und auf ihre Wirksamkeit untersucht.

Fragestellung

Ziel der Arbeit ist es, die Wirksamkeit von Internetinterventionen zur Verbesserung der psychischen Gesundheit bei Lehrkräften zu untersuchen.

Methode

Durchgeführt wurden eine systematische Recherche sowie eine Metaanalyse über randomisiert-kontrollierte Studien.

Ergebnisse

Von 4155 geprüften Artikeln konnten vier in die Metaanalyse eingeschlossen werden. Im Vergleich zu Wartegruppen wiesen die Teilnehmenden am Ende der Trainings weniger depressive Beschwerden (d = 0,68), weniger Schlafbeschwerden (d = 1,03) sowie weniger perseveratives Denken, in Form von stärkerer gedanklicher Distanzierungsfähigkeit gegenüber beruflichen Problemen (d = 0,76) und weniger Sorgengedanken (d = 0,60) auf. Nach 6 Monaten zeigten sich die Effekte für Depressivität (d = 0,75), Schlafbeschwerden (d = 0,96), Distanzierungsfähigkeit (d = 0,83) und Sorgen (d = 0,63) weitgehend stabil. Die Effekte für Absentismus lagen bei d = 0,18 (4,9 Tage) und für Präsentismus bei d = 0,15 (4,3 Tage).

Schlussfolgerung

Die verfügbaren Studien zeigen, dass Onlinetrainings zur psychischen Gesundheit eine wirksame und nachhaltige Methode der indizierten Prävention für Lehrkräfte darstellen. Es werden Zielgruppen erreicht, die durch die vorhandenen Angebote nicht erreicht werden. Die positiven Effekte auf die psychische Gesundheit sind vergleichbar mit denen etablierter Angebote. Mehr Evidenz aus Replikationsstudien, Untersuchungen in der universellen Prävention und Routineversorgung ist notwendig, um das Potenzial dieses Ansatzes abschließend beurteilen zu können.

Abstract

Background

Occupational eMental Health covers a wide variety of interventions using the potential of information and communication technology for the purpose of prevention and health promotion in employees. Based on extensive research in psychotherapy, internet-based interventions are increasingly being developed for chronically stressed employees.

Objectives

To review the evidence on the efficacy of internet-based interventions for the promotion of mental health in teachers.

Methods

A systematic literature search and meta-analysis on randomized controlled trials were conducted.

Results

A total of 4155 abstracts were screened and four were included in the meta-analysis. Internet-based interventions led to a reduction in depressive symptoms (d = 0.68), improved quality of sleep (d = 1.03), reduced perseverative thinking in terms of improved mental detachment (d = 0.76), and reduced worrying (d = 0.60) compared with nonactive control groups. After 6 months, the effects for depression (d = 0.75), insomnia (d = 0.96), mental detachment (d = 0.83), and worrying (d = 0.63) remained stable. The effects for absenteeism were d = 0.18 (4.9 days) and for presenteeism d = 0.15 (4.3 days).

Conclusion

Internet-based interventions are an effective and sustainable method for mental health preservation in teachers. They have the potential to reach target groups that have not been reached before by established interventions. The effects are similar to those observed for established interventions. More evidence from replication studies is needed, especially in the area of universal prevention and routine care.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Andersson G, Cuijpers P, Carlbring P, Riper H, Hedman E (2014) Guided Internet-based vs face-to-face cognitive behavior therapy for psychiatric and somatic disorders: a systematic review and meta-analysis. World Psychiatry 13:288–295

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Arnberg FK, Linton SJ, Hultcrantz M et al (2014) Internet-delivered psychological treatments for mood and anxiety disorders: a systematic review of their efficacy, safety, and cost-effectiveness. PLoS ONE 9(5):e98118

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Buhrman M, Gordh T, Andersson G (2016) Internet interventions for chronic pain including headache: a systematic review. Internet Interv 4:17–34

    Article  Google Scholar 

  4. Civljak M, Stead LF, Hartmann-Boyce J et al (2013) Internet-based interventions for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev 7:CD007078

    PubMed  Google Scholar 

  5. DGPPN, BÄK, KBV, AWMF, AkdÄ, BPtK, BApK, DAGSHG, DEGAM, DGPM, DGPs, DGRW (2015) S3-Leitlinie/Nationale VersorgungsLeitlinie Unipolare Depression – Langfassung. (Leitliniengruppe Unipolare Depression) www.depression.versorgungsleitlinien.de. Zugegriffen: 5. Mai 2016

    Google Scholar 

  6. Donker T, Petrie K, Proudfoot J et al (2013) Smartphones for smarter delivery of mental health programs: a systematic review. J Med Internet Res 15(11):e247

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Ebert DD, Berking M, Thiart H et al (2015) Restoring depleted resources: Efficacy and mechanisms of change of an internet-based unguided recovery training for better sleep and psychological detachment from work. Health Psychol 34:1240–1251

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Ebert DD, Lehr D, Boß L et al (2014) Efficacy of an internet-based problem-solving training for teachers: results of a randomized controlled trial. Scand J Work Environ Health 40(6):582–596

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Graafland M, Dankbaar M, Mert A et al (2014) How to systematically assess serious games applied to health care. JMIR Serious Games 2(2):e11

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Haug T, Nordgreen T, Öst LG et al (2012) Self-help treatment of anxiety disorders: a meta-analysis and meta-regression of effects and potential moderators. Clin Psychol Rev 32(5):425–445

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Heber E, Lehr D, Ebert DD et al (2016) Web-based and mobile stress management intervention for employees: A randomized controlled trial. J Med Internet Res 18(1):e21

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Hillert A, Lehr D, Koch S et al (2016) Lehrergesundheit, 2. Aufl. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  13. Hou S‑I, Charlery S‑AR, Roberson K (2014) Systematic literature review of Internet interventions across health behaviors. Health Psychol Behav Med 2(1):455–481

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Lehr D (2014) Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf: Gesundheitliche Situation und Evidenz für Risikofaktoren. In: Terhart E, Bennewitz H, Rothland M (Hrsg) Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Waxmann, Münster, S 947–967

    Google Scholar 

  15. Lehr D, Eckert M, Baum K, Thiart H, Heber E, Berking M, Sieland B, Ebert D (2014) Online-Trainings zur Stressbewältigung – eine neue Chance zur Gesundheitsförderung im Lehrerberuf? Lehrerbild Prüfstand 7:190–212

    Google Scholar 

  16. Lehr D, Geraedts A, Asplund RP, Khadjesari Z, Heber E, Bloom J de, Angerer P, Ebert DD, Funk B (2016) Occupational e‑Mental Health – current approaches and promising perspectives for promoting mental health in workers. In: Wiencke M, Fischer S, Cacace M (Hrsg) Healthy at Work-Interdisciplinary perspectives. Springer, Heidelberg New York (im Druck)

    Google Scholar 

  17. Leucht S, Hierl S, Kissling W et al (2012) Putting the efficacy of psychiatric and general medicine medication into perspective: review of meta-analyses. Br J Psychiatry 200(2):97–106

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Martin A, Sanderson K, Cocker F (2009) Meta-analysis of the effects of health promotion intervention in the workplace on depression and anxiety symptoms. Scand J Work Environ Health 35(1):7–18

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Mohr DC, Burns MN, Schueller SM et al (2013) Behavioral intervention technologies: evidence review and recommendations for future research in mental health. Gen Hosp Psychiatry 35(4):332–338

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Mohr DC, Cuijpers P, Lehman K (2011) Supportive accountability: a model for providing human support to enhance adherence to eHealth interventions. J Med Internet Res 13(1):e30

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Nolen-Hoeksema S, Watkins ER (2011) A heuristic for developing transdiagnostic models of psychopathology: explaining multifinality and divergent trajectories. Perspect Psychol Sci 6(6):589–609

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Pieter A, Wolf G (2014) Effekte betrieblicher Interventionen zur Stressreduktion auf das Wohlbefinden. Präv Gesundheitsf 9(2):144–150

    Article  Google Scholar 

  23. Richards D, Richardson T (2012) Computer-based psychological treatments for depression: a systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Rev 32(4):329–342

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Richardson KM, Rothstein HR (2008) Effects of occupational stress management intervention programs: a meta-analysis. J Occup Health Psychol 13(1):69–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Riemann D, Baglioni C, Spiegelhalder K (2011) Schlafmangel und Insomnie. Einflüsse Körperliche Gesundh 54:1296–1302

    CAS  Google Scholar 

  26. Riper H, Blankers M, Hadiwijaya H et al (2014) Effectiveness of guided and unguided low-intensity internet interventions for adult alcohol misuse: a meta-analysis. PLoS ONE 9(6):e99912

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  27. Ritterband LM, Thorndike F (2006) Internet interventions or patient education web sites? J Med Internet Res 8(3):e18–e19

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Tan L, Wang M‑J, Modini M et al (2014) Preventing the development of depression at work: a systematic review and meta-analysis of universal interventions in the workplace. BMC Med 12:74

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  29. Thiart H, Lehr D, Ebert DD et al (2015) Log in and breathe out: internet-based recovery training for sleepless employees with work-related strain - results of a randomized controlled trial. Scand J Work Environ Health 41(2):164–174

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Thomas H, Hundeloh H (Hrsg) (2012) Handbuch Lehrergesundheit. Carl Link Verlag, Köln

    Google Scholar 

  31. Tricarico HL (2012) The impact of a brief gratitude intervention for teachers. St. John´s University, New York

    Google Scholar 

  32. Zachariae R, Lyby MS, Ritterband LM et al (2015) Efficacy of internet-delivered cognitive-behavioral therapy for insomnia – A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Sleep Med Rev 30:1–10

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken Frau Janna Lena Harloff für ihre Unterstützung bei der Recherche und Aufbereitung der Studien. Der Unfallkasse Nordrhein-Westfalen und dem Ministerium für Schule und Weiterbildung Nordrhein-Westfalen sowie der BARMER GEK danken wir für die Unterstützung bei der Durchführung zugrundeliegender Interventionsstudien.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Dirk Lehr.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

E. Heber und A. Hillert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. D. Lehr, B. Sieland, B. Funk, D. D. Ebert geben an, Teilhaber eines Unternehmens (GET.ON Institut, GmbH, Lüneburg) zu sein, das als Ausgründung der Leuphana Universität Online-Trainings entwickelt, evaluiert und anbietet.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Die Autoren Dirk Lehr und Elena Heber teilen sich die Erstautorenschaft

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Lehr, D., Heber, E., Sieland, B. et al. „Occupational eMental Health“ in der Lehrergesundheit. Präv Gesundheitsf 11, 182–192 (2016). https://doi.org/10.1007/s11553-016-0541-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11553-016-0541-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation