Skip to main content
Log in

Kunst und Preise

Reputation als Mechanismus der Reduktion von Ungewissheit am Kunstmarkt

Art and prices

Reputation as a mechanism for reducing uncertainty in the art market

  • I. Abhandlungen
  • Published:
KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Wie kommen die Preise für zeitgenössische Kunst zustande? Die Käufer dieser Kunst stehen vor einem Problem fundamentaler Ungewissheit, da „Qualität“ nur schwer zu bestimmen und die Wertentwicklung als Investitionsobjekt kaum abzuschätzen ist. Da ein Markt für zeitgenössische Kunst die Möglichkeit zumindest begrenzt rationaler Kaufentscheidungen voraussetzt, muss diese Ungewissheit abgebaut werden. Unsere These lautet, dass der Wert eines Kunstwerks oder Künstlers in einem intersubjektiven Prozess der Bewertung und Reputationsverleihung durch Experten und Institutionen im Feld der Kunst entsteht. Dies geschieht vornehmlich durch die Institutionen des Kunstmarktes und der Künstlerausbildung, also durch Galeristen, Kuratoren, Kritiker, Kunsthändler, Journalisten, Sammler und Kunsthochschulen, die gemeinsam an der Herstellung der künstlerischen Reputation eines Werks oder eines Künstlers beteiligt sind, die dann wiederum die Grundlage für die Bestimmung des ökonomischen Wertes ist. Zur Überprüfung dieser Ausgangshypothese wurden zwei Datensätze mit Daten zu den Biografien von Künstlern erstellt und ausgewertet.

Abstract

How are prices established in the market for contemporary art? Buyers in this market are confronted with fundamental uncertainty since “quality” is only difficult to determine and the development of prices is non-predictable. Since the emergence of a market for contemporary art presupposes at least the possibility for intentional rational decision-making, this uncertainty must be reduced. We argue that the value of a piece of art or an artist is established in an intersubjective process of granting reputation by experts and institutions in the field of art. This is achieved primarily through the institutions of the art market and the training of artists, i.e. through galleries, curators, critics, art dealers, journalists, collectors, and art schools. They participate jointly in the making of artistic reputation of the artist’s work that provides, in turn, the basis for the determination of its economic value. For testing this hypothesis we assembled and analyzed two datasets with data on the biographies of artists and prices for their works.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Abolafia, Mitchel, 1996: Making Markets. Opportunism and Restraint on Wall Street. Cambridge und London: Harvard University Press.

    Google Scholar 

  • Alemann, Heine von, 1997: Galerien als Gatekeeper des Kunstmarktes. Institutionelle Aspekte der Kunstvermittlung. S. 211–239 in: Jürgen Gerhards (Hg.), Soziologie der Kunst. Produzenten, Vermittler und Rezipienten. Opladen: Westdeutscher Verlag.

    Chapter  Google Scholar 

  • Baker, Wayne, 1984: The Social Structure of a National Securities Market. American Journal of Sociology 89: 775–811.

    Article  Google Scholar 

  • Baumol, William, 1996: Unnatural Value: Or Art Investment as Floating Crap Game. American Economic Review 76: 10–15.

    Google Scholar 

  • Becker, Howard S., 1982: Art Worlds, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Beckert, Jens, 1996: Was ist soziologisch an der Wirtschaftssoziologie? Ungewissheit und die Einbettung wirtschaftlichen Handelns. Zeitschrift für Soziologie 25: 125–146.

    Article  Google Scholar 

  • Beckert, Jens, 2002: Vertrauen und die performative Konstruktion von Märkten. Zeitschrift für Soziologie 31: 27–43.

    Article  Google Scholar 

  • Biggart, Nicole W., und Thomas D. Beamish, 2003: The Economic Sociology of Conventions: Habit, Custom, Practice, and Routine in Market Order. Annual Review of Sociology 29: 443–464.

    Article  Google Scholar 

  • Biggart, Nicole W., 1989: Charismatic Capitalism: Direct Selling Organizations in America. Chicago: University of Chicago Press.

    Google Scholar 

  • Bonus, Holger, und Dieter Ronte, 1997: Die Wa(h)re Kunst. Markt — Kultur — Illusion. 2. Auflage. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.

    Google Scholar 

  • Bourdieu, Pierre, 1999: Die Regeln der Kunst. Genese und Struktur des literarischen Feldes. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Burt, Ronald, 1992: Structural Holes. Cambridge: Harvard University Press.

    Google Scholar 

  • Bystryn, Marcia, 1978: Art Galleries as Gatekeepers. The Case of the Abstract Expressionists. Social Research 45: 390–408.

    Google Scholar 

  • Caves, Richard E., 2000: Creative Industries. Contracts between Art and Commerce. Cambridge: Harvard University Press.

    Google Scholar 

  • De Nooy, Wouter, 2002: The Dynamics of Artistic Prestige. Poetics 30: 147–167.

    Article  Google Scholar 

  • Fligstein, Neil, 1996: A Political-Cultural Approach to Market Institutions. American Sociological Review 61: 656–673.

    Article  Google Scholar 

  • Fligstein, Neil, 1999: Social Skill and the Theory of Fields. Berkeley. Unveröffentlichtes Manuskript.

    Google Scholar 

  • Fligstein, Neil, 2001: The Architecture of Markets. Princeton: Princeton University Press.

    Google Scholar 

  • Franck, Georg, 1998: Ökonomie der Aufmerksamkeit. Ein Entwurf. München: Hanser.

    Google Scholar 

  • Frey, Bruno S., und Reiner Eichenberger, 1995: On the Return of Art Investment Return Analyses. Journal of Cultural Economics 19: 207–220.

    Article  Google Scholar 

  • Frey, Bruno S., und Werner W. Pommerehne, 1993: Musen und Märkte: Ansätze zu einer Ökonomik der Kunst. München: Vahlen.

    Google Scholar 

  • Gerhards, Jürgen, und Helmut K. Anheier, 1987: Zur Sozialposition und Netzwerkstruktur von Schriftstellern. Zeitschrift für Soziologie 16: 385–394.

    Article  Google Scholar 

  • Giuffre, Katherine, 1999: Sandpiles of Opportunity: Success in the Art World. Social Forces 77: 815–832.

    Article  Google Scholar 

  • Granovetter, Mark, 1985: Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness. American Journal of Sociology 91: 481–510.

    Article  Google Scholar 

  • Greenfeld, Liah, 1988: Professional Ideologies and Patterns of „Gatekeeping“. Evaluation and Judgement within two Art Worlds. Social Forces 66: 903–925.

    Article  Google Scholar 

  • Griff, Mason, 1968: The Recruitment and Socialization of Artists. S. 447–455 in: David L. Sills (Hg.), Encyclopedia of the Social Sciences. New York: Macmillan.

    Google Scholar 

  • Hackenbroch, Rolf, und Jörg Rössel, 1997: Organisationsstrategien und mediale Selektion im Kunstbereich am Beispiel von Literaturrezensionen. S. 263–288 in: Jürgen Gerhards (Hg.), Soziologie der Kunst: Produzenten, Vermittler und Rezipienten. Opladen: Westdeutscher Verlag.

    Chapter  Google Scholar 

  • Healy, Kieran, 2000: Embedded Altruism: Blood Collection Regimes and the European Union’s Donor Population. American Journal of Sociology 105: 1633–1657.

    Article  Google Scholar 

  • Herchenröder, Christian, 1990: Die neuen Kunstmärkte. Düsseldorf: Verlag Wirtschaft und Finanzen.

    Google Scholar 

  • Hirsch, Paul M., 1972: Processing Fads and Fashions: An Organization-Set Analysis of Cultural Industry Systems. American Journal of Sociology 77: 639–659.

    Article  Google Scholar 

  • Janssen, Susanne, 2001: The Empirical Study of Careers in Literatur and Arts. S. 323–357 in: Dick Schram und Gerard Steen (Hg.), The Psychology and Sociology of Literature. Amsterdam: Benjamins.

    Chapter  Google Scholar 

  • Kalthoff, Herbert, 2000: Entscheiden unter Ungewissheit: Bankwirtschaftliche Standortsuche in Mittel-und Osteuropa. Zeitschrift für Soziologie 29: 103–120.

    Article  Google Scholar 

  • Knorr-Cetina, Karin, und Urs Bruegger, 2002: Global Microstructures: The Virtual Societies of Financial Markets. American Journal of Sociology 107: 905–950.

    Article  Google Scholar 

  • Lang, Kurt, 1989: Mass, Class and the Reviewer. S. 191–204 in: Arnold W. Foster und Judith Blau (Hg.), Art and Society. Readings in the Sociology of the Arts. Albany: State University of New York Press.

    Google Scholar 

  • Lie, John, 1997: Sociology of Markets. Annual Review of Sociology 23: 341–360.

    Article  Google Scholar 

  • Luhmann, Niklas, 1981: Ist Kunst codierbar? S. 245–266 in: Luhmann, Niklas: Soziologische Aufklärung 3. Opladen: Westdeutscher Verlag.

    Chapter  Google Scholar 

  • Luhmann, Niklas, 1995: Die Kunst der Gesellschaft. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Moulin, Raymonde, 1987: The French Art Market. A Sociological View. New Brunswick und London: Rutgers University Press.

    Google Scholar 

  • Nerlove, Marc, 1995: Hedonic Price Functions in the Measurement of Preferences: The Case of Swedish Wine Consumers. European Economic Review 39: 1697–1716.

    Article  Google Scholar 

  • Peterson, Richard A., 1978: The Production of Cultural Change. The Case of Contemporary Country Music. Social Research 45: 292–314.

    Google Scholar 

  • Podolny, Joel, 1993: A Status-Based Model of Market Competition. American Journal of Sociology 98: 829–872.

    Article  Google Scholar 

  • Pommehrene, Werner W., und Friedrich Schneider, 1983: Warum bloß ist ein Rauschenberg so teuer? S. 50–81 in: Clemens Andreae (Hg.), Kunst und Wirtschaft. Köln: Bachem.

    Google Scholar 

  • Rawlings, Craig M., 2001: ‚Making Names’: The Cutting Edge Renewal of African Art in New York City, 1985–1996. Poetics 29: 25–54.

    Article  Google Scholar 

  • Rosen, Sherwin, 1974: Hedonic Prices and Implicit Markets: Product Differentiation in Pure Competition. Journal of Political Economy 82: 34–55.

    Article  Google Scholar 

  • Snijders, Tom, und Roel Boskers, 1999: Multilevel Analysis. An Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling. London: Sage.

    Google Scholar 

  • Thurn, Hans Peter, 1985: Künstler in der Gesellschaft: Ergebnisse einer Befragung unter bildenden Künstlern in Düsseldorf und Umgebung. Opladen: Westdeutscher Verlag.

    Book  Google Scholar 

  • Thurn, Hans Peter, 1989: Kunstsoziologie. S. 379–385 in: Günter Endruweit und Gisela Trommsdorff (Hg.), Wörterbuch der Soziologie. Stuttgart: dtv/Enke.

    Google Scholar 

  • Thurn, Hans Peter, 1994: Der Kunsthändler. Wandlungen eines Berufes. München: Hirmer.

    Google Scholar 

  • Thurn, Hans-Peter, 1983: Die Sozialität der Solitären. Gruppen und Netzwerke in der bildenden Kunst. S. 287–318 in: Friedhelm Neidhardt (Hg.), Gruppensoziologie. Sonderheft 25 der Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie.

  • Velthuis, Olav, 2002: Talking Prices. Contemporary Art, Commercial Galleries, and the Construction of Value. Erasmus Universität Rotterdam: Dissertation.

  • Velthuis, Olav, 2003: Symbolic Meanings of Prices. Constructing the Value of Contemporary Art in Amsterdam and New York Galleries. Theory and Society 32: 181–215.

    Article  Google Scholar 

  • Weber, Jürgen, 1987: Entmündigung der Künstler. Geschichte und Funktionsweise der bürgerlichen Kunsteinrichtungen. Köln: Pahl-Rugenstein.

    Google Scholar 

  • Weber, Max, 1985: Wirtschaft und Gesellschaft. Tübingen: Mohr Siebeck.

    Google Scholar 

  • White, Harrison, 2001: Markets from Networks. Princeton: Princeton University Press.

    Google Scholar 

  • Zelizer, Viviana, 1979: Human Values and the Market: The Case for Life Insurance and Death in 19th Century America. American Journal of Sociology 84: 591–610.

    Article  Google Scholar 

  • Zelizer, Viviana, 2000: The Purchase of Intimicy. Law and Social Inquiry 25: 817–848.

    Article  Google Scholar 

  • Zolberg, Vera, 1990: Constructing a Sociology of the Arts. Cambridge: Cambridge University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Zukin, Sharon, und Paul DiMaggio, 1990: Introduction. S. 1–36 in: Zukin, Sharon, und Paul DiMaggio (Hg.), Structures of Capital. The Social Organization of the Economy, Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to Jens Beckert or Jörg Rössel.

Additional information

Wir möchten uns bei der Fritz-Thyssen-Stiftung und der Jungen Akademie für die finanzielle Förderung des Forschungsprojekts bedanken. Den anonymen Gutachtern der KZfSS danken wir für ihre hilfreichen Kommentare. Dunya Bouchi, Jeannine Kunert und Pia Linden haben uns als studentische Hilfskräfte unterstützt. Unser Dank gilt ebenfalls den Galeristen und ihren Mitarbeitern für ihre Mühe und Kooperation bei der Zurverfügungstellung von Informationen zu den von ihnen vertretenen Künstlern.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Beckert, J., Rössel, J. Kunst und Preise. Koelner Z.Soziol.u.Soz.Psychol 56, 32–50 (2004). https://doi.org/10.1007/s11577-004-0002-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11577-004-0002-7

Keywords

Navigation