Skip to main content
Log in

Föderalismus, Dezentralisierung und Performanz. Eine makroquantitative Analyse der Leistungsfähigkeit territorialer Politikorganisation in entwickelten Demokratien

Federalism, decentralization and performance. A macro-quantitative analysis of the performance effects of the territorial organization of politics in industrialized democracies

  • Abhandlungen
  • Published:
Politische Vierteljahresschrift Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

„Does federalism matter?“ Wir leiten zunächst ein theoretisches Erklärungsmodell der Zusammenhänge zwischen Föderalismus, Dezentralisierung und Performanz aus der föderalismustheoretischen und der finanzwissenschaftlichen Literatur her und überprüfen dieses sodann mittels einer statistischen Analyse für die OECD-Staaten. Es zeigt sich, dass Föderalismus und Dezentralisierung nicht nur theoretisch, sondern auch empirisch als zwei unterschiedliche Dimensionen mit eigenem Erklärungspotenzial für die Ergebnisse von Staatshandeln aufgefasst werden müssen. Die theoretisch erwarteten positiven Effekte von Dezentralisierung und die tendenziell negativen Auswirkungen von Föderalismus werden im Wesentlichen bestätigt.

Abstract

Does federalism matter? We develop a theoretical model on the causal relationships between federalism, decentralization and system performance by merging the two literatures on political and fiscal federalism. The model is then tested in a quantitative analysis, including the OECD countries. We find that, consistent with our model, federalism and decentralization are different dimensions of the territorial organization of politics. Decentralization has positive effects; federalism tends to result in either no or a negative performance effect.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Literatur

  • Baldi, Brunetta, 1999: Beyond the Federal-Unitary Dichotomy. Working Paper 99-7. University of Berkeley.

  • Beck, Nathaniel, 2001: Time-Series Cross-Section Data: What Have We Learned in the Past Few Years?, in: Annual Review of Political Science 4, 271–293.

    Article  Google Scholar 

  • Beck, Nathaniel/ Katz, Jonathan N., 1995: What to Do (and not to Do) with Time-Series Cross-Section Data, in: American Political Science Review 89, 634–647.

    Article  Google Scholar 

  • Bednar, Jenna/ Eskridge, William N./ Ferejohn, John, 2001: A Political Theory of Federalism, in: Ferejohn, John/ Rakove, Jack N./ Riley, Jonathan (Hrsg.), Constitutional Culture and Democratic Rule. New York, 223–267.

  • Begg, David/ Fischer, Stanley/ Dornbusch, Rüdiger, 1997. Economics. Maidenhead.

  • Benz, Arthur, 2002: Themen, Probleme und Perspektiven der vergleichenden Föderalismusforschung, in: Benz, Arthur/ Lehmbruch, Gerhard (Hrsg.), Föderalismus. Analysen in entwicklungsgeschichtlicher und vergleichender Perspektive. PVS-Sonderheft 32, 9–50.

  • Braun, Dietmar (Hrsg.), 2000: Public Policy and Federalism. Aldershot.

  • Braun, Dietmar, 2002: Hat die vergleichende Föderalismusforschung eine Zukunft?, in: Jahrbuch des Föderalismus 2002. Baden-Baden, 97–116.

  • Busch, Andreas, 1995: Preisstabilitätspolitik: Politik und Inflationsraten im internationalen Vergleich. Opladen.

  • Cameron, David R., 1978: The Expansion of the Public Economy: A Comparative Analysis, in: American Political Science Review 72, 1243–1261.

    Article  Google Scholar 

  • Castles, Francis G., 2000: Federalism, Fiscal Decentralization and Economic Performance, in: Wachendorfer-Schmidt, Ute (Hrsg.), Federalism and Political Performance. London, 177–195.

  • Castles, Francis G./ McKinlay, Robert D., 1979: Does Politics Matter? An Analysis of the Impact of Corporatism on Macroeconomic Performance and Industrial Disputes in 18 Industrialized Democracies, in: European Journal of Political Research 7, 169–186.

    Article  Google Scholar 

  • Central Intelligence Agency, 2005: CIA World Factbook 2005. http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html.

  • Crepaz, Markus M.L., 1996: Consensus versus Majoritarian Democracy: Political Institutions and Their Impact on Macroeconomic Performance and Industrial Disputes, in: Comparative Political Studies 29, 4–26.

    Article  Google Scholar 

  • Elazar, Daniel J., 1987: Exploring Federalism. Tuscaloosa.

  • Encyclopedia Britannica, 1997: Britannica Book of the Year. Chicago.

  • Gerring, John/ Thacker, Strom C., 2004: Political Institutions and Corruption: The Role of Unitarism and Parliamentarism, in: British Journal of Political Science 34, 295–330.

    Article  Google Scholar 

  • Goldberger, Arthur S., 1991: A Course in Econometrics. Cambridge.

  • Goodspeed, Timothy J., 2002: Bailouts in a Federation, in: International Tax and Public Finance 9, 409–421.

    Article  Google Scholar 

  • Inter American Development Bank (IADB), 1997: Fiscal Decision-Making in Decentralized Democracies, in: Latin America After a Decade of Reforms. Economic and Social Progress in Latin America Report. Washington.

  • IMF, versch. Jahrgänge: Government Finance Statistics. Washington.

  • Inman, Robert P., 2003: Transfers and Bailouts: Enforcing Local Fiscal Discipline with Lessons from U.S. Federalism, in: Rodden, Jonathan A./ Eskeland, Gunnar S./ Litvack, Jennie I. (Hrsg.), Fiscal Decentralization and the Challenge of Hard Budget Constraints. Cambridge, 35–83.

  • Kaiser, André, 2004: Föderalismus. Renaissance eines politischen Ordnungsprinzips?, in: Neue Politische Literatur 49, 85–113.

    Article  Google Scholar 

  • Keman, Hans, 2000: Federalism and Policy Performance. A Conceptual and Empirical Inquiry, in: Wachendorfer-Schmidt, Ute (Hrsg.), Federalism and Political Performance. London, 196–227.

  • Kittel, Bernhard/ Winner, Hannes, 2005: How Reliable is Pooled Analysis in Political Economy? The Globalization-Welfare State Nexus Revisited, in: European Journal of Political Research 44, 269–293.

    Article  Google Scholar 

  • König, Thomas/ Tröger, Vera, 2005: Budgetary Politics and Veto Players, in: Swiss Political Science Review, 11, 47–75.

    Article  Google Scholar 

  • Kriesi, Hanspeter, 1994: Les démocraties occidentals. Une approche comparée. Paris.

    Google Scholar 

  • Lancaster, Thomas D./ Hicks, Alexander M. 2000: The Impact of Federalism and Neo-Corporatism on Economic Performance. An Analysis of Eighteen OECD Countries, in: Wachendorfer-Schmidt, Ute (Hrsg.), Federalism and Political Performance. London, 228–242.

  • Lane, Jan-Erik/ Ersson, Svante, 1997: Is Federalism Superior?, in: Steundenberg, Bernard/van Vught, Frans A. (Hrsg.), Political Institutions and Public Policy. Dordrecht, 85–113.

    Google Scholar 

  • La Porta, Rafael/ Lopez-de-Silanes, Florencio/ Shleifer, Andrei/ Vishny, Robert 1999: The Quality of Government, in: Journal of Law, Economics and Organization 15, 222–279.

    Article  Google Scholar 

  • Levin, Jonathan, 1991: Measuring the Role of Subnational Governments, in: Prud’homme, Rémy (Hrsg.), Public Finance with Several Levels of Government. Proceedings of the 46th Congress of the IIPF Brussels 1990. Den Haag, 21–36.

  • Levinson, David, 1998: Ethnic Groups Worldwide: A Read Reference Handbook. Phoenix.

  • Lijphart, Arend, 1999: Patterns of Democracy. Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries. New Haven.

  • Maddex, Robert L., 1998: Constitutions of the World. London.

  • Marshall, Monty G./ Jaggers, Keith, 2002: Polity IV Dataset. [Computer file; version p4v2002] College Park, MD: Center for International Development and Conflict Management, University of Maryland.

    Google Scholar 

  • Musgrave, Ronald A., 1959: The Theory of Public Finance. New York.

  • Nelson, Charles R./ Plosser, Charles I., 1982: Trends and Random Walks in Macroeconomic Time Series: Some Evidence and Implications, in: Journal of Monetary Economics 10, 139–162.

    Article  Google Scholar 

  • Oates, Wallace E., 1972: Fiscal Federalism. London.

  • Oates, Wallace E., 2004: Toward a Second-Generation Theory of Fiscal Federalism. University of Maryland: unpublished manuscript.

  • OECD, versch. Jahrgänge: OECD Economic Outlook. Paris.

  • OECD, Main Economic Indicators. http://www.sourceoecd.org

  • Ostrom, Elinor, 1990: Governing the Commons. The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge.

    Book  Google Scholar 

  • Ostrom, Vincent, 1973: Can Federalism Make of Difference?, in: Public. The Journal of Federalism 3, 197–238.

    Google Scholar 

  • Pierson, Paul, 1998: Irresistible Forces, Immovable Objects: Post-Industrial Welfare States Confront Permanent Austerity, in: Journal of European Public Policy 5, 539–560.

    Article  Google Scholar 

  • Plümper, Thomas/ Tr:oger, Vera/ Manow, Philip, 2005: Panel Data Analysis in Comparative Politics: Linking Method to Theory, in: European Journal of Political Research 44, 327–354.

    Article  Google Scholar 

  • Riker, William H., 1969: Six Books in Search of a Subject or Does Federalism Exist and Does It Matter?, in: Comparative Politics 2, 135–146.

    Article  Google Scholar 

  • Rodden, Jonathan A., 2002: The Dilemma of Fiscal Federalism: Grants and Fiscal Performance around the World, in: American Journal of Political Science 46, 670–687.

    Article  Google Scholar 

  • Rodden, Jonathan A., 2004: Comparative Federalism and Decentralization. On Meaning and Measurement, in: Comparative Politics 37, 481–499.

    Article  Google Scholar 

  • Rodden, Jonathan A./ Eskeland, Gunnar S./ Litvack, Jennie I. (Hrsg.), 2003: Fiscal Decentralization and the Challenge of Hard Budget Constraints. Cambridge.

  • Scharpf, Fritz W., 1992: Koordination durch Verhandlungssysteme. Analytische Konzepte und institutionelle Lösungen, in: Benz, Arthur/ Scharpf, Fritz W./ Zintl, Reinhard (Hrsg.), Horizontale Politikverflechtung. Zur Theorie von Verhandlungssystemen. Frankfurt a M., 51–96.

  • Scharpf, Fritz W., 1997: Games Real Actors Play. Actor-Centered Institutionalism in Policy Research. Boulder.

    Google Scholar 

  • Schiavo-Campo, Salvator/ de Tommaso, Giulio/ Mukherjee, Amitabha, 1997: An International Statistical Survey of Government Employment and Wages. World Bank Policy Research Working Paper 1806. Washington.

  • Smith, Richard L./ Young, Karen D.S., 2001: Linear Regression. Draft version for lectures in statistics at the University of North Carolina, Chapel Hill, U.S.A., and the University of Surrey, Guildford, U.K.

  • Treisman, Daniel, 2000: Decentralization and the Quality of Government. Department of Political Science, UCLA: unpublished manuscript.

    Google Scholar 

  • Tsebelis, George, 2002: Veto Players: How Political Institutions Work. Princeton.

  • Tullock, Gordon, 1977. Föderalismus: Zum Problem der optimalen Kollektivgröße, in: Kirsch, Guy (Hrsg.), Föderalismus. Stuttgart, 27–35.

  • United Nations Development Programme (UNDP), 2004: Human Development Report 2004. New York.

  • United Nations, 2001: World Urbanization Prospects: The 2001 Revision. Population Division of the the United Nations Secretariat. New York.

    Google Scholar 

  • United Nations, 2004: World Population Prospects: The 2004 Revision. Population Division of the United Nations Secretariat. New York.

    Google Scholar 

  • Williamson, Oliver E., 1991: Comparative Economic Organization: The Analysis of Discrete Structural Alternatives, in: Administrative Science Quarterly 36, 269–296.

    Article  Google Scholar 

Download references

Authors

Additional information

Der Beitrag beruht auf Analysen, die wir im Rahmen des von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) geförderten Projekts „Föderalismus und Dezentralisierung als Dimensionen von Staatshandeln“ (DFG-Geschäftszeichen: KA 1741/2-1) durchgeführt haben. Wir danken Jan Biela für seine engagierte Mitarbeit bei der Datenanalyse, der DFG sowie dem Zentrum für Empirische Wirtschafts- und Sozialforschung der Universität zu Köln für die finanzielle Förderung und der Redaktion der Politischen Vierteljahresschrift sowie den Gutachtern für zahlreiche hilfreiche Hinweise.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Ehlert, N., Hennl, A. & Kaiser, A. Föderalismus, Dezentralisierung und Performanz. Eine makroquantitative Analyse der Leistungsfähigkeit territorialer Politikorganisation in entwickelten Demokratien. PVS 48, 243–268 (2007). https://doi.org/10.1007/s11615-007-0046-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11615-007-0046-1

Schlagwörter

Navigation