Literatur
Bell, J./ Dale, M. (1999): Informal Learning in the Workplace. Department for Education and Employment Research Report No. 134. London: Department for Education and Employment
Birks u.a. 1994 = Birks, J. S./ Fluitmann, F./ Oudin, X./ Sinclair, C. (1994): Skills Acquisition in Micro-Enterprises: Evidence From West Africa. — Paris (OECD).
Bjørnåvold, J. (1999): Identification, assessment and recognition of non-formal learning. In: Dehnbostel, P./ Markert, W./ Novak, H. (Hrsg.): Workshop. Erfahrungslernen in der beruflichen Bildung. Beiträge zu einem kontroversen Konzept. — Neusäß, S. 254–280.
Brew, M. J. (1953): Informal Education. Adventures and Reflections. — London.
Coombs, P. H./ Achmed, M. (1974): Attacking rural Poverty. How nonformal education can help. — Baltimore.
Cseh, M./ Watkins, K. E./ Marsick, V. J. (1999): Re-conceptualizing Marsick and Watkins’ modell of informal and incidental learning in the workplace. In: Kuchinke, K. P. (Ed.): Proceedings, Vol. I, Baton Rouge: Academy of Human Resource Development Conference, pp. 349–356.
Dehnbostel, P. (1999): Zukunftsorientierte betriebliche Lernkonzepte als Integration von informellem und intentionalem Lernen. In: Dehnbostel, P./ Markert, W./ Novak, H. (Hrsg.): Erfahrungslernen in der beruflichen Bildung — Beiträge zu einem kontroversen Konzept. — Neusäß 1999, S. 184–195.
Dehnbostel, P. (2000): Erfahrungslernen in der beruflichen Bildung — Ansatzpunkt für eine neue Lernkultur? In: Dehnbostel, P./ Novak, H. (Hrsg.): Arbeits- und erfahrungsorientierte Lernkonzepte. — Bielefeld, S. 103–114.
Dehnbostel, P./ Molzberger, G./ Overwien, B. (2003): Informelles Lernen in modernen Arbeitsprozessen dargestellt am Beispiel von Klein- und Mittelbetrieben der IT-Branche. — Berlin.
Dekeyser, L. (2001): Learning Social Capital by Incident in Social Movements and Voluntary Associations. Paper for European Research Conference: Wider Benefits of Learning: Understanding and Monitoring the Consequences of Adult Learning. — Lissabon.
Delors, J. (1996): Learning: The Treasure Within. — Paris.
Dewey, J. (1997): Democracy and Education. — New York.
Dohmen, G. (1996): Das lebenslange Lernen. Leitlinien einer modernen Bildungspolitik. — Bonn: BMBF.
Dohmen, G. (2001): Das informelle Lernen. Die internationale Erschließung einer bisher vernachlässigten Grundform menschlichen Lernens für das lebenslange Lernen aller. — Bonn: BMBF.
Elsdon, K T. (1995): Voluntary Organisations: Citizenship, Learning and Change. — Lester: NIACE.
Eraut, M. (2000): Non-formal Learning, Implicit Learning and Tacit Knowledge in Professional Work. In: Coffield, F. (Ed.): The Necessity of Informal Learning. — Bristol, pp. 12–31.
Europäische Kommission (2001): Mitteilung der Kommission: Einen europäischen Raum des Lebenslangen Lernens schaffen. — Brüssel.
Faure, E. (1972): Learning to Be: The World of Education Today and Tomorrow. — Paris: UNESCO.
Faure, E. (1973): Wie wir leben lernen. Der UNESCO-Bericht über Ziele und Zukunft unserer Erziehungsprogramme. — Reinbek.
Ferej, A. K. (1996): The use of traditional apprenticeship in training for self-employment by vocational training institutes (VTIs) in Kenya. In: Grierson, J. P/ McKenzie, I. (Eds.): Training for Self-employment through Vocational Training Institutions. — Turin: ILO, pp. 99–107.
Field, F./ Spence, L. (2000): Informal learning and social capital. In: Coffield, F. (Ed.): The Necessity of Informal Learning. — Bristol: University of Bristol, pp. 32–42.
Foley, G. (1999): Learning in Social Action: A Contribution to Understanding Informal Education. — London.
Garrick, J. (1998): Informal Learning in the Workplace: Unmasking Human Resource Development. — London.
Gear, J./ McIntosh, A./ Squires, G. (1994): Informal Learning in the Professions. Hull: University of Hull.
Gerzer-Sass, A. (2001): Familienkompetenzen als Potenzial einer innovativen Personalenwicklung. In: Leipert C. (Hrsg.): Familie als Beruf-Arbeitsfeld der Zukunft. — Opladen, S. 167–179.
Gonon, P. (2002): Informelles Lernen — ein kurzer historischer Abriss von John Dewey zur heutigen Weiterbildung. In: Dehnbostel, P./ Gonon, P. (Hrsg.): Informelles Lernen — eine Herausforderung für die berufliche Aus- und Weiterbildung. — Bielefeld, S. 13–22.
Greenfield, P./ Lave, J. (1982): Cognitive aspects of informal education. In: Wagner, D. A./ Stevenson, H. W. (Eds.): Cultural Perspectives on Child Development. — San Francisco, S. 181–207.
Harrison, L. (2003): A Case for the Underestimated, Informal Side of Lifelong Learning. In: Australien Journal of Adult Education, Vol. 43, Nr. 1, pp. 23–42.
Haase, K./ Neß, H. (2005): Verfahren zur Anerkennung informellen Lernens. In: Grundlagen der Weiterbildung (GdWZ), Nr. 2, S. 9–10.
Henze, R. C. (1992): Informal Teaching and Learning. A Study of Everyday Cognition in a Greek Community. — Hillsdale.
Jeffs, T./ Smith, M. K. (1996): Informal Education — Conversation, Democracy and Learning. — London: YMCA George Williams College. Siehe auch URL: http://www.infed.org (8/2003).
Kernig, W. (1997): Informal Education. Die englischen Wurzeln des offenen Unterrichts. In: Göhlich, M. (Hrsg.): Offener Unterricht, Community Education, Alternativschulpädagogik, Reggiopädagogik. Die neuen Reformpädagogiken. Geschichte, Konzeption, Praxis. — Weinheim, S. 39–52.
Kirchhöfer, D. (2000): Informelles Lernen in alltäglichen Lebensführungen. Chance für berufliche Kompetenzentwicklung. — Berlin (QUEM-Report Nr. 66).
Kirchhöfer, D. (2001): Perspektiven für das Lernen im sozialen Umfeld. In: ABWF e.V./ QUEM (Hrsg.): Kompetenzentwicklung 2001. — Münster, S. 95–145.
Kuwan, H. (2005): Selbstgesteuertes Lernen — empirische Ergebnisse zu einem schwer fassbaren Phänomen mit anhaltend hohem Aufmerksamkeitswert. In: Künzel, K. (Hrsg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, Bd. 31/32: Informelles Lernen — Selbstbildung und soziale Praxis. — Köln, S. 61–92.
Knowles, M. S. (1951): Informal Adult Education. A Guide for Administrators, Leaders and Teachers. — New York.
LaBelle, T. J. (1984): Liberation, development and rural nonformal education. In: Anthropology & Education Quarterly, Vol. 15, pp. 80–93. — Erstveröffentlichung: Council on Anthropology and Education Quarterly, Vol. VI, No. 4 (1975), pp. 20–26.
Lave, J. (1982): A comparative approach to educational forms and learning processes. In: Anthropology and Education Quarterly, Vol. 13, No. 2, pp. 181–187.
Lave, J. (1988): Cognition in practice. Mind, mathematics and cultural in every day life. — Cambridge.
Lave, J./ Wenger, E. (1991): Situated Learning. — New York.
Lenhart, V. (1993): Bildung für alle. — Darmstadt.
Lipski, J. (2000): Für das Leben lernen — aber wo? Anmerkungen zum Verhältnis zwischen informellem und schulischem Lernen. In: Deutsches Jugendinstitut: Informelles Lernen in der Freizeit. Ergebnisse des Projektes “Lebenswelten als Lernwelten”. — München, S. 25–40, auch URL: www.dji.de/6_leblern (Download: 31.3.2005).
Lipski, J. (2004): Für das Leben lernen: Was, wie und wo? Umrisse einer neuen Lernkultur. In: Hungerland, B./ Overwien, B. (Hrsg.): Kompetenzentwicklung im Wandel. Auf dem Weg zu einer informellen Lernkultur? — Wiesbaden, S. 236–251.
Livingstone, D. W. (1999): Informelles Lernen in der Wissensgesellschaft. In: ABWF e.V./ QUEM (Hrsg.): Kompetenz für Europa — Wandel durch Lernen — Lernen im Wandel. Referate auf dem internationalen Fachkongress Berlin, S. 65–92. — In englischer Sprache s. URL: http://www.oise.utoronto.ca/depts/sese/csew/nall/res/cjsaem.pdf (Download: 31.3.2005).
Livingstone, D. W. (2001): Adults’ Informal Learning: Definitions, findings, Gaps and Future Research. Toronto: NALL Working Paper 21/2001. — Auch unter URL: http://www.oise.utoronto.ca/depts/sese/csew/nall/res/21adultsifnormallearning.htm (Download: 31.3.2005).
Marsick, V. J./ Volpe, M./ Watkins, K. E. (1999): Theory and practice of informal learning in the knowledge era. In: Marsick, V. J./ Volpe, M. (Eds.): Informal Learning on the Job (Advances in Developing Human Resources). — Baton Rouge, pp. 80–95.
Marsick, V. J./ Watkins, K. E. (2001): Informal and Incidental Learning. In: New Directions for Adult and Continuing Education, No. 89, pp. 25–34.
McGivney, V. (1999): Informal Learning in the Community. — Leister: NIACE.
Monkman, K. (1999): Transnational migration and learning process of Mexican adults constructing lives in California. In: International Journal of Educational Development, Vol. 19, No. 4/5, pp. 367–382.
Mündel, K./ Schugurensky, D. (2005): The „accidental learning“ of volunteers: The case of community-based organizations in Ontario. In: Künzel, K. (Hrsg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, Bd. 31/32: Informelles Lernen — Selbstbildung und soziale Praxis. — Köln, S. 183–205.
Nahrstedt u.a. 2002 = Nahrstedt, W./ Brinkmann, D./ Roecken, G./ Theile, H. (2002): Erlebniswelten als Lernwelten. Eine Herausforderung für die Erziehungswissenschaft. In: Spektrum Freizeit, Nr. 1, S. 44–69.
NALL = New Approaches to Lifelong Learning (Homepage) (2005). — URL: http://www.oise.utoronto.ca/depts/sese/csew/nall/index.htm (Download: 31.3.2005).
Neß, H. (2005): Der deutsche Profilpass — Ausbaufähiges Instrument zur Selbststeuerung. In: Künzel, K. (Hrsg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, Bd. 31/32: Informelles Lernen — Selbstbildung und soziale Praxis. — Köln, S. 223–243.
Ninnes, P. M. (1995): Informal learning contexts in Solomon Islands and their implications for the Cross-Cultural Classroom. In: International Journal of Educational Development, Vol. 15, No. 1, pp. 15–26.
OECD (1996): Lifelong Learning for All: Meeting of the Education Committee at Ministerial Level. January 16th–17th, 1996. — Paris: OECD.
Otto, H.-U./ Coelen, T. (2004): Auf dem Wege zu einem neuen Bildungsverständnis: Ganztagsschule oder Ganztagsbildung. In: Otto, H.-U./ Coelen, T. (Hrsg.): Grundbegriffe der Ganztagsbildung. — Wiesbaden, S. 7–16.
Otto, H.-U./ Kutscher, N. (Hrsg.) (2004): Informelle Bildung Online. Perspektiven für Bildung, Jugendarbeit und Medienpädagogik. — Weinheim.
Overwien, B. (1999): Außerhalb europäischer Wahrnehmung: Traditionelles berufliches Lernen in Afrika und die informelle Lehre in Lateinamerika. In: Overwien, B./ Lohrenscheit, C./ Specht, G.: Arbeiten und Lernen in der Marginalität. — Frankfurt a.M., S. 163–176.
Overwien, B. (2002): Informelles Lernen und Erfahrungslernen in der internationalen Diskussion: Begriffsbestimmungen, Debatten und Forschungsansätze. In: Rohs, M. (Hrsg.): Arbeitsprozessintegriertes Lernen. Neue Ansätze für die berufliche Bildung. — Münster, S. 13–36.
Overwien, B. (2003): Das lernende Subjekt als Ausgangspunkt — Befreiungspädagogik und informelles Lernen. In: Wittwer, W./ Kirchhof, S. (Hrsg.): Informelles Lernen und Weiterbildung. Neue Wege zur Kompetenzentwicklung. — Neuwied, S. 43–70.
Polanyi, M. (1967): The Tacit Dimension. — New York.
Rauschenbach, T./ Düx, W./ Sass, E. (Hrsg.) (2005): Informelles Lernen im Jugendalter eine vernachlässigte Dimension in der Bildungsdebatte. — Wiesbaden (in Erscheinen).
Rauschenbach u.a. 2004 = Rauschenbach, T./ Mack, W./ Leu, R./ Lingenhauber, S./ Schilling, M./ Schneider, K./ Züchner, I. (2004): Non-formale und informelle Bildung im Kindes- und Jugendalter. Konzeptionelle Grundlagen für einen Nationalen Bildungsbericht. — Berlin.
Sandhaas, B. (1986): Bildungsformen. In: Haller, H.-D./ Meyer, H. (Hrsg.): Ziele und Inhalte der Erziehung und des Unterrichts (Enzyklopädie Erziehungswissenschaft, Bd. 3). — Stuttgart, S. 399–406.
Schiersmann, C./ Straub, H. C. (2003): Informelles Lernen — der Königsweg zum lebenslangen Lernen? In: Wittwer, W./ Kirchhof, S. (Hrsg.): Informelles Lernen und Weiterbildung. Neue Wege zur Kompetenzentwicklung. — Unterschleißheim, S. 145–167.
Schöfthaler, T. (1981): Informelle Bildung. In: Zeitschrift für Pädagogik, 16. Beiheft: Die Dritte Welt als Gegenstand erziehungswissenschaftlicher Forschung. — Weinheim, S. 97–115.
Schugurensky, D. (2000): The Forms of Informal Learning: Towards a Conceptualization of the Field. Draft Working Paper, October. NALL Working Paper 19/2000. — URL: http://www.oise.utoronto.ca/depts/sese/csew/nall/res/19formsofinformal.htm (Download: 1.7.2005).
Smaller u.a. 2005 = Smaller, H./ Tarc, P./ Antonelli, F./ Clark, R./ Hart, D./ Livingstone, D. (2005): Canadian Teachers’ Learning Practices and Workload Issues: Results from a National Teacher Survey and Follow-Up Focus Groups (bisher unveröffentlichtes Manuskript). — Toronto.
Sommerlad, E./ Stern, E. (1999): Workplace Learning, Culture and Performance. — London.
Stieler-Lorenz, B. (2002): Informelles Lernen beim Übergang in die Informations-/Wissensgesellschaft: Konsequenzen für die Unternehmensgestaltung. In: Rohs, M. (Hrsg.): Arbeitsprozessintegriertes Lernen. Neue Ansätze für die berufliche Bildung. — Münster, S. 127–142.
Straka, G. A. (2000): Lernen unter informellen Bedingungen (informelles Lernen). Begriffsbestimmung, Diskussion in Deutschland, Evaluation und Desiderate. In: ABWF e.V./ QUEM (Hrsg.): Kompetenzentwicklung 2000: Lernen im Wandel — Wandel durch Lernen. — Münster, S. 15–70.
Strauss, C. (1984): Beyond „formal“ versus „informal“ education. Use of psychological theory in anthropological research. In: Ethos, Vol. 3(12), pp. 195–222.
Tully, C. J. (1994): Lernen in der Informationsgesellschaft. Informelle Bildung durch Computer und Medien. — Opladen.
Tully, C. J. (2004): Lernen im Wandel — Auf dem Weg zu einer Lernkultur der Informationsgesellschaft? In: Hungerland, B./ Overwien, B. (Hrsg.): Kompetenzentwicklung im Wandel. Auf dem Weg zu einer informellen Lernkultur? — Wiesbaden, S. 21–42.
WALL = The Work and Lifelong Learning Research Network (2005): Homepage (The Changing Nature of Work and Lifelong Learning in the New Economy: National and Case Study Perspectives) — URL: http://wall.oise.utoronto.ca/ (Download: 31.3.2005).
Watkins, K./ Marsick, V. (1990): Informal and Incidental Learning in the Workplace. — London.
Watkins, K./ Marsick, V. (1992) Towards a theory of informal and incidental learning. In: International Journal of Lifelong Education, Vol. 11, No. 4, pp. 287–300.
Welton, M. R. (Ed.) (1995): In Defense of the Life World. Critical Perspectives on Adult Learning. — Albany.
Winkler, K./ Mandl, H. (2005): Kognitions- und lernpsychologische Zugänge zum informellen Lernen. In: Künzel, K. (Hrsg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Bd. 31/32: Informelles Lernen — Selbstbildung und soziale Praxis. — Köln, S. 47–60.
Wohlers, L. (2001): Informelle Umweltbildung am Beispiel der deutschen Nationalparke. — Aachen.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Overwien, B. Stichwort: Informelles lernen. ZfE 8, 339–355 (2005). https://doi.org/10.1007/s11618-005-0144-z
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-005-0144-z