Skip to main content
Log in

Stichwort: Informelles lernen

  • Schwerpunkt: Informelles Lernen
  • Published:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft Aims and scope Submit manuscript

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Bell, J./ Dale, M. (1999): Informal Learning in the Workplace. Department for Education and Employment Research Report No. 134. London: Department for Education and Employment

    Google Scholar 

  • Birks u.a. 1994 = Birks, J. S./ Fluitmann, F./ Oudin, X./ Sinclair, C. (1994): Skills Acquisition in Micro-Enterprises: Evidence From West Africa. — Paris (OECD).

    Google Scholar 

  • Bjørnåvold, J. (1999): Identification, assessment and recognition of non-formal learning. In: Dehnbostel, P./ Markert, W./ Novak, H. (Hrsg.): Workshop. Erfahrungslernen in der beruflichen Bildung. Beiträge zu einem kontroversen Konzept. — Neusäß, S. 254–280.

  • Brew, M. J. (1953): Informal Education. Adventures and Reflections. — London.

  • Coombs, P. H./ Achmed, M. (1974): Attacking rural Poverty. How nonformal education can help. — Baltimore.

  • Cseh, M./ Watkins, K. E./ Marsick, V. J. (1999): Re-conceptualizing Marsick and Watkins’ modell of informal and incidental learning in the workplace. In: Kuchinke, K. P. (Ed.): Proceedings, Vol. I, Baton Rouge: Academy of Human Resource Development Conference, pp. 349–356.

    Google Scholar 

  • Dehnbostel, P. (1999): Zukunftsorientierte betriebliche Lernkonzepte als Integration von informellem und intentionalem Lernen. In: Dehnbostel, P./ Markert, W./ Novak, H. (Hrsg.): Erfahrungslernen in der beruflichen Bildung — Beiträge zu einem kontroversen Konzept. — Neusäß 1999, S. 184–195.

  • Dehnbostel, P. (2000): Erfahrungslernen in der beruflichen Bildung — Ansatzpunkt für eine neue Lernkultur? In: Dehnbostel, P./ Novak, H. (Hrsg.): Arbeits- und erfahrungsorientierte Lernkonzepte. — Bielefeld, S. 103–114.

  • Dehnbostel, P./ Molzberger, G./ Overwien, B. (2003): Informelles Lernen in modernen Arbeitsprozessen dargestellt am Beispiel von Klein- und Mittelbetrieben der IT-Branche. — Berlin.

  • Dekeyser, L. (2001): Learning Social Capital by Incident in Social Movements and Voluntary Associations. Paper for European Research Conference: Wider Benefits of Learning: Understanding and Monitoring the Consequences of Adult Learning. — Lissabon.

  • Delors, J. (1996): Learning: The Treasure Within. — Paris.

  • Dewey, J. (1997): Democracy and Education. — New York.

  • Dohmen, G. (1996): Das lebenslange Lernen. Leitlinien einer modernen Bildungspolitik. — Bonn: BMBF.

    Google Scholar 

  • Dohmen, G. (2001): Das informelle Lernen. Die internationale Erschließung einer bisher vernachlässigten Grundform menschlichen Lernens für das lebenslange Lernen aller. — Bonn: BMBF.

    Google Scholar 

  • Elsdon, K T. (1995): Voluntary Organisations: Citizenship, Learning and Change. — Lester: NIACE.

    Google Scholar 

  • Eraut, M. (2000): Non-formal Learning, Implicit Learning and Tacit Knowledge in Professional Work. In: Coffield, F. (Ed.): The Necessity of Informal Learning. — Bristol, pp. 12–31.

  • Europäische Kommission (2001): Mitteilung der Kommission: Einen europäischen Raum des Lebenslangen Lernens schaffen. — Brüssel.

  • Faure, E. (1972): Learning to Be: The World of Education Today and Tomorrow. — Paris: UNESCO.

    Google Scholar 

  • Faure, E. (1973): Wie wir leben lernen. Der UNESCO-Bericht über Ziele und Zukunft unserer Erziehungsprogramme. — Reinbek.

  • Ferej, A. K. (1996): The use of traditional apprenticeship in training for self-employment by vocational training institutes (VTIs) in Kenya. In: Grierson, J. P/ McKenzie, I. (Eds.): Training for Self-employment through Vocational Training Institutions. — Turin: ILO, pp. 99–107.

    Google Scholar 

  • Field, F./ Spence, L. (2000): Informal learning and social capital. In: Coffield, F. (Ed.): The Necessity of Informal Learning. — Bristol: University of Bristol, pp. 32–42.

    Google Scholar 

  • Foley, G. (1999): Learning in Social Action: A Contribution to Understanding Informal Education. — London.

  • Garrick, J. (1998): Informal Learning in the Workplace: Unmasking Human Resource Development. — London.

  • Gear, J./ McIntosh, A./ Squires, G. (1994): Informal Learning in the Professions. Hull: University of Hull.

    Google Scholar 

  • Gerzer-Sass, A. (2001): Familienkompetenzen als Potenzial einer innovativen Personalenwicklung. In: Leipert C. (Hrsg.): Familie als Beruf-Arbeitsfeld der Zukunft. — Opladen, S. 167–179.

  • Gonon, P. (2002): Informelles Lernen — ein kurzer historischer Abriss von John Dewey zur heutigen Weiterbildung. In: Dehnbostel, P./ Gonon, P. (Hrsg.): Informelles Lernen — eine Herausforderung für die berufliche Aus- und Weiterbildung. — Bielefeld, S. 13–22.

  • Greenfield, P./ Lave, J. (1982): Cognitive aspects of informal education. In: Wagner, D. A./ Stevenson, H. W. (Eds.): Cultural Perspectives on Child Development. — San Francisco, S. 181–207.

  • Harrison, L. (2003): A Case for the Underestimated, Informal Side of Lifelong Learning. In: Australien Journal of Adult Education, Vol. 43, Nr. 1, pp. 23–42.

    Google Scholar 

  • Haase, K./ Neß, H. (2005): Verfahren zur Anerkennung informellen Lernens. In: Grundlagen der Weiterbildung (GdWZ), Nr. 2, S. 9–10.

    Google Scholar 

  • Henze, R. C. (1992): Informal Teaching and Learning. A Study of Everyday Cognition in a Greek Community. — Hillsdale.

  • Jeffs, T./ Smith, M. K. (1996): Informal Education — Conversation, Democracy and Learning. — London: YMCA George Williams College. Siehe auch URL: http://www.infed.org (8/2003).

    Google Scholar 

  • Kernig, W. (1997): Informal Education. Die englischen Wurzeln des offenen Unterrichts. In: Göhlich, M. (Hrsg.): Offener Unterricht, Community Education, Alternativschulpädagogik, Reggiopädagogik. Die neuen Reformpädagogiken. Geschichte, Konzeption, Praxis. — Weinheim, S. 39–52.

  • Kirchhöfer, D. (2000): Informelles Lernen in alltäglichen Lebensführungen. Chance für berufliche Kompetenzentwicklung. — Berlin (QUEM-Report Nr. 66).

  • Kirchhöfer, D. (2001): Perspektiven für das Lernen im sozialen Umfeld. In: ABWF e.V./ QUEM (Hrsg.): Kompetenzentwicklung 2001. — Münster, S. 95–145.

  • Kuwan, H. (2005): Selbstgesteuertes Lernen — empirische Ergebnisse zu einem schwer fassbaren Phänomen mit anhaltend hohem Aufmerksamkeitswert. In: Künzel, K. (Hrsg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, Bd. 31/32: Informelles Lernen — Selbstbildung und soziale Praxis. — Köln, S. 61–92.

  • Knowles, M. S. (1951): Informal Adult Education. A Guide for Administrators, Leaders and Teachers. — New York.

  • LaBelle, T. J. (1984): Liberation, development and rural nonformal education. In: Anthropology & Education Quarterly, Vol. 15, pp. 80–93. — Erstveröffentlichung: Council on Anthropology and Education Quarterly, Vol. VI, No. 4 (1975), pp. 20–26.

    Google Scholar 

  • Lave, J. (1982): A comparative approach to educational forms and learning processes. In: Anthropology and Education Quarterly, Vol. 13, No. 2, pp. 181–187.

    Article  Google Scholar 

  • Lave, J. (1988): Cognition in practice. Mind, mathematics and cultural in every day life. — Cambridge.

  • Lave, J./ Wenger, E. (1991): Situated Learning. — New York.

  • Lenhart, V. (1993): Bildung für alle. — Darmstadt.

  • Lipski, J. (2000): Für das Leben lernen — aber wo? Anmerkungen zum Verhältnis zwischen informellem und schulischem Lernen. In: Deutsches Jugendinstitut: Informelles Lernen in der Freizeit. Ergebnisse des Projektes “Lebenswelten als Lernwelten”. — München, S. 25–40, auch URL: www.dji.de/6_leblern (Download: 31.3.2005).

  • Lipski, J. (2004): Für das Leben lernen: Was, wie und wo? Umrisse einer neuen Lernkultur. In: Hungerland, B./ Overwien, B. (Hrsg.): Kompetenzentwicklung im Wandel. Auf dem Weg zu einer informellen Lernkultur? — Wiesbaden, S. 236–251.

  • Livingstone, D. W. (1999): Informelles Lernen in der Wissensgesellschaft. In: ABWF e.V./ QUEM (Hrsg.): Kompetenz für Europa — Wandel durch Lernen — Lernen im Wandel. Referate auf dem internationalen Fachkongress Berlin, S. 65–92. — In englischer Sprache s. URL: http://www.oise.utoronto.ca/depts/sese/csew/nall/res/cjsaem.pdf (Download: 31.3.2005).

  • Livingstone, D. W. (2001): Adults’ Informal Learning: Definitions, findings, Gaps and Future Research. Toronto: NALL Working Paper 21/2001. — Auch unter URL: http://www.oise.utoronto.ca/depts/sese/csew/nall/res/21adultsifnormallearning.htm (Download: 31.3.2005).

    Google Scholar 

  • Marsick, V. J./ Volpe, M./ Watkins, K. E. (1999): Theory and practice of informal learning in the knowledge era. In: Marsick, V. J./ Volpe, M. (Eds.): Informal Learning on the Job (Advances in Developing Human Resources). — Baton Rouge, pp. 80–95.

  • Marsick, V. J./ Watkins, K. E. (2001): Informal and Incidental Learning. In: New Directions for Adult and Continuing Education, No. 89, pp. 25–34.

  • McGivney, V. (1999): Informal Learning in the Community. — Leister: NIACE.

    Google Scholar 

  • Monkman, K. (1999): Transnational migration and learning process of Mexican adults constructing lives in California. In: International Journal of Educational Development, Vol. 19, No. 4/5, pp. 367–382.

    Article  Google Scholar 

  • Mündel, K./ Schugurensky, D. (2005): The „accidental learning“ of volunteers: The case of community-based organizations in Ontario. In: Künzel, K. (Hrsg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, Bd. 31/32: Informelles Lernen — Selbstbildung und soziale Praxis. — Köln, S. 183–205.

  • Nahrstedt u.a. 2002 = Nahrstedt, W./ Brinkmann, D./ Roecken, G./ Theile, H. (2002): Erlebniswelten als Lernwelten. Eine Herausforderung für die Erziehungswissenschaft. In: Spektrum Freizeit, Nr. 1, S. 44–69.

    Google Scholar 

  • NALL = New Approaches to Lifelong Learning (Homepage) (2005). — URL: http://www.oise.utoronto.ca/depts/sese/csew/nall/index.htm (Download: 31.3.2005).

  • Neß, H. (2005): Der deutsche Profilpass — Ausbaufähiges Instrument zur Selbststeuerung. In: Künzel, K. (Hrsg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, Bd. 31/32: Informelles Lernen — Selbstbildung und soziale Praxis. — Köln, S. 223–243.

  • Ninnes, P. M. (1995): Informal learning contexts in Solomon Islands and their implications for the Cross-Cultural Classroom. In: International Journal of Educational Development, Vol. 15, No. 1, pp. 15–26.

    Article  Google Scholar 

  • OECD (1996): Lifelong Learning for All: Meeting of the Education Committee at Ministerial Level. January 16th–17th, 1996. — Paris: OECD.

    Google Scholar 

  • Otto, H.-U./ Coelen, T. (2004): Auf dem Wege zu einem neuen Bildungsverständnis: Ganztagsschule oder Ganztagsbildung. In: Otto, H.-U./ Coelen, T. (Hrsg.): Grundbegriffe der Ganztagsbildung. — Wiesbaden, S. 7–16.

  • Otto, H.-U./ Kutscher, N. (Hrsg.) (2004): Informelle Bildung Online. Perspektiven für Bildung, Jugendarbeit und Medienpädagogik. — Weinheim.

  • Overwien, B. (1999): Außerhalb europäischer Wahrnehmung: Traditionelles berufliches Lernen in Afrika und die informelle Lehre in Lateinamerika. In: Overwien, B./ Lohrenscheit, C./ Specht, G.: Arbeiten und Lernen in der Marginalität. — Frankfurt a.M., S. 163–176.

  • Overwien, B. (2002): Informelles Lernen und Erfahrungslernen in der internationalen Diskussion: Begriffsbestimmungen, Debatten und Forschungsansätze. In: Rohs, M. (Hrsg.): Arbeitsprozessintegriertes Lernen. Neue Ansätze für die berufliche Bildung. — Münster, S. 13–36.

  • Overwien, B. (2003): Das lernende Subjekt als Ausgangspunkt — Befreiungspädagogik und informelles Lernen. In: Wittwer, W./ Kirchhof, S. (Hrsg.): Informelles Lernen und Weiterbildung. Neue Wege zur Kompetenzentwicklung. — Neuwied, S. 43–70.

  • Polanyi, M. (1967): The Tacit Dimension. — New York.

  • Rauschenbach, T./ Düx, W./ Sass, E. (Hrsg.) (2005): Informelles Lernen im Jugendalter eine vernachlässigte Dimension in der Bildungsdebatte. — Wiesbaden (in Erscheinen).

  • Rauschenbach u.a. 2004 = Rauschenbach, T./ Mack, W./ Leu, R./ Lingenhauber, S./ Schilling, M./ Schneider, K./ Züchner, I. (2004): Non-formale und informelle Bildung im Kindes- und Jugendalter. Konzeptionelle Grundlagen für einen Nationalen Bildungsbericht. — Berlin.

  • Sandhaas, B. (1986): Bildungsformen. In: Haller, H.-D./ Meyer, H. (Hrsg.): Ziele und Inhalte der Erziehung und des Unterrichts (Enzyklopädie Erziehungswissenschaft, Bd. 3). — Stuttgart, S. 399–406.

  • Schiersmann, C./ Straub, H. C. (2003): Informelles Lernen — der Königsweg zum lebenslangen Lernen? In: Wittwer, W./ Kirchhof, S. (Hrsg.): Informelles Lernen und Weiterbildung. Neue Wege zur Kompetenzentwicklung. — Unterschleißheim, S. 145–167.

  • Schöfthaler, T. (1981): Informelle Bildung. In: Zeitschrift für Pädagogik, 16. Beiheft: Die Dritte Welt als Gegenstand erziehungswissenschaftlicher Forschung. — Weinheim, S. 97–115.

  • Schugurensky, D. (2000): The Forms of Informal Learning: Towards a Conceptualization of the Field. Draft Working Paper, October. NALL Working Paper 19/2000. — URL: http://www.oise.utoronto.ca/depts/sese/csew/nall/res/19formsofinformal.htm (Download: 1.7.2005).

  • Smaller u.a. 2005 = Smaller, H./ Tarc, P./ Antonelli, F./ Clark, R./ Hart, D./ Livingstone, D. (2005): Canadian Teachers’ Learning Practices and Workload Issues: Results from a National Teacher Survey and Follow-Up Focus Groups (bisher unveröffentlichtes Manuskript). — Toronto.

  • Sommerlad, E./ Stern, E. (1999): Workplace Learning, Culture and Performance. — London.

  • Stieler-Lorenz, B. (2002): Informelles Lernen beim Übergang in die Informations-/Wissensgesellschaft: Konsequenzen für die Unternehmensgestaltung. In: Rohs, M. (Hrsg.): Arbeitsprozessintegriertes Lernen. Neue Ansätze für die berufliche Bildung. — Münster, S. 127–142.

  • Straka, G. A. (2000): Lernen unter informellen Bedingungen (informelles Lernen). Begriffsbestimmung, Diskussion in Deutschland, Evaluation und Desiderate. In: ABWF e.V./ QUEM (Hrsg.): Kompetenzentwicklung 2000: Lernen im Wandel — Wandel durch Lernen. — Münster, S. 15–70.

  • Strauss, C. (1984): Beyond „formal“ versus „informal“ education. Use of psychological theory in anthropological research. In: Ethos, Vol. 3(12), pp. 195–222.

    Article  Google Scholar 

  • Tully, C. J. (1994): Lernen in der Informationsgesellschaft. Informelle Bildung durch Computer und Medien. — Opladen.

  • Tully, C. J. (2004): Lernen im Wandel — Auf dem Weg zu einer Lernkultur der Informationsgesellschaft? In: Hungerland, B./ Overwien, B. (Hrsg.): Kompetenzentwicklung im Wandel. Auf dem Weg zu einer informellen Lernkultur? — Wiesbaden, S. 21–42.

  • WALL = The Work and Lifelong Learning Research Network (2005): Homepage (The Changing Nature of Work and Lifelong Learning in the New Economy: National and Case Study Perspectives) — URL: http://wall.oise.utoronto.ca/ (Download: 31.3.2005).

  • Watkins, K./ Marsick, V. (1990): Informal and Incidental Learning in the Workplace. — London.

  • Watkins, K./ Marsick, V. (1992) Towards a theory of informal and incidental learning. In: International Journal of Lifelong Education, Vol. 11, No. 4, pp. 287–300.

    Article  Google Scholar 

  • Welton, M. R. (Ed.) (1995): In Defense of the Life World. Critical Perspectives on Adult Learning. — Albany.

  • Winkler, K./ Mandl, H. (2005): Kognitions- und lernpsychologische Zugänge zum informellen Lernen. In: Künzel, K. (Hrsg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung. Bd. 31/32: Informelles Lernen — Selbstbildung und soziale Praxis. — Köln, S. 47–60.

  • Wohlers, L. (2001): Informelle Umweltbildung am Beispiel der deutschen Nationalparke. — Aachen.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Overwien, B. Stichwort: Informelles lernen. ZfE 8, 339–355 (2005). https://doi.org/10.1007/s11618-005-0144-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-005-0144-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation