Skip to main content
Log in

Stichwort: Schulische Inklusion

Inclusive schooling

  • Schwerpunkt
  • Published:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Inklusion ist zurzeit im pädagogischen Bereich ein zentrales Thema. Ausgelöst durch die im März 2009 in Kraft getretene UN-Behindertenrechtskonvention erhält die Frage nach der gemeinsamen Beschulung möglichst aller Kinder und Jugendlichen in einer Schule für alle hohe Aufmerksamkeit. Der Beitrag skizziert zentrale Dimensionen des Inklusionsdiskurses für den Schulbereich. Hierfür werden zunächst die Spannungsverhältnisse zwischen Inklusion als globalem und regionalem Konzept sowie zwischen einem engen und einem weiten Inklusionsverständnis thematisiert. Die unterschiedlichen Diskursstränge zeigen die Komplexität des Konzepts auf. Im Folgenden werden dann die Herausforderungen an eine inklusive Schul- und Unterrichtsentwicklung auf der Grundlage vorliegender Forschungsbefunde diskutiert. Abschließend wird die Bedeutung der Einstellungen und Überzeugungen von Lehrkräften für die Realisierung einer inklusiven Bildung beleuchtet. Der Beitrag plädiert dafür, bei der Erforschung und Umsetzung von inklusiver schulischer Bildung die hohe Komplexität mit zirkulär vernetzten Kausalitätsmustern zu berücksichtigen.

Abstract

‘Inclusion’ has become a central topic in the field of education. The idea that all children should attending regular schools has been increasingly discussed following the UN Convention, which came into force in Germany in 2009. This article highlights the central dimensions of the on-going discussions on inclusion in education. First, the tension between inclusion as a global and inclusion as a regional concept as well as the tension between the understanding of inclusion in a narrow and broader sense will be discussed. The different areas of discussion emphasize the complexity of this topic. Second the central challenges that are associated with inclusive schooling and curriculum development in inclusive schools will be discussed on the basis of current research findings. Lastly, the importance of attitudes of teachers dealing with inclusion will be highlighted. The article comes to the conclusion that research on and the implementation of inclusive education must take into account the complexity inherent in the circular pattern of causal factors in the field of education.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2004). Understanding and developing inclusive practices in schools: A collaborative action research network. International Journal of Inclusive Education, 8(2), 125–139.

    Article  Google Scholar 

  • Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2009). Inclusion and the standards agenda: Negotiating policy pressures in England. In P. Hick & G. Thomas (Hrsg.), Inclusion and diversity in England, vol. 2: Developing inclusive schools and school systems. London: Sage.

    Google Scholar 

  • Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S., & West, M. (2012). Making schools effective for all: Rethinking the task. School Leadership & Management, 32(3), 197–213.

    Article  Google Scholar 

  • Amrhein, B. (2011). Inklusion in der Sekundarstufe: Eine empirische Analyse. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

    Google Scholar 

  • Anliker, B., Lietz, M., & Thommen, B. (2008). Zusammenarbeit zwischen integrativ tätigen schulischen Sonderpädagoginnen/Sonderpädagogen und Regellehrpersonen. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 77(3), 226–236.

    Google Scholar 

  • Arndt, A.-K., & Werning, R. (2013). Unterrichtsbezogene Kooperation von Regelschullehrkräften und Lehrkräften für Sonderpädagogik. Ergebnisse eines qualitativen Forschungsprojektes. In R. Werning & A.-K. Arndt (Hrsg.), Inklusion: Kooperation und Unterricht entwickeln (S. 12–40). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

    Google Scholar 

  • Artiles, A. J., & Dyson, A. (2009). Inclusive education in the globalization age: The promise of comparative cultural-historical analysis. In D. Mitchell (Hrsg.), Contextualising inclusive education: Evaluating old and new international perspectives. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Artiles, A. J., Kozleski, E., Dorn, S., & Christensen, C. (2006). Learning in inclusive education research: Re-mediating theory and methods with a transformative agenda. Review of Research in Education, 30, 65–108.

    Article  Google Scholar 

  • Artiles, A. J., Kozleski, E. B., & Waitoller, F. R. (Hrsg.) (2011). Inclusive education. examining equity on five continents. Cambridge: Harvard Education Press.

  • Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2014). Bildung in Deutschland 2014: Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zur Bildung von Menschen mit Behinderungen. Bielefeld: Bertelsmann.

  • Baker, E. T., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (1995). The effect of inclusion on learning. Educational Leadership, 52(4), 33–35.

    Google Scholar 

  • Baumert, J., & Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9(4), 469–520.

    Article  Google Scholar 

  • Beacham, N., & Rouse, M. (2012). Student teachers’ attitudes and beliefs about inclusion and inclusive practice. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(1), 3–11.

    Article  Google Scholar 

  • Bewertungsraster zu den schulischen Integrationsprozessen an der Aargauer und der Solothurner Volksschule (2012). http://www.schulevaluation-ag.ch/myUploadData/files/Bewertungsraster_zu_den_schulischen_Integrationsprozessen_AG_SO.pdf. Zugegriffen: 20. Nov. 2013.

  • Blackorby, J., Schiller, E., Knokey, A. M., & Wagner, M. (2007). Relationships between the school programs of students with disabilities and their longitudinal outcomes. In K. Blackorby, A. M. Knokey, M. Wagner, P. Levine, E. Schiller, & C. Sumi (Hrsg.), SEELS: What makes a difference? Influences on outcomes for students with disabilities. http://www.seels.net/designdocs/SEELS_W1W3_FINAL.pdf. Zugegriffen: 17. Juli 2014.

  • Blömeke, S., Felbrich, A., & Müller, C. (2008). Theoretischer Rahmen und Untersuchungsdesign. Von nicht erfüllten Erwartungen und übererfüllten Hoffnungen – Organisationsstrukturen der Lehrerbildung aus internationaler Perspektive. Zeitschrift Erziehungswissenschaft, 43, 13–32.

    Google Scholar 

  • Boban, I., & Hinz, A. (2003). Index für Inklusion. http://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20German.pdf. Zugegriffen: 01. Juni 2014.

  • Boban, I., & Hinz, A. (2012). Auf dem Weg zur inklusiven Schule – mit Hilfe des Index für Inklusion. In V. Moser (Hrsg.), Die inklusive Schule. Standards für die Umsetzung (S. 71–76). Stuttgart: Kohlhammer.

    Google Scholar 

  • Booth, T. (1995). Mapping inclusion and exclusion: Concepts for all? In C. Clark, A. Dyson, & A. Millward (Hrsg.), Towards inclusive schools? (S. 96–108). London: David Fulton.

    Google Scholar 

  • Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for inclusion. Developing learning and participation in schools. London: Centre for Studies on Inclusive Education.

    Google Scholar 

  • Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M., & Shaw, L. (2000). The Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Bristol: CSIE.

    Google Scholar 

  • BGBI (2008) = Bundesgesetzblatt. (2008). Gesetz zu dem Übereinkommen der Vereinten Nationen vom 13. Dezember 2006 über die Rechte von Menschen mit Behinderungen sowie zu dem Fakultativprotokoll vom 13. Dezember 2006 zum Übereinkommen der Vereinten Nationen über die Rechte von Menschen mit Behinderungen. Vom 21. Dezember 2008 (S. 1419–1457). Berlin: Bundesanzeiger.

  • Carlberg, C., & Kavale, K. (1980). The efficacy of special versus regular class placement for exceptional children: A meta-analysis. The Journal of Special Education, 14(3), 295–309.

    Article  Google Scholar 

  • Conderman, G. (2011). Methods for addressing conflict in cotaught classrooms. Intervention in School and Clinic, 46(4), 221–229.

    Article  Google Scholar 

  • Davis, P., & Florian, L. (2004). Teaching strategies and approaches for pupils with special educational needs: A scoping study. DfES Research Report.

  • Dessemontel, R. S., Benoit, V., & Bless, G. (2011). Schulische Integration von Kindern mit einer geistigen Behinderung – Untersuchung der Entwicklung der Schulleistungen und der adaptiven Fähigkeiten, der Wirkung auf die Lernentwicklung der Mitschüler sowie der Lehrereinstellungen zur Interation. Empirische Sonderpädagogik, 4, 291–307.

    Google Scholar 

  • Deutsche UNESCO-Kommission e. V. (2012). Bildungsregionen auf dem Weg. Inklusive Bildung in Aachen. http://www.unesco.de/fileadmin/medien/Dokumente/Bildung/inklusion_bildungsregionen_2012.pdf. Zugegriffen: 10. Nov. 2013.

  • Deutscher Bildungsrat (1973). Empfehlungen der Bildungskommission: Zur pädagogischen Förderung behinderter und von Behinderung bedrohter Kinder und Jugendlicher. Bonn: Deutscher Bildungsrat.

    Google Scholar 

  • Dyson, A. (1999). Inclusion and inclusions: Theories and discourses in inclusive education. In H. Daniels & P. Garner (Hrsg.), World yearbook of education 1999: Inclusive education (S. 36–53). London: Kogan.

    Google Scholar 

  • Dyson, A. (2010). Die Entwicklung inklusiver Schulen: Drei Perspektiven aus England. DDS – Die Deutsche Schule, 102(2), 115–129.

    Google Scholar 

  • Dyson, A., & Gallannaugh, F. (2007). National policy and the development of inclusive school practices: A case study. Cambridge Journal of Education, 37(4), 473–488.

    Article  Google Scholar 

  • Dyson, A., Howes, A., & Roberts, B. (2002). A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students. Inclusive Education Review Group for the EPPI Centre. London: Institute of Education.

    Google Scholar 

  • Dyson, D., Howes, A. J., & Roberts, B. (2004). What do we really know about inclusive schools? A systematic review of the research evidence. In D. Mitchell (Hrsg.), Special educational needs and inclusive education: Major themes in education (S. 280–294). London: Routledge Falmer.

    Google Scholar 

  • Dyson, A., Jones, L., & Kerr, K. (2011). Inclusion, place, and disadvantage in the English education system. In A. J. Artiles, E. B. Kozleski, & F.R. Waitoller (Hrsg), Inclusive education. Examing equity on five continets (S. 69–88). Cambridge: Harvard Education Press.

    Google Scholar 

  • Emmer, E. T., & Stough, L. M. (2001). Classroom management. A critical part of educational psychology, with implications for teacher education. Educational Psychologist, 36, 103–112.

    Article  Google Scholar 

  • Engelbrecht, P. (2011). Equity in inclusive education in South Africa. In A. Artiles, E. B. Kozleski, & F. Waitoller (Hrsg.), Inclusive education: Examining equity on five continents (S. 147–160). Cambridge: Harvard Education Press.

    Google Scholar 

  • European Agency for Development in Special Needs Education (2012). Special needs education – country data. http://www.european-agency.org/publications/ereports/sne-country-data-2012/sne-country-data-2012. Zugegriffen: 10. Nov. 2013.

  • Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). A handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

  • Fend, H. (1998). Qualität im Bildungswesen. Schulforschung zu Systembedingungen, Schulprofilen und Lehrerleistung. Weinheim: Juventa.

    Google Scholar 

  • Fennick, E., & Liddy, D. (2001). Responsibilities und preparation for collaborative teaching: Co-teachers’ perspectives. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 24(3), 229–240.

    Article  Google Scholar 

  • Ferguson, D. L. (2008). International trends in inclusive education: The continuing challenge to teach each one and everyone. European Journal of Special Needs Education, 23(2), 109–120.

    Article  Google Scholar 

  • Feyerer, E. (2007). Herausforderungen sind da, um angenommen zu werden. Schulprofilierung durch Integration? In K. Soukup-Altrichter, E. Feyerer, E. Prammer-Semmler, & U. Prexl-Krausz (Hrsg.), Was verändert sich durch Schulprofilierung? (S. 95–130). Linz: Trauner.

    Google Scholar 

  • Feyerer, E. (2011). Profilierung vs. Normalisierung: Unterschiedliche Ausformungen des Schwerpunktes Integration. In: H. Altrichter, M. Heinrich, & K. Soukup-Altrichter (Hrsg.), Schulprofilierung. Zur Veränderung von Koordinationsmechanismen im Schulsystem (S. 119–139). Wiesbaden: Springer VS.

    Google Scholar 

  • Florian, L. (2012). Preparing teachers to work in inclusive classrooms: Key lessons for the professional development of teacher education from scotland‘s inclusive practice project. Journal of Teacher Education, 36(4), 275–285.

    Article  Google Scholar 

  • Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D., & Shamberger, C. (2010). Co-teaching: An illustration of the complexity of collaboration in special education. Journal of Educational and Psychological Consultation, 20(1), 9–27.

    Article  Google Scholar 

  • Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press.

    Google Scholar 

  • Fullan, M. (1994). Change force: Probing the depth of educational reform. Bristol: Falmer Press.

    Google Scholar 

  • Gresch, C., Piezunka, A., & Solga, H. (2014). Eine Ergänzungsstichprobe von Integrationsschülerinnen und -schülern im Rahmen des Nationalen Bildungspanels: Möglichkeiten und Perspektiven. NEPS Working Paper No. 37.

  • Haeberlin, U., Bless, G., Moser, U., & Klaghofer, R. (1991). Die Integration von Lernbehinderten: Versuche, Theorien, Forschungen, Enttäuschungen, Hoffnungen. Bern: Haupt.

    Google Scholar 

  • Haeberlin, U., Eckart, M., Lazano, C.S., & Blanc, P. (2011). Schulische Separation und die berufliche Situation im frühen Erwachsenenalter. In L. Ludwig, H. Luckas, F. Hamburger, & St. Aufenanger (Hrsg.), Bildung in der Demokratie II (S. 55–68). Opladen: Budrich.

    Google Scholar 

  • Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Helmke, A. (2009). Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalität. Diagnose, Evaluation und Verbesserung des Unterrichts (2. Aufl.). Seelze-Velber: Klett Kallmeyer.

    Google Scholar 

  • Hildeschmidt, A., & Sander, A. (1996). Zur Effizienz der Beschulung sogenannter Lernbehinderter in Sonderschulen. In H. Eberwein (Hrsg.), Handbuch Lernen und Lern-Behinderungen (S. 115–134). Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Hinz, A. (1993). Heterogenität in der Schule. Integration – interkulturelle Erziehung – Koedukation. Hamburg: Curio-Verlag.

    Google Scholar 

  • Hinz, A. (2002). Von der Integration zur Inklusion – terminologisches Spiel oder konzeptionelle Weiterentwicklung? Zeitschrift für Heilpädagogik, 53(9), 354–361.

    Google Scholar 

  • Hinz, A. (2003). Die Debatte um Integration und Inklusion – Grundlage für aktuelle Kontroversen in Behindertenpädagogik und Sonderpädagogik? Sonderpädagogische Förderung, 48(4), 330–347.

    Google Scholar 

  • Huber, C. (2009). Gemeinsam einsam? Empirische Befunde und praxisrelevante Ableitungen zur sozialen Integration von Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf im Gemeinsamen Unterricht. Zeitschrift für Heilpädagogik, 7, 242–248.

    Google Scholar 

  • Jordan, A., Schwartz, E., & McGhie-Richmond, D. (2009). Preparing teachers for inclusive classrooms. Teacher education for inclusive education. Teaching and Teacher Education, 25(4), 535–542.

    Article  Google Scholar 

  • Kalambouka, A., Farrell, P. T., Kaplan, I., & Dyson, D. (2005). The impact of population inclusivity in schools on student outcomes: Review conducted by the Inclusive Education Review Group. London: Research Evidence in Education Library.

    Google Scholar 

  • Katz, J., & Mirenda, P. (2002). Including students with developmental disabilities in general education classrooms: Educational benefits. International Journal of Special Education, 17(2), 11–24.

    Google Scholar 

  • Klemm, K. (2013). Inklusion in Deutschland – eine bildungsstatistische Analyse (im Auftrag der Bertelsmann Stiftung). Gütersloh: Bertelsmann.

  • KMK (2011) = Kultusministerkonferenz. (2011). Inklusive Bildung von Kindern und Jugendlichen mit Behinderungen in Schulen. http://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2011/2011_10_20-Inklusive-Bildung.pdf. Zugriffen: 19. Juli 2014.

  • Kocaj, A., Kuhl, P., Kroth, A. J., Pant, H. A., & Stanat, P. (2014). Wo lernen Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf besser? Ein Vergleich schulischer Kompetenzen zwischen Regel- und Förderschulen in der Primarstufe. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 66, 165–191.

    Article  Google Scholar 

  • Kopp, B., Martschinke, S., & Ratz, C. (2013). Leistungs- und Persönlichkeitsentwicklung in einem inklusiven Setting in den ersten beiden Schuljahren – Ergebnisse aus dem gemeinsamen Unterricht. Zeitschrift für Grundschulforschung, 6(1), 45–58.

    Google Scholar 

  • Kronig, W. (2003). Das Konstrukt des leistungsschwachen Immigrantenkindes. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 6(1), 126–141.

    Article  Google Scholar 

  • Kronig, W., Haeberlin, U., & Eckart, M. (2000). Immigrantenkinder und schulische Selektion – Pädagogische Visionen, theoretische Erklärungen und empirische Untersuchungen zur Wirkung integrierender und separierender Schulformen in den Grundschuljahren. Bern: Haupt.

    Google Scholar 

  • Kunter, M., & Voss, T. (2011). Das Modell der Unterrichtsqualität in COACTIV: Eine multikriteriale Analyse. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss, & M. Neubrand (Hrsg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften: Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 85–113). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Lehmann, R., & Hoffmann, E. (Hrsg.) (2009). BELLA: Berliner Erhebung arbeitsrelevanter Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern mit Förderbedarf „Lernen“. Münster: Waxmann.

  • Lewis, A., & Norwich, B. (2005). Special teaching for special children? Maidenhead: Open University Press.

    Google Scholar 

  • Löser, J. M. (2013). „Support Teacher Model“ – eine internationale Perspektive auf Lehrerkooperation an inklusiven Schulen. In R. Werning & A.-K. Arndt (Hrsg.), Inklusion: Kooperation und Unterricht entwickeln (S. 107–124). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

    Google Scholar 

  • Lütje-Klose, B., Urban, M., Werning, R., & Willenbring, M. (2005). Sonderpädagogische Grundversorgung in Niedersachsen – Qualitative Forschungsergebnisse zur pädagogischen Arbeit in Regionalen Integrationskonzepten. Zeitschrift für Heilpädagogik, 3, 82–94.

    Google Scholar 

  • Mack, W. (2012). Lokale Bildungslandschaften und Inklusion. In V. Moser (Hrsg.), Die inklusive Schule. Standards für die Umsetzung (S. 40–48). Stuttgart: Kohlhammer.

    Google Scholar 

  • Markussen, E. (2004). Special education: Does it help? A study of special education in Norwegin upper secondary schools. European Journal of Special Needs Education, 19(1), 33–48.

    Article  Google Scholar 

  • Masur, V. (2013). Praxisbeispiel: Waldschule Flensburg. Schulmanagement Handbuch 146, 32, 15–37.

  • McLaughlin, M. W. (1993). What matters most in teachers’ workplace context? In J. W. Little & M. W. McLaughlin (Hrsg.), Teachers’ work. Individual’s, colleagues, context (S. 79–103). New York: Teachers college Press.

    Google Scholar 

  • Mitchell, D. (Hrsg.) (2009). Contextualizing inclusive education. Evaluation old and new international perspectives. London: Routledge.

  • Mitchell, C., & Sackney, L. (2000). Profound improvement: Building capacity for a learning community. Lisse: Swets & Zeitlinger.

    Google Scholar 

  • Mittler, P. (2009). The global context of inclusive education – the role of the United Nations. In D. Mitchel (Hrsg.), Contextualizing inclusive education (S. 22–36). London: Routledge.

  • Möller, J. (2013). Effekte inklusiver Beschulung aus empirischer Sicht. Schulmanagement Handbuch 146, 32, 5–37.

  • Myklebust, J. O. (2006). Class placement and competence attainment among students with special education needs. British Journal of Special Education, 33(2), 76–81.

    Article  Google Scholar 

  • Österreichische UNESCO-Kommission (1996). Die Salamanca Erklärung und der Aktionsrahmen zur Pädagogik für besondere Bedürfnisse. http://www.unesco.at/bildung/basisdokumente/salamanca_erklaerung.pdf. Zugegriffen: 19. Nov. 2013.

  • Perner, D. E., & Porter, G. L. (2008). Creating inclusive schools: Changing roles and strategies. In H. P. Parette & G. R. Peterson-Karlan (Hrsg), Researched-based practices in developmental disabilities (2. Aufl., S. 527–532). Austin, Texas: Pro-Ed.

  • Pijl, S. J., Meijer, C. J. W., & Hegarty, S. (Hrsg.) (1997). Inclusive education: A global agenda. London: Routledge.

  • Prengel, A. (1995). Pädagogik der Vielfalt: Verschiedenheit und Gleichberechtigung in interkultureller, feministischer und integrativer Pädagogik. Opladen: Leske + Budrich.

    Book  Google Scholar 

  • Preuss-Lausitz, U. (2009). Rezension zu: Lehmann, R./Hoffmann, E. (Hrsg.): Bella. Berliner Erhebung arbeitsrelevanter Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern mit Förderbedarf Lernen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 60(11), 46–47.

    Google Scholar 

  • Reh, S. (2008). „Reflexivität der Organisation“ und Bekenntnis. Perspektiven der Lehrerkooperation. In W. Helsper, S. Busse, M. Hummrich, & R.-T. Kramer (Hrsg.), Pädagogische Professionalität in Organisationen (S. 163–183). Wiesbaden: Springer VS.

  • Reiser, H. (2003). Vom Begriff Integration zum Begriff Inklusion – Was kann mit dem Begriffswechsel angestoßen werden? Sonderpädagogische Förderung, 48(4), 305–312.

    Google Scholar 

  • Rix, J., Hall, K., Nind, M., Sheehy, K., & Wearmouth, J. (2006). A systematic review of interactions in pedagogical approaches with reported outcomes for the academic and social inclusion of pupils with special educational needs. Technical report. In: Research Evidence in Education Library. http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=nrTTKGPPkDY%3d&tabid=1671&mid=3405. Zugegriffen: 19. Nov. 2013.

  • Rosenholtz, S. J., Bassler, O., & Hoover-Dempsey, K. (1986). Organizational conditions of learning. Teaching & Teacher Education, 2(2), 91–104.

    Article  Google Scholar 

  • Ruijs, N. M., & Peetsma, T. T. D. (2009). Effects of inclusion on students with and without special educational needs reviewed. Educational Research Review, 67(4), 67–79.

    Article  Google Scholar 

  • Sander, A. (2004). Konzepte einer inklusiven Pädagogik. Zeitschrift für Heilpädagogik, 5, 240–244.

    Google Scholar 

  • Sander, A., & Christ, K. (1994). Schulreform Integration: Entwicklungen der gemeinsamen Erziehung behinderter und nichtbehinderter Kinder und Jugendlicher im Saarland 1990–1993. St. Ingbert: Röhrig.

    Google Scholar 

  • Sauer, S., Ide, S., & Borchert, J. (2007). Zum Selbstkonzept von Schülerinnen und Schülern an Förderschulen und in integrativer Beschulung: Eine Vergleichsuntersuchung. Heilpädagogische Forschung, 23(3), 135–142.

    Google Scholar 

  • Schröder, U. (2002). Das Konzept der „learning disabilities“ und seine Rezeption in der deutschen Sonderpädagogik. In U. Schröder, M. Wittrock, S. Rolus-Borgward, & U. Tänzer (Hrsg.), Lernbeeinträchtigung und Verhaltensstörung. Konvergenzen in Theorie und Praxis (S. 24–38). Stuttgart: Kohlhammer.

    Google Scholar 

  • Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., & McDuffie, K. A. (2007). Co-teaching in inclusive classrooms: A metasynthesis of qualitative research. Exceptional Children, 73(4), 392–415.

    Article  Google Scholar 

  • Sharma, U., Forlin, C., & Loreman, T. (2008). Impact of training on pre-service teachers’ attitudes and concerns about inclusive education and sentiments about persons with disabilities. Disability & Society, 23(7), 773–785.

    Article  Google Scholar 

  • Shippen, M. E., Flores, M. M., Crites, S. A., Patterson, D., Ramsey, M. L., Houchins, D. E., & Jolivette, K. (2011). Classroom structure and teacher efficacy in serving students with disabilities: Differences in elementary and secondary teachers. International Journal of Special Education, 2(3), 36–44.

    Google Scholar 

  • Sisti-Wyss, V. E. (2012). Der Bewertungsraster zu den schulischen Integrationsprozessen – ein Ausgangspunkt für Schulentwicklung. In V. Moser (Hrsg.), Die inklusive Schule. Standards für die Umsetzung (S. 77–81). Stuttgart: Kohlhammer.

    Google Scholar 

  • Skliar, C., & Dussel, I. (2011). From equity to difference: Educational legal frames and inclusive practices in argentina. In A. J. Artiles, E. B. Kozleski, & F. R. Waitoller (Hrsg), Inclusive education. Examing equity on five continets (S. 185–200). Cambridge: Harvard Education Press.

    Google Scholar 

  • Soukup-Altrichter, K., Feyerer, E., Prammer-Semmler, E., & Prexl-Krausz, U. (Hrsg.) (2007). Was verändert sich durch Schulprofilierung? Linz: Trauner.

  • Stanat, P., Pant, H. A., Böhme, K., & Richter, D. (Hrsg.) (2012). Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern am Ende der vierten Jahrgangsstufe in den Fächers Deutsch und Mathematik: Ergebnisse des IQB-Ländervergleichs 2011. Münster: Waxmann.

  • Stein, R. (2007). Burnout und berufliches Selbstverständnis bei Lehrern für Sonderpädagogik. Empirische Befunde und mögliche Konsequenzen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 9, 345–357.

    Google Scholar 

  • Steinert, W. W., Hilbrich, C., & Walter, K.-H. (2010). Waldhofschule Templin – Eine Schule für alle. Von der Integration auf dem Weg zur inklusiven Schule. Die Deutsche Schule, 2, 130–138.

    Google Scholar 

  • Swanson, H. L. (1999). Reading research for students with LD: A meta-analysis of intervention outcomes. Journal of Learning Disabilities, 32, 504–532.

    Article  Google Scholar 

  • Swanson, H. L., & Hoskyn, M. (1998). Experimental intervention research on students with learning disabilities: A meta-analysis of treatment outcomes. Review of Educational Research, 68, 277–321.

    Article  Google Scholar 

  • Swanson, H. L., & Sachse-Lee, C. (2000). A meta-analysis of single-subject-design intervention research for students with L.D. Journal of Learning Disabilities, 33(2), 114–136.

    Article  Google Scholar 

  • Sze, S. (2009). A literature review: Pre-service teachers’ attitudes towards students with disabilities. Education, 130(1), 53–56.

  • Tait, K., & Purdie, N. (2000). Attitudes towards disability: Teacher education for inclusive environments in an Australian university. International Journal of Disability, Development and Education, 47(1), 25–38.

    Article  Google Scholar 

  • Tent, L., Witt, M., Bürger, W., & Zschoche-Liebermann, C. (1991). Über die pädagogische Wirksamkeit der Schule für Lernbehinderte. Zeitschrift für Heilpädagogik, 42(5), 289–320.

    Google Scholar 

  • Terhart, E., & Klieme, E. (2006). Kooperation im Lehrerberuf: Forschungsproblem und Gestaltungsaufgabe. Zeitschrift für Pädagogik, 52(2), 163–166.

    Google Scholar 

  • Therrien, W. J., Zaman, M., & Banda, D. R. (2010). Can meta-analyses guide practice? A review of the learning disability research base. Remedial and Special Education, 3, 206–218.

    Google Scholar 

  • Toole, J. C., & Louis, K. S. (2002). The role of professional learning communities in international education. In K. Leithwood & P. Hallinger (Hrsg.), Second international handbook of educational leadership and administration (S. 245–279). Dordrecht: Kluwer.

    Chapter  Google Scholar 

  • UNESCO (1994). The Salamanca statement and framework for action on special educational needs. http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF. Zugegriffen: 20. Nov. 2013.

  • UNESCO (2009). Policy guidelines on inclusion in education. http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849e.pdf. Zugegriffen: 20. Nov. 2013.

  • United Nations (2006). Convention on the rights of persons with disabilities. http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml. Zugegriffen: 3. Jan. 2013.

  • Walter-Klose, C. (2013). Kinder und Jugendliche mit Körperbehinderung im gemeinsamen Unterricht. Zeitschrift für Grundschulforschung. Bildung im Elementarbereich, 6(1), 59–71.

    Google Scholar 

  • Wang, M. C., & Baker, E. T. (1985/1986). Mainstreaming programs: Design features and effects. The Journal of Special Education, 19(4), 503–521.

    Article  Google Scholar 

  • Werning, R. (2012). Inklusive Schulentwicklung. In V. Moser (Hrsg.), Die inklusive Schule. Standards für die Umsetzung (S. 49–61). Stuttgart: Kohlhammer.

    Google Scholar 

  • Werning, R., & Baumert, J. (2013). Inklusion entwickeln: Leitlinien für Schulentwicklung und Lehrerbildung. In Schulmanagement Handbuch (S. 38–57). München: Oldenbourg.

    Google Scholar 

  • Werning, R., & Lütje-Klose, B. (2012). Einführung in die Pädagogik bei Lernbeeinträchtigungen. München: Ernst Reinhardt.

    Google Scholar 

  • Wessel, J. (2005). Kooperation im gemeinsamen Unterricht: Die Zusammenarbeit von Lehrern in der schulischen Integration hörgeschädigter Kinder und Jugendlicher. Münster: Verlagshaus Monsenstein & Vanderat.

    Google Scholar 

  • Wocken, H. (2007). Fördert die Förderschule? Eine empirische Rundreise durch Schulen für „optimale Förderung“. In I. Demmer-Dieckmann & A. Textor (Hrsg.), Integrationsforschung und Bildungspolitik im Dialog (S. 35–59). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

  • Wocken, H., & Grohlich, C. (2009). Kompetenzen und Einstellungen von Schülerinnen und Schülern an Hamburger Förderschulen. In W. Bos, M. Bonsen, & C. Gröhlich (Hrsg.), KESS 7– Kompetenzen und Einstellungen von Schülerinnen und Schülern an Hamburger Schulen zu Beginn der Jahrgangsstufe 7 (S. 133–142). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Zigmond, N. (2003). Where should students with disabilities receive special education services? Is one place better than another? Journal of Special Education, 37, 193–199.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Rolf Werning.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Werning, R. Stichwort: Schulische Inklusion. Z Erziehungswiss 17, 601–623 (2014). https://doi.org/10.1007/s11618-014-0581-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-014-0581-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation