Skip to main content
Log in

Gerechtigkeit und Studienabbruch. Die Rolle der wahrgenommenen Fairness von Benotungsverfahren bei der Entstehung von Abbruchsintentionen

Fairness and university dropout. The role of grading procedures in the development of dropout intentions

  • Original Paper
  • Published:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Dieser Artikel untersucht den Einfluss der wahrgenommenen Fairness von Benotungsverfahren auf die Abbruchsintentionen von Studierenden. Der Fokus liegt auf der Frage, wie Studierende die Notenvergabe aus Sicht der prozeduralen Gerechtigkeit bewerten. Dabei unterscheiden wir zwischen einfluss- und validitätsbezogener prozeduraler Gerechtigkeit. Die Fairness der Benotungsverfahren wird in ein Modell der rationalen Bildungswahl integriert. Wir zeigen, dass Studierende die prozedurale Gerechtigkeit bei der Einschätzung ihrer Erfolgschancen berücksichtigen: Ungerechte wahrgenommene Benotungsverfahren erhöhen die Bereitschaft, das Studium abzubrechen. Wir untersuchen auch, inwiefern dieser Zusammenhang herkunftsspezifische Differenzen aufweist. Entsprechende Hypothesen werden anhand von Daten der ersten Welle des CampusPanels geprüft (n = 1393). Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass Abbruchsintentionen signifikant von der wahrgenommenen Fairness der Benotungsverfahren beeinflusst werden. Außerdem kann gezeigt werden, dass der Zusammenhang zwischen Gerechtigkeit und Abbruchsintentionen für Studierende mit niedrigem elterlichem sozioökonomischem Status sowie für Studierende mit Migrationshintergrund besonders stark ausgeprägt ist.

Abstract

This article investigates the relationship between grading fairness and university students’ dropout intentions. Our focus is on the extent to which students assess the grading procedures as fair from a procedural justice perspective. We distinguish between control-related and validity-related aspects of procedural justice. The fairness of grading procedures is incorporated into a rational choice model on educational decision-making. We theorize that students consider questions of procedural justice in determining their chances of success. Thus, unfair grading practices lead to an increased risk of the students developing dropout intentions. Further, we investigate the relationship between students’ socioeconomic characteristics and procedural justice. Data from the first wave of the CampusPanel are used (n = 1393). Results show that dropout intentions are significantly affected by evaluations of procedural justice. Further, there is evidence that students with low parental socioeconomic status as well as students with an immigrant background are especially prone to exhibit dropout intentions when confronted with low procedural justice.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Notes

  1. Nähere Informationen zum CampusPanel finden sich im CampusPanel User Handbook (Lang und Hillmert 2014).

  2. Nach genauer Betrachtung der Modelle konnte unter den Migranten der ersten Einwanderergeneration ein Fall identifiziert werden, der offenbar für Verzerrungen sorgt. Diese Person verfügt über überdurchschnittliche hohe Abbruchsintentionen bei gleichzeitig positiven Bewertungen von PGE und PGV. Wir haben diesen Fall versuchsweise aus unseren Analysen entfernt, mit dem Resultat, dass der Verlauf der Regressionsgeraden in den Interaktionen mit PGE und PGV für Migranten der 1. Generation in die Nähe unserer Erwartungen aus H4.1 und H4.2 rückt (PGE: −0,195 vs. −0,067 in M5; PGV: −0,279 vs. −0,102 in M6). Die Effektgrößen ähneln damit jener der zweiten Einwanderergeneration, die Differenzen zu Nichtmigranten sind aufgrund der kleinen Fallzahl aber weiterhin nicht signifikant. Die Koeffizienten aller anderen Variablen erweisen sich als stabil. Die hohen Abbruchsintentionen des Ausreißers sind durch besonders niedrige Leistungszufriedenheit begründet und erscheinen deshalb plausibel zu sein. Deshalb sehen wir kein hinreichendes Argument für einen grundsätzlichen Ausschluss dieses Falls.

Literatur

  • Adams, J. S. (1965). Inequity in social exchange. Advances in experimental social psychology, 2, 267–299.

    Article  Google Scholar 

  • Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2014). Bildung in Deutschland 2014. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zur Bildung von Menschen mit Behinderungen. Bielefeld: Bertelsmann.

    Google Scholar 

  • Bargel, H., & Bargel, T. (2010). Ungleichheiten und Benachteiligungen im Hochschulstudium aufgrund der sozialen Herkunft der Studierenden (S. 1–48). Arbeitspapier 202 der Hans Böckler Stiftung.

    Google Scholar 

  • Bean, J. P. (1982). Student attrition, intentions, and confidence: Interaction effects in a path model. Research in Higher Education, 17(4), 291–320.

    Article  Google Scholar 

  • Becker, R. (2011). Integration von Migranten durch Bildung und Ausbildung – Theoretische Erklärungen und empirische Befunde. In R. Becker (Hrsg.), Integration durch Bildung. Bildungserwerb von jungen Migranten in Deutschland (S. 11–36). Wiesbaden: Springer VS.

    Chapter  Google Scholar 

  • Bernardi, F., & Boado, H. C. (2013). Previous school results and social background: Compensation and imperfect information in educational transitions. European Sociological Review, 30(2), 207–217.

    Article  Google Scholar 

  • Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1971). Die Illusion der Chancengleichheit: Untersuchungen zur Soziologie des Bildungswesens am Beispiel Frankreichs. Stuttgart: Klett.

    Google Scholar 

  • Breen, R., & Goldthorpe, J. H. (1997). Explaining educational differentials towards a formal rational action theory. Rationality and Society, 9(3), 275–305.

    Article  Google Scholar 

  • Breen, R., van de Werfhorst, H. G., & Jæger, M. M. (2014). Deciding under doubt: A theory of risk aversion, time discounting preferences, and educational decision-making. European Sociological Review, 30(2), 258–270.

    Article  Google Scholar 

  • Burger, R., & Groß, M. (2014). Gerechtigkeit im Studienverlauf. Ergebnisse der ersten Welle des Campus Panel (CampusPanelPaper 3). Tübingen: Institut für Soziologie. http://www.campuspanel.ifsoz.uni-tuebingen.de/files/campuspanelpaper3.pdf. Zugegriffen: 08. Dez. 2014.

    Google Scholar 

  • Cohen-Charash, Y., & Spector, P. E. (2001). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(2), 278–321.

    Article  Google Scholar 

  • Cole, M. S., Bernerth, J. B., Walter, F., & Holt, D. T. (2010). Organizational justice and individuals’ withdrawal: Unlocking the influence of emotional exhaustion. Journal of Management Studies, 47(3), 367–390.

    Article  Google Scholar 

  • Colquitt, J. A. (2001). On the dimensionality of organizational justice: a construct validation of a measure. Journal of Applied Psychology, 86(3), 386.

    Article  Google Scholar 

  • Colquitt, J. A., Scott, B. A., Rodell, J. B., Long, D. M., Zapata, C. P., Conlon, D. E., & Wesson, M. J. (2013). Justice at the millennium, a decade later: A meta-analytic test of social exchange and affect-based perspectives. Journal of Applied Psychology, 98(2), 199–236.

    Article  Google Scholar 

  • Daileyl, R. C., & Kirk, D. J. (1992). Distributive and procedural justice as antecedents of job dissatisfaction and intent to turnover. Human Relations, 45(3), 305–317.

    Article  Google Scholar 

  • Esser, H. (1999). Situationslogik und Handeln. Soziologie Bd. 1: Spezielle Grundlagen. Frankfurt: Campus.

    Google Scholar 

  • Friedberg, R. M. (2000). You Can’t Take It with You? Immigrant Assimilation and the Portability of Human Capital. Journal of Labor Economics, 18(2), 221–251.

    Article  Google Scholar 

  • Ganzeboom, H. B. G., & Treiman, D. J. (2014). International stratification and mobility file: conversion tools Amsterdam: Department of Social Research Methodology. http://www.harryganzeboom.nl/ismf/index.htm. Zugegriffen: 20. Feb. 2015.

    Google Scholar 

  • Greenberg, J., & Colquitt, J. A. (Hrsg.). (2013). Handbook of organizational justice. Oxford: Psychology Press.

    Google Scholar 

  • Heublein, U., Schmelzer, R., Sommer, D., & Wank, J. (2012). Die Entwicklung der Schwund- und Studienabbruchquoten an den deutschen Hochschulen (HIS: Forum Hochschule 3-2012). Hannover: HIS.

    Google Scholar 

  • Heublein, U., Hutzsch, C., Schreiber, J., Sommer, D., & Besuch, G. (2010). Ursachen des Studienabbruchs in Bachelor- und in herkömmlichen Studiengängen (HIS: Forum Hochschule 2-2010). Hannover: HIS.

    Google Scholar 

  • Homans, G. C. (1961). Social behavior: Its elementary forms. Oxford: Harcourt.

    Google Scholar 

  • Jasso, G., & Resh, N. (2002). Exploring the sense of justice about grades. European Sociological Review, 18(3), 333–351.

    Article  Google Scholar 

  • Konovsky, M. A., & Cropanzano, R. (1991). Perceived fairness of employee drug testing as a predictor of employee attitudes and job performance. Journal of Applied Psychology, 76(5), 698–707.

    Article  Google Scholar 

  • Konsortium Bildungsberichterstattung (2006). Bildung in Deutschland. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung und Migration. Bielefeld: Bertelsmann.

    Google Scholar 

  • Kristen, C., & Granato, N. (2007). The educational attainment of the second generation in Germany Social origins and ethnic inequality. Ethnicities, 7(3), 343–366.

    Article  Google Scholar 

  • Kristen, C., Reimer, D., & Kogan, I. (2008). Higher education entry of Turkish immigrant youth in Germany. International Journal of Comparative Sociology, 49(2–3), 127–151.

    Article  Google Scholar 

  • Kristen, C. (2014). Migrationsspezifische Ungleichheiten im deutschen Hochschulbereich. Journal for Educational Research Online, 6(2), 113–134.

    Google Scholar 

  • Lang, V., & Hillmert, S. (2014). CampusPanel User Handbook V1.1: Documentation for the Student Panel of the ScienceCampus Tuebingen (wave ‘a’ Tübingen: Institut für Soziologie). http://www.campuspanel.ifsoz.uni-tuebingen.de/files/campuspanel_userhandbook_v1_1.pdf. Zugegriffen: 8. Dez. 2014.

    Google Scholar 

  • Leszczensky, M., Frietsch, R., Gehrke, B., & Helmrich, R. (2009). Bildung und Qualifikation als Grundlage der technologischen Leistungsfähigkeit Deutschlands: Bericht des Konsortiums „Bildungsindikatoren und technologische Leistungsfähigkeit“ (Studien zum deutschen Innovationssystem Nr. 8-2009). Berlin: Expertenkommission Forschung und Innovation.

    Google Scholar 

  • Leventhal, G. S. (1980). What should be done with equity theory? In K. Gergen, M. Greenberg, & R. Willis (Hrsg.), Social exchange: Advances in theory and research (S. 27–55). New York: Plenum Press.

    Chapter  Google Scholar 

  • Lind, E. A., & Tyler, T. R. (1988). The social psychology of procedural justice. New York: Plenum Press.

    Book  Google Scholar 

  • McFarlin, D. B., & Sweeney, P. D. (1992). Research notes. Distributive and procedural justice as predictors of satisfaction with personal and organizational outcomes. Academy of Management Journal, 35(3), 626–637.

    Article  Google Scholar 

  • Müller, W., & Pollak, R. (2010). Weshalb gibt es so wenige Arbeiterkinder in Deutschlands Universitäten? In R. Becker, & W. Lauterbach (Hrsg.), Bildung als Privileg (4. Aufl. S. 305–344). Wiesbaden: Springer.

    Chapter  Google Scholar 

  • Resh, N. (2009). Justice in grades allocation: teachers’ perspective. Social Psychology of Education, 12(3), 315–325.

    Article  Google Scholar 

  • Resh, N. (2010). Sense of justice about grades in school: is it stratified like academic achievement? Social Psychology of Education, 13(3), 313–329.

    Article  Google Scholar 

  • Roberson, Q. M., & Stewart, M. M. (2006). Understanding the motivational effects of procedural and informational justice in feedback processes. British Journal of Psychology, 97(3), 281–298.

    Article  Google Scholar 

  • Rumbaut, R. G. (2004). Ages, life stages, and generational cohorts: decomposing the immigrant first and second generations in the united states. International Migration Review, 38(3), 1160–1205.

    Article  Google Scholar 

  • Sarcletti, A., & Müller, S. (2011). Zum Stand der Studienabbruchforschung. Theoretische Perspektiven, zentrale Ergebnisse und methodische Anforderungen an künftige Studien. Zeitschrift für Bildungsforschung, 1(3), 235–248.

    Article  Google Scholar 

  • Tata, J. (1999). Grade distributions, grading procedures, and students’ evaluations of instructors: A justice perspective. The Journal of Psychology, 133(3), 263–271.

    Article  Google Scholar 

  • Thibaut, J. W., & Walker, L. (1975). Procedural justice: A psychological analysis. Hillsdale: L. Erlbaum Associates.

    Google Scholar 

  • Thiel, F., Blüthmann, I., & Richter, M. (2010). Ergebnisse der Befragung der Studierenden in den Bachelorstudiengängen an der Freien Universität Berlin

    Google Scholar 

  • Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89–125.

    Article  Google Scholar 

  • Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2. Aufl.). Chicago: University of Chicago Press.

    Google Scholar 

  • Tolsma, J., Need, A., & De Jong, U. (2010). Explaining participation differentials in Dutch higher education: The impact of subjective success probabilities on level choice and field choice. European Sociological Review, 26(2), 235–252.

    Article  Google Scholar 

  • Tremblay, M., Cloutier, J., Simard, G., Chênevert, D., & Vandenberghe, C. (2010). The role of HRM practices, procedural justice, organizational support and trust in organizational commitment and in-role and extra-role performance. The International Journal of Human Resource Management, 21(3), 405–433.

    Article  Google Scholar 

  • Tyler, T. R. (1994). Psychological models of the justice motive: Antecedents of distributive and procedural justice. Journal of Personality and Social Psychology, 67(5), 850–863.

    Article  Google Scholar 

  • Van Dijke, M., De Cremer, D., Mayer, D. M., & Van Quaquebeke, N. (2012). When does procedural fairness promote organizational citizenship behavior? Integrating empowering leadership types in relational justice models. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 117(2), 235–248.

    Article  Google Scholar 

  • Wenzig, K. (2013). Startkohorte 5: Studierende (SC5) SUF-Version 3.0.0 Data Manual [Supplement]: Codebook (de), National Educational Panel Study (NEPS). Bamberg: Universität Bamberg, Nationales Bildungspanel (NEPS).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to Roland Burger or Martin Groß.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Burger, R., Groß, M. Gerechtigkeit und Studienabbruch. Die Rolle der wahrgenommenen Fairness von Benotungsverfahren bei der Entstehung von Abbruchsintentionen. Z Erziehungswiss 19, 625–647 (2016). https://doi.org/10.1007/s11618-016-0672-8

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-016-0672-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation