Abstract
The internet and especially social media networks had and still have a deep impact on the organizational communication. Beside the possibilities of self-representation, social media allow a fast dialogue between organization and its stakeholders—for enterprises as well as for public administration, such as the police. Moreover, not only the official PR departments use these channels, also employees use text, photograph, and video to inform about their experiences. The article deals with the upcoming fuzzy logic of many responders, the new age of transparency and dialogue, the lack of media literacy, and the role of high-rank police officers.
Similar content being viewed by others
Notes
See Meyen (2009).
See Donges (2008).
Theis-Berglmair (2014, 146), emphasize in original.
See Hallahan (2000).
Nadesan (2011, 252).
Bentele (2008, 33).
Christensen and Cheney (2011, 501).
See Bentele and Seiffert (2009).
See Grigorescu (2008).
See Bentele and Seiffert (2009).
See Bentele and Seiffert (2009).
See Wehmeier and Raaz (2012).
See Schäfer et al. (2017).
For more on this discussion, see Weischenberg (2018).
See, among others, Springer et al. (2012).
See Andrews et al. (2016).
Denef et al. (2012, 20).
See Gapski (2001).
References
Andrews CA, Fichet ES, Ding Y, Spiro E, Starbird K (2016) Keeping up with the Tweet-dashians: the impact of ‘official’ accounts on online rumoring. In: Proceedings of the ACM conference on computer-supported cooperative work (CSCW), February 27–March 2, 2016, San Francisco, CA. ACM, New York. https://dl.acm.org/citation.cfm?id=2819986
Baerns B (2010) ‘Transparenz’ und ‘Vielfalt’ als Erkenntnismittel Notizen zum Status quo. In: Homberg W, Hahn D, Schaffer TB (eds) Kommunikation und Verständigung. Theorie – Empirie – Praxis. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, pp 55–73
Bentele G (1994) Offentliches Vertrauen – Normative und soziale Grundlage der Public Relations. In: Armbrecht W, Zabel U (eds) Normative Aspekte der Public Relations. Grundlegende Fragen und Perspektiven Eine Einführung. Westdeutscher Verlag, Opladen, pp 131–158
Bentele G (2008) Objektivität und Glaubwürdigkeit: Medienrealität rekonstruiert. In: Wehmeier S, Nothhaft H, Seidenglanz R (eds) VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden
Bentele G, Seiffert J (2009) Organisatorische Transparenz und Vertrauen. In: Klenk V, Hanke DJ (eds) Corporate transparency. Frankfurter Allgemeine Buch, Frankfurt am Main, pp 42–61
Christensen LT, Cheney G (2011) Interrogating the communicative dimensions of corporate social responsibility. In: Ihlen O, Bartlett J, May S (eds) The handbook of communication and corporate social responsibility. Blackwell, Chichester, pp 491–504
Denef S, Kaptein N, Bayerl PS, Ramirez L (2012) Best practice in police social media adaptation. https://www.fit.fraunhofer.de/content/dam/fit/de/documents/COMPOSITE-social-media-best-practice.pdf. Retrieved 25 Dec 2018
Donges P (2008) Medialisierung politischer Organisationen Parteien in der Mediengesellschaft. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden
Gapski H (2001) Medienkompetenz. Eine Bestandsaufnahme und Vorüberlegungen zu einem systemtheoretischen Rahmenkonzept. Westdeutscher Verlag, Wiesbaden
Grigorescu A (2008) Transparency. In: International encyclopedia of the social sciences. http://www.encyclopedia.com/doc/1G2-3045302799.html. Retrieved 25 Dec 2018
Hallahan K (2000) Inactive publics: the forgotten publics in public relations. Public Relat Rev 26(4):499–515
Hoffjann O (2013) Vertrauen in public relations. Springer VS, Wiesbaden
Jansen SA (2010) Undurchsichtige Transparenz – Ein Manifest der Latenz. Oder was wir aus Terrornetzwerken, von Geldautomatensprengungen und Bankenaufsicht lernen konnten. In: Jansen SA, Schroter E, Stehr N (eds) Transparenz Multidisziplinäre Durchsichten durch Phänomene und Theorien des Undurchsichtigen. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, pp 23–40
Jarren O, Donges P (2002) Politische Kommunikation in der Mediengesellschaft. Eine Einführung. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden
Kohring M (2004) Vertrauen in Journalismus Theorie und Empirie. UVK, Konstanz
Kubera T, Hamachers A, Jarolimek S (2018) Deutungshoheit. In: Kubera T, Dierschke T, Duttler G, Werner A (eds) Sicherheit und Kommunikation bei Fußballgroßveranstaltungen: Praxishandbuch für Akteure im Netzwerk der Sicherheitsgewährleistung. Richard Boorberg, Stuttgart, pp 136–141
Luhmann N (2000) Die Politik der Gesellschaft. Suhrkamp, Frankfurt am Main
Meier K, Reimer J (2011) Transparenz im Journalismus. Instrumente, Konfliktpotentiale, Wirkung. Publizistik 56(2):133–155
Meyen M (2009) Medialisierung. M&K Medien Kommunikationswissenschaft 57(1):23–38
Nadesan MH (2011) Transparency and neoliberal logics of social economic and social responsibility. In: Ihlen Ø, Bartlett J, May S (eds) The handbook of communication and corporate social responsibility. Blackwell, Chichester, pp 252–261
Schäfer S, Sülflow M, Müller P (2017) The special taste of snack news: an application of niche theory to understand the appeal of Facebook as a source for political news. First Monday 22(4). http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/7431/6088. Retrieved 25 Dec 2018
Springer N, Raabe J, Haas H, Eichhorn W (eds) (2012) Medien und Journalismus im 21. Jahrhundert: Herausforderungen für Kommunikationswissenschaft. Journalistenausbildung und Medienpraxis. UVK, Konstanz.
Theis-Berglmair AM (2014) Meinungsbildung in der Mediengesellschaft: Akteure und Prozesse öffentlicher Kommunikation im Zeitalter des Social Web. In: Zerfaß A, Piwinger M (eds) Handbuch Unternehmenskommunikation. Strategie – Management – Wertschöpfung. Springer Gabler, Wiesbaden, pp 145–162
Wehmeier S, Raaz O (2012) Transparency matters. The concept of organizational transparency in the academic discourse. Public Relat Inq 1(3):337–366
Weischenberg S (2018) Medienkrise und Medienkrieg: Brauchen wir überhaupt noch Journalismus?. Springer, Wiesbaden
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Publisher's Note
Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Jarolimek, S. Using Smartphones in Police Operations: The Necessity of Media Literacy in Police Forces in the Age of Transparency. Eur J Secur Res 5, 105–114 (2020). https://doi.org/10.1007/s41125-019-00059-4
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s41125-019-00059-4