Skip to main content
Originalartikel

Studienwahlmotivation und Persönlichkeitseigenschaften als Prädiktoren für Zufriedenheit und Strategienutzung im Lehramtsstudium

Published Online:https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000038

Zusammenfassung. Anhand von N = 844 Lehramtsstudierenden wird überprüft, inwiefern Studienwahlmotivationen und Persönlichkeitseigenschaften eine Rolle für die Zufriedenheit und die selbstberichtete Strategienutzung zu Beginn des Lehramtsstudiums spielen. Im Rahmen der Längsschnittstudie STUVE (Studienverlauf und -erfolg Kasseler Lehramtsstudierender) werden erste querschnittliche Befunde in Form von prädiktiven Strukturgleichungsmodellen vorgestellt. Im Ergebnis sagen die intrinsische Studienwahlmotivation und die Gewissenhaftigkeit unter Kontrolle der Lernzielorientierung und der Abiturnote die selbstberichtete Studienstrategienutzung und die Studienzufriedenheit bedeutsam positiv vorher, während die extrinsische Studienwahlmotivation und der Neurotizismus nicht bzw. negativ mit diesen Variablen zusammenhängen. Dieses Ergebnismuster zeigt sich größtenteils unabhängig z. B. vom Geschlecht und vom Lehramtsstudiengang.


Motivation for Choosing a Teacher Education Program and Personality Traits as Predictors for Study Satisfaction and Strategy Use

Abstract. Based on a sample of N = 844 German teacher students it is examined to what extent the motivations for choosing a teacher education program, and personality traits are relevant for study satisfaction and the use of self-reported learning strategies. Within the longitudinal study STUVE (the course and the success of teacher students at the University of Kassel) we present first cross-sectional results by using predictive structural equation models. As a result we found intrinsic motivation for choosing a teacher education program and conscientiousness to be significant predictors for study satisfaction and self-reported strategy use, controlled for the grade of the university-entrance diploma and learning goal orientation. However, as we expected, extrinsic motivation and neuroticism weren’t predictors at all or were negative predictors, respectively.

Analyses of invariance reveal, for example, the pattern of the results for the most part as to be independent of gender and track of teacher education program.

Literatur

  • Akaike, H. (1987). Factor analysis and AIC. Psychometrika , 52, 317–332. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Alberts, C. Mbalo, N. F. , Ackermann, C. J. (2003). Adolescents’ perceptions of the relevance of domains of identity formation: A South African cross-cultural study. Journal of Youth and Adolescence , 32, 169–184. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ames, C. , Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology , 80, 260–267. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Apenburg, E. (1980). Untersuchungen zur Studienzufriedenheit in der heutigen Massenuniversität . Frankfurt a. M.: Lange. First citation in articleGoogle Scholar

  • Arbuckle, J. L. (2008). AMOS 17.0 user’s guide . Chicago, IL: Small Waters Corporation. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bandalos, D. L. (2002). The effects of item parceling on goodness of fit and parameter estimate bias in structural equation modeling. Structural Equation Modeling , 9, 78–102. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bandalos, D. L. (2008). Is parceling really necessary? A comparison of results from item parceling and categorical variable methodology. Structural Equation Modeling , 15, 211–240. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumert, J. , Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft , 9, 469–520. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Blömeke, S. (2009). Ausbildungs- und Berufserfolg im Lehramtsstudium im Vergleich zum Diplom-Studium – Zur prognostischen Validität kognitiver und psychomotivationaler Auswahlkriterien. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft , 12, 82–110. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Blömeke, S. , Buchholtz, C. , Hacke, S. (2010). Demographischer Hintergrund und Berufsmotivation angehender Primarstufenlehrer im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Hrsg.), Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich (S. 131–168). Münster: Waxmann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Brookhart, S. M. , und Freeman, D. J. (1992). Characteristics of entering teacher candidates. Review of Educational Research , 62, 37–60. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Csikszentmihalyi, M. , Schiefele, U. (1993). Die Qualität des Erlebens und der Prozess des Lernens. Zeitschrift für Pädagogik , 39, 207–221. First citation in articleGoogle Scholar

  • Dargel, A. (2005). Zielbindung und Zielplanung: Entwicklung und Überprüfung eines Interventionsprogramms zur Steigerung der Zieleffektivität. Dissertation, Universität Gießen. First citation in articleGoogle Scholar

  • Diseth, A. (2003). Personality and approaches to learning as predictors of academic achievement. European Journal of Personality , 17, 143–155. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Furnham, A. , Chamorro-Premuzic, T. , McDougall, F. (2002). Personality, cognitive ability, and beliefsabout intelligence as predictors of academic performance. Learning and Individual Differences , 14, 47–64. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gold, A. , Souvignier, E. (2005). Prognose der Studierfähigkeit – Ergebnisse aus Längsschnittanalysen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie , 37, 214–222. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Hartig, J. , Jude, N. , Rauch, W. (2003). Entwicklung und Erprobung eines deutschen Big-Five-Fragebogens auf Basis des International Personality Item Pools (IPIP40). Arbeiten aus dem Institut für Psychologie der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Heft 1. First citation in articleGoogle Scholar

  • Holland, J. L. (1997). Making vocational choices. A theory of vocational personalities and work environments . Odessa, FL: Psychological Assessment Ressources. First citation in articleGoogle Scholar

  • Jamieson-Noel, D. , Winne, P.H. (2003). Comparing self-reports to traces of studying behavior as representations of students’ studying and achievement. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 17, 159–171. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Kuhl, J. , Kazen, M. (2003). Handlungs- und Lageorientierung: Wie lernt man, seine Gefühle zu steuern? In J. Stiensmeier-Pelster & F. Rheinberg (Hrsg.), Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept (S. 201–219). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kunter, M. , Pohlmann, B. (2009). Lehrer. In E. Wild & J. Möller (Eds.), Pädagogische Psychologie (pp. 261–282). Heidelberg: Springer. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Künsting, J. (2007). Effekte von Zielqualität und Zielspezifität auf selbstreguliert- entdeckendes Lernen durch Experimentieren. Dissertationsschrift, Universität Duisburg-Essen. Verfügbar unter: duepublico.uni-duisburg-essen.de/servlets/DocumentServlet?id=16955. First citation in articleGoogle Scholar

  • Künsting, J. , Lipowsky, F. (2009). Motivationale und persönlichkeitsbezogene Prädiktoren erfolgsrelevanter Variablen im Lehramtsstudium – Erste Ergebnisse aus STUVE (Studienverlauf und Studienerfolg Kasseler Lehramtsstudierender). Tagungsbeitrag auf der 73. Tagung der Arbeitsgruppe Empirisch-Pädagogischer Forschung (AEPF), Bochum. First citation in articleGoogle Scholar

  • Lewin, K. (1999). Studienabbruch in Deutschland. In M. Schröder-Gronostay & H.-D. Daniel (Hrsg.), Studienerfolg und Studienabbruch (S. 17–49). Neuwied: Luchterhand. First citation in articleGoogle Scholar

  • Lipowsky, F. (2003). Wege von der Hochschule in den Beruf: eine empirische Studie zum beruflichen Erfolg von Lehramtsabsolventen in der Berufseinstiegsphase. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mayr, J. , Mayrhofer, E. (1994). Persönlichkeitsmerkmale als Determinanten von Leistung und Zufriedenheit bei LehrerstudentInnen. In J. Mayr (Hrsg.), Lehrer/in werden (S. 113–127). Innsbruck: Österreichischer Studienverlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Meulemann, H. (1991). Zufriedenheit und Erfolg in der Bildungslaufbahn. Ein Längsschnitt vom Gymnasium bis zum Studienabschluss. Zeitschrift für Sozialisationsforschung und Erziehungssoziologie , 11, 215–238. First citation in articleGoogle Scholar

  • Meyer, J. H. F. , Parsons, P. , Dunne, T .T. (1990). Individual study orchestrations and their association with learning outcome. Higher Education , 20, 67–89. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research , 31, 459–470. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Pintrich, P. R. , Garcia, T. (1993). Intraindividual differences in students’ motivation and self-regulated learning. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 7, 99–107. First citation in articleGoogle Scholar

  • Pintrich, P. R. , Zusho, A. , Schiefele, U. , Pekrun, R. (2001). Goal orientation and self-regulated learning in the college classroom: A cross-cultural comparison. In F. Salili, C.-Y. Chiu & Y.-Y. Hong (Eds.), Student motivation: The culture and context of learning (pp. 149–169). New York: Plenum. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Pohlmann, B. , Möller, J. (2010). Fragebogen zur Erfassung der Motivation für die Wahl des Lehramtsstudiums (FEMOLA). Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 24, 73–84. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Rothland, M. (2011). Warum entscheiden sich Studierende für den Lehrerberuf? Interessen, Orientierungen und Berufswahlmotive angehender Lehrkräften im Spiegel der empirischen Forschung. In E. Terhart, H. Bennewitz, M. Rothland (Hrsg.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf . (S. 268–295) Münster: Waxmann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schiefele, U. , Jacob-Ebbinghaus, L. (2006). Lernmerkmale und Lehrqualität als Bedingungen der Studienzufriedenheit. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 20, 199–212. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schiefele, U. , Streblow, L. , Ermgassen, U. , Moschner, B. (2003). Lernmotivation und Lernstrategien als Bedingungen der Studienleistung. Ergebnisse einer Längsschnittstudie. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 17, 185–198. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schuler, H. , Prochaska, M. (2001). Leistungsmotivationsinventar (LMI) . Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia-Pacific Journal of Teacher Education , 36, 79–104. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Trapmann, S. (2008). Mehrdimensionale Studienerfolgsprognose: Die Bedeutung kognitiver, temperamentsbedingter und motivationaler Prädiktoren für verschiedene Kriterien des Studienerfolgs (Dissertation). Berlin: Logos Verlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Trapmann, S. , Hell, B. , Hirn, J. O. , Schuler, H. (2007). Meta-analysis of the relationship between the Big Five and academic success at University. Zeitschrift für Psychologie , 215, 132–151. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Trapmann, S. , Hell, B. , Weigand, S. , Schuler, H. (2007). Die Validität von Schulnoten zur Vorhersage des Studienerfolgs – eine Metaanalyse. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 21, 11–27. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Watt, H. M. G. , Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the «FIT-Choice» Scale. Journal of Experimental Education , 75, 167–202. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Watt, H. M. G. , Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction , 18, 408–428. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Westermann, R. , Heise, E. , Spies, K. , Trautwein, U. (1996). Identifikation und Erfassung von Komponenten der Studienzufriedenheit. Psychologie in Erziehung und Unterricht , 43, 1–22. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wild, K.-P. , Schiefele, U. , Winteler, A. (1992). LIST. Ein Verfahren zur Erfassung von Lernstrategien im Studium. In A. Krapp (Hrsg.), Arbeiten zur Empirischen Pädagogik und Pädagogischen Psychologie . Neubiberg: Gelbe Reihe. First citation in articleGoogle Scholar