Abstract
Zusammenfassung. Die vorliegende Studie befaßt sich mit der Frage nach dem Zusammenhang zwischen mütterlicher Feinfühligkeit und der Entwicklung von Mitgefühl (Empathie) sowie prosozialem Verhalten und geht von der Bindungstheorie aus. Insgesamt wurden 46 Mutter-Tochter-Paare quer- und längsschnittlich zu zwei beziehungsweise drei Messzeitpunkten untersucht. Zur Erfassung der mütterlichen Feinfühligkeit wurden alle Mutter-Tochter-Paare jeweils in einer etwa halbstündigen Interaktionssituation videografiert. Kurze Zeit später wurde das emotionale und prosoziale Verhalten jeden Kindes in einer standardisierten, Mitgefühl auslösenden Interaktionssituation beobachtet. Die Ergebnisse zeigten, dass bei den 2-jährigen Mädchen ein tendenziell positiver Zusammenhang zwischen der mütterlichen Feinfühligkeit und dem prosozialen Verhalten des Kindes bestand. Bei den 2-Jährigen ergab sich zudem ein signifikant negativer Zusammenhang mit dem Distress des Kindes. Für die Altersgruppe der 3- und 5-jährigen Mädchen ergaben sich keine signifikanten Zusammenhänge. Die Ergebnisse zu den Längsschnitt-Teilstichproben der 5-Jährigen machten den positiven Einfluß der Feinfühligkeit von Müttern zweijähriger Kinder auf deren sozio-emotionale Entwicklung drei Jahre später deutlich. Es wird diskutiert, ob sich bestimmte Beziehungserfahrungen zu bestimmten Entwicklungszeitpunkten für eine begrenzte Zeit auf bestimmte psychische Funktionsbereiche auswirken.
Abstract. This study deals with the question of the relation between a mother’s responsiveness and the development of sympathy (empathy) as well as prosocial behavior in childhood starting from an attachment theoretical background. Altogether, 46 pairs of mothers and their daughters were examined cross-sectionally and longitudinally at two respectively three points of measurement. In order to assess mothers’ responsiveness, each mother-daughter pair participated in a videotaped interaction situation for about half an hour. Furthermore, each child was observed in a standardized interaction situation with respect to emotional and prosocial reactions. The results showed that for the 2-year old girls, the mothers’ responsiveness tended to be positively related to the prosocial behavior of the child and negatively related to the distress of the child. There were no significant results for the 3- and the 5-year old girls. The results for the longitudinal samples of the 5-year-olds clearly showed the positive influence of mothers’ responsiveness when the children were 2 years old on their socio-emotional development 3 years later. It is discussed whether specific experiences exert an influence only at specific times in development, and on specific psychological functions for a limited time.
Literatur
Ainsworth, M. D. S. , Bell, S. M. , Stayton, D. J. (1974). Infant-mother attachment and social development: “Socialisation“ as a product of reciprocal responsiveness to signals. In M. P. Richards (Ed.), The integration of a child into a social world (pp. 99-135). London: Cambridge University Press .Asendorpf, J. B. , Banse, R. (2000). Psychologie der Beziehung . Bern: Huber .Batson, C. D. (1997). Self-other merging and the empathy-altruism hypothesis: Reply to Neuberg et al. (1997). Journal of Personality and Social Psychology, 73, 517– 522 .Batson, C. D. , Fultz, J. , Schoenrade, P. A. (1987). Adults’ emotional reactions to the distress of others. In N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 163-184). Cambridge/New York: Cambridge University Press .Bischof-Köhler, D. (1989). Spiegelbild und Empathie: Die Anfänge der sozialen Kognition . Bern: Huber .Bowlby, J. (1969). Attachment and loss, Vol 1: Attachment . London: Hogarth Press .Dunn, J. , Munn, P. (1986). Siblings and the development of prosocial behaviour. International Journal of Behavioral Development, 9, 3 265– 284 .Eisenberg, N. (1986). Altruistic emotion, cognition and behavior . Hillsdale, NJ: Erlbaum .Eisenberg, N. , Fabes, R. (1998). Prosocial development. In W. Damon (Series Ed.) & N. Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child development: Vol 3. Social, emotional, and personality development (5th edition, pp. 701-778). New York: Wiley .Eisenberg, N. , Fabes, R. , Bustamante, D. , Mathy, R. M. A. , Miller, P. A. , Lindholm, E. (1988). Differentiation of vicariously induced emotional reactions in children. Developmental Psychology, 24, 237– 246 .Fremmer-Bombik, E. , Grossmann, K. E. (1991). Frühe Formen empathischen Verhaltens. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 23, 299– 317 .Friedlmeier, W. (1993). Entwicklung von Empathie, Selbstkonzept und prosozialem Handeln . Konstanz: Hartung-Gorre .Friedlmeier, W. , Trommsdorff, G. (2001). Entwicklung der Emotionsregulation bei 2- und 3-jährigen Mädchen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 33, 4 204– 214 .Grossmann, K. , Grossmann, K. E. (2000). Parents and toddlers at play: Evidence for seperate qualitative functioning of play and the attachment system. In P. McKinsey-Crittenden & A. Hartl-Claussen (Eds.), The organization of attachment relationships: Maturation, culture, and context (pp. 13-37). New York, NY: Cambridge University Press .Grossmann, K. E. , Grossmann, K. (1991). Attachment quality as an organizer of emotional and behavioral responses in a longitudinal perspective. In C. M. Parkes, J. Stevenson-Hinde & P. Marris (Eds.), Attachment across the life cycle (pp. 93-114). London/New York: Tavistock/Routledge .Grossmann, K. E. , Grossmann, K. (1996). Kulturelle Perspektiven der Bindungsentwicklung in Japan und Deutschland. In G. Trommsdorff & H.-J. Kornadt (Hrsg.), Gesellschaftliche und individuelle Entwicklung in Japan und Deutschland (S. 215-235). Konstanz: Universitätsverlag Konstanz .Grossmann, K. E. , Grossmann, K. , Zimmermann, P. (1998). A wider view of attachment and exploration. Stability and change during the years of immaturity. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment. Theory, research, and clinical applications (pp. 760-786). New York/London: Guildford Press .Hartl-Claussen, A. , McKinsey-Crittenden, P. (2000). Maternal sensitivity. In P. McKinsey-Crittenden & A. Hartl-Claussen (Eds.), The organization of attachment relationships: Maturation, culture, and context (pp. 115-124). New York, NY: Cambridge University Press .Hartup, W. W. (1986). On relationships and development. In W. W. Hartup & Z. Rubin (Eds.), Relationships and development (pp. 1-26). Hillsdale, NJ: Erlbaum .Hay, D. F. (1994). Prosocial development. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 1 29– 71 .Howes, C. , Matheson, C. C. , Hamilton, C. (1994). Maternal, teacher, and child care history correlates of children’s relationships with peers. Child Development, 65, 264– 273 .Kasten, H. (1993). Die Geschwisterbeziehung. Band 1 . Göttingen: Hogrefe .Kestenbaum, R. , Farber, E. A. , Sroufe, L. A. (1989). Individual differences in empathy among preschools: Relation to attachment history. New Directions in Child Development, 44, 51– 64 .Kienbaum, J. (1993). Empathisches Mitgefühl und prosoziales Verhalten deutscher und sowjetischer Kindergartenkinder . Regensburg: Roderer .Kienbaum, J. , Volland, C. , Ulich, D. (2001). Sympathy in the context of mother-child and teacher-child relationships. International Journal of Behavioral Development, 25, 4 302– 309 .Kindler, H. (2002). Väter und Kinder. Langzeitstudien über väterliche Fürsorge und die sozioemotionale Entwicklung von Kindern . Weinheim und München: Juventa .Main, M. , Kaplan, N. , Cassidy, J. (1985). Security in infancy, childhood and adulthood: A move to the level of representation. In I. Bretherton & E. Waters (Eds.), Growing points in attachment theory and research. Monographs of the Society for Research in Child Development Serial, 209 (pp. 66-104). Chicago: University of Chicago Press .Rothbaum, F. (1988). Maternal acceptance and child functioning. Merrill-Palmer Quarterly, 34, 163– 184 .Rothbaum, F. , Schneider-Rosen, K. (1991). Parental acceptance scoring manual: A system for assessing interaction between parents and their young children . Medford: Tufts University .Schneider-Rosen, K. (1990). The developmental reorganization of attachment relationships. In M. T. Greenberg, D. Cicchetti & E. M. Cummings (Eds.), Attachment in the preschool years: Theory, research and intervention (pp. 185-220). Chicago: University of Chicago Press .Sroufe, L. A. (1983). Infant-caregiver attachment and patterns of adaptation in preschool: The roots of maladaptation and competence. In M. Perlmutter (Ed.), Minnesota Symposia on Child Psychology (Vol. 16, pp. 41-83). Hillsdale, NJ: Erlbaum .Sroufe, L. A. (1990). An organizational perspective on the self. In D. Cicchetti & M. Beeghly (Eds.), The self in transition: Infancy to childhood (pp. 281-307). Chicago: University of Chicago Press .Sroufe, L. A. (1996). Emotional development: The organization of emotional life in the early years . Cambridge: Cambridge University Press .Sroufe, L. A. , Egeland, B. , Carlson, E. A. (1999). One social world: The integrated development of parent-child and peer relationships. In W. A. Collins & B. Laursen (Eds.), Relationships as developmental contexts. The Minnesota Symposia on Child Development (Vol. 30, pp. 241-261). Mahwah, NJ: Erlbaum .Sroufe, L. A. , Fleeson, J. (1986). Attachment and the construction of relationships. In W. W. Hartup & Z. Rubin (Eds.), Relationships and development (pp. 51-69). Hillsdale, NJ: Erlbaum .Sroufe, L. A. , Waters, E. (1977). Attachment as an organizational construct. Child Development, 48, 1184– 1199 .Tietze, W. , Schmid, D. (1984). Familiale Sozialisationsbedingungen von Perspektivenübernahmefähigkeiten bei Kindergartenkindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 31, 33– 42 .Trommsdorff, G. (1995). Person-context relations as developmental conditions for empathy and prosocial action: A cross-cultural analysis. In T. A. Kindermann & J. Valsiner (Eds.), Development of person-context relations (pp. 113-146). Hillsdale, NJ: Erlbaum .Trommsdorff, G. , Friedlmeier, W. (2001). Emotionen beim prosozialen Verhalten . Abschlussbericht für die Deutsche Forschungsgemeinschaft. Universität Konstanz .Trommsdorff, G. , Kornadt, H.-J. (in Druck) Parent-child relations in cross-cultural perspective. In L. Kuszynski (Ed.), Handbook of dynamics in parent-child relations. London: Sage .Ulich, D. , Volland, C. (1998). Erfassung und Korrelate von Mitgefühl bei Erwachsenen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 30, 89– 97 .Ungerer, J. A. , Dolby, R. , Waters, B. , Barnett, B. (1990). The early development of empathy: Self-regulation and individual differences in the first year. Motivation and Emotion, 14, 93– 106 .Volland, C. (1995). Mutter-Kind-Beziehungsqualität als Entwicklungsbedingung von Empathie und prosozialem Verhalten in der Kindheit . Regensburg: Roderer .Von Eye, A. , Schuster, C. (1998). Regression analysis for social sciences . San Diego: Academic Press .Waters, E. , Wippman, J. , Sroufe, L. A. (1979). Attachment, positive affect, and competence in the peer group: Two studies in construct validation. Child Development, 50, 821– 829 .Zahn-Waxler, C. , Radke-Yarrow, M. , Wagner, E. , Chapman, M. (1992). Development of concern for others. Developmental Psychology, 28, 126– 136 .Zahn-Waxler, C. , Robinson, J. L. , Emde, R. N. (1992). The development of empathy in twins. Developmental Psychology, 28, 6 1038– 1047 .