Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026//1617-6391.1.2.59

Zusammenfassung. Führungskräfte und Mitarbeiter müssen kontinuierliche Anpassungsleistungen in immer kürzeren Zyklen erbringen, individuelle und kollektive Wissensbestände verändern sich, nicht automatisierbare Aufgaben werden komplexer und deren Bewältigung kognitiv anspruchsvoller. Diese Entwicklungen erfordern ein Ressourcenmanagement, das auf ständige Weiterentwicklung der beruflichen Handlungskompetenz ausgerichtet ist. Die Förderung und Entwicklung kompetenter Organisationsmitglieder mit dem Ziel der Wissensvermittlung, Verhaltensmodifikation und Persönlichkeitsentwicklung geschieht auf individueller, gruppenbezogener und organisationaler Ebene in vielfältiger Art und Weise und ist äußerst facettenreich. Eine zukunftsorientierte und wirksame Personalentwicklung ist ohne psychologisches Grundlagen- und Methodenwissen nicht mehr durchführbar. Der Beitrag leistet eine aktuelle Bestandsaufnahme deutscher und angloamerikanischer psychologischer Forschungsarbeiten zur Personalentwicklung. Die State of the Art-Analyse und Diskussion folgt dabei einem Phasenmodell, aufgeteilt nach Analyse, Intervention, Evaluation und Transfer.


Human resource training and development - A review

Abstract. High-level personnel and employees must continuously adapt to changes in ever shorter cycles; individual as well as collective knowledge changes permanently; non-automatable tasks are becoming increasingly complex and their accomplishment more cognitively demanding. These developments require a management of resources which is suited to the constant advancement of vocational action authority. The promotion and development of capable organizational members with the aim of knowledge transfer, behavior modification, and personality development occurs on the individual, group, and organizational level in a wide variety of ways. Forward-looking and effective personnel development is no longer possible without knowledge of psychological theory and practical methods. This paper provides an up-to-date overview of German and Anglo-American psychological research in personnel development. The state of the art analysis and discussion thereby follows a phase model, divided into analysis, intervention, evaluation, and transfer.

Literatur

  • Allen, T. D. , Poteet, M. L. , Russell, J. E. A. , Dobbins, G. H. (1997). A field study of factors related to supervisors‘ willingness to mentor others.. Journal of Vocational Behavior, , 50 , 1– 22 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baitsch, Ch. (1998). Lernen im Prozeß der Arbeit - zum Stand der internationalen Forschung.. In Arbeitsgemeinschaft Qualifikations-Entwicklungsmanagement (Hrsg.), Kompetenzentwicklung ’98 269– 337 Münster: Waxmann First citation in articleGoogle Scholar

  • Baldwin, T. , Padgett, M. (1993). Management development: a review and commentary.. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology, (Vol. 8 35– 85 ). Chichester: Wiley First citation in articleGoogle Scholar

  • Baldwin, T. (1992). Effects of alternative modeling strategies on outcomes of interpersonal-skills training.. Journal of Applied Psychology, , 77 , 147– 154 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baldwin, T. , Ford, J. K. (1988). Transfer of Training: A review and directions for future research.. Personnel Psychology, , 41 , 63– 105 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bamberg, E. , Busch, C. (1996). Betriebliche Gesundheitsförderung durch Streßmanagementtraining: Eine Metaanalyse (quasi-)experimenteller Studien.. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 40 , 127– 137 First citation in articleGoogle Scholar

  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. . Englewood Cliffs: Prentice Hall First citation in articleGoogle Scholar

  • Battmann, W. , Schönpflug, W. (1999). Bewältigung von Streß in Organisationen.. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen 245– 260 Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Bergmann, B. (2000). Arbeitsimmanente Kompetenzentwicklung. In B. Bergmann et al. (Hrsg.), Kompetenzentwicklung und Berufsarbeit 11– 40 ). Münster: Waxmann First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bergmann, B. , Sonntag, Kh. (1999). Transfer: Die Umsetzung und Generalisierung erworbener Kompetenzen in den Arbeitsalltag.. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen 287– 312 ). Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Bergmann, B. , Wardanjan, B. (1999). Organisationsgestaltung und Mitarbeitermotivation.. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, , 53 , 25– 29 First citation in articleGoogle Scholar

  • Bergmann, B. , Wiedemann, J. , Zehrt, P. (1997). Konzipierung und Erprobung eines multiplen Störungsdiagnosetrainings.. In Kh. Sonntag & N. Schaper (Hrsg.), Störungsmanagement und Diagnosekompetenz 233– 251 Zürich: vdf First citation in articleGoogle Scholar

  • Blickensderfer, E. , Cannon-Bowers, J. A. , Salas, E. (1998). Cross training and team performance.. In J. A. Cannon-Bowers & E. Salas (Eds.), Making decisions under stress: implications for individual and team training 299– 311 Washington, D. C.: American Psychological Association First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Blickle, G. (2000). Mentor-Protegé-Beziehungen in Organisationen.. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, , 44 , 168– 178 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Bungard, W. , Holling, H. , Schultz-Gambard, J. (1996). Methoden der Arbeits- und Organisationspsychologie. . Weinheim: Psychologie Verlags Union First citation in articleGoogle Scholar

  • Burke, M. , Day, R. D. (1986). A cumulative study of the effectiveness of managerial training.. Journal of Applied Psychology, , 71 , 232– 245 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Büssing, A. , Glaser, J. (1999). Tätigkeits- und Arbeitsanalyseverfahren für das Krankenhaus (TAA-KH). In H. Dunckel (Hrsg.), Handbuch psychologischer Arbeitsanalyseverfahren 465– 494 Zürich: vdf First citation in articleGoogle Scholar

  • Cannon-Bowers, J. A. , Tannenbaum, S. I. , Salas, E. , Converse, S. A. (1991). Toward an integration of training theory and technique.. Human Factors, , 33 , 281– 292 First citation in articleGoogle Scholar

  • Chao, G. T. (1997). Mentoring phases and outcomes.. Journal of Vocational Behavior , 51 , 43– 57 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cohen, D. J. (1990). What motivates trainees.. Training Development Journal , Nov. 91– 93 First citation in articleGoogle Scholar

  • Collins, A. , Brown, J. S. , Newman, S. E. (1989). Cognitive Apprenticeship. Teaching the crafts of reading, writing, and mathematics.. In L. B. Resnick (Ed.), Knowing, learning and instruction 453– 494 Hillsdale, New York: Erlbaum First citation in articleGoogle Scholar

  • Colquitt, J. A. , LePine, J. A. , Noe, R. A. (2000). Toward an integrative theory of training motivation: A meta analytic path analysis of 20 years of research. Journal of Applied Psychology , 85 , 678– 707 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cormier, S. M. , Hagman, J. D. (Eds.). (1987). Transfer of learning. . San Diego, CA: Academic Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Cristal, R. , Weißmüller, I. I. (1997). New Comprehensive Data Analysis Program (CODAP) for analyzing task factor information.. Catalog of selected documents in Psychology , (Vol 7/1) First citation in articleGoogle Scholar

  • CTGV Cognition and Technology Group at Vanderbilt (1993). Designing learning environments that support thiniking: The Jaspers Series as a case study.. In T. M. Duffy, J. Lowyck, D. H. Jonassen & T. M. Walsh (Eds.), Designing environments for constructive learning 9– 36 Berlin: Springer First citation in articleGoogle Scholar

  • Decker, P. J. (1983). The effects of rehearsal group size and video feedback in behavior modeling training.. Personnel Psychology , 36 , 763– 773 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Decker, P. J. (1984). Effects of different symbolic coding stimuli in behavior modeling training.. Personnel Psychology, , 37 , 711– 720 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Deitering, F. G. (1995). Selbstgesteuertes Lernen. . Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Dipboye, B. L. (1997). Organizational barriers to implementing a rational model of training.. In M. A. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 31– 59 Washington: American Psychological Association First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Driskell, J. , Johnston, J. H. (1998). Stress exposure training.. In J. A. Cannon-Bowers & E. Salas (Eds.), Making decisions under stress: implications for individual and team training 191– 217 Washington, D. C.: American Psychological Association First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Dunckel, H. (Hrsg.) (1999). Handbuch psychologischer Arbeitsanalyseverfahren . (Mensch-Technik-Organisation, Bd. 14). Zürich: Verein der Fachverlage First citation in articleGoogle Scholar

  • Eden, D. , Aviram, A. (1993). Self-Efficacy Training to Speed Reemployment: Helping People to Help Themselves.. Journal of Applied Psychology , 78 , 352– 360 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Euler, D. (1992). Didaktik des computergestützten Lernens: praktische Gestaltung und theoretische Grundlagen. . Nürnberg: Bildung und Wissen First citation in articleGoogle Scholar

  • Ewert, A. (1988). Reduction of trait anxiety through participation in outward bound.. Leisure Science, , 10 , 107– 117 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Fisher, S. L. , Ford, J. K. (1998). Differential effects of learner efforts and goal orientation on two learning outcomes.. Personnel Psychology, , 51 , 397– 420 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Fisseni, H.-J. , Fennekels, G. P. (1995). Das Assessment Center . Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Fleishman, E. , Quaintance, M. K. (1984). Taxonomies of human performance. The description of human tasks. . Orlando: academic press First citation in articleGoogle Scholar

  • Ford, I. , Kraiger, K. (1995). The application of cognitive constructs to the instructional systems model of training: Implications for needs assessment, design and transfer.. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology (Vol. 10, 1– 35 Chichester: Wiley First citation in articleGoogle Scholar

  • Friedrich, H. , Mandl, H. (1992). Lern- und Denkstrategien. Ein Problemaufriß.. In H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.), Lern- und Denkstrategien. Analyse und Intervention 3– 53 Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Frieling, E. , Sonntag, Kh. (1999). Lehrbuch Arbeitspsychologie . (2. Auflage). Bern: Huber First citation in articleGoogle Scholar

  • Gael, S. (1988). Job descriptions. In S. Gael (Ed.), The job analysis handbook for business, industry and government (Vol. 2, 71– 77 New York: Wiley First citation in articleGoogle Scholar

  • Gall, A. L. (1987). You can take the manager out of the woods, but . . .. Training and Development Journal, , 41 , 54– 61 First citation in articleGoogle Scholar

  • Geilhardt, Th. , Mühlbradt, Th. (Hrsg.). (1995). Planspiele im Personal- und Organisationsmanagement. . Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Gessner, J. M. (1988). Training and development in work organizations.. In C. L. Cooper & J. T. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology (Vol. 10, 43– 72 Chichester: Wiley First citation in articleGoogle Scholar

  • Geyken, A. , Mandl, H. , Reiter, W. (1995). Neue Wege in der Weiterbildung. Unterstützung von Selbstlernen mit Tele-Tutoring . (Praxisbericht Nr. 1). München: LMU, Institut für Pädagogische Psychologie und Empirische Pädagogik First citation in articleGoogle Scholar

  • Gist, M. E. , Bavetta, A. G. , Stevens, C. K. (1990). Transfer training method: Its influence on skill generalization, skill repetition and performance level.. Personnel Psychology, , 43 , 501– 523 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gist, M. E. , Stevens, C. K. , Bavetta, A. G. (1991). Effects of self-efficacy and post-training intervention on the acquisition and maintenance of complex interpersonal skills.. Personnel Psychology, , 44 , 657– 690 First citation in articleGoogle Scholar

  • Goldstein, A. , Sorcher, M. (1974). Changing supervisory behavior. . New York: Pergamon Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Goldstein, I. L. (1997). Training in organizations . (4th ed.). Pacific Grove, C.A: Brooks/Cole First citation in articleGoogle Scholar

  • Goldstein, I. , Gessner, M. (1988). Training and development in work organizations. In C. L. Cooper & I. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology 43– 72 Chichester: Wiley First citation in articleGoogle Scholar

  • Gopher, D. , Weil, M. , Bareket, T. (1994). Transfer of skill from a computer game trainer to flight. Human factors, , 36 , 387– 405 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gordon, S. E. , Gill, R. T. (1992). Knowledge acquisition with question process and conceptual graph structures.. In T. Lauer, E. Peacock & A. Graesser (Eds.), Questions and information systems 29– 46 Hillsdale: Erlbaum First citation in articleGoogle Scholar

  • Gordon, S. E. , Gill, R. T. (1997). Cognitive task analysis. In C. E. Zsambok & G. Klein (Eds.), Naturalistic decision making 131– 140 Mahwah, N. J.: Erlbaum First citation in articleGoogle Scholar

  • Greif, S. , Kurtz, H.-J. (Hrsg.). (1999). Handbuch selbstorganisiertes Lernen . (2. Aufl.). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Gruber, H. , Mandl, H. (1996). Expertise und Erfahrung. In H. Gruber & A. Ziegler (Hrsg.), Exptertiseforschung. Theoretische und methodische Grundlagen 18– 34 Opladen: Westdeutscher Verlag First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Guzzo, R. , Dickson, M. W. (1996). Teams in organizations: recent research on performance and effectiveness.. Annual Review of Psychology, , 47 , 307– 338 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Haccoun, R. , Hamtiaux, T. (1994). Optimizing knowledge tests for inferring learning acquisition levels in single group training evaluation designs. The internal referencing strategy. Personnel Psychology , 47 , 593– 604 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hacker, W. , Fritsche, F. , Richter, P. , Iwanowa, A. (1995). Tätigkeitsbewertungssystem (TBS) . Zürich: vdf First citation in articleGoogle Scholar

  • Hackmann, J. , Oldham, G. R. (1976). Motivation through the design of work. Test of a theory.. Organizational Behavior and Human Performance, , 16 , 250– 279 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Helmreich, R. L. , Merrit, A. C. , Wilhelm, J. A. (1999). The evolution of crew resource management training in commercial aviation.. International Journal of Aviation Psychology, 9 , 19– 32 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hesketh, B. (1997). Dilemmas in training for transfer and retention. Applied Psychology: An International Review , 46 , 317– 386 First citation in articleGoogle Scholar

  • Hogan, P. M. , Hakel, M. D. , Decker, P. J. (1986). Effects of trainee-generated versus trainer-provided rule codes on generalization in behavior-modeling training.. Journal of Applied Psychology , 71 , 469– 473 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Holling, H. (2000). Verhaltensmodellierung für die Durchführung von Mitarbeitergesprächen.. In M. Kleinmann & B. Strauß (Hrsg.), Potentialfeststellung und Personalentwicklung (2. überarb. u. erw. Aufl.). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Holling, H. , Liepmann, D. (1995). Personalentwicklung. In H. Schuler (Hrsg.), Organisationspspychologie (2. Aufl. 285– 316 Bern: Huber First citation in articleGoogle Scholar

  • Hron, I. , Lauche, K. , Schultz-Gambard, I. (2000). Training im Qualitätsmanagement. Eine Interventionsstudie zur Vermittlung von Qualitätswissen und handlungsleitenden Kognitionen.. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 44 , 192– 201 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Issing, L. , Klimsa, P. (Hrsg.). (2002). Information und Lernen mit Multimedia. . Weinheim: Psychologie Verlags Union First citation in articleGoogle Scholar

  • Ivancevich, J. M. , Matteson, M. T. , Freedman, S. M. , Phillips, J. S. (1990). Worksite stress management interventions.. American Psychologist, , 45 , 252– 261 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Jackson, S. E. , Schuler, R. S. (1995). Understanding human resource management in the context of organizations and their environments. Annual Review of Psychology , 46 , 237– 264 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Jacobs, J. , Dempsey, J. V. (1993). Simulation and gaming: fidelity, feedback and motivation.. In J. V. Dempsey & G. F. Salas (Eds.), Interactive instruction and feedback 197– 229 Englewood Cliffs, N. J.: Educational Technology First citation in articleGoogle Scholar

  • Jonassen, D. , Hannum, W. H. (1991). Analysis of task analysis procedures.. In G. J. Anglin (Ed.), Instructional technology. Past, present and future 170– 187 Englewood: Libraries Unlimited First citation in articleGoogle Scholar

  • Kaschube, J. , v. Rosenstiel, L. (in Druck). Training von Führungskräften. In H. Schuler (Hrsg.) Organisationspsychologie. , Enzyklopädie der Psychologie D/III/3. Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Kirkpatrick, D. L. (1976). Evaluation of training.. In R. L. Craig (Ed.), Training and development handbook: a guide to human resource development 301– 319 New York: McGraw-Hill First citation in articleGoogle Scholar

  • Kleinmann, M. , Strauß, B. (Hrsg.). (2000). Potentialentwicklung und Personalentwicklung . (2. Aufl.). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Kluge, A. , Schilling, J. (2000). Organisationales Lernen und Lernende Organisation - ein Überblick zum Stand von Theorie und Empirie. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 44 , 179– 191 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Kraiger, K. , Ford, I. K. , Salas, E. (1993). Application of cognitive, skill-based, and afffective theories of learning outcomes to new methods of training evaluation. Journal of Applied Psychology , 78 , 311– 328 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kraiger, K. , Jung, M. K. (1997). Linking training objectives to evaluation criteria. In M. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 151– 175 Washington: APA First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kram, K. E. (1985). Mentoring at work: Development relationships in organizational life . Glenview, Il.: Scott Foresman First citation in articleGoogle Scholar

  • Kram, K. , Hall, D. T. (1989). Mentoring as an antidote to stress during corporate trauma. Human Resource Management , 28 , 495– 510 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kram, K. , Isabella, L. A. (1985). Mentoring alternatives: The role of peer relationships in career development. Academy of Management Journal , 28 , 110– 132 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Krüger, R. (2000). Evaluation von Outdoor-Teamentwicklungsseminaren . Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Heidelberg First citation in articleGoogle Scholar

  • Lajoie, S. P. , Lesgold, A. (1992). Apprenticeship training in the workplace: Computer-coached practice environment as a new form of apprenticeship.. In M. J. Farr & J. Psotka (Eds.), Intelligent instruction by computer: Theory and practice 15– 36 Philadelphia, PA: Taylor & Francis First citation in articleGoogle Scholar

  • Latham, G. P. (1988). Human resource training and development. Annual Review of Psychology , 39 , 545– 582 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Latham, G. , Frayne, C. (1989). Self-management training for increasing job attendance. A follow-up and a replication.. Journal of Applied Psychology , 74 , 411– 416 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Latham, G. P. , Millman, Z. , Miedema, H. (1998). Theoretical, practical and organizational issues affecting training.. In J. D. Drenth, H. Thierry & C. J. de Wolff (Eds.), Handbook of work and organizational psychology 185– 206 Sussex, UK: Psychology Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Latham, G. , Saari, L. M. (1979). The application of social learning theory to training supervisors through behavior modeling.. Journal of Applied Psychology , 64 , 239– 246 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Leshin, C. B. , Pollok, I. , Reigeluth, C. H. (1992). International design strategies and tactics . Englewood Cliffs: Educational Technology Publications First citation in articleGoogle Scholar

  • Leutner, D. (1992). Adaptive Lehrsysteme . Instruktionspsychologische Grundlagen und experimentelle Analysen. München: Psychologie Verlags Union First citation in articleGoogle Scholar

  • London, M. , Moore, E. M. (1999). Continuous learning. In D. R. Ilgen & E. D. Pulakos (Eds.). The changing nature of performance 119– 153 San Francisco: Jossey-Bass First citation in articleGoogle Scholar

  • Lundquist, K. , Crosby, M. M. (1991). Skill-based job analysis: a strategy for closing the skills gap. Handout presented in J. C. Nebelung (chair), Focus on the future: Job Analysis for Human Resource Strategies, Sixth Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, St. Louis, April 1991 First citation in articleGoogle Scholar

  • Mandl, H. , Reinmann-Rothmeier, G. (1995). Unterrichten und Lernumgebungen gestalten . (Forschungsbericht 60). München: LMU, Institut für Pädagogische Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Manz, C. , Sims, H. P. (1981). Vicarious learning: The influence of modeling on organizational behavior.. Academy of Management Review , 6 , 105– 113 First citation in articleGoogle Scholar

  • Marsh, H. W., , Richards, G. E. , Barnes, J. (1986). Multidimensional self-concepts: The effect of participation in an outward bound program. Journal of Personality and Social Psychology , 50 , 195– 204 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Marsh, H. W., , Richards, G. E. , Barnes, J. (1987). A long-term follow-up of the effect of participation in an outward bound program. Personality and Social Psychology Bulletin , 12 , 475– 492 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mathieu, J. E. , Tannenbaum, S. I. , Salas, E. (1992). The influence of individual and situational characteristics on measures of training effectiveness. Academy of Management Journal , 35 , 828– 847 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McCombs, B. L. (1986). The instructional systems development (ISD) model. A review of those factors critical to its successful implementation. Educational Communication and Technology , 34 , 67– 81 First citation in articleGoogle Scholar

  • McKenna, E. (2000). Business psychology and organizational behaviour . (3rd ed.). Hove: Psychology Press First citation in articleGoogle Scholar

  • McGehee, W. , Thayer, P. W. (1961). Training in Business and Industry . New York: Wiley First citation in articleGoogle Scholar

  • Means, B. , Gott, S. P. (1988). Cognitive task analysis as a basis for tutor development: Articulating abstract knowledge representations.. In J. Psotka., L. D. Massey & S. A. Mutter (Eds.), Intelligent tutoring systems. Lessons learned. Hillsdale, NJ: Erlbaum First citation in articleGoogle Scholar

  • Meichenbaum, D. (1991). Intervention bei Streß. Anwendung und Wirkung des Streßimpfungstrainings. . Bern: Huber First citation in articleGoogle Scholar

  • Meyer, H. , Raich, M. S. (1983). An objective evaluation of a behavior modeling training program.. Personnel Psychology , 36 , 755– 761 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Michael, A. L. , Klee, Th. , Bransford, J. D. , Warren, S. F. (1993). The transition from theory to therapy: test of two instructional methods.. Applied Cognitive Psychology , 7 , 139– 153 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Neerincx, M. A. , Griffoen, E. (1996). Cognitive task analysis: harmonizing task to human capacities.. Ergonomics , 39 , 543– 561 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Neuberger, O. (1991). Personalentwicklung . Stuttgart: Enke First citation in articleGoogle Scholar

  • Neubert, J. , Tomczyk, R. (1986). Gruppenverfahren der Arbeitsanalyse und Arbeitsgestaltung . Heidelberg: Springer First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Niebergall, A. , Schulz, U. (1996). Evaluation von Expertenurteilen bei der Personalauswahl mittels Conjoint-Analyse. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 40 , 38– 41 First citation in articleGoogle Scholar

  • Olian, J. D. , Carroll, S. J. , Giannantonio, C. M. , Feren, D. B. (1988). What do protege´s look for in a mentor? Results of three experimental studies. Journal of Vocational Behavior , 33 , 15– 37 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Perkins, D. , Salomon, G. (1989). Are cognitive skills context-bound?. Educational researcher , 18 , 16– 25 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Phillips, J. , Gully, S. M. (1997). Role of goal orientation, ability, need for achievement and locus of control in the self-eficacy and goal-setting process. Journal of Applied Psychology , 82 , 792– 802 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Polley, R. , Eid, J. (1994). First Amomg Equals: Leader, Peers, and Choice. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama and Sociometry , 47 , 59– 79 First citation in articleGoogle Scholar

  • Porras, J. , Anderson, B. (1981). Improving managerial effectiveness through modelling-based trainng. Organzational Dynamics , 9 , 60– 77 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Quinones, M. , Ehrenstein, A. (Eds.) (1997). Training for a rapidly changing workplace . Washington: APA First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ragins, B. , Scandura, T. A. (1994). Gender differences in expected outcomes of mentoring relationships. Academy of Management Journal , 37 , 957– 971 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Redding, R. E. (1989). Perspectives on cognitive task-analysis. The state of the art.. Proceedings of the Human Factors Society. , 33rd. annual meeting 1348– 1352 Santa Monica, CA: Human Factors Society First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Redding, R. E. (1990). Taking cognitive task analysis into the field. Bridging the gap from research to application. Proceedings of the Human Factors Society. 34th annual meeting 1304– 1308 Santa Monica, CA: Human Factors Society First citation in articleGoogle Scholar

  • Reinmann-Rothmeier, G. , Mandl, H. , Prenzel, M. (1994). Computergestützte Lernumgebungen. In H. Arzberger & K.-H. Brehm (Hrsg.), Computerunterstützte Lernumgebung. Planung, Gestaltung und Bewertung. Erlangen: Publicis MCD Verlag First citation in articleGoogle Scholar

  • Renkl, A. (1996). Träges Wissen: Wenn Erlerntes nicht genutzt wird. Psychologische Rundschau , 47 , 78– 92 First citation in articleGoogle Scholar

  • Richter, F. , Wardanjan, B. (2000). Die Lernhaftigkeit der Arbeitsaufgabe. Entwicklung und Erprobung eines Fragebogens zu lernrelevanten Merkmalen der Arbeitsaufgabe (FLMA) Zeitschrift für Arbeitswissenschaft , 54 , 175– 183 First citation in articleGoogle Scholar

  • Richter, P. , Hacker, W. (1997). Belastung und Beanspruchung . Heidelberg: Asanger First citation in articleGoogle Scholar

  • Rimann, M. , Udris, J. (1993). Belastungen und Gesundheitsressourcen im Berufs- und Privatbereich. Eine quantitative Studie . Forschungsprojekt SALUTE (Bericht No. 3). ETH Zürich, Institut für Arbeitspsychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Robertson, L. T. (1990). Behavior modeling: its record and potential in training and development. British Journal of Management , 1 , 117– 125 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rosenstiel, L. von , Lang-von-Wins, Th. , Sigl, E. (Hrsg.). (1997). Perspektiven der Karriere . Stuttgart: Poeschel First citation in articleGoogle Scholar

  • Rothe, H.-J. (1994). Erfassung und Modellierung von Fachwissen als Grundlage für den Aufbau von Expertensystemen. (Teil 2: Methodenkritische Grundlagen) Zeitschrift für Psychologie , 2 , 321– 348 First citation in articleGoogle Scholar

  • Rouieller, J. , Goldstein, I. L. (1993). The relationship between organizational transfer climate and positive transfer of training. Human Resource Quarterly , 4 , 377– 390 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Russel, J. S. , Wexley, K. N. , Hunter, J. E. (1984). Questioning the effectiveness of behavior modeling training in an industrial setting. Personnel Psychology , 37 , 261– 276 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sackett, P. R. , Mullen, E. J. (1993). Beyond formal experimental design: towards an expanded view of the training evaluation process. Personnel Psychology , 46 , 613– 627 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Saks, A. M. (1994). Moderating effects of self-efficacy for the relationship between training method and anxiety and stress reactions of newcomers. Journal of Organizational Behavior , 15 , 639– 654 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Saks, A. M. (1997). Transfer of training and self-efficacy: What is the dilemma?. Applied Psychology. An International Review , 46 , 365– 370 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Salas, E. , Cannon-Bowers, J. A. (1997). Methods, tools and strategies for team training.. In M. A. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 249– 279 Washington: APA First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Salas, E. , Klein (Eds.). (2000). Linking Expertise and Naturalistic Decision Making . Mahwah, N. J.: Erlbaum First citation in articleGoogle Scholar

  • Salas, E. , Rhodenizer, L. , Bowers, C. A. (2000). The design and delivery of crew resource management training: Explicitly available resources. Human Factors, , 42 , 490– 511 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Salas, E. , Cannon-Bowers, J. A. (2001). The science of training: A decade of progress. Annual Review of Psychology , 52 , 471– 499 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Scandura, T. , Ragins, B. R. (1993). The effects of sex and gender role orientation on mentorship in male-dominated occupations. Journal of Vocational Behavior , 43 , 251– 265 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schaper, N. (2000). Gestaltung und Evaluation arbeitsbezogener Lernumgebungen . Unveröffentlichte Habilitationsschrift, Ruprecht-Karls-Universität, Heidelberg First citation in articleGoogle Scholar

  • Schaper, N. , Sonntag, Kh. (1995). Lernbedarfsanalyse bei komplexen Aufgabenstellungen - eine inhaltsbezogene und methodenkritische Studie. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 39 , 168– 178 First citation in articleGoogle Scholar

  • Schaper, N. , Sonntag, Kh. (1997). Diagnostisches Handeln von Instandhaltern unterschiedlicher Expertise. In Kh. Sonntag & N. Schaper (Hrsg.), Störungsmanagement und Diagnosekompetenz 155– 172 Zürich: vdf First citation in articleGoogle Scholar

  • Schaper, N. , Sonntag, Kh. (1998). Analysis and training of diagnostic expertise in complex technical domains.. European Journal of Work and organisational Psychology , 7 , 479– 499 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schaper, N. , Sonntag, Kh. , Zink, Th. , Spenke, H. (2000). Authentizität und kognitive Modellierung als Gestaltungsprinzipien eines Diagnose-CBT. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 44 , 209– 228 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schneider, B. , Konz, A. M. (1989). Strategic job analysis. Human Resource Management , 28 , 51– 63 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schöni, W. , Wicki, M. , Sonntag, Kh. (1996). Arbeit und Bildungsqualität. Studien in der Textil- und Chemieindustrie . Zürich: Ruegger First citation in articleGoogle Scholar

  • Schraagen, J. M. , Chipman, S. F. , Shalin, V. L. (Eds.). (2000). Cognitive Task Analysis . Mahwah, N. J.: Erlbaum First citation in articleGoogle Scholar

  • Schuler, H. (Hrsg.) (1989). Personalentwicklung. [Themenheft] Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 33 (1) , First citation in articleGoogle Scholar

  • Schuler, H. (2000). Psychologische Personalauswahl. Einführung in die Berufseignungsdiagnostik . (3. Aufl.). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Seel, N. (1999). Instruktionsdesign: Modelle und Anwendungsgebiete. Unterrichtswissenschaft , 1 , 3– 10 First citation in articleGoogle Scholar

  • Severing, E. , Reglin, Th. , Keller, Ch. , Spies, I. (2001). Betriebliche Bildung via Internet . Bern: Huber First citation in articleGoogle Scholar

  • Sheperd, A. (1985). Hierarchical task analysis and training decissions. Programmed Learning and Educational Technology , 22 , 162– 176 First citation in articleGoogle Scholar

  • Sheperd, A. (1986). Issues in the training of process operators. International Journal of Ergonomics , First citation in articleGoogle Scholar

  • Simon, H. (1995). Lernoberfläche des Unternehmens. In H. Simon & Kh. Schwuchow (Hrsg.), Management - Lernen und Strategie 149– 158 Stuttgart: Schaeffer-Poeschel First citation in articleGoogle Scholar

  • Skarlicki, D. , Latham, G. P. (1997). Leadership training in organizational justice to increase citizenship behavior within a labor union: a replication. Personnel Psychology , 50 , 617– 633 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Smith, E. M. , Ford, J. K. , Kozlowski, S. W. J. (1997). Building adaptive expertise: Implications for training design strategies. In M. A. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 89– 118 Washington: APA First citation in articleGoogle Scholar

  • Smith-Jentsch, K. A., , Salas, E. , Braunick, M. T. (2001). To transfer or not to transfer? Investigating the combined effects of trainee characteristics, team leader support and team climate. Journal of Applied Psychology , 86 , 279– 292 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. (1996). Lernen im Unternehmen . München: C. H. Beck First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. (1996a). Personalentwicklung und Qualifikation . In L. v. Rosenstiel, M. Hockel & W. Molt (Hrsg.), Handbuch der Angewandten Psychologie (Vol. 2.1., 1– 19 Landsberg: ecomed First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. (1997). Real life tasks and authentic contents in learning as a potential for transfer. Commentary on “Dilemmas in training for transfer and retention” by Berryl Hesketh Applied Psychology. An International Review , 46 , 344– 349 First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. (Hrsg.) (1999). Personalentwicklung in Organisationen . Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Lohbeck, B. , Thomas, M. (1997). Computer-based Training zur Bewältigung komplexer Diagnoseaufgaben. In Kh. Sonntag & N. Schaper (Hrsg.), Störungsmanagement und Diagnosekompetenz 211– 234 Zürich: Verein der Fachverlage First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Schäfer-Rauser, U. (1993). Selbsteinschätzung beruflicher Kompetenzen bei der Evaluation von Bildungsmaßnahmen. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 37 , 163– 171 First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Schaper, N. (1988). Kognitives Training zur Bewältigung steuerungstechnischer Aufgabenstellungen. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 32 , 128– 138 First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Schaper, N. (1999). Förderung beruflicher Handlungskompetenz. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen 211– 244 Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Schaper, N. (2000). Lernen und Fördern in Organisationen. [Themenheft] Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 44 (4) , First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Schaper, N. (2001). Wissensorientierte Verfahren der Personalentwicklung. In H. Schuler (Hrsg.), Lehrbuch der Personalpsychologie 241– 264 Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Schaper, N. , Benz, D. (1999). Leitfaden zur Personalplanung bei technisch-organisatorischen Innovationen (LPI). In H. Dunckel (Hrsg.), Handbuch psychologischer Arbeitsverfahren (Mensch - Technik - Organisations Bd. 14, 285– 318 Zürich: Verein der Fachverlage First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Stegmaier, R. (2001). Verhaltensorientierte Verfahren der Personalentwicklung.. In H. Schuler (Hrsg.), Lehrbuch der Personalpsychologie 265– 287 Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Sonntag, Kh. , Stegmaier, R. , Müller, B. , Baumgart, C. , Schaupeter, H. (2000). Leitfaden zur Implementation arbeitsintegrierter Lernumgebungen . Bielefeld: Bertelsmann First citation in articleGoogle Scholar

  • Spiro, R. D. , Coulson, R. L. , Feltovich, P. J. , Anderson, D. K. (1988). Cognitive flexibility theory: Advanced knowledge acquisition in ill-structured domains. In V. Patel (Ed.), Tenth annual conference of the cognitive science society 375– 383 Hillsdale: Erlbaum First citation in articleGoogle Scholar

  • Stammers, R. , Patrick, J. (1975). The psychology of training. . London: Pinguin Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Steele-Johnson, D. , Hyde, B. G. (1997). Advanced technologies in training: Intelligent Tutoring systems and virtual reality. In M. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 225– 248 Washington: APA First citation in articleGoogle Scholar

  • Sternberg, R. J. , Detterman, D. K. (Eds.) (1993). Transfer on trial: intelligence, cognition and instruction . Norwood, N. J.: Ablex First citation in articleGoogle Scholar

  • Strauß, B. , Kleinmann, M. (Hrsg.) (1995). Computersimulierte Szenarien in der Personalarbeit . Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Tannenbaum, S. J. , Dupuree-Bruno, L. M. (1994). The relationship between organizational and environmental factors and the rise of innovative human resource practices. Group Organizational Management , 19 , 171– 202 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Tannenbaum, S. L. , Yukl, G. (1992). Training and development in organizations.. Annual Review of Psychology , 35 , 399– 441 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Tergan, O.-S. (1995). Hypertext und Hypermedia: Konzeptionen, Lernmöglichkeiten, Lernprobleme. In L. J. Issing & P. Klimsa (Hrsg.), Information und Lernen mit Multimedia 123– 138 Weinheim: Psychologie Verlags Union First citation in articleGoogle Scholar

  • Thierau-Brunner, H. , Stangel-Meseke, M. , Wottawa, H. (1999). Evaluation von Personalentwicklungsmaßnahmen.. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen. Psychologische Grundlagen, Methoden und Strategien (2. erw. u. überarb. Aufl., 261– 286 Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Tisdale, T. (1993). Selbstreflexion und seine Bedeutung für die Handlungsregulation. In S. Strohschneider & R. von der Weth (Hrsg.), Ja, mach nur einen Plan. Planen und Fehlschläge - Ursachen, Beispiele und Lösungen 111– 125 Bern: Huber First citation in articleGoogle Scholar

  • Tracey, I. B. , Tannenbaum, S. J. , Kavanagh, M. J. (1995). Applying trained skills on the job: the importance of the work environment. Journal of Applied Psychology , 80 , 239– 252 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Turban, D. , Dougherty, T. W. (1994). Role of protégé personality in receipt of mentoring and career success.. Academy of Management Journal , 37 , 688– 702 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ulich, E. (1999). Lern- und Entwicklungspotentiale in der Arbeit. Beiträge der Arbeits- und Organisationspsychologie. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen 123– 153 Göttingen. Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Volpert, W. (1985). Pädagogische Aspekte der Handlungsregulationstheorie. In H. Passe-Tietjen & H. Stiehl (Hrsg.), Betriebliches Handlungslernen und die Rolle des Ausbilders 109– 123 Wetzlar: W. v. Siemens-Schule First citation in articleGoogle Scholar

  • Wagner, R. , Weigand, R. (1994). Evaluation of an outdoor-based training program. In D. L. Kirkpatrick (Ed.), Evaluating training programs: The four levels 118– 133 San Francisco: Berrett-Koehler Publishers First citation in articleGoogle Scholar

  • Wardanjan, B. , Richter, F. , Uhleman, K. (2000). Lernförderung durch die Organisation. Erfassung mit dem Fragebogen zum Lernen in der Arbeit (LIDA) Zeitschrift für Arbeitswissenschaft , 54 , 184– 190 First citation in articleGoogle Scholar

  • Warr, P. , Gardener, C. (1998). Learning strategies and occupational training.. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology. Chichester: Wiley First citation in articleGoogle Scholar

  • Whitley, W. , Coetsier, P. (1993). The relationships of career mentoring to early career outcomes. Organisation studies , 14 , 419– 441 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wilson, J. , Elman, N. S. (1990). Organisational benefits of mentoring. Academy of Management Executive , 4 , 88– 93 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wlodkowski, R. J. (1985). Enhancing adult motivation to learn . San Francisco: Jossey-Bass First citation in articleGoogle Scholar