Abstract
Zusammenfassung. Führungskräfte und Mitarbeiter müssen kontinuierliche Anpassungsleistungen in immer kürzeren Zyklen erbringen, individuelle und kollektive Wissensbestände verändern sich, nicht automatisierbare Aufgaben werden komplexer und deren Bewältigung kognitiv anspruchsvoller. Diese Entwicklungen erfordern ein Ressourcenmanagement, das auf ständige Weiterentwicklung der beruflichen Handlungskompetenz ausgerichtet ist. Die Förderung und Entwicklung kompetenter Organisationsmitglieder mit dem Ziel der Wissensvermittlung, Verhaltensmodifikation und Persönlichkeitsentwicklung geschieht auf individueller, gruppenbezogener und organisationaler Ebene in vielfältiger Art und Weise und ist äußerst facettenreich. Eine zukunftsorientierte und wirksame Personalentwicklung ist ohne psychologisches Grundlagen- und Methodenwissen nicht mehr durchführbar. Der Beitrag leistet eine aktuelle Bestandsaufnahme deutscher und angloamerikanischer psychologischer Forschungsarbeiten zur Personalentwicklung. Die State of the Art-Analyse und Diskussion folgt dabei einem Phasenmodell, aufgeteilt nach Analyse, Intervention, Evaluation und Transfer.
Abstract. High-level personnel and employees must continuously adapt to changes in ever shorter cycles; individual as well as collective knowledge changes permanently; non-automatable tasks are becoming increasingly complex and their accomplishment more cognitively demanding. These developments require a management of resources which is suited to the constant advancement of vocational action authority. The promotion and development of capable organizational members with the aim of knowledge transfer, behavior modification, and personality development occurs on the individual, group, and organizational level in a wide variety of ways. Forward-looking and effective personnel development is no longer possible without knowledge of psychological theory and practical methods. This paper provides an up-to-date overview of German and Anglo-American psychological research in personnel development. The state of the art analysis and discussion thereby follows a phase model, divided into analysis, intervention, evaluation, and transfer.
Literatur
1997). A field study of factors related to supervisors‘ willingness to mentor others.. Journal of Vocational Behavior, , 50 , 1– 22
(1998). Lernen im Prozeß der Arbeit - zum Stand der internationalen Forschung.. In Arbeitsgemeinschaft Qualifikations-Entwicklungsmanagement (Hrsg.), Kompetenzentwicklung ’98 269– 337 Münster: Waxmann
(1993). Management development: a review and commentary.. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology, (Vol. 8 35– 85 ). Chichester: Wiley
(1992). Effects of alternative modeling strategies on outcomes of interpersonal-skills training.. Journal of Applied Psychology, , 77 , 147– 154
(1988). Transfer of Training: A review and directions for future research.. Personnel Psychology, , 41 , 63– 105
(1996). Betriebliche Gesundheitsförderung durch Streßmanagementtraining: Eine Metaanalyse (quasi-)experimenteller Studien.. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 40 , 127– 137
(1977). Social learning theory. . Englewood Cliffs: Prentice Hall
(1999). Bewältigung von Streß in Organisationen.. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen 245– 260 Göttingen: Hogrefe
(2000). Arbeitsimmanente Kompetenzentwicklung. In B. Bergmann et al. (Hrsg.), Kompetenzentwicklung und Berufsarbeit 11– 40 ). Münster: Waxmann
(1999). Transfer: Die Umsetzung und Generalisierung erworbener Kompetenzen in den Arbeitsalltag.. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen 287– 312 ). Göttingen: Hogrefe
(1999). Organisationsgestaltung und Mitarbeitermotivation.. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, , 53 , 25– 29
(1997). Konzipierung und Erprobung eines multiplen Störungsdiagnosetrainings.. In Kh. Sonntag & N. Schaper (Hrsg.), Störungsmanagement und Diagnosekompetenz 233– 251 Zürich: vdf
(1998). Cross training and team performance.. In J. A. Cannon-Bowers & E. Salas (Eds.), Making decisions under stress: implications for individual and team training 299– 311 Washington, D. C.: American Psychological Association
(2000). Mentor-Protegé-Beziehungen in Organisationen.. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, , 44 , 168– 178
(1996). Methoden der Arbeits- und Organisationspsychologie. . Weinheim: Psychologie Verlags Union
(1986). A cumulative study of the effectiveness of managerial training.. Journal of Applied Psychology, , 71 , 232– 245
(1999). Tätigkeits- und Arbeitsanalyseverfahren für das Krankenhaus (TAA-KH). In H. Dunckel (Hrsg.), Handbuch psychologischer Arbeitsanalyseverfahren 465– 494 Zürich: vdf
(1991). Toward an integration of training theory and technique.. Human Factors, , 33 , 281– 292
(1997). Mentoring phases and outcomes.. Journal of Vocational Behavior , 51 , 43– 57
(1990). What motivates trainees.. Training Development Journal , Nov. 91– 93
(1989). Cognitive Apprenticeship. Teaching the crafts of reading, writing, and mathematics.. In L. B. Resnick (Ed.), Knowing, learning and instruction 453– 494 Hillsdale, New York: Erlbaum
(2000). Toward an integrative theory of training motivation: A meta analytic path analysis of 20 years of research. Journal of Applied Psychology , 85 , 678– 707
(1987). Transfer of learning. . San Diego, CA: Academic Press
(Eds.). (1997). New Comprehensive Data Analysis Program (CODAP) for analyzing task factor information.. Catalog of selected documents in Psychology , (Vol 7/1)
(1993). Designing learning environments that support thiniking: The Jaspers Series as a case study.. In T. M. Duffy, J. Lowyck, D. H. Jonassen & T. M. Walsh (Eds.), Designing environments for constructive learning 9– 36 Berlin: Springer
Cognition and Technology Group at Vanderbilt (1983). The effects of rehearsal group size and video feedback in behavior modeling training.. Personnel Psychology , 36 , 763– 773
(1984). Effects of different symbolic coding stimuli in behavior modeling training.. Personnel Psychology, , 37 , 711– 720
(1995). Selbstgesteuertes Lernen. . Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie
(1997). Organizational barriers to implementing a rational model of training.. In M. A. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 31– 59 Washington: American Psychological Association
(1998). Stress exposure training.. In J. A. Cannon-Bowers & E. Salas (Eds.), Making decisions under stress: implications for individual and team training 191– 217 Washington, D. C.: American Psychological Association
(1999). Handbuch psychologischer Arbeitsanalyseverfahren . (Mensch-Technik-Organisation, Bd. 14). Zürich: Verein der Fachverlage
(Hrsg.) (1993). Self-Efficacy Training to Speed Reemployment: Helping People to Help Themselves.. Journal of Applied Psychology , 78 , 352– 360
(1992). Didaktik des computergestützten Lernens: praktische Gestaltung und theoretische Grundlagen. . Nürnberg: Bildung und Wissen
(1988). Reduction of trait anxiety through participation in outward bound.. Leisure Science, , 10 , 107– 117
(1998). Differential effects of learner efforts and goal orientation on two learning outcomes.. Personnel Psychology, , 51 , 397– 420
(1995). Das Assessment Center . Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie
(1984). Taxonomies of human performance. The description of human tasks. . Orlando: academic press
(1995). The application of cognitive constructs to the instructional systems model of training: Implications for needs assessment, design and transfer.. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology (Vol. 10, 1– 35 Chichester: Wiley
(1992). Lern- und Denkstrategien. Ein Problemaufriß.. In H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.), Lern- und Denkstrategien. Analyse und Intervention 3– 53 Göttingen: Hogrefe
(1999). Lehrbuch Arbeitspsychologie . (2. Auflage). Bern: Huber
(1988). Job descriptions. In S. Gael (Ed.), The job analysis handbook for business, industry and government (Vol. 2, 71– 77 New York: Wiley
(1987). You can take the manager out of the woods, but . . .. Training and Development Journal, , 41 , 54– 61
(1995). Planspiele im Personal- und Organisationsmanagement. . Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie
(Hrsg.). (1988). Training and development in work organizations.. In C. L. Cooper & J. T. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology (Vol. 10, 43– 72 Chichester: Wiley
(1995). Neue Wege in der Weiterbildung. Unterstützung von Selbstlernen mit Tele-Tutoring . (Praxisbericht Nr. 1). München: LMU, Institut für Pädagogische Psychologie und Empirische Pädagogik
(1990). Transfer training method: Its influence on skill generalization, skill repetition and performance level.. Personnel Psychology, , 43 , 501– 523
(1991). Effects of self-efficacy and post-training intervention on the acquisition and maintenance of complex interpersonal skills.. Personnel Psychology, , 44 , 657– 690
(1974). Changing supervisory behavior. . New York: Pergamon Press
(1997). Training in organizations . (4th ed.). Pacific Grove, C.A: Brooks/Cole
(1988). Training and development in work organizations. In C. L. Cooper & I. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology 43– 72 Chichester: Wiley
(1994). Transfer of skill from a computer game trainer to flight. Human factors, , 36 , 387– 405
(1992). Knowledge acquisition with question process and conceptual graph structures.. In T. Lauer, E. Peacock & A. Graesser (Eds.), Questions and information systems 29– 46 Hillsdale: Erlbaum
(1997). Cognitive task analysis. In C. E. Zsambok & G. Klein (Eds.), Naturalistic decision making 131– 140 Mahwah, N. J.: Erlbaum
(1999). Handbuch selbstorganisiertes Lernen . (2. Aufl.). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie
(Hrsg.). (1996). Expertise und Erfahrung. In H. Gruber & A. Ziegler (Hrsg.), Exptertiseforschung. Theoretische und methodische Grundlagen 18– 34 Opladen: Westdeutscher Verlag
(1996). Teams in organizations: recent research on performance and effectiveness.. Annual Review of Psychology, , 47 , 307– 338
(1994). Optimizing knowledge tests for inferring learning acquisition levels in single group training evaluation designs. The internal referencing strategy. Personnel Psychology , 47 , 593– 604
(1995). Tätigkeitsbewertungssystem (TBS) . Zürich: vdf
(1976). Motivation through the design of work. Test of a theory.. Organizational Behavior and Human Performance, , 16 , 250– 279
(1999). The evolution of crew resource management training in commercial aviation.. International Journal of Aviation Psychology, 9 , 19– 32
(1997). Dilemmas in training for transfer and retention. Applied Psychology: An International Review , 46 , 317– 386
(1986). Effects of trainee-generated versus trainer-provided rule codes on generalization in behavior-modeling training.. Journal of Applied Psychology , 71 , 469– 473
(2000). Verhaltensmodellierung für die Durchführung von Mitarbeitergesprächen.. In M. Kleinmann & B. Strauß (Hrsg.), Potentialfeststellung und Personalentwicklung (2. überarb. u. erw. Aufl.). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie
(1995). Personalentwicklung. In H. Schuler (Hrsg.), Organisationspspychologie (2. Aufl. 285– 316 Bern: Huber
(2000). Training im Qualitätsmanagement. Eine Interventionsstudie zur Vermittlung von Qualitätswissen und handlungsleitenden Kognitionen.. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 44 , 192– 201
(2002). Information und Lernen mit Multimedia. . Weinheim: Psychologie Verlags Union
(Hrsg.). (1990). Worksite stress management interventions.. American Psychologist, , 45 , 252– 261
(1995). Understanding human resource management in the context of organizations and their environments. Annual Review of Psychology , 46 , 237– 264
(1993). Simulation and gaming: fidelity, feedback and motivation.. In J. V. Dempsey & G. F. Salas (Eds.), Interactive instruction and feedback 197– 229 Englewood Cliffs, N. J.: Educational Technology
(1991). Analysis of task analysis procedures.. In G. J. Anglin (Ed.), Instructional technology. Past, present and future 170– 187 Englewood: Libraries Unlimited
(in Druck). Training von Führungskräften. In H. Schuler (Hrsg.) Organisationspsychologie. , Enzyklopädie der Psychologie D/III/3. Göttingen: Hogrefe
(1976). Evaluation of training.. In R. L. Craig (Ed.), Training and development handbook: a guide to human resource development 301– 319 New York: McGraw-Hill
(2000). Potentialentwicklung und Personalentwicklung . (2. Aufl.). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie
(Hrsg.). (2000). Organisationales Lernen und Lernende Organisation - ein Überblick zum Stand von Theorie und Empirie. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 44 , 179– 191
(1993). Application of cognitive, skill-based, and afffective theories of learning outcomes to new methods of training evaluation. Journal of Applied Psychology , 78 , 311– 328
(1997). Linking training objectives to evaluation criteria. In M. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 151– 175 Washington: APA
(1985). Mentoring at work: Development relationships in organizational life . Glenview, Il.: Scott Foresman
(1989). Mentoring as an antidote to stress during corporate trauma. Human Resource Management , 28 , 495– 510
(1985). Mentoring alternatives: The role of peer relationships in career development. Academy of Management Journal , 28 , 110– 132
(2000). Evaluation von Outdoor-Teamentwicklungsseminaren . Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Heidelberg
(1992). Apprenticeship training in the workplace: Computer-coached practice environment as a new form of apprenticeship.. In M. J. Farr & J. Psotka (Eds.), Intelligent instruction by computer: Theory and practice 15– 36 Philadelphia, PA: Taylor & Francis
(1988). Human resource training and development. Annual Review of Psychology , 39 , 545– 582
(1989). Self-management training for increasing job attendance. A follow-up and a replication.. Journal of Applied Psychology , 74 , 411– 416
(1998). Theoretical, practical and organizational issues affecting training.. In J. D. Drenth, H. Thierry & C. J. de Wolff (Eds.), Handbook of work and organizational psychology 185– 206 Sussex, UK: Psychology Press
(1979). The application of social learning theory to training supervisors through behavior modeling.. Journal of Applied Psychology , 64 , 239– 246
(1992). International design strategies and tactics . Englewood Cliffs: Educational Technology Publications
(1992). Adaptive Lehrsysteme . Instruktionspsychologische Grundlagen und experimentelle Analysen. München: Psychologie Verlags Union
(1999). Continuous learning. In D. R. Ilgen & E. D. Pulakos (Eds.). The changing nature of performance 119– 153 San Francisco: Jossey-Bass
(1991). Skill-based job analysis: a strategy for closing the skills gap. Handout presented in J. C. Nebelung (chair), Focus on the future: Job Analysis for Human Resource Strategies, Sixth Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, St. Louis, April 1991
(1995). Unterrichten und Lernumgebungen gestalten . (Forschungsbericht 60). München: LMU, Institut für Pädagogische Psychologie
(1981). Vicarious learning: The influence of modeling on organizational behavior.. Academy of Management Review , 6 , 105– 113
(1986). Multidimensional self-concepts: The effect of participation in an outward bound program. Journal of Personality and Social Psychology , 50 , 195– 204
(1987). A long-term follow-up of the effect of participation in an outward bound program. Personality and Social Psychology Bulletin , 12 , 475– 492
(1992). The influence of individual and situational characteristics on measures of training effectiveness. Academy of Management Journal , 35 , 828– 847
(1986). The instructional systems development (ISD) model. A review of those factors critical to its successful implementation. Educational Communication and Technology , 34 , 67– 81
(2000). Business psychology and organizational behaviour . (3rd ed.). Hove: Psychology Press
(1961). Training in Business and Industry . New York: Wiley
(1988). Cognitive task analysis as a basis for tutor development: Articulating abstract knowledge representations.. In J. Psotka., L. D. Massey & S. A. Mutter (Eds.), Intelligent tutoring systems. Lessons learned. Hillsdale, NJ: Erlbaum
(1991). Intervention bei Streß. Anwendung und Wirkung des Streßimpfungstrainings. . Bern: Huber
(1983). An objective evaluation of a behavior modeling training program.. Personnel Psychology , 36 , 755– 761
(1993). The transition from theory to therapy: test of two instructional methods.. Applied Cognitive Psychology , 7 , 139– 153
(1996). Cognitive task analysis: harmonizing task to human capacities.. Ergonomics , 39 , 543– 561
(1991). Personalentwicklung . Stuttgart: Enke
(1986). Gruppenverfahren der Arbeitsanalyse und Arbeitsgestaltung . Heidelberg: Springer
(1996). Evaluation von Expertenurteilen bei der Personalauswahl mittels Conjoint-Analyse. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 40 , 38– 41
(1988). What do protege´s look for in a mentor? Results of three experimental studies. Journal of Vocational Behavior , 33 , 15– 37
(1989). Are cognitive skills context-bound?. Educational researcher , 18 , 16– 25
(1997). Role of goal orientation, ability, need for achievement and locus of control in the self-eficacy and goal-setting process. Journal of Applied Psychology , 82 , 792– 802
(1994). First Amomg Equals: Leader, Peers, and Choice. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama and Sociometry , 47 , 59– 79
(1981). Improving managerial effectiveness through modelling-based trainng. Organzational Dynamics , 9 , 60– 77
(1997). Training for a rapidly changing workplace . Washington: APA
(Eds.) (1994). Gender differences in expected outcomes of mentoring relationships. Academy of Management Journal , 37 , 957– 971
(1989). Perspectives on cognitive task-analysis. The state of the art.. Proceedings of the Human Factors Society. , 33rd. annual meeting 1348– 1352 Santa Monica, CA: Human Factors Society
(1990). Taking cognitive task analysis into the field. Bridging the gap from research to application. Proceedings of the Human Factors Society. 34th annual meeting 1304– 1308 Santa Monica, CA: Human Factors Society
(1994). Computergestützte Lernumgebungen. In H. Arzberger & K.-H. Brehm (Hrsg.), Computerunterstützte Lernumgebung. Planung, Gestaltung und Bewertung. Erlangen: Publicis MCD Verlag
(1996). Träges Wissen: Wenn Erlerntes nicht genutzt wird. Psychologische Rundschau , 47 , 78– 92
(2000). Die Lernhaftigkeit der Arbeitsaufgabe. Entwicklung und Erprobung eines Fragebogens zu lernrelevanten Merkmalen der Arbeitsaufgabe (FLMA) Zeitschrift für Arbeitswissenschaft , 54 , 175– 183
(1997). Belastung und Beanspruchung . Heidelberg: Asanger
(1993). Belastungen und Gesundheitsressourcen im Berufs- und Privatbereich. Eine quantitative Studie . Forschungsprojekt SALUTE (Bericht No. 3). ETH Zürich, Institut für Arbeitspsychologie
(1990). Behavior modeling: its record and potential in training and development. British Journal of Management , 1 , 117– 125
(1997). Perspektiven der Karriere . Stuttgart: Poeschel
(Hrsg.). (1994). Erfassung und Modellierung von Fachwissen als Grundlage für den Aufbau von Expertensystemen. (Teil 2: Methodenkritische Grundlagen) Zeitschrift für Psychologie , 2 , 321– 348
(1993). The relationship between organizational transfer climate and positive transfer of training. Human Resource Quarterly , 4 , 377– 390
(1984). Questioning the effectiveness of behavior modeling training in an industrial setting. Personnel Psychology , 37 , 261– 276
(1993). Beyond formal experimental design: towards an expanded view of the training evaluation process. Personnel Psychology , 46 , 613– 627
(1994). Moderating effects of self-efficacy for the relationship between training method and anxiety and stress reactions of newcomers. Journal of Organizational Behavior , 15 , 639– 654
(1997). Transfer of training and self-efficacy: What is the dilemma?. Applied Psychology. An International Review , 46 , 365– 370
(1997). Methods, tools and strategies for team training.. In M. A. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 249– 279 Washington: APA
(2000). Linking Expertise and Naturalistic Decision Making . Mahwah, N. J.: Erlbaum
(Eds.). (2000). The design and delivery of crew resource management training: Explicitly available resources. Human Factors, , 42 , 490– 511
(2001). The science of training: A decade of progress. Annual Review of Psychology , 52 , 471– 499
(1993). The effects of sex and gender role orientation on mentorship in male-dominated occupations. Journal of Vocational Behavior , 43 , 251– 265
(2000). Gestaltung und Evaluation arbeitsbezogener Lernumgebungen . Unveröffentlichte Habilitationsschrift, Ruprecht-Karls-Universität, Heidelberg
(1995). Lernbedarfsanalyse bei komplexen Aufgabenstellungen - eine inhaltsbezogene und methodenkritische Studie. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 39 , 168– 178
(1997). Diagnostisches Handeln von Instandhaltern unterschiedlicher Expertise. In Kh. Sonntag & N. Schaper (Hrsg.), Störungsmanagement und Diagnosekompetenz 155– 172 Zürich: vdf
(1998). Analysis and training of diagnostic expertise in complex technical domains.. European Journal of Work and organisational Psychology , 7 , 479– 499
(2000). Authentizität und kognitive Modellierung als Gestaltungsprinzipien eines Diagnose-CBT. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 44 , 209– 228
(1989). Strategic job analysis. Human Resource Management , 28 , 51– 63
(1996). Arbeit und Bildungsqualität. Studien in der Textil- und Chemieindustrie . Zürich: Ruegger
(2000). Cognitive Task Analysis . Mahwah, N. J.: Erlbaum
(Eds.). (1989). Personalentwicklung. [Themenheft] Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 33 (1) ,
(Hrsg.) (2000). Psychologische Personalauswahl. Einführung in die Berufseignungsdiagnostik . (3. Aufl.). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie
(1999). Instruktionsdesign: Modelle und Anwendungsgebiete. Unterrichtswissenschaft , 1 , 3– 10
(2001). Betriebliche Bildung via Internet . Bern: Huber
(1985). Hierarchical task analysis and training decissions. Programmed Learning and Educational Technology , 22 , 162– 176
(1986). Issues in the training of process operators. International Journal of Ergonomics ,
(1995). Lernoberfläche des Unternehmens. In H. Simon & Kh. Schwuchow (Hrsg.), Management - Lernen und Strategie 149– 158 Stuttgart: Schaeffer-Poeschel
(1997). Leadership training in organizational justice to increase citizenship behavior within a labor union: a replication. Personnel Psychology , 50 , 617– 633
(1997). Building adaptive expertise: Implications for training design strategies. In M. A. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 89– 118 Washington: APA
(2001). To transfer or not to transfer? Investigating the combined effects of trainee characteristics, team leader support and team climate. Journal of Applied Psychology , 86 , 279– 292
(1996). Lernen im Unternehmen . München: C. H. Beck
(1996a). Personalentwicklung und Qualifikation . In L. v. Rosenstiel, M. Hockel & W. Molt (Hrsg.), Handbuch der Angewandten Psychologie (Vol. 2.1., 1– 19 Landsberg: ecomed
(1997). Real life tasks and authentic contents in learning as a potential for transfer. Commentary on “Dilemmas in training for transfer and retention” by Berryl Hesketh Applied Psychology. An International Review , 46 , 344– 349
(1999). Personalentwicklung in Organisationen . Göttingen: Hogrefe
(Hrsg.) (1997). Computer-based Training zur Bewältigung komplexer Diagnoseaufgaben. In Kh. Sonntag & N. Schaper (Hrsg.), Störungsmanagement und Diagnosekompetenz 211– 234 Zürich: Verein der Fachverlage
(1993). Selbsteinschätzung beruflicher Kompetenzen bei der Evaluation von Bildungsmaßnahmen. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 37 , 163– 171
(1988). Kognitives Training zur Bewältigung steuerungstechnischer Aufgabenstellungen. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 32 , 128– 138
(1999). Förderung beruflicher Handlungskompetenz. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen 211– 244 Göttingen: Hogrefe
(2000). Lernen und Fördern in Organisationen. [Themenheft] Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 44 (4) ,
(2001). Wissensorientierte Verfahren der Personalentwicklung. In H. Schuler (Hrsg.), Lehrbuch der Personalpsychologie 241– 264 Göttingen: Hogrefe
(1999). Leitfaden zur Personalplanung bei technisch-organisatorischen Innovationen (LPI). In H. Dunckel (Hrsg.), Handbuch psychologischer Arbeitsverfahren (Mensch - Technik - Organisations Bd. 14, 285– 318 Zürich: Verein der Fachverlage
(2001). Verhaltensorientierte Verfahren der Personalentwicklung.. In H. Schuler (Hrsg.), Lehrbuch der Personalpsychologie 265– 287 Göttingen: Hogrefe
(2000). Leitfaden zur Implementation arbeitsintegrierter Lernumgebungen . Bielefeld: Bertelsmann
(1988). Cognitive flexibility theory: Advanced knowledge acquisition in ill-structured domains. In V. Patel (Ed.), Tenth annual conference of the cognitive science society 375– 383 Hillsdale: Erlbaum
(1975). The psychology of training. . London: Pinguin Press
(1997). Advanced technologies in training: Intelligent Tutoring systems and virtual reality. In M. Quinones & A. Ehrenstein (Eds.), Training for a rapidly changing workplace 225– 248 Washington: APA
(1993). Transfer on trial: intelligence, cognition and instruction . Norwood, N. J.: Ablex
(Eds.) (1995). Computersimulierte Szenarien in der Personalarbeit . Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie
(Hrsg.) (1994). The relationship between organizational and environmental factors and the rise of innovative human resource practices. Group Organizational Management , 19 , 171– 202
(1992). Training and development in organizations.. Annual Review of Psychology , 35 , 399– 441
(1995). Hypertext und Hypermedia: Konzeptionen, Lernmöglichkeiten, Lernprobleme. In L. J. Issing & P. Klimsa (Hrsg.), Information und Lernen mit Multimedia 123– 138 Weinheim: Psychologie Verlags Union
(1999). Evaluation von Personalentwicklungsmaßnahmen.. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen. Psychologische Grundlagen, Methoden und Strategien (2. erw. u. überarb. Aufl., 261– 286 Göttingen: Hogrefe
(1993). Selbstreflexion und seine Bedeutung für die Handlungsregulation. In S. Strohschneider & R. von der Weth (Hrsg.), Ja, mach nur einen Plan. Planen und Fehlschläge - Ursachen, Beispiele und Lösungen 111– 125 Bern: Huber
(1995). Applying trained skills on the job: the importance of the work environment. Journal of Applied Psychology , 80 , 239– 252
(1994). Role of protégé personality in receipt of mentoring and career success.. Academy of Management Journal , 37 , 688– 702
(1999). Lern- und Entwicklungspotentiale in der Arbeit. Beiträge der Arbeits- und Organisationspsychologie. In Kh. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen 123– 153 Göttingen. Hogrefe
(1985). Pädagogische Aspekte der Handlungsregulationstheorie. In H. Passe-Tietjen & H. Stiehl (Hrsg.), Betriebliches Handlungslernen und die Rolle des Ausbilders 109– 123 Wetzlar: W. v. Siemens-Schule
(1994). Evaluation of an outdoor-based training program. In D. L. Kirkpatrick (Ed.), Evaluating training programs: The four levels 118– 133 San Francisco: Berrett-Koehler Publishers
(2000). Lernförderung durch die Organisation. Erfassung mit dem Fragebogen zum Lernen in der Arbeit (LIDA) Zeitschrift für Arbeitswissenschaft , 54 , 184– 190
(1998). Learning strategies and occupational training.. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology. Chichester: Wiley
(1993). The relationships of career mentoring to early career outcomes. Organisation studies , 14 , 419– 441
(1990). Organisational benefits of mentoring. Academy of Management Executive , 4 , 88– 93
(1985). Enhancing adult motivation to learn . San Francisco: Jossey-Bass
(