Wissenschafts-Praxis-Forum
Konzeption und Prüfung eines multimodalen Systems der Leistungsbeurteilung: Gruppenmodul
Abstract
Zusammenfassung. Im Rahmen der Entwicklung eines multimodalen Systems der Leistungsbeurteilung für die Sparkassen-Finanzgruppe wurde ein neuartiges Verfahren zur Beurteilung von Gruppen konstruiert und erprobt. Um der Eigenheit von Gruppen gerecht zu werden, wurde der Fokus auf interindividuelle Aspekte, also auf Gruppenprozesse und -ergebnisse gelegt. Hierzu wurde das normative Modell der Gruppeneffektivität von Hackman (1987) mit dem Team Reflexivity-Modell von West (1994) verknüpft: Ergebnis sind vier Dimensionen der Beurteilung von Gruppen: Aufgabenbezogene Zusammenarbeit, Leistung, Sozio-emotionales Gruppenverhalten, und Qualität der Beziehungen. Zwei Perspektiven werden unterschieden und als Gruppenselbstbeurteilung und Gruppenfremdbeurteilung bezeichnet. Die vier Dimensionen erhalten eine andere Bedeutung je nach eingenommener Perspektive: Einerseits handelt es sich um Gesichtspunkte innerhalb einer Gruppe, andererseits um solche zwischen miteinander kooperierenden Gruppen. Die Dimensionen wurden über Verhaltensbeobachtungsskalen operationalisiert. Die empirische Überprüfung bestätigte die Verwendbarkeit der Skalen.
Abstract. In the context of the development of a multimodal system of performance appraisal for the Sparkassen Financial Group a novel method for the evaluation of groups has been designed and tested. To take into account the special features of groups we focused on the interindividual aspects, i.e., group processes and group outcomes. For this, the normative model of group effectiveness by Hackman (1987) has been combined with the team reflexivity model of West (1994). As a result, four dimensions of team performance appraisal emerge: task-related collaboration, output, socio-emotional group behavior, and quality of relations. Two perspectives are differentiated and labeled as “performance appraisal of the own team” and “performance appraisal of another team”. The four dimensions have a different meaning depending on the perspective taken: On the one hand, aspects within a group, on the other hand, those of cooperating groups are concerned. The dimensions were operationalized using behavioral observation scales. The empirical analysis confirmed the usability of the scales.
Literatur
1950). Interaction process analysis. A method for the study of small groups . Cambridge, MA: Addison-Wesley
(2001). Citizenship performance. Its nature, antecedents, and motives. In B. W. Roberts & R. Hogan (Eds.), Personality psychology in the workplace 45– 61 Washington, DC: APA
(1996). Criteria for the study of work group functioning. In M. A. West (Ed.), Handbook of work group psychology 285– 315 Chichester: Wiley
(2000). Teamklima-Inventar (TKI) . Göttingen: Hogrefe
(1992). Work teams in industry: A selected review and proposed framework. In R. W. Swezey & E. Salas (Eds.), Teams: Their training and performance 355– 377 Norwood, NJ: Ablex
(1973). Twenty years of consideration and structure. In E. A. Fleishman & J. G. Hunt (Eds.), Current developments in the study of leadership 1– 37 Carbondale, IL: Southern Illinois University Press
(1987). The design of work teams. In J. W. Lorsch (Ed.), Handbook of organizational behavior 315– 342 Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
(1988). A meta-analysis of self-superior, self-peer, and peer-supervisor ratings. Personnel Psychology , 41 , 43– 62
(2001). Der Fragebogen zur Arbeit im Team (F-A-T). Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 45 , 26– 33
(Fragebogen zur Arbeit im Team (F-A-T) . Göttingen: Hogrefe
(in Druck)1977). Behavioral observation scales for performance appraisal purposes. Personnel Psychology , 30 , 255– 268
(1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome . Lexington, MA: Lexington Books
(1992). Toward an understanding of team performance and training. In R. W. Swezey & E. Salas (Eds.), Teams: Their training and performance 3– 29 Norwood, NJ: Ablex
(2003). Konzeption und Prüfung eines multimodalen Systems der Leistungsbeurteilung: Individualmodul. Zeitschrift für Personalpsychologie , 2 , 29– 39
(1990). Work teams: Applications and effectiveness. American Psychologist , 45 , 120– 133
(1996). Promoting team effectiveness . In M. A. West (Ed.), Handbook of work group psychology 503– 529 Chichester: Wiley
(2003). Zum Nutzen zusätzlicher Selbsteinschätzungen bei der Beurteilung des Führungsverhaltens. Zeitschrift für Personalpsychologie , 2 , 13– 21
(1993). Menschliche Kommunikation: Formen, Störungen, Paradoxien . (8. Aufl.). Bern: Huber.
(2001). Gruppenarbeit. In H. Schuler (Hrsg.), Lehrbuch der Personalpsychologie 483– 507 Göttingen: Hogrefe
(1994). Effective teamwork . Leicester: The British Psychological Society
(1998). Team effectiveness in organizations. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology (Vol. 13., pp. 1– 48 Chichester: Wiley
(1998). Beurteilungskriterien für aufgabenorientierte Gruppen. Gruppendynamik , 29 , 313– 325
(