Abstract
Das Ziel der längsschnittlich angelegten Studie besteht darin, frühe Einflussfaktoren auf die numerische Entwicklung im Alter von sechs Jahren ausfindig zu machen. Hierzu werden kognitive Faktoren (Intelligenz, Arbeitsgedächtnis, Abruf von Informationen aus dem Langzeitgedächtnis, phonologische Bewusstheit) sowie Merkmale der sozialen Umgebung (sozioökonomischer Status, Migrationshintergrund, Home Numeracy Environment, Home Literacy Environment, mütterliche Selbsteinschätzung in Bezug auf Mathematik) als Prädiktoren für die numerischen Kompetenzen an einer Stichprobe von 132 Fünfjährigen analysiert. Die Ergebnisse legen ein multiples Bedingungsgefüge nahe. Während die Intelligenz und die phonologische Bewusstheit keinen bedeutsamen Beitrag zur Varianzaufklärung leisteten, stellten das visuell-räumliche Arbeitsgedächtnis sowie die Abrufgeschwindigkeit aus dem Langzeitgedächtnis wichtige Einflussfaktoren der frühen numerischen Leistungen dar. Von den Merkmalen der sozialen Umwelt konnten darüber hinaus der sozioökonomische Status und die häusliche numerische Umgebung zusätzlich bis zu 12 % Varianz aufklären. Die Bedeutung der Befunde für die Diagnostik und Intervention bei Risikokindern wird diskutiert.
This longitudinal study aims at identifying predictors of early numerical skills in six-year-old children. For this purpose, we collected data on cognitive factors (intelligence, working memory, rapid naming, phonological awareness) and social environment (socio-economic status, migration background, home numeracy environment, home literacy environment, maternal self-estimation with regard to mathematics) in a sample of 132 five year olds. According to the results early numerical development is determined by a multifactorial set of conditions. Intelligence and phonological awareness do not contribute significantly to variance explanation. Instead, working memory (visual-spatial sketchpad) and the speed of retrieval from long-term memory make a significant contribution to variance explanation of early numerical skills. Interestingly, home numeracy environment and socio-economic status lead to significant additional explained variance of up to 12 %. We discuss the implications of our findings for diagnostic procedures and intervention methods for children at risk.
Literatur
2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106, 20 – 29.
(2004). Developmental dynamics of math performance from preschool to Grade 2. Journal of Educational Psychology, 4, 699 – 713.
(1986). Working memory. Oxford: University Press.
(1996). Number use at home by children and their parents and its relationship to early mathematical performance. Early Development and Parenting, 5, 35 – 45.
(2007). Parenting and Mathematical Development. Academic Exchange Quarterly, 11, 76 – 80.
(2007). Die Koppelung von sozialer Herkunft und Schülerleistung im internationalen Vergleich. In , IGLU 2006. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich (S. 225 – 247). Münster: Waxmann.
(2002). Colored Progressive Matrices (CPM). Frankfurt/Main: Swets Test Services.
(1997). Childrens arithmetical difficulties: Contributions from processing speed, item identification, and short-term memory. Journal of Experimental Child Psychology, 65, 1 – 24.
(1978). The child’s understanding of number. Cambridge: Harvard University Press.
(1997). The unique contribution of home literacy environment to differences in early literacy skills. Early Child Development and Care, 127 – 128, 233 – 243.
(2006). Entwicklung des Rechnens im Grundschulalter: Basale Fertigkeiten, Wissensabruf und Arbeitsgedächtniseinflüsse. Münster: Waxmann.
(2006). Längsschnittliche Analysen zur Lese-, Rechtschreib- und Mathematikleistung im Grundschulalter: Zur Rolle von Vorwissen, Intelligenz, phonologischem Arbeitsgedächtnis und phonologischer Bewusstheit. In , Schulische Leistung: Grundlagen, Bedingungen, Perspektiven (S. 87 – 105). Münster: Waxmann.
(2005). Spontaneous focusing on numerosity and mathematical skills of young children. Learning and Instruction, 15, 237 – 256.
(2012). Arbeitsgedächtnistestbatterie für Kinder von 5 bis 12 Jahren (AGTB 5 – 12). Göttingen: Hogrefe.
(2001). The relations between phonological processing abilities and emerging individual differences in mathematical computational skills: A longitudinal study from second to fifth grades. Journal of Experimental Child Psychology, 79, 192 – 227.
(2008). Preschool home literacy practices and childrens literacy development: A longitudinal analysis. Journal of Educational Psychology, 100, 252 – 271.
(1994). A mental model for early arithmetic. Journal of Experimental Psychology: General, 123, 284 – 296.
(2002). Bielefelder Screening zur Früherkennung von Lese-Rechtschreibschwierigkeiten (BISC) (2. überarb. Aufl.). Göttingen: Hogrefe
(2013). Alltagsintegrierte Förderung numerischer Kompetenzen im Kindergarten. Frühe Bildung, 2, 84 – 91.
(2010). Phonological awareness and mathematical difficulty: A longitudinal perspective. British Journal of Developmental Psychology, 28, 89 – 107.
(2003). Vorhersage von Rechenschwäche in der Grundschule. Hamburg: Kovač.
(2008). Prävention der Rechenschwäche. In , Handbuch der Pädagogischen Psychologie (Handbuch der Psychologie, Bd. 10, S. 360 – 370). Göttingen: Hogrefe.
(2008). Kurz- und langfristige Effekte mathematischer Frühförderung im Kindergarten durch das Programm „Mengen, zählen, Zahlen”. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 40, 135 – 146.
(2006). Mathematische Vorläuferfertigkeiten im Vorschulalter und ihre Vorhersagekraft für die Mathematikleistungen bis zum Ende der Grundschulzeit. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 53, 246 – 262.
(2009a). Early development of quantity to number-word linkage as a precursor of mathematical school achievement and mathematical difficulties: Findings from a four-year longitudinal study. Learning and Instruction, 19, 513 – 526.
(2009b). Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool quantity-number competencies on mathematics achievement in elementary school: Findings from a 3-year-longitudinal study. Journal of Experimental Child Psychology, 103, 516 – 531.
(2008). Zur Bedeutung von Arbeitsgedächtnis, Intelligenz, phonologischer Bewusstheit und früher Mengen-Zahlen-Kompetenz beim Übergang vom Kindergarten in die Grundschule. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 55, 118 – 131.
(2010). Pathways to mathematics: Longitudinal predictors of performance. Child Development, 81, 1753 – 1767.
(2009). Home numearcy experiences and children‘s math performance in the early school years. Canadian Journal of Behavioral Science, 41, 55 – 66.
(2001). Assessment Battery for Children (K-ABC). Frankfurt/M.: Pearson.
(2008). Effects of the home learning environment and preschool center experience upon literacy and numeracy development in early primary school. Journal of Social Issues, 64, 95 – 114.
(2003). The role of environment in the development of reading skills: A longitudinal study of preschool and school-age measures. Journal of Learning Disabilities, 36, 59 – 67.
(2010). Verbale Zählkompetenzen und Mehrsprachigkeit: Eine Studie mit Kindergartenkindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 57, 161 – 174.
(2010). Der Zusammenhang von familiärer Lernumwelt mit schulrelevanten Kompetenzen im Vorschulalter. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 30, 149 – 165.
(2007). The precursors of mathematics learning: Working memory, phonological ability and numerical competence. Cognitive Development, 22, 165 – 184.
(2008). Promoting broad and stable improvements in low-income children‘s numerical knowledge through playing number board games. Child Development, 79, 375 – 394.
(2005). Relationship between home literacy environment and reading achievement in children with reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38, 2 – 11.
(2008). Working memory deficits in children with specific learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 41, 514 – 523.
(2010). Arbeitsgedächtnisfunktionen bei rechenschwachen Kindern mit und ohne Dyskalkuliediagnose. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 57, 290 – 298.
(2008). Phonological awareness and visual-spatial sketchpad functioning predict early arithmetic attainment: Evidence from a longitudinal study. European Journal of Cognitive Psychology, 20, 711 – 722.
(2004). Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading. Journal of Experimental Child Psychology, 87, 239 – 266.
(1997). Mathematik. In F. E. Weinert (Hrsg.) Psychologie des Unterrichts und der Schule. Göttingen: Hogrefe.
(2002). Representation and retrieval of arithmetical facts: Developmental difficulties. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 55 A, 733 – 752.
(2006). Diagnose mathematischen Vorwissens im Vorschulalter und Vorhersage von Rechenleistungen und Rechenschwierigkeiten in der Grundschule. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 53, 236 – 245.
(2008). Naming speed in dyslexia and dyscalculia. Learning and Individual Differences, 18, 224 – 236.
(1989). The relationship between children’s early home experiences and their mathematical skills on entry to school. Early Child Development and Care, 43, 43 – 59.
(