Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/1617-6391.5.3.108

Zusammenfassung. Der Einfluss transformationaler Führung auf die affektive Bindung der Mitarbeiter an das Unternehmen wurde bereits in mehreren empirischen Untersuchungen nachgewiesen. Da die gefundenen Zusammenhänge jedoch eine erhebliche Streuung aufweisen, wird in vorliegender Untersuchung die Frage nach relevanten Moderatorvariablen gestellt. In einem ersten Schritt wurden aus theoretischen Überlegungen und bereits vorliegenden Befunden die zu erwartende Moderatorwirkung der Interaktionsdistanz sowie der Kommunikationsqualität abgeleitet. Zur Prüfung der aufgestellten Hypothesen wurden zwei Studien durchgeführt. Die Ergebnisse der ersten Studie (N = 155) legen nahe, dass der Zusammenhang zwischen transformationaler Führung und affektivem Commitment stärker ist, wenn Führungskraft und Mitarbeiter häufig in direktem Kontakt zueinander stehen. Die Ergebnisse der zweiten Studie (N = 538) zeigen diese Interaktionswirkung nicht. Allerdings konnte in Studie 2 gezeigt werden, dass der Zusammenhang zwischen transformationaler Führung und affektivem Commitment umso stärker ist, je höher die Qualität der Kommunikation zwischen Führungskraft und Mitarbeiter ist.


Moderating variables for the relationship between commitment and transformational leadership: Leader distance, and the quality of communication between leader and follower

Abstract. The influence of transformational leadership on affective commitment has been shown in several empirical studies. Because of the varying effects of the correlations found in these studies, in this research we focus on relevant moderating variables. By reviewing the existing empirical results, we identified leader-follower interaction distance and communication quality as possible moderating variables. In order to test our hypotheses we conducted two empirical studies. The results of the first study (N = 155) suggest that the relationship between transformational leadership is stronger when leader and follower are in frequent immediate contact. The results of the second study (N = 538) do not show this moderating effect. However, in study 2 we could show that the correlation between affective commitment and transformational leadership is stronger if quality of communication between leader and follower is high.

Literatur

  • Aiken, L. , West, S. G. (1991). Multiple Regression: Testing and interpreting interactions . Newbury Park, CA: Sage First citation in articleGoogle Scholar

  • Allen, N. J. , Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology , 63 , 1– 18 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Antonakis, J. , Atwater, L. (2002). Leader distance: A review and a proposed theory. Leadership Quarterly , 13 , 673– 704 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Avolio, B. J. , Bass, B. M. , Jung, D. I. (1999). Re-examining the components of transformational and transactional leadership using the Multifactor Leadership Questionnaire. Journal of Occupational and Organizational Psychology , 72 , 441– 462 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Avolio, B. J. , Kahai, S. , Dodge, G. E. (2000). E-leadership: Implications for theory, research, and practice. Leadership Quarterly , 11 , 615– 668 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Avolio, B. J. , Zhu, W. , Koh, W. , Bhatia, P. (2004). Transformational leadership and organizational commitment: mediating role of psychological empowerment and moderating role of structural distance. Journal of Organizational Behavior , 25 , 951– 968 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bass, B. M. (1985). Transformational leadership and performance beyond expectations . New York: The Free Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Basu, R. , Green, S. G. (1997). Leader-Member Exchange and transformational leadership: An empirical examination of innovative behaviors in leader-member dyads. Journal of Applied Social Psychology , 27 , 477– 499 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Becker, T. E. , Billings, R. S. , Eveleth, D. M. , Gilbert, N. L. (1996). Foci and bases of employee commitment: Implications for job performance. Academy of Management Journal , 39 , 464– 482 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Böhme, H. (2003). Zum Zusammenhang transformationaler Führung mit wünschenswertem betrieblichen Erleben und Verhalten . Unveröffentlichte Diplomarbeit; Universität Leipzig: Institut für Angewandte Psychologie First citation in articleGoogle Scholar

  • Bono, J. E. , Judge, T. A. (2003). Self-Concordance at work: Toward understand the motivational effects of transformational leaders. Academy of Management Journal , 46 , 554– 571 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bycio, P. , Hackett, R. D. , Allen, J. S. (1995). Further assessments of Bass (1985) conceptualization of transactional and transformational leadership. Journal of Applied Psychology , 80 , 468– 478 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Felfe, J. (2005). Charisma, transformationale Führung und Commitment . Köln: Kölner Studien Verlag First citation in articleGoogle Scholar

  • Felfe, J. (2006). Validierung einer deutschen Version des “Multifactor Leadership Questionnaire” (MLQ Form 5 × Short) von Bass und Avolio (1995). Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 50 , 61– 78 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Felfe, J. , Goihl, K. (2002). Deutsche überarbeitete und ergänzte Version des Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). In A. Glöckner-Rist (Hrsg.), ZUMA-Informationssystem. Elektronisches Handbuch sozialwissenschaftlicher Erhebungsinstru-mente (Version 6.00). Mannheim: Zentrum für Umfragen, Methoden und Analysen First citation in articleGoogle Scholar

  • Geyer, A. , Steyrer, J. (1998). Messung und Erfolgswirksamkeit transformationaler Führung. Zeitschrift für Personalforschung , 12 , 377– 401 First citation in articleGoogle Scholar

  • Graen, G. B. , Uhl-Bien, M. (1995). Relationship-based approach to leadership: Development of Leader-Member Exchange (LMX) Theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective. Leadership Quarterly , 6 , 219– 247 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hacker, W. (1998). Allgemeine Arbeitspsychologie . Bern: Huber First citation in articleGoogle Scholar

  • Howell, J. M. , Hall-Merenda, K. E. (1999). The ties that bind: The impact of Leader-Member Exchange, transformational and transactional leadership, and distance on predicting follower performance. Journal of Applied Psychology , 84 , 680– 694 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Judge, T. A. , Piccolo, R. F. (2004). Transformational and transactional leadership: A meta-analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psychology , 89 , 755– 768 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kacmar, K. M. , Witt, L. A. , Zivnuska, S. , Gully, S. M. (2003). The interactive effect of leader-member exchange and communication frequency on performance ratings. Journal of Applied Psychology , volno– 764– 772 First citation in articleGoogle Scholar

  • Kent, A. , Chelladurai, P. (2001). Perceived transformational leadership, organizational commitment, and citizenship behavior: A case study in intercollegiate athletics. Journal of Sport Management , 15 , 135– 159 First citation in articleGoogle Scholar

  • Meindl, J. , Ehrlich, S. B. (1987). The romance of leadership and the evaluation of organizational performance. Academy of Management Journal , 30 , 90– 109 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Meyer, J. P. , Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review , 1 , 61– 89 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Meyer, J. P. , Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace. Theory research and application . Thousand Oaks, CA: Sage First citation in articleGoogle Scholar

  • Meyer, J. P. , Becker, T. E. , Vandenberghe, C. (2004). Employee commitment and motivation: A conceptual analysis and integrative model. Journal of Applied Psychology , 89 , 991– 1007 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Meyer, J. P. , Herscovitch, L. (2001). Commitment in the workplace. Toward a general model. Human Resource Management Review , 11 , 299– 326 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Meyer, J. P. , Stanley, D. J. , Herscovitch, L. , Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior , 61 , 20– 52 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mohr, G. , Wolfram, H.-J. , Schyns, B. , Paul, T. , Günster, A. C. (2004). Kommunikationsqualität zwischen Führungskräften und Mitarbeiter/inne/n aus Sicht der Mitarbeiter/inne/n (FKQ-MA) (Communication quality between leader and member from the member’s perspective). In A. Glöckner-Rist (Hrsg.), ZUMA-Informationssystem. Elektronisches Handbuch sozialwissenschaftlicher Erhebungsinstrumente (Version 8.00). Mannheim: Zentrum für Umfragen, Methoden und Analysen First citation in articleGoogle Scholar

  • Podsakoff, P. M. , MacKenzie, S. B. , Bommer, W. H. (1996). Transformational leader behaviors and substitutes for leadership as determinants of employee satisfaction, commitment, trust, and organizational citizenship behaviors. Journal of Management , 22 , 259– 298 First citation in articleGoogle Scholar

  • Riketta, M. (2002). Attitudinal organizational commitment and job performance: A meta-analysis. Journal of Organizational Behavior , 23 , 257– 266 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rosenstiel, L. v. (2001). Führung. In H. Schuler (Hrsg.). Lehrbuch der Personalpsychologie (S. 317-347). Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Schmidt, K.-H. , Hollmann, S. , Sodenkamp, D. (1998). Psychometrische Eigenschaften und Validität einer deutschen Fassung des “Commitment”-Fragebogens von Allen und Meyer (1990). Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie , 19 , 93– 106 First citation in articleGoogle Scholar

  • Schyns, B. , Mohr, G. (2003). Nonverbal elements of leadership behaviour. Zeitschrift für Personalforschung , 18 , 289– 305 First citation in articleGoogle Scholar

  • Siders, M. A. , George, G. , Dharwadkar, R. (2001). The relationship of internal and external commitment foci to objective performance measures. Academy of Management Journal , 44 , 570– 579 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sperka, M. (1997). Zur Entwicklung eines “Fragebogens zur Erfassung von Kommunikation in Organisationen” (KomminO). Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie , 41 , 182– 190 First citation in articleGoogle Scholar

  • Steyrer, J. (1995). Charisma in Organisationen. Sozial-kognitive und psychodynamisch-interaktive Aspekte von Führung . Frankfurt am Main: Campus First citation in articleGoogle Scholar

  • Torjus, N. , Smolka, S. , Liepmann, D. (2004). Führung und Commitment. Der Einfluss von Kontextvariablen . Präsentation auf dem Kongress der DGFP e. V. in Göttingen First citation in articleGoogle Scholar

  • Trevino, L. K. , Lengl, R. H. , Daft, R. L. (1987). Media symbolism, media richness, and media choice in organizations: A symbolic interactionist perspective. Communication Research , 14 , 553– 574 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Van Dick, R. (2004). Commitment und Identifikation mit Organisationen . Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Weller, I. (2003). Commitment. In: A. Martin (Hrsg.), Organizational Behavior. Verhalten in Organisationen (S.77-94). Stuttgart: Kohlhammer First citation in articleGoogle Scholar

  • Whittington, J. L. , Goodwin, V. L. , Murray, B. (2004). Transformational leadership, goal difficulty, and job design: Independent and interactive effects on employee outcomes. Leadership Quarterly , 15 , 593– 606 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar