Klin Monbl Augenheilkd 2013; 230(4): 353-357
DOI: 10.1055/s-0032-1328359
Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Transsklerale Zyklophotokoagulation als primäre antiglaukomatöse Operation

Transscleral Cyclophotocoagulation as Primary Surgical Intervention in Glaucoma
N. F. K. Winkler
University Hospital Zurich, Division of Ophthalmology, Zurich, Switzerland (Chair Prof. K. Landau)
,
J. Funk
University Hospital Zurich, Division of Ophthalmology, Zurich, Switzerland (Chair Prof. K. Landau)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 16 September 2012

akzeptiert 06 January 2013

Publication Date:
29 April 2013 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Der Goldstandard bei medikamentös unzureichend kontrolliertem Glaukom ist die Trabekulektomie. Als Ultima Ratio kommt eine Zyklophotokoagulation infrage. Die Trabekulektomie verlangt vom Patienten ein hohes Maß an Compliance, um gute Resultate zu erzielen. Daher eignen sich manche Patienten nicht für diesen Eingriff.

Patienten und Methoden: Bei der Zyklophotokoagulation werden die Ziliarfortsätze über einen transskleralen Dioden-Laser selektiv verödet. 49 Augen von 47 Patienten (25 Frauen, 22 Männer) wurden hinsichtlich Augendruck, Visus und Anzahl Antiglaukomatosa in die Studie eingeschlossen. Die Patienten wurden in einem Zeitraum bis 24 Monate nach der OP begleitet.

Ergebnisse: Das Durchschnittsalter betrug 69,27 ± 14,45 Jahre. 15 Augen mit Offenwinkelglaukom, 12 mit Pseudoexfoliationsglaukom, 7 mit rubeotischem Sekundärglaukom und 15 mit anderem Sekundärglaukom wurden untersucht. Im Durchschnitt senkte die Zyklophotokoagulation den Augendruck um 14,45 ± 11,77 mmHg (− 42,7 %, p < 0,001). Die Antiglaukomatosa konnten um 1,31 ± 1,27 (− 52 %, p < 0,001) reduziert werden. Im Durchschnitt sank der Visus im beobachteten Intervall um 0,383 LogMAR (± 0,848, p = 0,004) ab.

Schlussfolgerungen: Für ein ausgewähltes Patientenkollektiv kann die Zyklophotokoagulation als Primäreingriff eine geeignete Methode sein, den Augendruck zu senken.

Abstract

Background: The gold standard of surgical interventions in medically uncontrolled glaucoma is trabeculectomy. Cyclophotocoagulation is often performed only as a secondary/tertiary surgery. Since trabeculectomy demands a high degree of postsurgical compliance to achieve satisfying results, some patients do not qualify for trabeculectomy.

Patients and Methods: During cyclophotocoagulation, the ciliary processes were coagulated using a transscleral diode laser. 49 eyes of 47 patients (25 women and 22 men) were included in our study. Patients were regularly followed up for 24 months. During follow-up, IOP, best corrected visual acuity and number of antiglaucoma drugs were recorded.

Results: The mean age was 69.27 ± 14.45 years. The diagnosis was open-angle glaucoma in 15 eyes, pseudoexfoliative glaucoma in 12 eyes, secondary rubeotic glaucoma in 7 eyes and secondary glaucoma without further specification in 15 eyes. On average, cyclophotocoagulation reduced intraocular pressure by 14.45 ± 11.77 mmHg (− 42.7 %, p < 0.001). Medication could be reduced by 1.31 ± 1.27 (− 52 %, p < 0.001). On average, visual acuity deteriorated by 0.383 LogMAR (± 0.848, p = 0.004).

Conclusion: For selected glaucoma patients, cyclophotocoagulation could be an option as primary surgical intervention to lower intraocular pressure.

 
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