Original paper

Flora und Vegetation der Bahnhöfe Mitteleuropas

[Flora and vegatation of railway stations in Central Europe]

Brandes, Dietmar

Phytocoenologia Band 11 Heft 1 (1983), p. 31 - 115

151 references

published: May 27, 1983

DOI: 10.1127/phyto/11/1983/31

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ArtNo. ESP024001101002, Price: 29.00 €

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Kurzfassung

In der vorliegenden Arbeit werden Flora und Vegetation von Bahnhöfen in Mitteleuropa beschrieben. Auf der Grundlage einer floristischen Kartierung von 63 Bahnhöfen sind Aussagen über die Häufigkeit der Gefäßpflanzen und ihre Bindung an Bahnhöfe möglich. Die Unkrautbekämpfung selektiert hauptsächlich Arten, die sich mit Stolonen oder durch Wurzeln mit Sproß-liefernden Knospen vermehren, sowie Therophyten. Die Vegetation wird mit ca. 300 pflanzensoziologischen Aufnahmen beschrieben, wobei besonderer Wert auf die Erfassung häufig auftretender Fragmentgesellschaften gelegt wird. Arten- und Gesellschaftsinventar hängen in erster Linie nicht von Größe oder Verkehrsfrequenz des Bahnhofs ab, sondern vom Ausmaß ungenutzter Flächen. Auf die Bedeutung stillgelegter Bahnhöfe für die Erhaltung von Ruderalgesellschaften - aber auch für naturnähere Vegetationstypen - wird ausdrücklich hingewiesen. Die Untersuchungen erstreckten sich hauptsächlich auf Bahnhöfe im östlichen Niedersachsen (Bundesrepublik Deutschland); unter Verwendung der einschlägigen Literatur und eigener Beobachtungen aus anderen Gebieten wird jedoch versucht, einen Überblick über Bahnhofsflora und -vegetation Mitteleuropas zu geben.

Abstract

This paper is dealing with flora and vegetation of railway stations in Central Europe. On the basis of floristical mapping of 63 railway stations statements are given to frequency of vascular plants and their bonds to railway stations. In the main therophytes and plants having an extensive system of underground runners are selected by weed control. The vegetation is described by about 300 plant sociological relevés; high value is set on registration of frequent fragment communities. The number of species and communities does not depend on size and travel in the first place, but on dimension of unused areas. The significance of shut down railway stations for conservation of ruderal plant communities is pointed out. The examinations refer in the main to railway stations in eastern Lower Saxony (Federal Republic of Germany). Using the relevant literature and own observations from other territories it is tried however, to give a summary of flora and vegetation of railway stations in Central Europe.

Keywords

railway stationsfloravegetationruderal plant communitiesCentral Europe