Skip to content
Licensed Unlicensed Requires Authentication Published by De Gruyter March 16, 2017

Innovation durch kollektive Lernfähigkeit

Collective learning capacity for innovation
  • Edda Behnken

Kurzfassung

Bedingt durch räumlich und funktionell fragmentierte Wertschöpfungsketten sowie erhöhte Produktkomplexität entwickeln sich Innovationsprozesse infolge der Einbindung verschiedener Kernkompetenzen zu sehr komplexen und sozialen Abläufen. Um das daraus resultierende Koordinationsproblem zu lösen, tendieren Unternehmen dazu, ihre Innovationstätigkeit in Netzwerke zu integrieren und sich dadurch einem kollektiven Innovationsprozess zuzuwenden. Unter diesen Bedingungen werden Innovationsprozesse zu kollektiven Lernprozessen. Dies bedeutet für die Netzwerkteilnehmer gemeinsames Hinzu- und Umlernen etablierter Routinen. Zur Aktivierung des kollektiven Lernens, ist ständige Interaktion erforderlich. Der größte Teil des integrierten Wissens ist implizit und ohne kontinuierliche, direkte Interaktion kaum übertragbar. Daraus formen sich gemeinsame Institutionen, die für die Koordination innerhalb des Netzwerks unabdingbar sind. Es wird offensichtlich, dass Wettbewerbsvorteile zunehmend durch das kollektive Lernvermögen bestimmt werden, was zu einer unumgänglichen Neudefinition von Modellen für Innovationsmanagement führt.

Abstract

Under conditions of fragmented value-added chains industrial innovation becomes complementary, systemic, highly complex and finally due to these facts increasingly societal. Therefore innovation processes tend to be embedded into networks. They become collective learning processes. During the process of collectively innovating the network partners have to learn collectively and have to unlearn established routines. The fundamental condition for a successful collective learning process is regular direct interaction enabled by spatial proximity, not only due to the fact that most of the integrated knowledge is tacit and hardly transferable without direct interaction but also because common institutions result of regular repeated direct interaction and are indispensable for coordination. Under these conditions collective learning capacity will increasingly determine competitive advantage. This leads to redefinition of Innovation Management models.


Dipl. Oek. Edda Behnken, geb. 1980, studierte Wirtschaftswissenschaften an der Universität Bremen mit den Schwerpunkten Wirtschaftspsychologie, Innovationsmanagement und Netzwerke. Derzeit ist sie bei der Firma Pumacy Technologies AG als Projektconsultant im Bereich Wissensmanagement tätig und bearbeitet Innovationsmanagement-Projekte in der Luftfahrtindustrie.


References

1 Elsner, W.: Increasing Complexity in the „New“ Economy and Co-ordination Requirements Beyond the „Market”: Network Governance, Interactive Policy, and Sustainable Action. In: Elsner, W.; Frigato, P.; Steppacher, R. (Hrsg): Social Costs of the Global „New“ Economy, 2003Search in Google Scholar

2 Nelson, R. R.; Winter, S. G.: An Evolutionary Theory of Economic Change. Cambridge et al. 1982Search in Google Scholar

3 Nonaka, I.; Takeuchi, H.: The Knowledge Creating Company. New York199510.1016/b978-0-7506-7009-8.50016-1Search in Google Scholar

4 Behnken, E.: Governance in Innovativen Unternehmensnetzwerken: Entwicklung einer „Distributed Innovation Governance“. Bremen2003Search in Google Scholar

5 Axelrod, R.: The Evolution of Cooperation. New York198410.1126/science.7466396Search in Google Scholar PubMed

6 Keeble, D.; Wilkonson, F.: High-Technology Clusters, Networking and Collective Learning in Europe. Aldershot et al. 2000Search in Google Scholar

7 Boekema, F.; Meeus, M.; Oerlemans, L.: Learning, Innovation and Proximity: An Empirical Exploration of Patterns of Learning: A Case Study. In: Boekema, F. (Hrsg.): Knowledge, Innovation and Economic Growth: the Theory and Practice of Learning Regions, Cheltenham et al. 2000, S. 137164Search in Google Scholar

Online erschienen: 2017-03-16
Erschienen im Druck: 2005-10-27

© 2005, Carl Hanser Verlag, München

Downloaded on 6.5.2024 from https://www.degruyter.com/document/doi/10.3139/104.100947/html
Scroll to top button