Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

10.01.2019 | Methodologies and Application

Location perspective-based neighborhood-aware POI recommendation in location-based social networks

Zeitschrift:
Soft Computing
Autoren:
Lei Guo, Yufei Wen, Fangai Liu
Wichtige Hinweise
Communicated by V. Loia.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

As an effective way to help users find attractive locations and meet their individual needs, point-of-interest (POI) recommendation has become an important application in location-based social networks (LBSNs). Although the geographical influence has been reported as an effective factor for improving POI recommendation accuracy, previous work mainly models it from the user perspective instead of location perspective. Intuitively, neighboring POIs tend to be visited by similar users, which implies that modeling geographical relationships from a location perspective can simulate users’ behavior more reasonably. Moreover, different from traditional recommendation problems, users in LBSNs often express their interests only by checking in different POIs, which is a kind of implicit feedback. In other words, we can easily get the POIs that the users have visited, but it is hard to get the ones that the users do not like. We cannot use a common approach to distinguish these negative values directly. Based on the above observations, this work concentrates on exploiting the geographical relationships among POIs from a location perspective for implicit problem, where a location neighborhood-aware weighted probabilistic matrix factorization is proposed (L-WMF). To be specific, the weighted probabilistic matrix factorization (WMF) that can deal with implicit feedback is first introduced as our basic POI recommendation method. Then, we incorporate the geographical relationships among POIs into the WMF as the regularization terms to exploit the geographical characteristics from a location perspective. Finally, we conduct several experiments to evaluate our L-WMF method on two real-world datasets, and the experimental results indicate that the L-WMF is more effective and can reach better performance than other related methods.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe​​​​​​​​​​​​​​

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Best Practices für die Mitarbeiter-Partizipation in der Produktentwicklung

Unternehmen haben das Innovationspotenzial der eigenen Mitarbeiter auch außerhalb der F&E-Abteilung erkannt. Viele Initiativen zur Partizipation scheitern in der Praxis jedoch häufig. Lesen Sie hier  - basierend auf einer qualitativ-explorativen Expertenstudie - mehr über die wesentlichen Problemfelder der mitarbeiterzentrierten Produktentwicklung und profitieren Sie von konkreten Handlungsempfehlungen aus der Praxis.
Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise