Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

09.01.2017 | Ausgabe 2/2017

Marketing Letters 2/2017

Malleability of taste perception: biasing effects of rating scale format on taste recognition, product evaluation, and willingness to pay

Zeitschrift:
Marketing Letters > Ausgabe 2/2017
Autoren:
Antonia Mantonakis, Norbert Schwarz, Amanda Wudarzewski, Carolyn Yoon

Abstract

Product-related cues, such as brand or price, can influence consumers’ taste perception. Going beyond this observation, we examine the extent to which a stimulus-extrinsic factor, such as the format of the measurement tool on which consumers describe attributes of a taste sample, influences concurrent taste perception, and in turn, later taste recognition, overall product evaluation, and willingness to pay (WTP). The results of two experiments show that rating scale format (i) influences consumers’ concurrent impression of a taste sample, (ii) systematically biases later identification of the sample in a taste recognition test, and (iii) affects overall product evaluation and WTP. However, scale format (iv) does not influence ratings and downstream judgments when consumers are highly knowledgeable in the product domain. These findings demonstrate that the experience of taste is fleeting and not well represented in memory, and that like other subjective experiences, taste needs to be reconstructed based on accessible cues.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

Marketing Letters 2/2017 Zur Ausgabe