Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

10.05.2015 | Ausgabe 2/2016

Social Indicators Research 2/2016

Measuring Financial and Social Outreach Productivity of Microfinance Institutions in Bangladesh

Zeitschrift:
Social Indicators Research > Ausgabe 2/2016
Autoren:
Md Aslam Mia, V. G. R. Chandran
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s11205-015-0979-5) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

The productive employment of scarce resources to achieve financial sustainability and social outreach among microfinance institutions (MFIs) has become a key concern of policymakers and practitioners. In view of its importance, this study adopted the Malmquist total factor productivity approach with a balanced panel dataset of 162 MFIs ranging from 2007 to 2012 to measure productivity performance. The results indicate that the microfinance sector in Bangladesh exhibited 4.3 % in overall productivity progress, attributed mainly to better managerial efficiency. Further splitting the output into financial and social outreach, known as ‘dual mission’, this study observed 3.9 and 5 % productivity progress per annum respectively, with five best practising MFIs being identified due to their balanced growth in both objectives. Although, depth of social outreach productivity (proxy by average loan size) recorded successive progress during the study period (2007–2012), breadth of social outreach productivity (proxy by number of savers) improved little due to the lack of innovative savings products. Thus, basing their designing of comprehensive savings products and development of appropriate synergies on the best five performing MFIs, the government and respective authorities should stimulate the transfer of their innovative practices to other MFIs to enhance sectorial growth and better serve the poor community.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Zusatzmaterial
Nur für berechtigte Nutzer zugänglich
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

Social Indicators Research 2/2016 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise