Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

29.03.2016 | Research Paper | Ausgabe 2/2017

Journal of Happiness Studies 2/2017

Measuring Socio-economic Factors and Sensitivity of Happiness

Zeitschrift:
Journal of Happiness Studies > Ausgabe 2/2017
Autor:
Hideyuki Mizobuchi

Abstract

There is significant variation in average subjective well-being across countries. What makes people in some countries happier or more miserable than others? In this study, we decompose the difference in average subjective well-being across countries into a comprehensive set of socio-economic factors along with cross-country difference in sensitivity of happiness in order to answer the question. While an individual’s subjective well-being is affected by socio-economic status, every individual does not necessarily draw the same level of subjective well-being from a given condition of life because of different personal characteristics. Sensitivity of happiness is an umbrella term capturing such factors that are not reflected by socio-economic conditions. We introduce Data Envelopment Analysis (DEA) approach to estimate a happiness function and specify the sensitivity score for each country in a sample. We draw on a comprehensive set of well-being indicators released by the Better Life Initiative of the OECD, along with measures of income inequality. We find that the health factor and sensitivity term play the largest role in generating variation in subjective well-being. Even within countries, the average level of subjective well-being varies between different population groups. Drawing on a set of indicators that assess the life circumstances of different groups within each country, our decomposition formulation allows for a full explanation of the differences in average life satisfaction between the groups. We investigate the differences between men and women, and high income earners and low income earners.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Kombi-Abo erhalten Sie vollen Zugriff auf über 1,8 Mio. Dokumente aus mehr als 61.000 Fachbüchern und rund 500 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit dem Wirtschafts-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 45.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

Journal of Happiness Studies 2/2017Zur Ausgabe

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Die Corporate Supply Strategy bei Phoenix Contact GmbH & Co. KG

Lesen Sie am Beispiel von Phoenix Contact, wie der Einkauf in einem weltweit agierenden Industrieunternehmen mit dezentralen Einkaufsstrukturen mit der 15M-Architektur der Supply-Strategie strategisch ausgerichtet werden kann.
Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise