Skip to main content
Erschienen in: Design Automation for Embedded Systems 1-2/2018

03.03.2018

MEMCOP: memory-aware co-operative power management governor for mobile games

verfasst von: Chen-Ying Hsieh, Jurn-Gyu Park, Nikil Dutt, Sung-Soo Lim

Erschienen in: Design Automation for Embedded Systems | Ausgabe 1-2/2018

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Modern mobile heterogeneous platforms have GPUs integrated with multicore processors to enable execution of high-end graphics-intensive games. However, these gaming applications consume significant power due to heavy utilization of CPU–GPU resources, which drains battery resources that are critical for mobile devices. While dynamic voltage and frequency scaling (DVFS) techniques have been exploited previously for dynamic power management, contemporary techniques do not fully exploit the memory access footprint for graphics-intensive gaming applications, missing opportunities for energy efficiency. In this paper, we present MEMCOP, a memory-aware cooperative CPU–GPU DVFS governor that considers both the memory access footprint as well as the CPU/GPU frequency to improve energy efficiency of high-end mobile game workloads. Our experimental results on real games and synthetic game workloads show that our MEMCOP game governor achieves on average 18 and 9% improvement of energy efficiency with minor degradation of performance compared to default governors and state-of-the-art game governors.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
8.
Zurück zum Zitat Gu Y, Chakraborty S, Ooi WT (2006) Games are up for DVFS. In: DAC ’06 proceedings of the 43rd annual design automation conference, pp 598–603 Gu Y, Chakraborty S, Ooi WT (2006) Games are up for DVFS. In: DAC ’06 proceedings of the 43rd annual design automation conference, pp 598–603
11.
Zurück zum Zitat Jeong MK, Erez M, Sudanthi C, Paver N (2012) A QoS-aware memory controller for dynamically balancing GPU and CPU bandwidth use in an MPSOC. In: Proceedings of the 49th annual design automation conference. ACM, New York DAC ’12, pp 850–855. https://doi.org/10.1145/2228360.2228513 Jeong MK, Erez M, Sudanthi C, Paver N (2012) A QoS-aware memory controller for dynamically balancing GPU and CPU bandwidth use in an MPSOC. In: Proceedings of the 49th annual design automation conference. ACM, New York DAC ’12, pp 850–855. https://​doi.​org/​10.​1145/​2228360.​2228513
14.
17.
Zurück zum Zitat Pathania A, Jiao Q, Prakash A, Mitra T (2014) Integrated CPU–GPU power management for 3D mobile games. In: DAC ’14 Proceedings of the 51st annual design automation conference on design automation conference, pp 1–6 Pathania A, Jiao Q, Prakash A, Mitra T (2014) Integrated CPU–GPU power management for 3D mobile games. In: DAC ’14 Proceedings of the 51st annual design automation conference on design automation conference, pp 1–6
18.
Zurück zum Zitat Pathania A, Irimiea AE, Prakash A, Mitra T (2015) Power-performance modelling of mobile gaming workloads on heterogeneous MPSOCS. In: Proceedings of the 52nd annual design automation conference. ACM, New York, DAC ’15, pp 201:1–201:6. https://doi.org/10.1145/2744769.2744894 Pathania A, Irimiea AE, Prakash A, Mitra T (2015) Power-performance modelling of mobile gaming workloads on heterogeneous MPSOCS. In: Proceedings of the 52nd annual design automation conference. ACM, New York, DAC ’15, pp 201:1–201:6. https://​doi.​org/​10.​1145/​2744769.​2744894
Metadaten
Titel
MEMCOP: memory-aware co-operative power management governor for mobile games
verfasst von
Chen-Ying Hsieh
Jurn-Gyu Park
Nikil Dutt
Sung-Soo Lim
Publikationsdatum
03.03.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Design Automation for Embedded Systems / Ausgabe 1-2/2018
Print ISSN: 0929-5585
Elektronische ISSN: 1572-8080
DOI
https://doi.org/10.1007/s10617-018-9201-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1-2/2018

Design Automation for Embedded Systems 1-2/2018 Zur Ausgabe