Skip to main content

2020 | OriginalPaper | Buchkapitel

Mixed Compensation Multidimensional Item Response Theory

verfasst von : Béatrice Moissinac, Aditya Vempaty

Erschienen in: Intelligent Tutoring Systems

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Computerized Assisted Testing (CAT) has supported the development of numerous adaptive testing approaches. Such approach as Item Response Theory (IRT) estimates a student’s competency level by modeling a test as a function of the individual’s knowledge ability, and the parameters of the question (i.e. item). Multidimensional Item Response Theory (MIRT) extends IRT so that each item depends on multiple competency areas (i.e., knowledge dimensions). MIRT models consider two opposing types of relationship between knowledge dimensions: compensatory and noncompensatory. In a compensatory model, having a higher competency with one knowledge dimension compensates for having a lower competence in another dimension. Conversely, in a noncompensatory model all the knowledge dimensions are independent and do not compensate for each other. However, using only one type of relationship at a time restricts the use of MIRT in practice. In this work, we generalize MIRT to a mixed-compensation multidimensional item response theory (MCMIRT) model that incorporates both types of relationships. We also relax the MIRT assumption that each item must include every knowledge dimension. Thus, the MCMIRT can better represent real-world curricula. We show that our approach outperforms random item selection with synthetic data.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
See Chap. 4 of [14] for a thorough introduction.
 
2
If a dimension is not covered by i, the value is 0 by default.
 
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Ashburner, M., et al.: Gene ontology: tool for the unification of biology. Nat. Genet. 25(1), 25 (2000)CrossRef Ashburner, M., et al.: Gene ontology: tool for the unification of biology. Nat. Genet. 25(1), 25 (2000)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bloom, B.S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., Krathwohl, D.R.: Taxonomy of Educational Objectives: Handbook 1: Cognitive Domain. Longman Publishing Group (1984) Bloom, B.S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., Krathwohl, D.R.: Taxonomy of Educational Objectives: Handbook 1: Cognitive Domain. Longman Publishing Group (1984)
4.
Zurück zum Zitat Bollacker, K., Evans, C., Paritosh, P., Sturge, T., Taylor, J.: Freebase: a collaboratively created graph database for structuring human knowledge. In: Proceedings of the 2008 ACM SIGMOD International Conference on Management of Data, pp. 1247–1250. ACM (2008) Bollacker, K., Evans, C., Paritosh, P., Sturge, T., Taylor, J.: Freebase: a collaboratively created graph database for structuring human knowledge. In: Proceedings of the 2008 ACM SIGMOD International Conference on Management of Data, pp. 1247–1250. ACM (2008)
5.
Zurück zum Zitat Conejo, R., Guzmán, E., Pérez-de-la Cruz, J.L., Millán, E.: Introducing adaptive assistance in adaptive testing. In: AIED, pp. 777–779 (2005) Conejo, R., Guzmán, E., Pérez-de-la Cruz, J.L., Millán, E.: Introducing adaptive assistance in adaptive testing. In: AIED, pp. 777–779 (2005)
6.
Zurück zum Zitat Doignon, J.P., Falmagne, J.C.: Knowledge Spaces and Learning Spaces, November 2015 Doignon, J.P., Falmagne, J.C.: Knowledge Spaces and Learning Spaces, November 2015
7.
Zurück zum Zitat Galvez, J., Guzman, E., Conejo, R., Millan, E.: Student knowledge diagnosis using item response theory and constraint-based modeling. In: AIED, pp. 291–298 (2009) Galvez, J., Guzman, E., Conejo, R., Millan, E.: Student knowledge diagnosis using item response theory and constraint-based modeling. In: AIED, pp. 291–298 (2009)
8.
Zurück zum Zitat Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A., Bengio, Y.: Deep Learning, vol. 1. MIT Press, Cambridge (2016)MATH Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A., Bengio, Y.: Deep Learning, vol. 1. MIT Press, Cambridge (2016)MATH
11.
Zurück zum Zitat Lord, F.: Application of Item Response Theory to Practical Testing Problems (1980) Lord, F.: Application of Item Response Theory to Practical Testing Problems (1980)
12.
Zurück zum Zitat Lord, F.M.: Applications of Item Response Theory to Practical Testing Problems. Routledge (2012) Lord, F.M.: Applications of Item Response Theory to Practical Testing Problems. Routledge (2012)
13.
Zurück zum Zitat Miller, G.A.: WordNet: a lexical database for English. Commun. ACM 38(11), 39–41 (1995)CrossRef Miller, G.A.: WordNet: a lexical database for English. Commun. ACM 38(11), 39–41 (1995)CrossRef
15.
Metadaten
Titel
Mixed Compensation Multidimensional Item Response Theory
verfasst von
Béatrice Moissinac
Aditya Vempaty
Copyright-Jahr
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-49663-0_17