Skip to main content

2015 | OriginalPaper | Buchkapitel

Motivation and Engagement in MOOCs: How to Increase Learning Motivation by Adapting Pedagogical Scenarios?

verfasst von : Aicha Bakki, Lahcen Oubahssi, Chihab Cherkaoui, Sebastien George

Erschienen in: Design for Teaching and Learning in a Networked World

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

With the MOOC movement, education stakeholders are taking part of a pedagogical renewal. These dynamics present different advantages such as: massiveness, openness, accessibility, etc. However, it raises particular issues related to the dropout. To remedy to this issue, a promising lead resides in supporting learners’ motivation and engagement. To reach this goal, innovative pedagogic strategies and /or sophisticated Instructional design, personalization or even adaptability are needed. The purpose of this paper is to examine the point of view of literature, the dropout issue and possible solutions to motivate learners.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Liyanagunawardena, T.R., Adams, A.A., Williams, S.A.: MOOCs: A systematic study of the published literature 2008–2012. Int. Rev. Res. Open Dis. Learn. 14(3), 202–227 (2013) Liyanagunawardena, T.R., Adams, A.A., Williams, S.A.: MOOCs: A systematic study of the published literature 2008–2012. Int. Rev. Res. Open Dis. Learn. 14(3), 202–227 (2013)
2.
Zurück zum Zitat Anderson, T.: Promise and/or Peril: MOOCs and open and distance education. Commonwealth of Learning (2013) Anderson, T.: Promise and/or Peril: MOOCs and open and distance education. Commonwealth of Learning (2013)
3.
Zurück zum Zitat Clow, D.: MOOCs and the funnel of participation. In: Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge, pp. 185–189 (2013) Clow, D.: MOOCs and the funnel of participation. In: Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge, pp. 185–189 (2013)
4.
Zurück zum Zitat Kizilcec, R.F., Piech, C., Schneider, E.: Deconstructing disengagement: analyzing learner subpopulations in massive open online courses. In: Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge, pp. 170–179 (2013) Kizilcec, R.F., Piech, C., Schneider, E.: Deconstructing disengagement: analyzing learner subpopulations in massive open online courses. In: Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge, pp. 170–179 (2013)
5.
Zurück zum Zitat Cisel, M.: Etudier les interactions dans les MOOCs. Blog de Matthieu Cisel (2014) Cisel, M.: Etudier les interactions dans les MOOCs. Blog de Matthieu Cisel (2014)
7.
Zurück zum Zitat Williams, J.J.: Applying cognitive science to online learning. NIPS Data-Driven Education Workshop (2013) Williams, J.J.: Applying cognitive science to online learning. NIPS Data-Driven Education Workshop (2013)
9.
Zurück zum Zitat Clerc, F.: Mise en Place de la Personnalisation Dans le Cadre des MOOCs. Mémoire de master, Université Claude Bernard Lyon 1 - LIRIS (2014) Clerc, F.: Mise en Place de la Personnalisation Dans le Cadre des MOOCs. Mémoire de master, Université Claude Bernard Lyon 1 - LIRIS (2014)
10.
Zurück zum Zitat Romero, M., Usart, M.: Serious games integration in an entrepreneurship massive online open course (MOOC). In: Ma, M., Oliveira, M.F., Petersen, S., Hauge, J.B. (eds.) SGDA 2013. LNCS, vol. 8101, pp. 212–225. Springer, Heidelberg (2013)CrossRef Romero, M., Usart, M.: Serious games integration in an entrepreneurship massive online open course (MOOC). In: Ma, M., Oliveira, M.F., Petersen, S., Hauge, J.B. (eds.) SGDA 2013. LNCS, vol. 8101, pp. 212–225. Springer, Heidelberg (2013)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Freire, M., Del Blanco, A., Fernández-Manjón, B.: Serious games as edX MOOC activities. In: Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 867–871. IEEE (2014) Freire, M., Del Blanco, A., Fernández-Manjón, B.: Serious games as edX MOOC activities. In: Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 867–871. IEEE (2014)
Metadaten
Titel
Motivation and Engagement in MOOCs: How to Increase Learning Motivation by Adapting Pedagogical Scenarios?
verfasst von
Aicha Bakki
Lahcen Oubahssi
Chihab Cherkaoui
Sebastien George
Copyright-Jahr
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-24258-3_58