Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.06.2015 | Ausgabe 2/2015

Social Indicators Research 2/2015

Nonreligious Group Factors Versus Religious Belief in the Prediction of Prosociality

Zeitschrift:
Social Indicators Research > Ausgabe 2/2015
Autoren:
Luke W. Galen, Michael Sharp, Alison McNulty

Abstract

Previous research has suggested that religious belief is associated with a range of prosocial behaviors such as social embeddedness and generosity. However, this literature has often conflated belief in God with group involvement and failed to control for demographic and social network effects. Rather than assessing prosociality by comparing religious group members with the unaffiliated, the present study also includes secular/nonreligious group members. Multiple regression analyses controlling for confounds diminishes many of the apparent differences between religious and nonreligious individuals. Belief in God itself accounts for approximately 1–2 % of the variance in social embeddedness domains and <1 % of the variance in the domains of outside-group charity and community volunteering. Belief in God is associated with homophily and parochial behavior such as within-group charitable donations and constrained contact with different others. These findings indicate that prosocial benefits are more related to general group membership equally available to religious and secular group members alike than they are to specifically religious content. Religious beliefs are related to within-group prosociality as well as homophily and parochialism directed to those outside the group.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Social Indicators Research 2/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise