Skip to main content
Erschienen in: Business & Information Systems Engineering 4/2012

01.08.2012 | Catchword

Open Educational Resources

verfasst von: Prof. Dr. Jan M. Pawlowski, Prof. Dr. Markus Bick

Erschienen in: Business & Information Systems Engineering | Ausgabe 4/2012

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Excerpt

The popularity of the concept of Open Educational Resources (OER) has increased since the MIT announced the opening of their educational materials for the public in the Open Courseware Initiative in 2001. Many organizations, institutions, and individuals have joined this idea and initiative. Simultaneously, researchers in education, business and information systems engineering (BISE), and other disciplines have developed concepts and solutions how to make these resources available, utilize them, and how to embed them into educators’ and trainers’ daily work life. Even though the idea – as an analogy to the Open Source/Free Software movement – has attracted attention from both research and practice, it still has not achieved the adoption expected. However, the potentials for research as well as practice remain enormous, in particular in view of the given economic and organizational constraints for the education and training sector. …

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Zurück zum Zitat Bailey C (2005) Open access bibliography. Liberating scholarly literature with e-prints and open access journals. Association of Research Libraries, Washington Bailey C (2005) Open access bibliography. Liberating scholarly literature with e-prints and open access journals. Association of Research Libraries, Washington
Zurück zum Zitat Clements K, Pawlowski JM (2012) User-oriented quality for OER: understanding teachers’ views on re-use, quality and trust. Journal of Computer Assisted Learning 28(1):4–14 CrossRef Clements K, Pawlowski JM (2012) User-oriented quality for OER: understanding teachers’ views on re-use, quality and trust. Journal of Computer Assisted Learning 28(1):4–14 CrossRef
Zurück zum Zitat Kalz M, Specht M, Nadolski R, Bastiaens Y, Leirs N, Pawlowski JM (2010) OpenScout: competence based management education with community-improved open educational resources. In: Halley S et al. (eds) Proceedings of the 17th EDINEB conference. Crossing borders in education and work-based learning. FEBA ERD Press, Maastricht, pp 137–146 Kalz M, Specht M, Nadolski R, Bastiaens Y, Leirs N, Pawlowski JM (2010) OpenScout: competence based management education with community-improved open educational resources. In: Halley S et al. (eds) Proceedings of the 17th EDINEB conference. Crossing borders in education and work-based learning. FEBA ERD Press, Maastricht, pp 137–146
Zurück zum Zitat Knolmayer GF (2004) E-learning objects. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 3(46):222–224 CrossRef Knolmayer GF (2004) E-learning objects. WIRTSCHAFTSINFORMATIK 3(46):222–224 CrossRef
Zurück zum Zitat Ochoa X, Duval E (2009) Quantitative analysis of learning object repositories. IEEE Transactions on Learning Technologies 2(3):226–238 CrossRef Ochoa X, Duval E (2009) Quantitative analysis of learning object repositories. IEEE Transactions on Learning Technologies 2(3):226–238 CrossRef
Zurück zum Zitat Pawlowski JM, Zimmermann V (2007) Open content: a concept for the future of e-learning and knowledge management. In: Bentele M, Hochreiter R, Riempp G, Schütt P, Weber M (eds) Mehr Wissen – mehr Erfolg! Tagungsband zur KnowTech 2007. CMP-WEKA, Berlin, pp 265–274 Pawlowski JM, Zimmermann V (2007) Open content: a concept for the future of e-learning and knowledge management. In: Bentele M, Hochreiter R, Riempp G, Schütt P, Weber M (eds) Mehr Wissen – mehr Erfolg! Tagungsband zur KnowTech 2007. CMP-WEKA, Berlin, pp 265–274
Zurück zum Zitat Pirkkalainen H, Pawlowski JM (2010) Open educational resources and social software in global e-learning settings. In: Yli-Luoma P (ed) Sosiaalinen Verkko-oppiminen. IMDL, Naantali, pp 23–40 Pirkkalainen H, Pawlowski JM (2010) Open educational resources and social software in global e-learning settings. In: Yli-Luoma P (ed) Sosiaalinen Verkko-oppiminen. IMDL, Naantali, pp 23–40
Zurück zum Zitat Raymond ES (1999) The cathedral and the bazaar: musings on Linux and open source by an accidental revolutionary. O’Reilly & Associates, Sebastopol Raymond ES (1999) The cathedral and the bazaar: musings on Linux and open source by an accidental revolutionary. O’Reilly & Associates, Sebastopol
Zurück zum Zitat UNESCO (2002) Forum on the impact of open courseware for higher education in developing countries. Final report. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris UNESCO (2002) Forum on the impact of open courseware for higher education in developing countries. Final report. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris
Metadaten
Titel
Open Educational Resources
verfasst von
Prof. Dr. Jan M. Pawlowski
Prof. Dr. Markus Bick
Publikationsdatum
01.08.2012
Verlag
SP Gabler Verlag
Erschienen in
Business & Information Systems Engineering / Ausgabe 4/2012
Print ISSN: 2363-7005
Elektronische ISSN: 1867-0202
DOI
https://doi.org/10.1007/s12599-012-0219-3

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2012

Business & Information Systems Engineering 4/2012 Zur Ausgabe

Imprint

Imprint