Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.01.2015 | Ausgabe 2/2015

Journal of Business Ethics 2/2015

Organisational Harmony as a Value in Family Businesses and Its Influence on Performance

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics > Ausgabe 2/2015
Autoren:
M. Carmen Ruiz Jiménez, Manuel Carlos Vallejo Martos, Rocío Martínez Jiménez

Abstract

The aims of this research were twofold: first, to compare the levels of organisational harmony between family and non-family firms and, second, to study the influence of organisational harmony on family firms’ performance (profitability, longevity and group cohesion). Starting from a definition of organisational harmony as a value and considering the importance of the management of organisational values, we use the main topics indicated by the general literature (organisational climate, trust and participation) to analyse organisational harmony, as well as three other topics for performance (profitability, survival and group cohesion). Results indicate that family firms have higher levels of these three qualities than non-family firms, and that the levels of trust, participation and organisational climate have a positive and significant influence on the performance of family firms. These results can be understood as a consequence of the influence of family social capital on organisational social capital and so on the performance of family businesses. From the perspective of institutionalism, the higher levels of harmony existing in family businesses are a reflection of the pressures that the owning family as an institution exercises on the organisational social capital in its companies.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Journal of Business Ethics 2/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise