Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.03.2015 | Ausgabe 1/2015

International Entrepreneurship and Management Journal 1/2015

Overconfidence and risk perceptions: do they really matter for venture creation decisions?

Zeitschrift:
International Entrepreneurship and Management Journal > Ausgabe 1/2015
Autoren:
Anthony T. Robinson, Louis D. Marino

Abstract

A cognitive approach for explaining venture creation decisions offers great insights into entrepreneurship research. Examining venture creation decisions from a perspective that considers the cognitive states and perceptions of entrepreneurs further informs the critical role of cognitive constructs in entrepreneurial decision-making. This study provides empirical evidence for a theory of overconfidence that explains why some choose to become entrepreneurs. It explores the interconnections between overconfidence, risk perceptions, and venture creation decisions. More specifically, the growing importance of overconfidence in entrepreneurship encourages an examination of its association with venture creation decisions. Additionally, this research seeks to establish risk perceptions as a mediator for that relationship. Examining these relationships through a psychological perspective contributes to a growing body of entrepreneurial cognition research. This study makes a contribution by providing substantiation for the relationship between overconfidence and venture creation decisions. Equally important, the empirical evidence in this study is the first to provide support for the partially mediating role of risk perceptions. The findings presented here help to provide some insights into understanding why entrepreneurs tend to be more overconfident than non-entrepreneurs, particularly, since overconfidence is positively associated with the decision to start a new venture.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2015

International Entrepreneurship and Management Journal 1/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise