Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

05.02.2018

Perceptions and attitudes of pupils towards technology: In search of a rigorous theoretical framework

Zeitschrift:
International Journal of Technology and Design Education
Autor:
Piet Ankiewicz

Abstract

The perceptions and attitudes of pupils towards technology have been researched for just over three decades. Recently, following an extensive review of the available literature, Ankiewicz (in: De Vries (ed) Handbook of technology education, Springer International Handbooks of Education, 2016. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-319-38889-2_​43-1) provided an overview of the current state of research, in a chapter in the Springer Handbook of Technology Education. However, due to length restrictions the chapter had to be concise and thus focused primarily on the mainstream instruments and their derivatives. More detailed descriptions of the perceptions and attitudes of students as well as discussions of unconventional and non-related instruments therefore had to be omitted. Consequently, the purpose of this article is to extend the chapter concerned by providing a more extensive and nuanced review of the total substantive body of knowledge that has been generated in just over three decades. The following research question underpinned the literature review: How may the existing research and subsequent findings be systematised into a more rigorous theoretical framework that may assist scholars in navigating their way through the current research on the perceptions and attitudes of students towards technology? In addition to the previous findings made and conclusions drawn in the chapter, it was found that such a theoretical framework should be informed by the following guiding insights: viewpoints concerning the construct of attitudes towards technology, as well as measuring such attitudes; the mainstream instruments in The Pupils’ Attitudes Towards Technology (PATT) studies and their derivatives, as well as problematic aspects associated with these; unconventional, PATT-related instruments; new, non-related instruments for ascertaining students’ attitudes and concepts; the general research findings on students’ attitudes; means that may positively develop students’ attitudes; and unidimensional versus multidimensional studies studying the effect of all characteristics or determinants of all aspects of learners’ attitudes. Such a rigorous theoretical framework may serve as a valuable resource for future researchers embarking on this area of research, as it provides a synopsis that may assist in enhancing an understanding of research that has been done and work that needs to be done in order to contribute to developing new knowledge in the field of design, technology, and engineering education. It also indicates gaps in this research area, notably in researching the behavioural component of attitudes.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Kombi-Abo erhalten Sie vollen Zugriff auf über 1,8 Mio. Dokumente aus mehr als 61.000 Fachbüchern und rund 500 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Technik-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 40.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

Neuer InhaltdSpaceFEVValeo LogoTE Connectivity Corporation

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Zur B2B-Firmensuche

Whitepaper

- ANZEIGE -

INDUSTRIE 4.0

Der Hype um Industrie 4.0 hat sich gelegt – nun geht es an die Umsetzung. Das Whitepaper von Protolabs zeigt Unternehmen und Führungskräften, wie sie die 4. Industrielle Revolution erfolgreich meistern. Es liegt an den Herstellern, die besten Möglichkeiten und effizientesten Prozesse bereitzustellen, die Unternehmen für die Herstellung von Produkten nutzen können. Lesen Sie mehr zu: Verbesserten Strukturen von Herstellern und Fabriken | Konvergenz zwischen Soft- und Hardwareautomatisierung | Auswirkungen auf die Neuaufstellung von Unternehmen | verkürzten Produkteinführungszeiten.
Jetzt gratis downloaden!

Sonderveröffentlichung

- ANZEIGE -

AVL ADAS Validierung: Vielfalt autonomer Fahrszenarien absichern

AVL bietet wegweisende Lösungen für die zeiteffiziente Validierung der zahllosen Szenarien von Level 3 & 4 Funktionen durch die Kombination virtueller und realer Tests plus automatisierter Analyse Tools. Damit kann die Entwicklungszeit für AD-Systeme drastisch gesenkt werden.  Mehr dazu erfahren Sie hier!

- ANZEIGE -

INNOVATIVE LÖSUNGEN FÜR DIE E-DRIVE VALIDIERUNG

Das optimale E-Drive System sollte sowohl klein und leicht als auch kosteneffizient sein. Die Lösung sind flexible Testsysteme, die die Entwicklung von unterschiedlichsten E-Drive Systemen unterstützen.

Mehr dazu erfahren Sie hier!

Bildnachweise