Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.06.2015 | Ausgabe 2/2015

Journal of Business and Psychology 2/2015

Political Skill Dimensionality and Impression Management Choice and Effective Use

Zeitschrift:
Journal of Business and Psychology > Ausgabe 2/2015
Autoren:
Robyn L. Brouer, Rebecca L. Badaway, Vickie Coleman Gallagher, Julita A. Haber

Abstract

Purpose

The purpose of this study was to test a moderated mediation model of the dimensionality of political skill on influence tactic choice and performance ratings.

Design/Mythology/Approach

Dyadic data were analyzed using a mixed-method approach to account for any leader-level effects, as well as bootstrapping methods to account for the modest sample size (n = 116).

Findings

Social astuteness best predicted positive impression management (IM) over negative IM. Apparent sincerity interacted with positive impression management tactics to predict higher performance ratings, whereas interpersonal influence did not.

Implications

The findings support that socially astute individuals use more positive influence tactics in the workplace. This could impact the broader work environment, making it more pleasant than one with individuals using negative influence tactics. Thus, it might be the interest of organizations to train individuals to enhance their social astuteness. However, confirming prior research, performance evaluations made by managers are impacted by more than objective performance (e.g., political skill). Thus, organizations need to ensure the proper training of managers to lessen these types of biases.

Originality/Value

This research empirically validates components of the metatheoretical framework of political skill (Ferris et al. Journal of Management 33:290–320, 2007) by examining the impact that dimensions of political skill have on interpersonal processes and outcomes in the workplace.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Journal of Business and Psychology 2/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise