Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

06.06.2017 | Focus | Ausgabe 17/2018

Soft Computing 17/2018

Positioning–pricing problem of heterogeneous duopoly with uncertain consumer preferences

Zeitschrift:
Soft Computing > Ausgabe 17/2018
Autoren:
Yun Yao, Hua Zhao, Yin Chen, Deng Xu, Yong Long
Wichtige Hinweise
Communicated by Y. Ni.

Abstract

Small- and medium-sized firms in China have competed passively with advantaged enterprises since 2000, and the prosperity indexes have always been in the recession. This paper aims to find the optimal positioning–pricing strategies for disadvantaged small- and medium-sized firms and explore the complex influence of consumer preference uncertainty in the optimal strategies in duopoly market. In order to do so, the classic Hotelling model is modified to be a heterogeneous duopoly game model under consumer preference uncertainty. By using the backward recurrence algorithm, we first get the optimal equilibrium and then figure out the expected equilibrium solution through mathematical expectation method. The computational results show that disadvantaged enterprises could survive themselves in fierce competition as long as they choose appropriate strategies. In addition, consumer preference uncertainty plays a significant role in affecting the optimal strategy decisions of positioning and pricing in duopoly since producers can hardly obtain complete and perfect information about the market. Specifically, the increased uncertainty of consumer preference generally raises the expected equilibrium price and profit of duopoly enterprises. However, the expected equilibrium profit of the advantaged enterprise in a duopoly decreases with consumer preference uncertainty increasing under certain conditions.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe​​​​​​​




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 17/2018

Soft Computing 17/2018 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise