Skip to main content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

Erschienen in: Journal of Computers in Education 3/2021

19.02.2021

Preschool teachers’ perceptions about TPACK in Greek educational context

verfasst von: Konstantinos Lavidas, Maria-Angeliki Katsidima, Stavroula Theodoratou, Vassilis Komis, Kleopatra Nikolopoulou

Erschienen in: Journal of Computers in Education | Ausgabe 3/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten
share
TEILEN

Abstract

Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) is considered a promising theoretical framework for understanding the knowledge teachers require for effective ICT integration. This study investigates the perceptions of 147 Greek in-service preschool teachers about their knowledge and skills regarding ICT integration in their educational practices. In this context, a scale of 28 items was used to record teachers’ perceptions according to the seven domains of the TPACK model. The validity and the reliability of the scale used were established. Moreover, the findings revealed that preschool teachers have satisfactory perceived self-efficacy for the integration of ICT in all seven domains of TPACK. Teachers’ age, teaching experience, and educational level seem to explain the perceived self-efficacy for ICT integration. The ICT teacher training program about ICT integration in classroom practices is indicated as the basic factor for integrating ICT in teaching. Implications for preschool teacher professional development are discussed.

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt 90 Tage mit der neuen Mini-Lizenz testen!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe



 


Jetzt 90 Tage mit der neuen Mini-Lizenz testen!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko





Jetzt 90 Tage mit der neuen Mini-Lizenz testen!

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
Zurück zum Zitat Chuang, H. H., & Ho, C. G. (2011). An investigation of early childhood teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) in Taiwan. Journal of Kirsehir Education Faculty, 12(2), 99–117. Chuang, H. H., & Ho, C. G. (2011). An investigation of early childhood teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) in Taiwan. Journal of Kirsehir Education Faculty, 12(2), 99–117.
Zurück zum Zitat Field, A. P., Miles, J., & Field, Z. (2012). Discovering statistics using R/Andy Field, Jeremy Miles, Zoë Field. Thousand Oaks: SAGE. Field, A. P., Miles, J., & Field, Z. (2012). Discovering statistics using R/Andy Field, Jeremy Miles, Zoë Field. Thousand Oaks: SAGE.
Zurück zum Zitat Giannakos, M. N., Doukakis, S., Pappas, I. O., Adamopoulos, N., & Giannopoulou, P. (2015). Investigating teachers’ confidence on technological pedagogical and content knowledge: An initial validation of TPACK scales in K-12 computing education context. Journal of Computers in Education, 2(1), 43–59. https://​doi.​org/​10.​1007/​s40692-014-0024-8. CrossRef Giannakos, M. N., Doukakis, S., Pappas, I. O., Adamopoulos, N., & Giannopoulou, P. (2015). Investigating teachers’ confidence on technological pedagogical and content knowledge: An initial validation of TPACK scales in K-12 computing education context. Journal of Computers in Education, 2(1), 43–59. https://​doi.​org/​10.​1007/​s40692-014-0024-8. CrossRef
Zurück zum Zitat Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. CrossRef Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. CrossRef
Zurück zum Zitat Rosseel, Y. (2012). Lavaan: An R package for structural equation modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1–36. CrossRef Rosseel, Y. (2012). Lavaan: An R package for structural equation modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1–36. CrossRef
Metadaten
Titel
Preschool teachers’ perceptions about TPACK in Greek educational context
verfasst von
Konstantinos Lavidas
Maria-Angeliki Katsidima
Stavroula Theodoratou
Vassilis Komis
Kleopatra Nikolopoulou
Publikationsdatum
19.02.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Computers in Education / Ausgabe 3/2021
Print ISSN: 2197-9987
Elektronische ISSN: 2197-9995
DOI
https://doi.org/10.1007/s40692-021-00184-x

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2021

Journal of Computers in Education 3/2021 Zur Ausgabe

Premium Partner