Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

05.09.2018 | Original Paper | Ausgabe 4/2018

Ethics and Information Technology 4/2018

Privacy perception and protection on Chinese social media: a case study of WeChat

Zeitschrift:
Ethics and Information Technology > Ausgabe 4/2018
Autoren:
Zhen Troy Chen, Ming Cheung

Abstract

In this study, the under-examined area of privacy perception and protection on Chinese social media is investigated. The prevalence of digital technology shapes the social, political and cultural aspects of the lives of urban young adults. The influential Chinese social media platform WeChat is taken as a case study, and the ease of connection, communication and transaction combined with issues of commercialisation and surveillance are discussed in the framework of the privacy paradox. Protective behaviour and tactics are examined through different perceptions of privacy in the digital age. The findings of this study suggest that users possess certain amount of freedoms on WeChat. However, users’ individual privacy attitudes and behaviour in practice suggest they have a declined sense of their own freedom and right to privacy. A privacy paradox exists when users, while holding a high level of concerns, in reality do little to further the protection of their personal information on WeChat. We argue that once a user has ingrained part of their social engagement within the WeChat system, the incentive for them to remain a part of the system outweighs their requirement to secure their privacy online as their decision-making is largely based on a simple cost-benefit analysis. The power and social capital yielded via WeChat is too valuable to give up as WeChat is widely used not only for private conversations, but also for study or work-related purposes. It further blurs the boundaries between the public, the professional and the private, which is a rather unique case compared with other social media around the world.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe​​​​​​​​​​​​​​

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Ethics and Information Technology 4/2018 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise