Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.03.2015 | Original Paper | Ausgabe 2/2015

Review of Managerial Science 2/2015

Problematization and conceptualization of “entrepreneurial SME Management” as a field of research: overcoming the size-based approach

Zeitschrift:
Review of Managerial Science > Ausgabe 2/2015
Autoren:
Hermann Frank, Dietmar Roessl

Abstract

The aim of this paper is to position the field of small-and-medium-sized-enterprise Management (SME Management). For this purpose, we define a core principle that provides the identity of the field of SME Management and delineates it from other disciplines. In developing this principle, we apply a prescriptive approach which delineates an object of cognition with its native problems by defining an identity principle. This involves the claim to be able to generate statements that apply to all companies of this type on the one hand, but not to all types of SMEs on the other. This makes it possible to effectively achieve progress in knowledge within the meaning of gradual conceptual convergence in SME Management Research. The resulting conceptualization turns SME Management into “entrepreneurial SME Management”: Within the field of entrepreneurial SME Management, decisions and processes in companies regardless of their size and age are of interest as long as they have not become routine yet. These innovative development processes involve qualitative change and require developmental competences (e.g. dynamic capabilities), namely an organizational entrepreneurial mindset, organizational learning competences and organizational implementation competences. This conceptualization of an entrepreneurial SME Management also helps reconnect SME Management and Entrepreneurship and make overlapping areas visible.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Review of Managerial Science 2/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise