Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

3. Putting Paris and Berlin on Show: Nightlife in the Struggles to Define Cities’ International Position

verfasst von : Myrtille Picaud

Erschienen in: Nocturnes: Popular Music and the Night

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This chapter examines how local cultural policies, which draw on the “alternative” music scene, participate in capital-cities’ international positioning, within the context of strong competition between metropolises to attract investors and firms. Paris and Berlin serve as case studies. Territorial branding strategies rest on music venues in order to renew the cities’ image, while these venues also serve as a focal point for spatial planning policies. In Berlin, urban renewal creates resistance among independent cultural intermediaries who feel threatened by the arrival of bigger players in the cultural industries, towards which public policies are geared. In Paris, public support for festive events organized in neighbouring cities participates in gentrification processes, as well as to the symbolic overtaking of the margins by the centre.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Arnaud, Lionel. 2008. Réinventer La Ville. Artistes, Minorités Ethniques et Militants Au Service Des Politiques de Développement Urbain : Une Comparaison Franco-Britannique. Rennes: Presses Universitaires de Rennes. Arnaud, Lionel. 2008. Réinventer La Ville. Artistes, Minorités Ethniques et Militants Au Service Des Politiques de Développement Urbain : Une Comparaison Franco-Britannique. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
Zurück zum Zitat Bocquet, Denis, and Pascale Laborier. 2016. Sociologie de Berlin. Paris: La Découverte.CrossRef Bocquet, Denis, and Pascale Laborier. 2016. Sociologie de Berlin. Paris: La Découverte.CrossRef
Zurück zum Zitat Brenner, Neil, and Roger Keil. 2014. From Global Cities to Globalized Urbanization. Glocalism: Journal of Culture, Politics and Innovation 3: 1–17. Brenner, Neil, and Roger Keil. 2014. From Global Cities to Globalized Urbanization. Glocalism: Journal of Culture, Politics and Innovation 3: 1–17.
Zurück zum Zitat Breux, Sandra, Jean-Pierre Collin, and Emmanuel Négrier. 2007. Political Rescaling and Municipal Cultural Public Policies: A Comparison of France and Québec. International Journal of Urban and Regional Research 31 (1): 128–145.CrossRef Breux, Sandra, Jean-Pierre Collin, and Emmanuel Négrier. 2007. Political Rescaling and Municipal Cultural Public Policies: A Comparison of France and Québec. International Journal of Urban and Regional Research 31 (1): 128–145.CrossRef
Zurück zum Zitat Chatterton, Paul, and Robert Hollands. 2003. Urban Nightscapes: Youth Cultures, Pleasure Spaces and Corporate Power. London: Routledge.CrossRef Chatterton, Paul, and Robert Hollands. 2003. Urban Nightscapes: Youth Cultures, Pleasure Spaces and Corporate Power. London: Routledge.CrossRef
Zurück zum Zitat Colomb, Claire. 2012. Staging the New Berlin: Place Marketing and the Politics of Urban Reinvention Post-1989. London: Routledge. Colomb, Claire. 2012. Staging the New Berlin: Place Marketing and the Politics of Urban Reinvention Post-1989. London: Routledge.
Zurück zum Zitat Davis, Aeron. 2013. Promotional Cultures: The Rise and Spread of Advertising, Public Relations, Marketing and Branding. Cambridge and Malden: Polity Press. Davis, Aeron. 2013. Promotional Cultures: The Rise and Spread of Advertising, Public Relations, Marketing and Branding. Cambridge and Malden: Polity Press.
Zurück zum Zitat Dubois, Vincent (ed.). 2012. Le Politique, l’artiste et Le Gestionnaire: (Re)Configurations Locales et (Dé)Politisation de La Culture. Vulaines sur Seine: Editions du Croquant. Dubois, Vincent (ed.). 2012. Le Politique, l’artiste et Le Gestionnaire: (Re)Configurations Locales et (Dé)Politisation de La Culture. Vulaines sur Seine: Editions du Croquant.
Zurück zum Zitat Faure, Sylvia, and Marie-Carmen Garcia. 2008. Hip-Hop et politique de la ville. Agora débats/jeunesses 49 (3): 78–89. Faure, Sylvia, and Marie-Carmen Garcia. 2008. Hip-Hop et politique de la ville. Agora débats/jeunesses 49 (3): 78–89.
Zurück zum Zitat Florida, Richard. 2005. Cities and the Creative Class. London and New York: Routledge. Florida, Richard. 2005. Cities and the Creative Class. London and New York: Routledge.
Zurück zum Zitat Gotham, K. 2005. Theorizing Urban Spectacles: Festivals, Tourism and the Transformation of Urban Space. City 9: 225–246.CrossRef Gotham, K. 2005. Theorizing Urban Spectacles: Festivals, Tourism and the Transformation of Urban Space. City 9: 225–246.CrossRef
Zurück zum Zitat Häussermann, Hartmut, Walter Siebel, and Daniela Birklhuber. 1993. Festivalisierung Der Stadtpolitik: Stadtentwicklung Durch Große Projekte. Opladen: Leviathan Sonderheft 13, Westdeutscher Verlag. Häussermann, Hartmut, Walter Siebel, and Daniela Birklhuber. 1993. Festivalisierung Der Stadtpolitik: Stadtentwicklung Durch Große Projekte. Opladen: Leviathan Sonderheft 13, Westdeutscher Verlag.
Zurück zum Zitat Jacobsen, Björn P. 2009. Investor-Based Place Brand Equity: A Theoretical Framework. Journal of Place Management and Development 2 (1): 70–84.CrossRef Jacobsen, Björn P. 2009. Investor-Based Place Brand Equity: A Theoretical Framework. Journal of Place Management and Development 2 (1): 70–84.CrossRef
Zurück zum Zitat Krätke, Stefan. 2010. “Creative Cities” and the Rise of the Dealer Class: A Critique of Richard Florida’s Approach to Urban Theory. International Journal of Urban and Regional Research 34 (4): 835–853.CrossRef Krätke, Stefan. 2010. “Creative Cities” and the Rise of the Dealer Class: A Critique of Richard Florida’s Approach to Urban Theory. International Journal of Urban and Regional Research 34 (4): 835–853.CrossRef
Zurück zum Zitat Kretschmar, Olaf, and Rainer Grigutsch. 2007. Studie Über Das Wirtschaftliche Potenzial Der Club Und Veranstalterbranche in Berlin. Berlin: Senatsverwaltung für Wirtschaft, Technologie und Frauen, Landesinitiative Projekt Zukunft. Kretschmar, Olaf, and Rainer Grigutsch. 2007. Studie Über Das Wirtschaftliche Potenzial Der Club Und Veranstalterbranche in Berlin. Berlin: Senatsverwaltung für Wirtschaft, Technologie und Frauen, Landesinitiative Projekt Zukunft.
Zurück zum Zitat Laborier, Pascale. 1998. La Soziokultur En RFA. D’un Enjeu Politique à l’institutionnalisation d’une Catégorie d’intervention Publique. In Politiques Locales et Enjeux Culturels: Les Clochers d’une Querelle XIXe-XXe Siècles, ed. Vincent Dubois and Philippe Poirrier, 299–321. Paris: La Documentation Française. Laborier, Pascale. 1998. La Soziokultur En RFA. D’un Enjeu Politique à l’institutionnalisation d’une Catégorie d’intervention Publique. In Politiques Locales et Enjeux Culturels: Les Clochers d’une Querelle XIXe-XXe Siècles, ed. Vincent Dubois and Philippe Poirrier, 299–321. Paris: La Documentation Française.
Zurück zum Zitat Lanz, Stephan. 2013. Be Berlin! Governing the City Through Freedom. International Journal of Urban and Regional Research 37 (4): 1305–1324.CrossRef Lanz, Stephan. 2013. Be Berlin! Governing the City Through Freedom. International Journal of Urban and Regional Research 37 (4): 1305–1324.CrossRef
Zurück zum Zitat ———. 2014. Inclusion and Segregation in Berlin, the “Social City.” In Transnationalism and the German City, ed. Jeffry M. Diefendorf and Janet Ward, 55–71. New York and Basingstoke: Palgrave Macmillan. ———. 2014. Inclusion and Segregation in Berlin, the “Social City.” In Transnationalism and the German City, ed. Jeffry M. Diefendorf and Janet Ward, 55–71. New York and Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Zurück zum Zitat Lucarelli, Andrea, and Per Olof Berg. 2011. City Branding: A State‐of‐the‐Art Review of the Research Domain, ed. Ares Kalandides. Journal of Place Management and Development 4 (1): 9–27. Lucarelli, Andrea, and Per Olof Berg. 2011. City Branding: A State‐of‐the‐Art Review of the Research Domain, ed. Ares Kalandides. Journal of Place Management and Development 4 (1): 9–27.
Zurück zum Zitat Marquardt, Nadine, Henning Fuller, Georg Glasze, and Robert Putz. 2013. Shaping the Urban Renaissance: New-Build Luxury Developments in Berlin. Urban Studies 50 (8): 1540–1556.CrossRef Marquardt, Nadine, Henning Fuller, Georg Glasze, and Robert Putz. 2013. Shaping the Urban Renaissance: New-Build Luxury Developments in Berlin. Urban Studies 50 (8): 1540–1556.CrossRef
Zurück zum Zitat Négrier, Emmanuel, and Marie-Thérese Jourda. 2007. Les nouveaux territoires des festivals. Paris: Michel de Maule. Négrier, Emmanuel, and Marie-Thérese Jourda. 2007. Les nouveaux territoires des festivals. Paris: Michel de Maule.
Zurück zum Zitat Picaud, Myrtille. 2017. Mettre La Ville En Musique (Paris-Berlin). Quand Territoires Musicaux, Urbains et Professionnels Évoluent de Concert. Thèse de Sociologie, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris. Picaud, Myrtille. 2017. Mettre La Ville En Musique (Paris-Berlin). Quand Territoires Musicaux, Urbains et Professionnels Évoluent de Concert. Thèse de Sociologie, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris.
Zurück zum Zitat Rapp, Tobias. 2009. Lost and Sound: Berlin, Techno Und Der Easyjetset. Berlin: Suhrkamp/Insel. Rapp, Tobias. 2009. Lost and Sound: Berlin, Techno Und Der Easyjetset. Berlin: Suhrkamp/Insel.
Zurück zum Zitat Sacco, Pierluigi, Guido Ferilli, and Giorgio Tavano Blessi. 2014. Understanding Culture-Led Local Development: A Critique of Alternative Theoretical Explanations. Urban Studies 51 (13): 2806–2821.CrossRef Sacco, Pierluigi, Guido Ferilli, and Giorgio Tavano Blessi. 2014. Understanding Culture-Led Local Development: A Critique of Alternative Theoretical Explanations. Urban Studies 51 (13): 2806–2821.CrossRef
Zurück zum Zitat Sassen, Saskia. 2001. The Global City: New York, London, Tokyo. Princeton, NJ: Princeton University Press.CrossRef Sassen, Saskia. 2001. The Global City: New York, London, Tokyo. Princeton, NJ: Princeton University Press.CrossRef
Zurück zum Zitat Stahl, Geoff (ed.). 2014. Poor but Sexy: Reflections on Berlin Scenes. Bern: Peter Lang. Stahl, Geoff (ed.). 2014. Poor but Sexy: Reflections on Berlin Scenes. Bern: Peter Lang.
Zurück zum Zitat Thornton, Sarah. 1995. Club Cultures Music, Media and Subcultural Capital. Hoboken: Wiley. Thornton, Sarah. 1995. Club Cultures Music, Media and Subcultural Capital. Hoboken: Wiley.
Zurück zum Zitat Tissot, Sylvie. 2007. L’État et Les Quartiers: Genèse d’une Catégorie de l’action Publique. Paris: Seuil. Tissot, Sylvie. 2007. L’État et Les Quartiers: Genèse d’une Catégorie de l’action Publique. Paris: Seuil.
Zurück zum Zitat Vannier, Sébastien. 2015. Berlin, l’aimant Tant Aimé. In L’Allemagne Change ! Risques et Défis d’une Mutation, ed. Hans Stark and Nele Katharina Wissman, 155–166. Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion. Vannier, Sébastien. 2015. Berlin, l’aimant Tant Aimé. In L’Allemagne Change ! Risques et Défis d’une Mutation, ed. Hans Stark and Nele Katharina Wissman, 155–166. Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion.
Metadaten
Titel
Putting Paris and Berlin on Show: Nightlife in the Struggles to Define Cities’ International Position
verfasst von
Myrtille Picaud
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-99786-5_3