Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.09.2012 | Ausgabe 3/2012

Journal of Business Ethics 3/2012

Rationality Versus Emotions: The Case of Tax Ethics and Compliance

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics > Ausgabe 3/2012
Autoren:
Boris Maciejovsky, Herbert Schwarzenberger, Erich Kirchler

Abstract

Businesses that rely heavily on cash transactions have been found to be particularly susceptible to low tax ethics. Recent research indicates that cash is a highly powerful and tempting reward, which elicits a strong emotional response. In this article, we investigate how emotions affect tax ethics in a series of experimental studies. Specifically, we show that affective priming and the ease with which tax information is retrieved moderate tax ethics. We also show that the relative effectiveness of deterrence, such as audit probabilities and tax fines, is moderated by affect. These results point toward a complex picture of tax ethics, requiring a multifaceted policy approach that emphasizes not only enforcement, but also cognitive and affective aspects of human behavior.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2012

Journal of Business Ethics 3/2012 Zur Ausgabe

OriginalPaper

Ethical Blindness

Premium Partner

    Bildnachweise