Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

02.11.2019 | Original Paper | Ausgabe 4/2021

Journal of Business Ethics 4/2021

Reconceptualizing Entrepreneurial Performance: The Creation and Destruction of Value from a Stakeholder Capabilities Perspective

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics > Ausgabe 4/2021
Autoren:
Ishrat Ali, Griffin W. Cottle
Wichtige Hinweise

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Although scholars have long known that entrepreneurship involves the interaction of countless individuals beyond the entrepreneur, traditional performance metrics are limited to capturing the economic value that is created for shareholders. Multiple scholars have suggested that it should be possible to develop a more complete assessment that is able to simultaneously capture both the economic and non-economic consequences of entrepreneurship that exist for the broader network of firm stakeholders. The purpose of this paper is to provide a more nuanced understanding of entrepreneurial performance by operationalizing the concept of stakeholder capabilities. Building on concepts from stakeholder theory and the human development and capability approach in welfare economics, we argue that the pursuit of entrepreneurial opportunities can either create or destroy value for multiple stakeholders, and that this value is best conceived in terms of increases and decreases in individual capabilities (social, psychological, economic, physiological and intellectual). Approaching entrepreneurial performance from a stakeholder capabilities lens has implications for how we view entrepreneurs’ impact on society, what we mean by the creation and destruction of “value,” and how we define failure and success in entrepreneurship.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2021

Journal of Business Ethics 4/2021 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise