Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

08.10.2018 | Conceptual/Theoretical Paper

Relationship journeys in the internet of things: a new framework for understanding interactions between consumers and smart objects

Zeitschrift:
Journal of the Academy of Marketing Science
Autoren:
Thomas P. Novak, Donna L. Hoffman
Wichtige Hinweise
Thomas P. Novak and Donna L. Hoffman contributed equally to this work.
Linda Price served as Special Issue Editor for this article.

Abstract

Consumers’ interactions with smart objects have a relational nature, and extensive research has supported the “relationship metaphor” as a fruitful way to understand consumer responses to consumption objects. But, smart objects pose unique challenges for considering the emergence of consumer–object relationships, because their degrees of agency, autonomy, and authority lend them their own unique capacities for interaction. We present a new framework for consumer–object relationships based on the circumplex model of interpersonal complementarity and situated in assemblage theory and object-oriented ontology. Consumer–object relationship styles are defined in terms of two foundational dimensions of behavior, agency, and communion, based on the expressive roles played by consumer and object. The overlay of assemblage theory provides a conceptually rich understanding of the space of master–servant, partner, and unstable relationship styles, along with their concomitant positive (enabling) versus negative (constraining) consumer experiences. The model’s underlying geometry supports extensive empirical work and provides a powerful managerial framework for measuring and tracking consumer–object relationships and the journeys they take over time.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Literatur
Über diesen Artikel

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Best Practices für Web-Exzellenz im Online-Handel

Erfolgsbeispiele für erfolgreiche Online-Unternehmen gibt es viele. Best Practices für Web-Exzellenz ergeben sich aus der bestmöglichen Umsetzung der Erfolgsfaktoren, die sie auf der anderen Seite aber auch maßgeblich mit bestimmt haben. Lesen Sie hier, was Sie von den Unternehmen lernen können, die zu Recht als "exzellent" bezeichnet werden können.
Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise